Τελευταία Νέα
Διεθνή

Το «πραξικόπημα» στη Βολιβία έρχεται μια εβδομάδα αφού ο Morales ακύρωσε μια μεγάλη συμφωνία για κοίτασμα λιθίου

tags :
Το «πραξικόπημα» στη Βολιβία έρχεται μια εβδομάδα αφού ο Morales ακύρωσε μια μεγάλη συμφωνία για κοίτασμα λιθίου
Αλλαγή πολιτικού σκηνικού στη Βολιβία, παραίτηση Morales, το μεγάλο κοίτασμα λιθίου και η συμφωνία που ακυρώθηκε
Το Κυριακάτικο (10/11) στρατιωτικό πραξικόπημα στη Βολιβία έχει δημιουργήσει μια κυβέρνηση η οποία φαίνεται να αναστρέφει μια απόφαση του πρώην προέδρου Evo Morales να ακυρώσει μια συμφωνία με μια γερμανική εταιρεία για την ανάπτυξη κοιτασμάτων λιθίου στη χώρα της Λατινικής Αμερικής για μπαταρίες όπως αυτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το πραξικόπημα, το οποίο την Κυριακή είχε ως αποτέλεσμα ο Morales να παραιτηθεί και τελικά να φύγει από τη χώρα με προορισμό το Μεξικό, ήταν το αποτέλεσμα ημερών κινητοποιήσεων από κόμματα της αντιπολίτευσης που ήταν κατά της κυβέρνησης του αριστερού Morales.
Ο γερουσιαστής Jeanine Añez, του κεντροδεξιού κόμματος «Δημοκρατική Ενότητα», είναι επί του παρόντος ο προσωρινός πρόεδρος της ασταθούς προσωρινής κυβέρνησης που θα οδηγήσει τη χώρα σε νέες εκλογές.
Αναλυτές προέτρεψαν τους επενδυτές να παρακολουθήσουν την κατάσταση στη Βολιβία και σημείωσαν ότι η παραγωγή φυσικού αερίου και πετρελαίου από ξένες εταιρείες στη Βολιβία παρέμεινε σταθερή.
Ο Morales στις 4 Νοεμβρίου ακύρωσε τη συμφωνία του Δεκεμβρίου 2018 με την γερμανική ACI Systems (ACISA) μετά από εβδομάδες διαμαρτυριών από κατοίκους της περιοχής Ποτόσι.
Η περιφέρεια διαθέτει το 50% έως 70% των παγκόσμιων αποθεμάτων λιθίου στα αλάτια Salar de Uyuni.
Η ζήτηση λιθίου αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί έως το 2025.
Το ελαφρύ ορυκτό εξορύσσεται κυρίως στην Αυστραλία, τη Χιλή και την Αργεντινή.
Η Βολιβία διαθέτει 9 εκατομμύρια τόνους που δεν έχουν εξορυχθεί το δεύτερο μεγαλύτερο κοίτασμα  σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η ακύρωση της συμφωνίας ACISA από τον Morales άνοιξε την πόρτα είτε για επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με όρους που αποφέρουν περισσότερα από τα κέρδη στον πληθυσμό της περιοχής είτε για την άμεση εθνικοποίηση της βολιβιανής βιομηχανίας εξαγωγής λιθίου.
Η κυβέρνηση Morales ανακοίνωσε την εποχή εκείνη ότι ήταν «αποφασισμένη να βιομηχανοποιήσει τη Βολιβία και έχει επενδύσει τεράστια ποσά για να εξασφαλίσει ότι το λίθιο μεταποιείται εντός της χώρας για να το εξαγάγει μόνο σε μορφή προστιθέμενης αξίας, όπως σε μπαταρίες».
Δεν είναι σαφές ποια είναι τα επόμενα βήματα για τη βιομηχανία σε μια μεταπολεμική Βολιβία, σύμφωνα με την Stratfor.
Μακροπρόθεσμα, η συνεχιζόμενη πολιτική αβεβαιότητα θα δυσχεράνει τη δυνατότητα της Βολιβίας να αυξήσει την παραγωγή στρατηγικών μετάλλων όπως το λίθιο ή να αναπτύξει έναν τομέα προστιθέμενης αξίας στην αγορά των μπαταριών.
Το φτωχό επενδυτικό κλίμα έρχεται σε μια εποχή επέκτασης των παγκόσμιων ευκαιριών στην παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης από την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.
Η ACISA δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στον Γερμανικό τηλεοπτικό σταθμό DW ότι η εταιρεία ήταν «πεπεισμένη ότι το project  για το λίθιο θα επαναληφθεί μετά από μια φάση πολιτικής ηρεμίας στη Βολιβία».

To Βερολίνο εξασφαλίζει πρόσβαση στα αχανή κοιτάσματα λιθίου της Βολιβίας

Η Γερμανία και η Βολιβία υπέγραψαν σήμερα (12/12) συμφωνία για τη βιομηχανική χρήση λιθίου, τη βασική πρώτη ύλη για την παραγωγή μπαταριών, σε ένα σημαντικό βήμα για να μειώσει το Βερολίνο την εξάρτησή του από τις ασιατικές αγορές, στην απαρχή της εποχής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το ενδιαφέρον για μέταλλα συσσωρευτών, όπως κοβάλτιο, νικέλιο και λίθιο εκτινάσσεται καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία τρέχει να κατασκευάσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να μειώσει τα επιβλαβή αέρια από τα οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα με δεδομένη την επιβολή αυστηρότερων κανόνων για τις εκπομπές αερίων.
«Η Γερμανία θα πρέπει να γίνει ο τόπος που θα έχει το προβάδισμα στην παραγωγή συσσωρευτών.
Ένα μεγάλο μέρος του κόστους παραγωγής συνδέεται με τις πρώτες ύλες», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών P. Altamier, προσθέτοντας ότι η συμφωνία είναι «ένας σημαντικός άξονας» για την διασφάλιση αυτού του εφοδιασμού.
Με την κοινοπραξία η βολιβιανή κρατική εταιρεία YLB ενώνει τις δυνάμεις της με την γερμανική ιδιωτική εταιρεία ACI Systems για να αναπτύξουν την μεγαλύτερη ξηρή λίμνη στον κόσμο Σαλάρ Ντε Ουγιούνι στις Άνδεις, να κατασκευάσουν ένα εργοστάσιο υδροξειδίου του λιθίου καθώς και ένα εργοστάσιο για μπαταρίες για ηλεκτρικό όχημα στη Βολιβία.
Η ACI Systems είναι επίσης σε συνομιλίες να εφοδιάσει εταιρείες με έδρα την Γερμανία και αλλού στην Ευρώπη με λίθιο από τη Βολιβία.
Η κοινοπραξία στοχεύει σε ετήσια παραγωγή ως και 40.000 τόνων υδροξειδίου λιθίου από το 2022 για περίοδο 70 ετών.
Ο W. Smuz, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ACI, την μητρική εταιρεία της ACI Systems, δήλωσε ότι περισσότερο από το 80% του λιθίου θα εξάγεται στη Γερμανία.

Η Βολιβία αναζήτα επενδύσεις για τη βιομηχανία λιθίου της - Αποτρεπτικός παράγοντας ο πρέοδρος Morales

Η Βολιβία ελπίζει ότι η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση λιθίου μπορεί να προσελκύσει ξένους επενδυτές στη χώρα όπου σχεδόν εδω και μια δεκαετία κρατικής ανάπτυξης έχει αφήσει την παραγωγή πολύ μακριά από τους στόχους για το μέταλλο, που επιθυμούν οι κατασκευαστές μπαταριών για συσκευές από φορητούς υπολογιστές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναφέρει σε ανάλυσή του το Reuters.
To φτωχό κράτος της Νότιας Αμερικής διαθέτει περίπου το 25% των γνωστών αποθεμάτων του λιθίου.
Ωστόσο, η παραγωγή της Βολιβίας παραμένει πολύ πιο χαμηλά από αυτή της γειτονικής Χιλής και της Αργεντινής.
Η Βολιβία ελπίζει να υπογράψει συμφωνία με τουλάχιστον ένα ξένο όμιλο προκειμένου να επενδύσει έως 750 εκατ. δολάρια στα κρατικά εργοστάσια για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση από την Κίνα και άλλες χώρες για μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Η χώρα είναι πρόθυμη να επωφεληθεί από τις αυστηρότερες προμήθειες λιθίου.
Οι ειδικοί λένε ότι οι τιμές spot έχουν υπερδιπλασιαστεί σε περίπου 25.000 δολάρια ανά τόνο από κάτω από 10.000 δολάρια το 2015.
Η βροχή και άλλες φυσικές προκλήσεις έχουν παρεμποδίσει την παραγωγή λιθίου των κρατικών επιχειρήσεων.
Οι ξένες εταιρείες με περισσότερη τεχνογνωσία μπορεί να τρομοκρατηθούν από την αριστερή κυβέρνηση του προέδρου Evo Morales, του οποίου οι παρεμβατικές πολιτικές σε άλλους τομείς έχουν επηρεάσει μεγάλες εταιρείες και αρκετές να διστάζουν να επενδύσουν στη Βολιβία, ανέφεραν αναλυτές.
Η Βολιβία έλπιζε ότι το εργοστάσιό της στην περιοχή Uyuni, θα παρήγαγε μέχρι το 2011 40 τόνους λιθίου το μήνα.
Εννέα χρόνια μετά και 450 εκατ. δολάρια, το εργοστάσιο παράγει μόνο 10 τόνους το μήνα.
Αλλού στο τρίγωνο λιθίου της Νότιας Αμερικής, η Χιλή παράγει 70.000 τόνους ετησίως και η Αργεντινή 30.000 τόνους.
Η συνολική παγκόσμια παραγωγή λιθίου είναι περίπου 230.000 τόνοι.
Η Βολιβία προχώρησε στην πώληση του λιθίου της σε πολύ χαμηλότερες τιμές από αυτές της αγοράς, με κρατικά στελέχη να τονίζουν πως αυτό έγινε προκειμένου να εξασφαλίσει μερίδιο αγοράς.
Ο διευθύνων σύμβουλος της YLB Juan Carlos Montenegro απέρριψε τις ανησυχίες για την χαμηλή παραγωγή.
"Αυτή η κριτική δεν μας ενδιαφέρει", είπε.
"Το σημαντικό για μας είναι ... τα αποτελέσματα που θα δούμε το 2018 και το 2019".
Παράλληλα τόνισε ότι η Βολιβία μιλάει με πιθανούς εταίρους και ελπίζει ότι θα επενδύσουν μέχρι και 750 εκα. δολάρια.
Ο ίδιος αρνήθηκε να τις κατονομάσει, αλλά δήλωσε ότι μια συμφωνία θα μπορούσε να ολοκλήρωθεί αυτό το μήνα για την πώλήση του 49% YLB, γεγονός που θα σημάνει τη την κατασκευή επτά νέες εργοστασιακών εγκαταστάσεων παραγωγής, μπαταριών άλλων προιόντων.
Τον Ιανουάριο του 2018, ολοκληρώνεται η διαδικασία προσφορών για τη δημιουργία μια βιομηχανική εγκατάστασης ανθρακικού λιθίου.
Αυτό το εργοστάσιο, το οποίο προοριζόταν να παράγει 30.000 τόνους ετησίως το 2017, αναμένεται τώρα να παράγει περίπου 15.000 ετησίως το 2019.
Ωστόσο, οι επικριτές αμφιβάλλουν για το αν οι ξένες βιομηχανίες όπως η Albemarle Corp και η SQM της Χιλής θα διακινδυνεύσουν τα κεφάλαιά τους στη Βολιβία.
Ο πρόεδρος Morales απαλλοτρίωσε μια σειρά ξένων εταιρίων που λειτουργούσαν στη Βολιβία από τότε που ανέλαβε καθήκοντα το 2006.
Το 2016, η ελβετική εταιρεία εξόρυξης και εμπορίας Glencore δήλωσε ότι θα ξεκινήσει διαιτησία κατά της Βολιβίας για την εθνικοποίηση ορισμένων περιουσιακών στοιχείων της.
Οι ξένες εταιρείες με τη σωστή τεχνογνωσία, συμπεριλαμβανομένης μιας εταιρείας από την Κορέα, απέρριψαν την ιδέα να επενδύσουν στη Βολιβία, δήλωσε ο Robert Baylis, διευθύνων σύμβουλος της Roskill Information Services Ltd, μιας συμβουλευτικής εταιρείας.
"Ένιωσαν είτε τον κίνδυνο να εθνικοποιηθούν είτε ότι θα αντιμετώπιζαν πολλά προβλήματα", είπε, προσθέτοντας ότι κανείς δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει μια μελέτη που να δείχνει ότι οι βολιβιανοί πόροι (λίθιο) θα μπορούσαν να εξαχθούν με λογικά επιτρεπόμενο κόστος.
Η αγορά λιθίου είναι ώριμη για τους νεοεισερχόμενους.
Η εξειδικευμένη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επιταχύνεται σημειώνοντας σημαντική ανάπτυξη, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές "συσφίγγουν" σε παγκόσμιο επίπεδο τα όρια εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, δεσμεύθηκε να καταστήσει τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα το ένα πέμπτο των πωλήσεων αυτοκινήτων μέχρι το 2025.
Η Βρετανία και η Γαλλία δεσμεύτηκαν να απαγορεύσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης από το 2040.
Προμηθευτές όπως η Panasonic της Ιαπωνίας, η LG Chem και η αμερικανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, η οποία κατασκευάζει τις δικές της μπαταρίες, είναι πρόθυμες να εξασφαλίσουν ότι θα είναι απαραίτητη η μακρόχρονη προμήθεια λιθίου.
Στο εργοστάσιο Uyuni της Βολιβίας, το λίθιο  βρίσκεται κάτω από 10.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα άσπρου άλατος, τα λείψανα μιας τεράστιας προϊστορικής λίμνης σε ένα ψηλό οροπέδιο των Άνδεων που προσελκύει χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο.
Σε μια γωνία του επίπεδου αλατιού, τυρκουάζ χρώματος άλμη σιγά σιγά εξατμίζεται σε σειρές τεράστιων πλατειών πισινών, αφήνοντας πίσω τους κρυστάλλους λιθίου.
Αυτά μεταφέρονται σε πιλοτικό εργοστάσιο και μετατρέπονται σε ανθρακικό λίθιο.
Πάνω από εκατό μίλια ανατολικά, τοποθετημένα στα άγρια βουνά που δακτυλογραφούν την ιστορική πόλη μεταλλευμάτων πόρτο του Potosi, ένα άλλο πιλοτικό εργοστάσιο σε μετατρέπει το ανθρακικό λίθιο σε κάθοδο.
Μια τρίτη μονάδα δίπλα από την πόρτα τις καθιστά απλές μπαταρίες.
Το project είχε σχεδιαστεί για να μπορεί το βολιβιανό κράτος θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί το δικό του λίθιο, σε αντίθεση με τους κορυφαίους παραγωγούς της Αυστραλίας, της Χιλής και της Αργεντινής, όπου οι ιδιωτικές επιχειρήσεις εξάγουν το μερίδιο του λέοντος από το μέταλλο.
Οι βροχές συχνά πλημμυρίζουν τα επίπεδα αλατιού, επιμηκύνοντας τη διαδικασία εξαγωγής.
Η εξάτμιση, η επιλεγμένη τεχνική της Βολιβίας, αφήνει περίπου το μισό λίθιο στην άλμη.
Επίσης, ο λόγος μαγνησίου προς λιθίου στο Uyuni είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερος από ό,τι στην έρημο Atacama της Χιλής, καθιστώντας την εξόρυξη δυσκολότερη.
Ο Marcelo Castro, επικεφαλής των προσπαθειών του εργοστασίου Uyuni από το 2007 έως το 2016, δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι έκαναν εβδομάδες χωρίς να πλύνουν τα μαλλιά τους για να διατηρήσουν το νερό στις πρώτες μέρες του έργου, προτού να εγκατασταθούν στο αφιλόξενο τοπίο.
Ο Castroείπε ότι δεν είχε προγραμματίσει να περάσει μια δεκαετία στο έργο Uyuni, "αλλά όταν οι ανάγκες είναι επείγουσες μένεις".
Το έργο αποσκοπούσε στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας εφοδιασμού, βοηθώντας την Βολιβία να ελευθερωθεί από την υπερβολική εξάρτηση της από την αστάθεια της αγοράς εμπορευμάτων.
Λίγοι στρατηγικοί αναλυτές βλέπουν μια σαφή πορεία της Βολιβίας να καταστεί σημαντικός παράγοντας στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία λιθίου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης