Κάθε αρχή και δύσκολη λέει ο σοφός λαός και οι ψηφιακές αλλαγές αποτελούν συνήθως μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις όπου κάτι νέο μοιάζει σχεδόν τρομακτικό την πρώτη στιγμή, στη συνέχεια όμως απορεί κανείς πως μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς το ψηφιακό εργαλείο που εισήχθη μόλις μερικούς μήνες πριν.
Ο Νοέμβριος λοιπόν είναι ο μήνας των ψηφιακών τιμολογίων και όλοι -μα όλοι- στην αγορά προσπαθούν να βρουν τον βηματισμό τους.
Αποφασίσαμε λοιπόν σε αυτές τις πρώτες ημέρες της λειτουργίας της νέας πλατφόρμας της ΑΑΔΕ για την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών μίας επιχείρησης και την ταυτόχρονη διαβίβασή τους στο myDATA, να καταγράψουμε τα θετικά και τα αρνητικά, είτε από την πλευρά των εκδοτών-επιχειρηματιών, είτε από την πλευρά των λογιστών.
Πρώτα τα Θετικά (διότι είμαστε θετικοί άνθρωποι)
Μικρότερη κατανάλωση χαρτιού: Ίσως να είναι το αυτονόητο θετικό, που σίγουρα σε μία περίοδο με τόση συζήτηση για την κλιματική αλλαγή ακόμη και η ελάχιστη συνεισφορά στο περιβάλλον μπορεί να κάνει τη διαφορά. Κι αν νομίζετε ότι είναι λίγη αυτή η συνεισφορά, τελικά μία μέση εταιρία καταναλώνει περίπου ένα πακέτο Α4 το μήνα μόνο για την έκδοση τιμολογίων.
Μείωση του χρόνου απασχόλησης του Λογιστή: Υπολογίζεται ότι ήδη οι λογιστές έχουν μειώσει κατά περίπου 50% τον χρόνο που χρειάζονται για την εισαγωγή των τιμολογίων στο σύστημα και αναμένεται αυτός ο χρόνος να βελτιώνεται όλο και περισσότερο.
Μόνιμο αρχείο όποτε το χρειαστούμε: Την αξία της ύπαρξης αρχείων την αναλογιζόμαστε όποτε τα χρειαζόμαστε και την ξεχνάμε την αμέσως επόμενη ημέρα. Κι όμως κάθε φορά αποδεικνύεται ότι για τον ένα, ή τον άλλο λόγο, η άμεση πρόσβαση σε ένα καλό αρχείο δίνει πάντα λύσεις σε δυσκολίες που ποτέ δεν μπορούμε να προβλέψουμε.
Μέχρι σήμερα με τα έγχαρτα τιμολόγια συνέβαιναν τα μύρια όσα. Πολλά τιμολόγια χάνονταν, ή εμφανίζονταν ετεροχρονισμένα. Κάποια εκδίδονταν ετεροχρονισμένα καθώς είχαν ξεχαστεί ή «ξεχαστεί».
Καλύτερος έλεγχος από τον Λογιστή: Το MyData δεν επιτρέπει αλλαγές στις ημερομηνίες έκδοσης των τιμολογίων καθώς ό,τι κόβεται, κόβεται εκείνη την ημέρα και καμία άλλη και αυτό είναι κάτι που πατάσσει την εικονικότητα. Το σημαντικό είναι ότι ο Λογιστής της επιχείρησης μπορεί να δει άμεσα το αποτέλεσμα της επιχείρησης και να είναι σίγουρος ότι αυτό το αποτέλεσμα, όχι μόνο είναι σωστό, αλλά δεν κινδυνεύει να αλλάξει προς το τέλος της χρονιάς. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να γίνεται πιο σωστός προγραμματισμός και των δαπανών.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Με τα έγχαρτα τιμολόγια αν κάποιος εμφάνιζε έσοδα 100.000 ευρώ και φαινόταν ότι θα έχει κέρδη 20.000 ευρώ, πολλές φορές εμφανίζονταν την τελευταία στιγμή επιπλέον τιμολόγια. Στο παράδειγμά μας λοιπόν αυτά τα τιμολόγια ώθησαν τα κέρδη της επιχείρησης στα 35.000 ευρώ, γεγονός που αύξησε τον φόρο, κάτι που θα μπορούσε να είχε συγκρατηθεί αν υπήρχαν μεγαλύτερες δαπάνες κατά 10.000 ευρώ. Λεπτομέρεια; Δεν το νομίζουμε, καθώς σε κανέναν δεν του αρέσει να αυξάνεται αξάφνως ο φόρος του.
Συμφωνία στις Καταστάσεις ΜΥΦ: Όποιος έχει καταφέρει να πετύχει συμφωνία στις καταστάσεις με υποχρέωση φόρου (τις ΜΥΦ) να σηκώσει το χέρι του. Ποτέ δεν συνέβαινε. Το αποτέλεσμα ήταν ότι για να καταλήξουν να είναι και οι δύο πλευρές ενός τιμολογίου σωστές, έπρεπε να προηγηθούν τηλέφωνα, email, αποστολές με κούριερ προκειμένου να συμφωνήσουν και οι δύο για το τί έχει κοπεί και τί όχι. Και όλη αυτή η συζήτηση δεν ήταν τζάμπα, καθώς όταν υπάρχουν διαφορές άνω των 99,99 € επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε φορά που τροποποιείται η χρήση, ανεξαρτήτως του αριθμού των διορθώσεων.
Πατάσσεται η φοροδιαφυγή (;): Αυτό το αφήσαμε τελευταίο για να ολοκληρώσουμε τα θετικά, όπως τα ξεκινήσαμε: με ένα αυτονόητο. Η πάταξη της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλωστε και ο λόγος που γίνεται όλο αυτό; Εννοείται. Με την ψηφιακή έκδοση λοιπόν, όλα τα παραστατικά, μόλις εκδίδονται είναι γνωστά σε όλες τις πλευρές και του εκδότη και του λήπτη, αλλά και της Τράπεζας της Ελλάδος, και φυσικά και των φορολογικών αρχών. Αυτό σημαίνει ότι από την στιγμή που τα παραστατικά έχουν πάρει την ημερομηνία τους και έχουν καταγεγραμμένη και την αξία τους, κανείς δεν μπορεί να εκδώσει κάτι εικονικό, ή δεν θα τολμάει.
Ή μήπως όχι; Δυστυχώς στην Stelios Nomikos Consultants & Accountants μπορέσαμε ακόμη και με το νέο σύστημα να καταγράψουμε τρόπους έκδοσης εικονικών τιμολογίων ως προς το πρόσωπο, το ύψος της συναλλαγής, αλλά ακόμη και την πραγματικότητα της ίδιας της συναλλαγής, τα οποία δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από το νέο σύστημα και άρα ίσως χρειάζονται και νέες παρεμβάσεις.
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι ένας επιχειρηματίας που έχει ζημιές, κόβει ένα τιμολόγιο για παροχή υπηρεσιών ύψους 12.000 € σε έναν ο οποίος εμφανίζει κέρδη. Το τιμολόγιο μπορεί να είναι ή υπερτιμολογημένο, ή απλά η υπηρεσία να είναι ανύπαρκτη. Ο λήπτης του τιμολογίου βάζει τα χρήματα στον τραπεζικό λογαριασμό του εκδότη και εκείνος αποδίδει τον ΦΠΑ. Στη συνέχεια όμως επιστρέφει μετρητά τα 10.000 ευρώ. Έτσι, ο μεν πρώτος βελτιώνει τη ζημιά του και εμφανίζεται να πληρώνει και τον ΦΠΑ, ενώ ο δεύτερος κατεβάζει τα κέρδη του, και άρα στην ουσία… φοροδιαφεύγει.
Ανάλογη κίνηση μπορεί να γίνει και για την εικονικότητα του προσώπου καθώς μπορεί να κόψει ένας τρίτος τιμολόγιο στη θέση κάποιου που δεν είναι φορολογικά ενήμερος, κι έτσι για άλλη μία φορά μπορεί κάποιος ζημιογόνος να βελτιώσει το αποτέλεσμά του, ενώ ένας που δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα, να εκδόσει τιμολόγια.
Τα αρνητικά
Χρονοβόρα διαδικασία για τους εκδότες τιμολογίων: Όπως είπαμε στην αρχή, οι λογιστές ήδη έχουν καταγράψει μία βελτίωση στον χρόνο δουλειάς τους κατά 50%. Αυτό συμβαίνει διότι όλο το προηγούμενο διάστημα είχαν ασχοληθεί με την διαδικασία, είχαν εξοικειωθεί (έστω θεωρητικά) και από την πρώτη Νοεμβρίου ήταν αρκετά αποδοτικοί.
Δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους επιχειρηματίες-εκδότες των παραστατικών, οι οποίοι ως επί των πλείστων δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου με την πλατφόρμα και τα προγράμματα του ηλεκτρονικού τιμολογίου. Τις περισσότερες φορές ο εκδότης δυσκολεύεται ή αδυνατεί να βρει όλες τις παραμέτρους που πρέπει να συμπληρώσει για την ορθή έκδοση του τιμολογίου κι έτσι για να είναι σίγουρος, αποφασίζει να τηλεφωνήσει στον λογιστή του. Ακόμη και γρήγορο να είναι το τηλεφώνημα, παραμένει ένα τηλεφώνημα και άρα αποτελεί αυτομάτως καθυστέρηση και για τον επιχειρηματία, αλλά και για τον λογιστή. Από την άλλη κανείς δεν λέει ότι ο πελάτης θα βρει στο τηλέφωνο τον λογιστή άμεσα, οπότε δεν αποκλείεται η έκδοση ενός τιμολογίου να γίνει ολόκληρη περιπέτεια.
Μεγάλο κόστος: Στην αγορά υπάρχουν ήδη πάρα πολλές εφαρμογές για το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Άλλες πιο εύχρηστες, άλλες πιο πολύπλοκες, ενώ άλλες προσφέρουν ένα συνολικό πακέτο υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει κόστος που καταβάλλεται εφάπαξ για την απόκτηση της εφαρμογής και έχει και ετήσια πληρωμή για την υποστήριξη της υπηρεσίας. Άρα είναι πολύ πιθανόν κάποιος να πληρώνει αδρά για να κάνει κάτι που πριν έκανε τζάμπα.
Το Timologio της ΑΑΔΕ: Πρόκειται για την εφαρμογή που προσφέρει δωρεάν η ΑΑΔΕ για την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών της επιχείρησης και την ταυτόχρονη διαβίβασή τους στο myDATA. Όμως αυτή τη στιγμή η εφαρμογή έχει πολλά τρωτά σημεία, που η αλήθεια είναι, ότι κάνουν κάποιους να αναρωτιούνται αν αυτά υπάρχουν επίτηδες ώστε να ωθήσουν τους εκδότες τιμολογίων στις ιδιωτικές εφαρμογές.
Για παράδειγμα, το Timologio δεν προσφέρει προεπισκόπηση του παραστατικού. Αν λοιπόν κάποιος έχει βάλει τα στοιχεία και τις αξίες, αλλά υποπτεύεται ότι έχει κάνει κάποιο λάθος δεν μπορεί να το ελέγξει. Ούτε μπορεί να δει αν υπάρχει κάποιο κενό. Μοιραία λοιπόν έχει μπροστά του μόνο δύο λύσεις: Ή να το οριστικοποιήσει (κι ο Θεός βοηθός) ή να το διαγράψει και να αρχίσει τη διαδικασία από την αρχή. Που σημαίνει καθυστέρηση.
Επιπλέον έχει παρατηρηθεί ότι κάποιες φορές δεν δέχεται το δίκτυο τα σωστά ΑΦΜ, που ομως για κάποιο άγνωστο λόγο το δέχεται κάποια άλλη ώρα της ημέρας. Επίσης έχουν καταγραφεί λάθη στον τρόπο που διαβάζει το σύστημα τους ταχυδρομικούς κώδικες στα ενδοκοινοτικά τιμολόγια. Τα περισσότερα προβλήματα έχουν παρατηρηθεί με τους Τ.Κ. της Κύπρου.
Τέλος υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες με τις διάφορες κατηγορίες εσόδων, καθώς η παραμετροποίηση που έχει προτιμήσει ο προγραμματιστής είναι διαφορετική από την λογική του λογιστή και εκεί αρχίζουν πάλι τα τηλέφωνα και οι καθυστερήσεις.
Δύσκολη διόρθωση: Όταν κοπεί ένα ηλεκτρονικό τιμολόγιο, στην ουσία δεν μπορεί να διορθωθεί. Ούτε καν κατά τα πρώτα λεπτά μετά την οριστικοποίησή του. Για να γίνει μία διόρθωση η διαδικασία είναι πολύ δύσκολη. Ο λήπτης του τιμολογίου πρέπει να αποσυνδεθεί από το MyData και στη συνέχει να το ακυρώσει ο εκδότης, ώστε μετά να το επανεκδώσει. Ήδη πολλοί άνθρωποι που λειτουργούν το σύστημα ζητούν την δυνατότητα να μπορούν να κάνουν διορθώσεις μετά την έκδοση, με εξαίρεση φυσικά την ημερομηνία και την αξία του τιμολογίου.
Γενικό αλαλούμ: Είναι η καλύτερη λέξη που μπορεί να χαρακτηρίσει αυτό που ισχύει τον μήνα Νοέμβριο, μεταξύ λογιστών, εφοριών και τεχνικών. Τα σφάλματα είναι πάρα πολλά και κανείς δεν βάζει το χέρι του στη φωτιά για το ποιος είναι ο σωστός τρόπος επίλυσής τους. Μοιραία το τηλεφωνικό κέντρο για το Timologio δεν προλαβαίνει να απαντάει σε όλα τα τηλέφωνα και καταγράφονται εκνευρισμοί και απογοήτευση.
Στο γενικότερο αλαλούμ συμβάλουν και τα ενημερωτικά βίντεο που δεν είναι όσο αναλυτικά χρειάζεται, καθώς και ο δυσνόητος σε πολλά σημεία οδηγός χρήσης, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται κυρίως οι επιχειρηματίες που δεν έχουν γνώσεις λογιστικής.
www.bankingnews.gr
Στέλιος Νομικός (Οικονομολόγος): Θετικά και Αρνητικά της ψηφιακής τιμολόγησης
Ο Νοέμβριος λοιπόν είναι ο μήνας των ψηφιακών τιμολογίων και όλοι -μα όλοι- στην αγορά προσπαθούν να βρουν τον βηματισμό τους
Σχόλια αναγνωστών