Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

JP Morgan: Δεν αλλάζει η πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας, ακόμη και αν χρειαστούν νέες εκλογές 2 Ιουλίου

JP Morgan: Δεν αλλάζει η πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας, ακόμη και αν χρειαστούν νέες εκλογές 2 Ιουλίου
Μετά από μια σύντομη περίοδο αβεβαιότητας, θα πρέπει να διαφανεί αν απαιτούνται δεύτερες εκλογές
Το αποτέλεσμα των επερχόμενων εκλογών στις 21 Μαΐου στην Ελλάδα θα είναι ασαφές, αλλά ακόμη και αν χρειαστούν νέες εκλογές στις 2 Ιουλίου, η πορεία της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας δεν θα αλλάξει.
Αυτό αναφέρει στην τελευταία ανάλυσή της η JP Morgan, η οποία εκτιμά ότι η πολιτική θα πρέπει να παραμείνει σε μια γραμμή συνέχειας με το πρόσφατο παρελθόν και να συνεχίσει να υποστηρίζει την ισχυρή ανάπτυξη.

Τα σενάρια

Η Ελλάδα θα πραγματοποιήσει βουλευτικές εκλογές στις 21 Μαΐου.
Αυτές οι βουλευτικές εκλογές θα διεξαχθούν με ένα σύστημα σχεδόν καθαρής αναλογικής εκπροσώπησης, σύμφωνα με νόμο που ψήφισε η προηγούμενη αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, η νυν κεντροδεξιά ΝΔ (35%) διατηρεί σταθερό προβάδισμα 6,5% έναντι του αριστερού και λαϊκιστικού ΣΥΡΙΖΑ (29%), με το κεντροαριστερό ΠΑΣΟΚ να συγκεντρώνει δημοσκοπικά περίπου 10,5% και το ακροαριστερό κομμουνιστικό ΚΚΕ περίπου 6,5%.
Δύο άλλα λαϊκιστικά κόμματα - το αντιευρωπαϊκό και αριστερό Μέρα25 και το δεξιό Ελληνική Λύση - θα μπορούσαν να εισέλθουν στο κοινοβούλιο, με αμφότερα να συγκεντρώνουν στις δημοσκοπήσεις γύρω στο 4,5%.
Ως αποτέλεσμα του μηχανισμού της απλής αναλογικής, είναι πιθανό οι εκλογές να αποδειχθούν ασαφείς, καθώς κανένα κόμμα ή συνασπισμός κομμάτων δεν φαίνεται να ικανό να επιτύχει την πλειοψηφία των εδρών.
Κατ' αρχήν, ένας πολύ αριστερός συνασπισμός με επικεφαλής τον ΣΥΡΙΖΑ, με το ΠΑΣΟΚ ως μικρότερο εταίρο και ένα ή περισσότερα από τα άλλα αριστερά κόμματα θα μπορούσε να επιτύχει οριακή πλειοψηφία εδρών.
Ωστόσο, αυτή η επιλογή φαίνεται να αποτελεί έναν απομακρυσμένο σενάριο σε αυτό το στάδιο.
Από τη μία πλευρά, το ΠΑΣΟΚ έχει απορρίψει σταθερά κάθε ενδεχόμενο συμφωνίας με τον ΣΥΡΙΖΑ και οποιαδήποτε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να προκαλέσει αποστασίες και να οδηγήσει ακόμη και σε αλλαγή της ηγεσίας του κόμματος.
Από την άλλη πλευρά, η θέση του ΚΚΕ εμφανίζεται ακόμη πιο ξεκάθαρη, καθώς το ΚΚΕ έχει ιστορικά αρνηθεί να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε κυβέρνηση συνασπισμού τα τελευταία 30 χρόνια.
Όσον αφορά το ΜέΡΑ25, οι ακραίες ευρωσκεπτικιστικές απόψεις του θα το καταστήσουν μάλλον ακατάλληλο ως εταίρο.

Οι δεύτερες εκλογές

Τελικά, αυτά τα σενάρια θα πρέπει να οδηγήσουν σε δεύτερες εκλογές στις 2 Ιουλίου.
Αυτές οι δεύτερες εκλογές θα διεξαχθούν βάσει ενός διαφορετικού εκλογικού νόμου, ο οποίος προβλέπει πριμοδότηση εδρών στο κόμμα με τις περισσότερες ψήφους, σύμφωνα με νόμο που ψήφισε η νυν κυβέρνηση της ΝΔ το 2020.
Συγκεκριμένα, ο νέος μηχανισμός πριμοδοτεί το κόμμα με τις περισσότερες ψήφους με την αναλογία 20 έδρες συν 1 έδρα για κάθε επιπλέον ψήφο που υπερβαίνει το 25% (δεν αποδίδεται πριμοδότηση εάν κανένα κόμμα δεν φτάσει το 25% των ψήφων).
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό ψήφων 38% θα πρέπει να είναι αρκετό για να επιτευχθεί το όριο της πλειοψηφίας των 151 ψήφων.
Σύμφωνα με τις τρέχουσες δημοσκοπήσεις, η ΝΔ εμφανίζεται ήδη πολύ κοντά (σε απόσταση 2-3%) στο όριο της πλειοψηφίας σε αυτή τη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση.
Αυτό θα άνοιγε δύο επιλογές:
(i) μια μονοκομματική κυβέρνηση της ΝΔ, αν και με πιθανώς αδύναμη πλειοψηφία, και
(ii) μια κυβέρνηση συνασπισμού μεταξύ της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
Είναι πολύ νωρίς για να διαμορφωθούν ακριβείς απόψεις σχετικά με μια δεύτερη εκλογική αναμέτρηση σε αυτό το στάδιο, δεδομένου ότι υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα ακόμη και όσον αφορά την αξιοπιστία των σημερινών δημοσκοπήσεων λόγω του υψηλού βαθμού πόλωσης του εκλογικού σώματος και ορισμένων γεγονότων που έχουν αμαυρώσει κάπως τη φήμη της ΝΔ.
1_187.JPG
Η κατώτατη γραμμή

Η βασική άποψη της JP Morgan είναι ότι οι εκλογές της 21ης Μαΐου είναι πιθανό να είναι ασαφείς.
Μετά από μια σύντομη περίοδο αβεβαιότητας, θα πρέπει να διαφανεί αν απαιτούνται δεύτερες εκλογές.
Εάν αυτό συμβεί, η νέα κυβέρνηση θα εξακολουθήσει να είναι της ΝΔ και, επομένως, θα βρίσκεται σε ευρεία συνέχεια με την τρέχουσα.
Ένας ενδεχόμενος συνασπισμός της ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ - το οποίο μπορεί να μην έχει άλλη επιλογή από το να εισέλθει σε συνομιλίες συνασπισμού - μπορεί να μετατοπίσει κάπως ορισμένες πολιτικές, για παράδειγμα τη φορολογική μεταχείριση των εισοδημάτων από κεφάλαιο, αλλά θα ήταν απίθανο, κατά την άποψή της, να έχει ευρύτερο αντίκτυπο στην πολιτική ατζέντα που βασίζεται στις μεταρρυθμίσεις και τις μεγάλης κλίμακας κυβερνητικές επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ.
Ως εκ τούτου, συνεχίζει να αναμένει μια παρατεταμένη και ισχυρή επέκταση της ελληνικής οικονομίας.
Το ελληνικό ΑΕΠ, μετά τη συρρίκνωση κατά -8,1% λόγω COVID το 2020, έχει ήδη ανακάμψει κατά 8,1% το 2021 και περαιτέρω κατά 6,1% το 2022.
Για το 2023, η JP Morgan αναμένει περαιτέρω σταθερή ανάπτυξη γύρω στο 2,5%.
Παράλληλα, αυτή η ισχυρή ανάπτυξη, η οποία ενισχύεται περαιτέρω από την έξαρση του πληθωρισμού, οδηγεί σε σημαντική μείωση του υπερμεγέθους επιπέδου του δημόσιου χρέους (-23,3% το 2022 σε 171,3%).
Η Ελλάδα παραμένει ελάχιστα εκτεθειμένη στη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ χάρη στη μακρά διάρκεια του χρέους του επίσημου τομέα με ευνοϊκά επιτόκια (το μέσο κόστος του δημόσιου χρέους ήταν 1,4% το 2022)

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης