Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Που κολλάει ο διαγωνισμός για την Εγνατία - Η δύσκολη άσκηση των πιστοποιήσεων που κάνουν την παραχώρηση ασύμφορη

Που κολλάει ο διαγωνισμός για την Εγνατία - Η δύσκολη άσκηση των πιστοποιήσεων που κάνουν την παραχώρηση ασύμφορη
Η Εγνατία Οδός, η οποία είναι από τα μεγαλύτερα έργα της χώρας, κατασκευάστηκε μεταξύ 1994 και 2009
Μπορεί προσφάτως ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής να διεύψευσε την περιρρέουσα φημολογία που θέλει την ακύρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, εντούτοις στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς υποστηρίζουν ότι είναι πολύ δύσκολο να προχωρήσει.
Και αυτό γιατί όπως λένε, ο οδικός άξονας απαιτεί πολλά κεφάλαια προκειμένου να πάρει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, τα οποία δεν μπορεί να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο, ενώ σε περίπτωση που συμπεριληφθούν στην σύμβαση παραχώρησης (να αποτελούν υποχρέωση του παραχωρησιούχου), τότε τα έσοδα που αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ από την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας θα είναι ελάχιστα έως μηδενικά.
Υπενθυμίζεται ότι μετά το τραγικό δυστύχημα του 1999 στη σήραγγα του Μον-Μπλάν που συνδέει τη Γαλλία με την Ιταλία και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 39 άνθρωποι όταν ξέσπασε φωτιά σε βελγικό φορτηγό, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε στην θεσμοθέτηση νέων αυστηρών κριτηρίων για την ασφάλεια των σηράγγων. Οι νέοι αυτοί κανόνες είναι απαραίτητοι να τηρούνται για την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
Η Εγνατία Οδός, η οποία είναι από τα μεγαλύτερα έργα της χώρας, κατασκευάστηκε μεταξύ 1994 και 2009.
Ως εκ τούτου δεν τηρεί τις νέες αυστηρές προδιαγραφές που έχει θέσει η ΕΕ και αφορά τις 33 σήραγγες του ελληνικού αυτοκινητοδρόμου.
Για να γίνουν οι επιπλέον πρόσθετες εργασίες, απαιτούνται πολλά εκατομμύρια ευρώ, που οι υποψήφιοι επενδυτές δεν φέρονται να διατεθειμένοι να δώσουν, ενώ και το κράτος δεν έχει τα χρήματα για τα επιπλέον πρόσθετα έργα αναβάθμισης.
Ένα ακόμη αγκάθι στο δρόμο της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού είναι το θέμα των διοδίων και το ύψος της τιμολογιακής πολιτικής που θα ακολουθηθεί, προκειμένου ο οδικός άξονας να γίνει ελκυστικός προς τους επενδυτές.
Όπως ανέφερε προσφάτως ο Υπουργός Υποδομών σχετικά με τα διόδια στην Εγνατία Οδό, «το υπουργείο Υποδομών δεν είναι αρνητικό στην τοποθέτησή τους, αλλά το ζήτημα θα πρέπει να εξεταστεί καλύτερα.
Κι αυτό επειδή, ενώ στο σχεδιασμό ο σχεδιασμός της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, το 2014, προέβλεπε 13 μετωπικούς σταθμούς και άλλους πέντε κάθετους, η ΚΥΑ που έχουν υπογράψει οι κ. κ. Τσακαλώτος και Σπίρτζης προσθέτει ακόμη 20 σταθμούς, αυξάνοντας τις τιμές των διοδίων».
«Το μέσο κόστος, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, από 3,5 cents ανά χιλιόμετρο, αυξάνεται σε περισσότερο από 5 cents ανά χιλιόμετρο.
Η χρέωση των διοδίων είναι πολύ ακριβή, παραθέτοντας ως παράδειγμα τη διαδρομή από την Ηγουμενίτσα μέχρι το Αρδάνιο, που κοστίζει σήμερα 17,40 ευρώ.  Αν λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί, που προβλέπονται, με χρέωση 3,5 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο, η διαδρομή θα κοστίζει 29,10 ευρώ και όταν αυξηθεί η χρέωση στα 5 cents, το κόστος θα αυξηθεί στα 41,50 ευρώ. "Αυτό δείχνει ότι η μελέτη για τα διόδια έγινε με προχειρότητα" τόνισε.
Ωστόσο οι Θεμοί στην πρόσφατη έκθεση του αναφερόμενοι στην Εγνατία Οδό, πέρα από τις σημαντικές καθυστερήσεις που διαπιστώνουν στη διαδικασία, τονίζουν ότι αν υπάρχει μία παραχώρηση μεγάλης διάρκειας και ικανοποιητικά/υψηλά διόδια, το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες.
Να σημειωθεί ότι στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας έχουν περάσει 7 κοινοπρακτικά σχήματα από τα 9 που δήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον.
Εκτός της διεκδίκησης έχει μείνει το σχήμα της Deutsche Invest και της εταιρείας του ομίλου Σαββίδη Dimera καθώς και η κοινοπραξία Northern Greece Corridor Consortium στην οποία συμμετείχε η J&P Άβαξ και ξένα funds.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση είναι ο Άκτωρ με την ισπανική ROADIS, η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου με την κινεζική SCIG, ο όμιλος Μυτιληναίου με την γαλλική Vinci, η ΓΕΚ Τέρνα με την Egis Projects, η ANAS International Enterprise S.p.A., η FREYJA HOLDINGS SARL και η Διολκός Κατασκευαστική.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης