Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Γιατί τα 24 δισ. από το capital buffer δεν θα χρησιμοποιηθούν για τις τράπεζες – Αναγκαιότητα οι ιδιωτικές ΑΜΚ… και λόγω DTC

tags :
Γιατί τα 24 δισ. από το capital buffer δεν θα χρησιμοποιηθούν για τις τράπεζες – Αναγκαιότητα οι ιδιωτικές ΑΜΚ… και λόγω DTC
Τα 24 δισεκ. κεφάλαια από το μαξιλάρι που δόθηκε στην Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις τράπεζες χωρίς αυτό να θεωρηθεί κρατική βοήθεια άρα θα απορριφθεί από την DGcomp
Τα 24 δισεκ. που χορηγήθηκαν στην Ελλάδα για να δημιουργήσει απόθεμα ασφαλείας επιτελούν ένα σκοπό να καλύψουν τις μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες και όχι για καλύψουν κεφαλαιακές ανάγκες στις ελληνικές τράπεζες αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές στον ESM.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ότι τα 24 δισεκ. διατέθηκαν στην Ελλάδα για ένα σκοπό όχι για την εξυγίανση των τραπεζών.
Επειδή σε ορισμένους κύκλους αναφέρεται ότι εάν το κράτος χρησιμοποιούσε τα κεφάλαια αυτά τα οποία παραμένουν ανεκμετάλλευτα για την εξυγίανση των τραπεζών θα επιταχυνόταν η εμπροσθοβαρής ανάκαμψη της οικονομίας και των τραπεζών.
Όμως η προσέγγιση αυτή είναι λάθος.
Για να μπορέσουν οι τράπεζες να χρησιμοποιήσουν τα 24 δισεκ. οι λύσεις είναι οι εξής

-Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που σημαίνει ότι τα κεφάλαια αυτά θα πρέπει να μεταφερθούν στον βασικό μέτοχο το ΤΧΣ και εν συνεχεία με αυξήσεις κεφαλαίου να κρατικοποιηθούν όλες οι ελληνικές τράπεζες.
Μια τέτοια λύση θα διέλυε το ελληνικό χρηματιστήριο, οι μετοχές των τραπεζών θα κατέρρεαν, οι ξένοι επενδυτές θα αποχωρούσαν κακήν κακώς.
Η ΝΔ από κόμμα φιλικό προς τις επενδύσεις θα είχε προκαλέσει χάος.
Τέτοιο σενάριο δεν υφίσταται αποκλείεται με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο.
Δεν υφίσταται η έννοια του bail in στις καταθέσεις καθώς όλες οι τράπεζες διαθέτουν δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας.

-Να συσταθεί μια bad bank την οποία θα κεφαλαιοποιήσει το ελληνικό κράτος και εν συνεχεία η bad bank θα αγόραζε σε τιμές που να μην θεωρηθούν state aid κρατική βοήθεια τα κόκκινα προβληματικά δάνεια.
Ούτε αυτή η λύση μπορεί να εφαρμοστεί γιατί τα κεφάλαια θα θεωρηθούν στην bad bank έμμεση και άμεση κρατική βοήθεια οπότε μια τέτοια λύση θα απορριφθεί από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Συν τοις άλλοις η bad bank πέραν των κεφαλαίων θα πρέπει να αντιμετωπίσει ένα εξίσου σπουδαίο πρόβλημα.
Ποια τράπεζα θα μεταφέρει τα NPEs τα προβληματικά δάνεια στην bad bank όταν π.χ. η Eurobank και η Πειραιώς έχουν κλείσει ή θα κλείσουν συμφωνίες με διεθνή funds;
Ποιος ξένος επενδυτής θα αναλάβει την διαχείριση των NPEs όταν… μέσω της bad bank δεν θα έχει την διαχείριση;
Τι προμήθειες και πέναλτι πρέπει να πληρώσουν οι τράπεζες προκαταβολικά;
Οπότε ούτε αυτή η λύση της bad bank δεν μπορεί να ευδοκιμήσει για κεφαλαιακούς και πρακτικούς λόγους

-Η πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει σύσταση μιας εταιρίας ειδικού σκοπού SPV με παράλληλη μεταφορά 40 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων και DTC 7,4 δισεκ. δηλαδή αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση ή πιο απλά κεφάλαιο που βρίσκεται στις τράπεζες πάσχει σε πολλούς τομείς
-Κατά την ΝΔ θα επιβαρυνθεί ετησίως ο κρατικός προϋπολογισμός από 700 εκατ έως 1 δισεκ. ευρώ.
-Θα προκύψει κεφαλαιακό έλλειμμα στις τράπεζες περίπου 4-5 δισεκ. τα οποία πρέπει να καλύψουν με ιδιωτικά κεφάλαια.
-Δεν απαντάει στον τρόπο με τον οποίο θα μεταφερθούν τα NPEs – εμπόδιο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ – ούτε στον μηχανισμό διαχείρισης.
Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι τράπεζες – πλην της Alpha bank – την έχουν αποκλείσει αυτή την λύση.

-Υπάρχει ένα ζήτημα στο τραπεζικό σύστημα που ονομάζεται αναβαλλόμενη φορολογία DTA στα 22 δισεκ. και αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση DTC στα 16 δισεκ. σε σύνολο tangible book δηλαδή καθαρών ενσώματων κεφαλαίων στα 23 δισεκ.
Το ακραία υψηλό DTC λειτουργεί αποθαρρυντικά για τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Οι ιδιώτες μέτοχοι εάν συμμετάσχουν σε μια αύξηση θα ανησυχούν ότι εάν μια χρονιά η τράπεζα εμφανίσει ζημίες αμέσως ενεργοποιείται η νομοθεσία με το DTC και επέρχεται αύξηση υπέρ του ΤΧΣ κατά το ύψος της συσχέτισης ζημίας με DTC.
Το κράτος θα αυξήσει το ποσοστό του και οι ιδιώτες θα υποστούν dilution – απίσχναση.
Μια πρόταση που έχει υπάρξει είναι όχι να μεταφερθεί το DTC σε μια εταιρία ειδικού σκοπού που προτείνει – σχεδόν επιφανειακά – η ΤτΕ αγνοώντας την ζημία που προκαλεί στο ελληνικό δημόσιο αλλά να αποκτήσει το DTC κάποια χαρακτηριστικά ώστε όταν προκύπτουν ζημίες να μην ενεργοποιείται ο νόμος για το DTC.

Το συμπέρασμα είναι ότι τα 24 δισεκ. κεφάλαια από το μαξιλάρι που δόθηκε στην Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις τράπεζες χωρίς αυτό να θεωρηθεί κρατική βοήθεια άρα θα απορριφθεί από την DGcomp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Ποια είναι όμως η πιο ουσιαστική αντιμετώπιση του ακραία υψηλού DTC;
Το DTC η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση φθάνει τα 16 δισεκ. το κράτος θα πάρει σε βάθος ετών 16 δισεκ. και το ερώτημα είναι θα τα πάρει;
Η απάντηση είναι προφανής όχι.
Όμως πως θα μειωθεί το DTC στα κεφάλαια;
Το DTC αποτελεί την χειρότερη, την πιο χαμηλής στάθμης και ποιότητας κεφάλαιο στις τράπεζες υπό μια έννοια.
Οι λύσεις είναι δύο
1)Σημαντικά κέρδη ετησίως ώστε να μειώνουν το DTC, όμως με την δομή των ισολογισμών των τραπεζών αυτό είναι περιορισμένη πιθανότητα.
Εδώ οι τράπεζες για να εμφανίζουν κέρδη λογιστικοποιούν έσοδα από τόκους σε δάνεια που είναι προβληματικά.
2)Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου με νέα μετρητά από ιδιώτες.
Μέχρι τώρα μιλάμε για επενδυτές αλλά είναι επενδυτές οι ξένοι….μετοχών στο χρηματιστήριο όχι επενδυτές που επενδύουν στην μακροπρόθεσμη προοπτική μιας τράπεζας μέσω της αύξησης κεφαλαίου.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου με ιδιωτικά κεφάλαια για την εξυγίανση και αναδιάρθρωση θα έρθουν – ξανά – στις ελληνικές τράπεζες.
Όμως πριν οδηγηθεί το σύστημα εκεί θα πρέπει να έχουν βρεθεί φόρμουλες για το DTC που αποθαρρύνει τους ξένους επενδυτές να επενδύσουν σε αύξηση κεφαλαίου ελληνικής τράπεζας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης