Η αλήθεια για την παρουσία ΓΕΚ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑVAX στο εξωτερικό και τα ψέμματα Σπίρτζη

Η αλήθεια για την παρουσία ΓΕΚ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑVAX στο εξωτερικό και τα ψέμματα Σπίρτζη
Ποια είναι η αλήθεια όμως για την παρουσία των ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων σχετικά με την ολοκλήρωση αλλά και την ανάληψη νέων έργων στο εξωτερικό;
Δριμεία επίθεση κατά των κατασκευαστικών εταιρειών εξαπέλυσε πριν από λίγες μέρες μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ο Υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης για την παρουσία τους στο εξωτερικό, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος κλήθηκε πολλές φορές να απολογηθεί για τις επιδόσεις τους, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των εκπροσώπων των τεχνικών Ομίλων.
Ποια είναι η αλήθεια όμως για την παρουσία των ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων σχετικά με την ολοκλήρωση αλλά και την ανάληψη νέων έργων στο εξωτερικό;
Έχουν βάση τα όσα υποστηρίζει ο κ. Σπίρτζης;
Οι τρεις μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και Αβαξ, με δεδομένη την έλλειψη δημοπράτησης νέων έργων την τελευταία διετία, έχουν αρχίσει να διαφοροποιούν την στάση τους σχετικά με την ανάληψη νέων έργων στο εξωτερικό, υιοθετώντας μια πιο συντηρητική πολιτική.
Όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεση για το 2018, «το κόστος χρηματοδότησης, όπως και το κόστος εγγυητικών επιστολών, συνεχίζει να είναι πολύ υψηλό, αν και χαμηλότερο από τον προηγούμενο χρόνο. Ταυτόχρονα, ο περιορισμός της δραστηριοποίησης των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό και η μη αποδοχή, σε αρκετές περιπτώσεις, των εγγυητικών τους επιστολών, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού».
Σήμερα η πλειοψηφία των έργων του Ομίλου προέρχεται από την Ελλάδα, ενώ οι δραστηριότητες της Μέσης Ανατολής συνεισέφεραν μόλις το 6,4% του τζίρου των κατασκευών και εκείνες των Βαλκανίων μόλις το 5,37%.
Μετά από μία περίοδο που αναγκάστηκε να προχωρήσει τόσο σε διαγραφή ζημιών τόσο στα Βαλκάνια όσο και στη Μέση Ανατολή, ο Όμιλος Ελλάκτωρ υπό τη νέα διοίκηση της ΑΚΤΩΡ κατάφερε να διευθετήσει τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στις σχέσεις του κατασκευαστικού Ομίλου με χώρες όπως η Ρουμανία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α3 στη Ρουμανία καθώς χρειάστηκε αγώνας δρόμου, προσωπικές επαφές και νέο χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρήθηκε αυστηρά από την νέα διοίκηση, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί.
Εως το καλοκαίρι του 2018 τα έργα στη Ρουμανία ήταν σε στάδιο εγκατάλειψης.
Πρόκειται για πέντε έργα, αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Μετά από την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Ομίλου η ΑΚΤΩΡ ανέλαβ πρόσφατα νέο έργο στη ΡΟυμανία.
Σημαντική είναι η παρουσία του Ομίλου στο Κατάρ, όπου ως leader της κοινοπραξίας ετοιμάζεται να παραδώσει μέσα στο επόμενο διάστημα την Χρυσή Γραμμή του Μετρό στη Ντόχα, ένα έργο προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ.
Παράλληλα ετοιμάζεται να διεκδικήσει την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα επίσης προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ αλλά και ένα κομμάτι από μια «πίτα» έργων συνολικού ύψους επιπλέον 3 δισ. ευρώ στο Κατάρ, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, κ. Πάρις Καλλιτσάντσης.
Πέρα όμως από τα κατασκευαστικά έργα ο όμιλος διαθέτει στο Κατάρ και συμβάσεις συντήρησης εγκαταστάσεων (Facilities Management). Ειδικότερα η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.
Σε περιπέτειες βρέθηκε στο εξωτερικό η ΑVAX σε μια σειρά έργα που εκτελούσε με τη μητρική J&P Overseas, η οποία και τελικά πτώχευσε.
Eίναι ενδεικτικό ότι στο εξωτερικό καταγράφηκε χαμηλότερος ρυθμός εκτέλεσης, μειώνοντας τη συμμετοχή του διεθνούς σκέλους των κατασκευών στο μείγμα εσόδων του Ομίλου στο 35,2% το 2018, έναντι ποσοστού 39,3% το 2017.
Η ΑVAX ανέστειλε τις εργασίες κατασκευής του θερμικού σταθμού παραγωγής ενέργειας, ισχύος 590 MW, στην περιοχή Ντέιρ Ααμάρ, κοντά στην πόλη Τρίπολη του Λιβάνου, ενώ στις  στις υπόλοιπες χώρες που εκτελούσε έργα μαζί με την J&P Overseas συνεχίζει αυτόνομη πορεία, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των υφιστάμενων κοινοπρακτικών συμβάσεων.
Σήμερα η παρουσία της AVAX αφορά στις αγορές του Ιράκ, όπου ξεχωρίζει η κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ρεύματος 1500MW, και του Κατάρ, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη έργα οδοποιίας αλλά και η κατασκευή του Qatar Foundation Stadium για τη φιλοξενία του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου 2022.
 
Ελένη Μπότα

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS