Αναλύσεις – Εκθέσεις

DBRS: Επιβεβαιώνει σε ΒΒΒ (low) την Κύπρο - Αναβαθμίζει σε θετικό το outlook

tags :
DBRS: Επιβεβαιώνει σε ΒΒΒ (low) την Κύπρο - Αναβαθμίζει σε θετικό το outlook
DBRS: Επιβεβαιώνει σε ΒΒΒ (low) την Κύπρο - Αναβαθμίζει σε θετικό το outlook
O καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS επιβεβαιώσε σήμερα (15/11) την αξιολίγηση της Κύπρου σε ΒΒΒ (low), ενώ παράλληλα αναβαθμίζει σε θετικό το outlook.
Η θετική τάση αντικατοπτρίζει την άποψη της DBRS ότι οι προοπτικές για την πτωτική τροχιά του δείκτη δημόσιου χρέους έχουν βελτιωθεί λόγω της σταθερής οικονομικής ανάπτυξης, των μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων και της έγκαιρης αποπληρωμής του χρέους.
Η οικονομική ανάπτυξη στην Κύπρο προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3% περίπου το 2019 και το 2020, μεταξύ των ισχυρότερων στην ευρωζώνη.
Η δημοσιονομική κατάσταση της Κύπρου συνέχισε να βελτιώνεται, καθώς το δημοσιονομικό πλεόνασμα φτάνει σε αρκετά υψηλά επίπεδα και η κυβέρνηση σχεδιάζει να εξοφλήσει το δάνειο του ΔΝΤ εκ των προτέρων το επόμενο έτος.
Η υλοποίηση των δημοσιονομικών κινδύνων θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μείωση του δημόσιου χρέους, αλλά η ισχυρή ανάπτυξη, μαζί με τα μεγάλα δημοσιονομικά πλεονάσματα και τις πρώτες αποπληρωμές του χρέους, αναμένεται ότι θα συμβάλουν στην υποχώρηση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ κατά τα επόμενα έτη.
Η βελτίωση του δομικού στοιχείου της DBBS Morningstar για το "Χρέος και ρευστότητα" αποτέλεσε τον βασικό παράγοντα για την εξέλιξη της τάσης.
Παρ 'όλα αυτά, η Κύπρος αντιμετωπίζει επίσης σημαντικές πιστωτικές προκλήσεις που σχετίζονται με σημαντικά μη εκτελεστικά ανοίγματα στον τραπεζικό τομέα και την οικονομία, υψηλά επίπεδα χρέους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, εξωτερικές ανισορροπίες και το μικρό μέγεθος της οικονομίας της που βασίζεται στις υπηρεσίες. εκθέτει την Κύπρο σε δυσμενείς μεταβολές στην εξωτερική ζήτηση.
Μετά από μια μεγάλη αύξηση το 2018, ο δείκτης του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί με σχετικά ταχύ ρυθμό τα επόμενα χρόνια.
Η στήριξη της κυβέρνησης που συνδέεται με την πώληση της Κυπριακής Συνεταιριστικής Τράπεζας (CCB) επηρέασε το δημόσιο χρέος το 2018.
Ωστόσο, ο δείκτης χρέους προβλέπεται να φθάσει το 95,6% το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες κυβερνητικές προβλέψεις, από 100,6% το 2018.
Μέχρι το 2021 και οι προβολές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν ότι ο δείκτης χρέους θα είναι πολύ χαμηλότερος από το 90%.
Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην ταχεία μείωση του χρέους είναι η ισχυρή οικονομική ανάπτυξη, τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα γύρω στο 5% του ΑΕΠ και οι πρώιμες αποπληρωμές του χρέους.
Η κυβέρνηση επέστρεψε το ρωσικό δάνειο τον Σεπτέμβριο του 2019 και σκοπεύει να αποπληρώσει πλήρως το δάνειο του ΔΝΤ εκ των προτέρων το 2020.
Μολονότι η δυναμική του χρέους είναι ευάλωτη σε δυσμενείς διαταραχές, ιδιαίτερα σε περίπτωση ύπαρξης ενδεχόμενων υποχρεώσεων, η διαχείριση του δημόσιου χρέους είναι συνετή.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα ευνοϊκό προφίλ χρέους που μειώνει τους κινδύνους αναχρηματοδότησης.
Επιπλέον, το σταθμισμένο μέσο κόστος του χρέους μειώθηκε, φθάνοντας το 2,2% το Σεπτέμβριο του 2019 σε σύγκριση με το ανώτατο όριο του 4,2% το 2012.
Το χρέος είναι σε μεγάλο βαθμό εκφρασμένο σε ευρώ. Η υγιής δημοσιονομική θέση αναμένεται να διατηρηθεί, συμβάλλοντας στη μείωση του χρέους.
Μετά το έκτακτο αρνητικό αποτέλεσμα που σχετίζεται με την πώληση της τράπεζας Κύπρου (CCB) το 2018, το οποίο μετατόπισε το δημοσιονομικό πλεόνασμα σε έλλειμμα, η κυβέρνηση στοχεύει σε πλεόνασμα 3,8% το 2019 και 2,7% το 2020, υποστηριζόμενη από ισχυρά έσοδα και περιορισμένες δαπάνες.
Η κυβέρνηση επιδιώκει επίσης να διατηρήσει ένα διαρθρωτικό πλεόνασμα, πάνω από το μεσοπρόθεσμο στόχο της διαρθρωτικής ισορροπίας.
Οι υιοθετηθείσες μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της δημοσιονομικής διαχείρισης τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης του συστήματος τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των μισθών, μαζί με ανώτατα όρια δαπανών που ενσωματώνονται στον νόμο περί δημοσιονομικής ευθύνης και προϋπολογισμού, ενισχύουν τη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών.
Οι επιπτώσεις στις δημοσιονομικές προοπτικές περιλαμβάνουν την εκκρεμούσα απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με τις περικοπές των μισθών του δημόσιου τομέα κατά τη διάρκεια της κρίσης και τους κινδύνους που συνδέονται με τον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Ενώ η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει τη σταδιακή αναστροφή των περικοπών των μισθών, μια δικαστική απόφαση εναντίον της κυβέρνησης θα μπορούσε να οδηγήσει σε άμεση αντιστροφή, επηρεάζοντας τους δημοσιονομικούς λογαριασμούς στο εγγύς μέλλον.
Σχετικά με τον χρηματοπιστωτικό τομέα και ως μέρος της συναλλαγής της CCB, δημιουργήθηκε ένα καθεστώς προστασίας περιουσιακών στοιχείων (APS) που εγγυάται το κράτος, αυξάνοντας τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις της κυβέρνησης.
Η APS θα καλύψει πιθανές απροσδόκητες ζημίες σε ορισμένα περιουσιακά στοιχεία που αποκτήθηκαν από την Ελληνική Τράπεζα.
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι πιθανές απροσδόκητες απώλειες δεν θα υπερβούν τα 155 εκατομμύρια ευρώ (που αντιστοιχούν στο 0,7% του ΑΕΠ) σε διάστημα 12 ετών.
Οποιεσδήποτε προσκλήσεις στις εγγυήσεις του APS θα καλύπτονται από την κρατική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων χωρίς να υπολογίζεται ο προϋπολογισμός.
Τα υψηλά NPEs παραμένουν ο κύριος κίνδυνος για την οικονομική σταθερότητα στην Κύπρο.
Αυτό επηρεάζει την εκτίμηση της DBRS Morningstar για το δομικό στοιχείο της νομισματικής πολιτικής και της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.
Τα NPEs των κυπριακών τραπεζών υποχώρησαν σημαντικά το 2018.
Όπως αναφέρθηκε από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, το απόθεμα των NPEs του τραπεζικού τομέα μειώθηκε από 20,9 δισ. eυρώ το Δεκέμβριο του 2017 σε 10,4 δισ. eυρώ το Δεκέμβριο του 2018.
Η μεγαλύτερη μείωση των ΕΑΠ των τραπεζών προέκυψε από η λύση της κρατικής Κυπριακής Συνεταιριστικής Τράπεζας, η οποία περιελάμβανε την πώληση μέρους των περιουσιακών της στοιχείων στην Ελληνική Τράπεζα και την απομάκρυνση των Ε.Π.Ε. από το κυπριακό τραπεζικό σύστημα. Αυτά τα NPEs βρίσκονται τώρα στην εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων του κράτους (AMC) και αναμένεται να διατεθούν με την πάροδο του χρόνου.
Η κυβέρνηση ενίσχυσε επίσης τα πλαίσια αφερεγγυότητας και αποκλεισμού και τον νόμο περί πωλήσεων δανείων και ενέκρινε νόμο για τις τιτλοποιήσεις τον Ιούλιο του 2018. Ταυτόχρονα, οι κυπριακές τράπεζες ενέτειναν τις προσπάθειές τους για τη μείωση των NPE.
Υποστηριζόμενη από το ενισχυμένο νομικό πλαίσιο, η Τράπεζα Κύπρου, η μεγαλύτερη τράπεζα στη χώρα, πώλησε χαρτοφυλάκιο NPE ύψους 2,7 δισ. Ευρώ το 2018.
Αυτό ακολουθεί την πώληση NPE της Ελληνικής Τράπεζας νωρίτερα μέσα στο έτος.
Οι εγχώριες τράπεζες δημιούργησαν επίσης ανεξάρτητες εταιρείες εξυπηρέτησης χρέους με ειδικούς εξωτερικού χρέους, η σωστή εκκαθάριση της Κυπριακής Συνεταιριστικής Τράπεζας και η πώληση χαρτοφυλακίων NPE από τις τράπεζες σχεδόν μείωσε κατά το ήμισυ το απόθεμα των NPE του τραπεζικού τομέα το 2018.
Από το 2015 έως το Μάιο του 2019, το απόθεμα NPEs  μειώθηκε κατά 65%.
Μέχρι στιγμής το 2019, η μείωση των NPEs συνεχίστηκε, αλλά ήταν περιορισμένη.
Ο συνολικός λόγος NPEs παρέμεινε στο 31,0%, αν και μειώθηκε από την κορυφή του 49,0% τον Μάιο του 2016.
Εν μέρει, ο υψηλός λόγος αντανακλά τη μείωση των χαρτοφυλακίων των τραπεζικών δανείων, καθώς τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις απορροφούν. Η μείωση του ΕΣΕ φέτος ήταν κυρίως οργανική, μεταξύ άλλων μέσω αποπληρωμής μετρητών, ανταλλαγής χρέους έναντι περιουσιακών στοιχείων και διαγραφών. Ανά κατηγορία, ο λόγος NPE των ΜΜΕ μειώθηκε σε 37,2% τον Μάιο του 2019 από 39,2% το Δεκέμβριο του 2018, ο δείκτης NPE των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων μειώθηκε στο 18,1% από 19,0%, ενώ ο δείκτης NPE των νοικοκυριών παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος στο 37,7%.
Τον Σεπτέμβριο του 2019, η κυβέρνηση άρχισε να εφαρμόζει το κοινωνικό της πρόγραμμα (ESTIA), κύριο πυλώνα της στρατηγικής της για τη μείωση των NPEs, με στόχο την αντιμετώπιση των NPEs που σχετίζονται με τις υποθήκες λιανικής, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ των συνολικών NPEs.
Το σχέδιο έχει σχεδιαστεί για να βοηθά μόνο τα επιλέξιμα νοικοκυριά να επιστρέψουν τα δάνειά τους, αποκλείοντας έτσι τις στρατηγικές αθετήσεις υποχρεώσεων.
Ωστόσο, το σύστημα φαίνεται απίθανο να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των NPEs στην κυπριακή οικονομία, καθώς το επίπεδο συμμετοχής ήταν χαμηλό μέχρι στιγμής.
Το πρόγραμμα αναμένεται τώρα να αντιμετωπίσει αρκετά χαμηλότερα από τα 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ NPEs που αρχικά εκτιμήθηκαν από την κυβέρνηση και τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι επιλέξιμα, μεγάλο μέρος των οποίων βρίσκεται στο πλαίσιο της AMC.
Στο μέλλον, το DBRS αναμένει περαιτέρω πρόοδο στη μείωση των NPEs που καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από τις προσπάθειες των τραπεζών.
Οι πωλήσεις χαρτοφυλακίων NPE των τραπεζών αναμένονται το προσεχές έτος.
Οι κυπριακές τράπεζες παραμένουν κερδοφόρες και τα επίπεδα κεφαλαίων τους και η πρόβλεψη δανείων για ζημίες έχουν αυξηθεί σε επαρκή επίπεδα και πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Παράγοντες που συμβάλλουν επίσης στη μείωση των ΕΑΕ είναι η μείωση της ανεργίας, η αύξηση των τιμών των κατοικιών και η σταθερή οικονομική ανάπτυξη. Εν μέρει λόγω της ενίσχυσης της κυπριακής οικονομίας, η αγορά κατοικίας συνέχισε να ανακάμπτει, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν κατά 2,7% σε ετήσια βάση το α 'τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με τον δείκτη της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου.


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης