Ο εμπορικός πόλεμος διαλύει τα οφέλη της παγκοσμιοποίησης

Ο εμπορικός πόλεμος διαλύει τα οφέλη της παγκοσμιοποίησης
Οι εταιρείες, σε παγκόσμιο επίπεδο, στρέφονται σε μια τάση περιφερειοποίησης
Από ένα γραφείο στην Τιχουάνα του Μεξικό, ο Roberto Durazo αξιοποιεί μία από τις μεγαλύτερες μετατοπίσεις του παγκόσμιου εμπορίου, από το τέλος του ψυχρού πολέμου.
Η εταιρεία του, Ivemsa, βοηθά δεκάδες εταιρείες να μεταφέρουν τα εργοστάσιά τους από την Κίνα και άλλα μέρη της Ασίας στο Μεξικό πουλώντας εμπορεύματα στην εγχώρια αγορά και στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Λειτουργώντας στον κλάδο που είναι γνωστός ως «βιομηχανία καταφυγίων», επιχειρήσεις όπως η Ivemsa βοηθούν τις διεθνείς εταιρείες να έχουν πρόσβαση στο Μεξικό χωρίς να διατηρούν νομική οντότητα.
«Έχουμε μιλήσει με πολλές εταιρείες από την Ασία που ενδιαφέρονται για το Μεξικό ως πλατφόρμα για την παραγωγή και την αποστολή των προϊόντων τους προς τις ΗΠΑ. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δραστηριοποιούνται εδώ, για παράδειγμα η Kia Motors από τη Νότια Κορέα ίδρυσε μια μεγάλη εγκατάσταση στο Μεξικό, με αποτέλεσμα να μετακομίσουν τουλάχιστον 30 προμηθευτές τους από την Ασία.
Οι βασικοί προμηθευτές τους ακολούθησαν, επειδή αν δεν το κάνουν, μπορεί να χάσουν τη συμφωνία τους» λέει ο Roberto Durazo.
Αυτό το παράδειγμα απεικονίζει ένα ευρύτερο κίνημα που προηγείται του εμπορικού πολέμου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, κάτι που οι ειδικοί πλέον λένε ότι είναι μη αναστρέψιμο.
Μετά από δεκαετίες κατά τις οποίες η παγκοσμιοποίηση φαινόταν να είναι μια ασταμάτητη δύναμη, ο εμπορικός πόλεμος επιταχύνει την πλήρη μετατροπή του παγκόσμιου εμπορίου σε ένα πιο κατακερματισμένο μοντέλο.
Η τάση μετά το 1990 προς την παγκοσμιοποίηση οφείλεται στην ενσωμάτωση της φτηνής εργασίας από τις αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία και οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης στην παγκόσμια οικονομία.
Το όφελος αυτό εξουδετερώθηκε καθώς οι εργοστασιακές μονάδες αναπτύχθηκαν και αυξήθηκαν οι αποδοχές του προσωπικού.
Πλέον, τοποθεσίες που κάποτε ήταν εστίες χαμηλού κόστους κατασκευής προϊόντων, γίνονται ζωντανές καταναλωτικές αγορές.
Καθώς εκατομμύρια άνθρωποι εντάσσονται στις μεσαίες τάξεις στην Κίνα, την Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία, πολλές εταιρείες επιλέγουν να έχουν τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού για την εξυπηρέτησή τους.
«Οι εταιρείες στρέφονται παγκοσμίως σε μια τάση περιφερειοποίησης.
Εισάγετε επενδύσεις στην Ανατολική Ευρώπη για να προμηθεύσετε την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ αντίστοιχα οι επενδύσεις που πηγαίνουν στο Μεξικό είναι κοντά στις ΗΠΑ», δήλωσε ο John Evans, διευθύνων σύμβουλος της Tractus Asia, ο οποίος συνεργάζεται επίσης με επιχειρήσεις που μετεγκαθίστανται από την Κίνα.
Εν τω μεταξύ, καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να αναπτύσσεται, με την έξυπνη κατασκευή και την προηγμένη ρομποτική, καθίσταται λιγότερο σημαντική η αξιοποίηση του χαμηλού κόστους εργασίας σε απομακρυσμένες γωνιές του κόσμου.
«Αυτή η τάση είναι πιθανό να συνεχιστεί, αλλά οι θέσεις εργασίας μπορεί να είναι πολύ λιγότερες, απαιτώντας πολύ μεγαλύτερη εκπαίδευση και επίπεδα δεξιοτήτων», δήλωσε ο κ. Achuthan από την ECRI.
Αυτό σημαίνει ότι, εάν ο Trump καταφέρει να φέρει την παραγωγή πίσω στη χώρα, οι προοπτικές δημιουργίας θέσεων εργασίας θα μειωθούν σημαντικά, ενώ κι άλλες καινοτομίες θα μπορούσαν επίσης να συρρικνώσουν την αλυσίδα εφοδιασμού. Τα ηλεκτρικά οχήματα, για παράδειγμα, απαιτούν λιγότερα εξαρτήματα από τα παραδοσιακά, συνεπώς συρρικνώνεται η αλυσίδα εφοδιασμού τους. Με την εμφάνιση της τρισδιάστατης εκτύπωσης, τα εργοστάσια θα μπορούσαν θεωρητικά να τυπώσουν αυτό που χρειάζονται τοπικά, μειώνοντας έτσι τον όγκο του εμπορίου.
Αλλά προς το παρόν, η αναδιάρθρωση εξακολουθεί να είναι έργο σε εξέλιξη και εταιρείες όπως η Ivemsa και η Tractus Asia να επωφελούνται.

www.bankingnews.gr


bankingnews.gr

BREAKING NEWS