Η έκθεση βιωσιμότητας DSA τέλη Νοεμβρίου διατηρεί μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος μετά το 2032, αλλά βελτιώνονται οι όροι εξυπηρέτησης 0,5% του ΑΕΠ

Η έκθεση βιωσιμότητας DSA τέλη Νοεμβρίου διατηρεί μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος μετά το 2032, αλλά βελτιώνονται οι όροι εξυπηρέτησης 0,5% του ΑΕΠ
Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα, που υποτιμάται στις αναλύσεις - Σε σύνολο χρέους 356,5 δισεκ. ευρώ τα 260 δισεκ. είναι δάνεια μηχανισμών στήριξης και διακρατικά…
Η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους DSA του ESM που θα δημοσιευθεί τέλη Νοεμβρίου 2019 δεν θα περιλαμβάνει αλλαγές στην ουσία της βιωσιμότητας.
Θα συνεχίσει δηλαδή να θεωρείται μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος μετά το 2032.
Ωστόσο όπως αναφέρουν πηγές λόγω της πτώσης των αποδόσεων των ομολόγων έχουν βελτιωθεί οι όροι εξυπηρέτησης του.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ότι λόγω της μείωσης των επιτοκίων – έστω και με αυτό τον πλασματικό τρόπο λόγω της ΕΚΤ – έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες για την εξυπηρέτηση του.
Με βάση ορισμένα σενάρια η βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης του χρέους θα μπορούσε να είχε θετική επίδραση 0,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα.
Βέβαια οι δανειστές απέρριψαν τα σχέδια μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος έως το 2021 μεταξύ άλλων και γιατί το Debt Sustainability Analyses δηλαδή η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους του ESM έχει θέσει ορισμένες παραμέτρους ειδικά την εκτίμηση για το ΑΕΠ της Ελλάδος έως το 2024 και εν συνεχεία long term.
Η παραδοχή είναι ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί στο 2,5% το 2019 έναντι εκτίμησης 1,9% του ΔΝΤ.
Πολλοί αναφέρουν ότι επειδή μειώνονται οι αποδόσεις στα ομόλογα θα μπορούσε το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο μετά το 2032.
Το ελληνικό χρέος με τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος του Eurogroup του Καλοκαιριού του 2018 έχει καταστεί βιώσιμο έως το 2032 και από το 2033 έως το 2060 είναι μη βιώσιμο.
Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα, που υποτιμάται στις αναλύσεις.
Σε σύνολο χρέους 356,5 δισεκ. ευρώ τα 260 δισεκ. είναι δάνεια μηχανισμών στήριξης και διακρατικά…
Τα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στην αγορά εσωτερικού είναι 55 δισεκ. αλλά αυτά που βρίσκονται σε πραγματική κυκλοφορία είναι μόλις 39 δισεκ.
Τα repos είναι βραχυπρόθεσμος δανεισμός στα 22 δισεκ. ευρώ.
Image

Η επενδυτική βαθμίδα στην οποία μπορεί να βρεθεί η Ελλάδα το 2021 μπορεί να αλλάξει τις παραμέτρους;

Με την αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade μάλλον μέσα 2021 και όχι μέσα στο 2020, καθίσταται αυτομάτως βιώσιμο το μακροπρόθεσμο χρέος δημιουργώντας νέο σκηνικό ισορροπιών και δεδομένων σε μια χώρα που έδωσε μάχες για να αποφύγει το Grexit.
Με βάση πηγές στους οίκους αξιολόγησης εάν η Ελλάδα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα, αυτομάτως το μακροπρόθεσμό χρέος της Ελλάδος θεωρείται βιώσιμο, κόντρα στις DSA στις εκθέσεις βιωσιμότητας του χρέους που το θεωρούν ως μη βιώσιμο μετά το 2032.
 Στο παρελθόν υπήρχε μια εκτίμηση ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αναβαθμιστεί σε χαμηλής στάθμης επενδυτική βαθμίδα δηλαδή τουλάχιστον ΒΒΒ- από ομόλογα σκουπίδια υψηλού ρίσκου της τρέχουσας περιόδου έως το τέλος του 2020.
Ωστόσο φαίνεται να έχει ανακύψει ένα βασικό πρόβλημα.
Το ελληνικό χρέος είναι το μόνο που έχει χαρακτηριστεί ως μη βιώσιμο μετά το 2032 όπου έχουν θεσπιστεί τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Για να μπορέσουν οι οίκοι αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα που σημαίνει ότι παύει να ισχύει η έννοια της βιωσιμότητας του χρέους θα πρέπει να πειστούν ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει στον δρόμο της κανονικότητας και έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις οικονομικής αειφορίας.
Οπότε η αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα δεν θα είναι εύκολη υπόθεση όπως συνέβη στην Πορτογαλία ή στην Κύπρο στο παρελθόν.
Η Ελλάδα βαρύνεται με ένα μη βιώσιμο χρέος, οπότε η απόφαση να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα ίσως δεν παρθεί στο τέλος του 2020 αλλά αρχές 2021 και εφόσον η Ελλάδα έχει επιδείξει άριστα βήματα γραφής.
Εν τω μεταξύ οι οίκοι αξιολόγησης γνωρίζοντας ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη να μετατρέψουν ένα μη βιώσιμο χρέος σε βιώσιμο μέσο της πιστοληπτικής ικανότητας – άρα παίρνουν πάνω τους την ευθύνη – θα είναι υπερβολικά προσεκτικοί στις τελικές τους επιλογές.

Τι θα εξεταστεί στο EuroWorking Group στις 5 Σεπτεμβρίου

Στο EuroWorking Group της 5ης Σεπτεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να καταθέσει επίσημο αίτημα για την προεξόφληση των τσουχτερών δόσεων της Ελλάδας προς το Ταμείο ύψους 3,6 δισ. ευρώ επί συνόλου 9,3 δισ. ευρώ που απομένουν και λήγουν έως το 2024.
Το αίτημα της Ελλάδος θα έρθει προς συζήτηση στο Eurogroup της 13ης Σεπτεμβρίου, και εφόσον η υπουργική σύνοδος ανάψει το πράσινο φως, σειρά παίρνουν τα κοινοβούλια των χωρών της ευρωζώνης που θα πρέπει να γνωμοδοτήσουν θετικά.
Η προεξόφληση των ακριβών δανείων του ΔΝΤ  θα γίνει με χρήματα από το μαξιλάρι των εσόδων που ανέρχονται στα 37 δισ. ευρώ και μπορούν να διατεθούν για το σκοπό αυτό.
Με αυτή την κίνηση αλλάζει προφίλ το ελληνικό χρέος, ενώ μειώνεται κατά 200 εκατ. ευρώ περίπου στην τριετία 2019 - 2021 το κόστος των δαπανών για τόκους δημιουργώντας  αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο για ελαφρύνσεις στην άμεση και την έμμεση φορολογία.
Ίδιας λογικής είναι και η αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου των εντόκων γραμματίων με  εκδόσεις μεγαλύτερης διάρκειας και αρκετά πιο φθηνές, όπου το κόστος εξυπηρέτησης για τον προϋπολογισμό θα είναι ιδιαίτερα χαμηλό.

Τι είναι ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός 782 δισεκ. ευρώ στο χρέος;

Το ελληνικό χρέος διαμορφώνεται στα 356 δισεκ. ευρώ ωστόσο στις παρουσιάσεις και αναλύσεις του χρέους αναφέρεται ότι ο μεικτός δανεισμός είναι 844 δισεκ. ευρώ ενώ τα βραχυπρόθεσμα δάνεια ανέρχονται σε 782 δισεκ. ευρώ.
Πολλοί πολίτες, σκεπτόμενοι άνθρωποι ή απλά παρατηρητικοί εντοπίζουν αυτή την μεγάλη απόκλιση το χρέος διαμορφώνεται στα 356 δισεκ. ευρώ αλλά προκύπτουν ακραία ποσά στο βραχυπρόθεσμο χρέος;
Τι είναι αυτό το βραχυπρόθεσμο χρέος;
Κάποιο κρυφό χρέος που ορισμένοι μπορεί να φαντάζονται ή κάτι πιο απλό;
Η απάντηση είναι απλή.
Το δημόσιο λογιστικό σύστημα υποχρεώνει το υπουργείο οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να προσθέτουν όλα τα roll over των εντόκων και των repos.
Μια έκδοση που αντικαθιστά μια άλλη προστίθεται στην προηγούμενη ενώ την ανανεώνει.
Π.χ. ένα repos 1 δισεκ. λήγει και αντικαθίσταται από ένα άλλο repos 1 δισεκ.
Το τελικό ποσό είναι 1 δισεκ. αλλά με βάση τον τρόπο καταγραφής του λογιστικού συστήματος ενώ στο ταμείο υπάρχει 1 δισεκ. καταγράφονται 2 δισεκ. δηλαδή το ένα που υπήρχε και το άλλο που ήρθε να το αντικαταστήσει.
Αυτές οι συναλλαγές μέσα σε ένα χρόνο φθάνουν έως τα 782 δισεκ. ευρώ αλλά είναι άθροισμα repos και εντόκων που ενώ έχουν λήξει αυτά προστίθενται.
Πρακτικά όταν βλέπετε στα στατιστικά στοιχεία του χρέους να εμφανίζονται βραχυπρόθεσμα δάνεια 782 δισεκ. ή 474 δισεκ. στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2019 δεν είναι τίποτε άλλο από ένα παράδοξο τρόπο καταγραφής των repos και των εντόκων.
Για την ιστορία εάν η Ελλάδα διέθετε τέτοιο χρέος θα είχε χρεοκοπήσει προ πολλού.
Με βάση τα στοιχεία Ιουνίου 2019 οι εκδόσεις του ακαθάριστου χρέους ανέρχονται σε 498 δισεκ. ευρώ.
Στην πράξη τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 15,2 δισεκ. και τα repos 24,521 δισεκ.
Δεν υπάρχει λοιπόν κρυφό χρέος ή κάτι άλλο περίεργο.
Το μόνο περίεργο είναι ο παράταιρος τρόπος καταγραφής του δημόσιου λογιστικού συστήματος.
Image
Image

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS