Η αυξημένη ρυθμιστική συμμόρφωση, η ενίσχυση των τεχνολογικών υποδομών και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές πληρωμές έχουν συντελέσει στη φορολογική συμμόρφωση και στη θωράκιση του οικοσυστήματος πληρωμών. Παράλληλα, τα μετρητά εξακολουθούν να διατηρούν υψηλό μερίδιο στη συνολική αγορά,
Η αγορά των ψηφιακών πληρωμών εισέρχεται σε μια νέα φάση ωριμότητας, με το 2026 να σηματοδοτεί σημαντικές εξελίξεις στην ασφάλεια, την ταυτοποίηση και την εμπειρία checkout. Σε δημοσιογραφική συνάντηση, ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, παρουσίασε τον απολογισμό της χρονιάς και ανέδειξε τις τάσεις που θα καθορίσουν τις συναλλαγές της επόμενης περιόδου.
Ο κ. Πολύδωρος σημείωσε ότι ο κλάδος των πληρωμών στην Ελλάδα βρίσκεται σε μια περίοδο «κοσμογονίας και δημιουργικής εντροπίας». Η αυξημένη ρυθμιστική συμμόρφωση, η ενίσχυση των τεχνολογικών υποδομών και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές πληρωμές έχουν συντελέσει στη φορολογική συμμόρφωση και στη θωράκιση του οικοσυστήματος πληρωμών. Παράλληλα, τα μετρητά εξακολουθούν να διατηρούν υψηλό μερίδιο στη συνολική αγορά, αναδεικνύοντας την ανάγκη για μια πραγματικά συμπεριληπτική οικονομία, όπου καταναλωτές και έμποροι μπορούν να επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών τρόπων πληρωμής.
Όπως ανέφερε, παρά την ισχυρή χρήση καρτών που ξεπερνά το 40% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΤ, υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης — ιδιαίτερα στις πληρωμές προς δημόσιους φορείς, όπως οι λογαριασμοί κοινής ωφελείας, αλλά και στις εταιρικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων.
Στη συνέχεια, ο κ. Πολύδωρος έκανε μια σύντομη ανασκόπηση των πρωτοβουλιών που υλοποίησε η Mastercard το 2025 σκιαγραφώντας μια χρονιά με παρεμβάσεις που έχουν ενισχύσει τόσο την εμπειρία πληρωμών όσο και το κοινωνικό αποτύπωμα της εταιρείας. Στο πεδίο του εμπορίου, η Mastercard διεύρυνε τις συνεργασίες της με μεγάλους retailers όπως οι Skroutz, efood, Lamda Malls και Κωτσόβολος, ενισχύοντας την αξία και τις επιλογές που προσφέρονται στους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή, μέσα από το πρόγραμμα ReStart και τα εγκαίνια του εστιατορίου Kykloi by Priceless, συνέχισε να στηρίζει την εκπαίδευση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων στον κλάδο της εστίασης, δημιουργώντας προϋποθέσεις για ουσιαστική επαγγελματική αποκατάσταση.
Στις μεταφορές, η πιλοτική εφαρμογή του Tap & Go στα υπεραστικά λεωφορεία έθεσε τις βάσεις για ένα πιο σύγχρονο και απλό μοντέλο μετακινήσεων, που αναμένεται να επεκταθεί το 2026. Στον τουρισμό, μία νέα καμπάνια προβολής της Ελλάδας προς την κινεζική αγορά, ενισχύει τη διεθνή απήχηση της χώρας σε ένα στρατηγικό κοινό. Τέλος, η δημιουργία της πλατφόρμας financialliteracy.gr σηματοδότησε ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, προσφέροντας εύκολα προσβάσιμο εκπαιδευτικό περιεχόμενο σε παιδιά και γονείς και καλλιεργώντας θετικές συνήθειες γύρω από τη διαχείριση χρημάτων.
Αναφορικά με το 2026, η ανάλυση του κ. Πολύδωρου εστίασε στους τέσσερις άξονες που επαναπροσδιορίζουν το μέλλον των πληρωμών και καθοδηγούν τη στρατηγική της Mastercard: ασφάλεια, προνόμια, εμπειρία χρήστη και καινοτομία. Στο πεδίο της ασφάλειας, προτεραιότητα αποτελεί η μετάβαση σε 100% tokenised συναλλαγές έως το 2030, ένα μοντέλο που καταργεί την ανάγκη χρήσης του 16ψήφιου αριθμού κάρτας και ενισχύει τη θωράκιση του συστήματος απέναντι σε νέες ψηφιακές απειλές. Παράλληλα, μέσω παγκόσμιων επενδύσεων που υπερβαίνουν τα $10,7 δισ. από το 2018, η εταιρεία θέτει προηγμένες λύσεις κυβερνοασφάλειας στο επίκεντρο της στρατηγικής της.
Ακόμη, ενδυναμώνει τον τομέα των προνομίων, συστήνοντας ενέργειες όπως τα Mastercard Days και ενισχύοντας τις εμπειρίες αποκλειστικής πρόσβασης, ώστε οι κάτοχοι καρτών και οι έμποροι να απολαμβάνουν μεγαλύτερη αξία στην καθημερινότητά τους. Η εμπειρία πληρωμής αναμένεται να γίνει ακόμη πιο απλή και οικεία, με το Click to Pay να αποτελεί βασικό εργαλείο για την απλοποίηση του checkout σε κάθε συσκευή. Στον πυρήνα όλων αυτών βρίσκεται η καινοτομία, με τη Mastercard να επενδύει δυναμικά σε τεχνητή νοημοσύνη και προηγμένες λύσεις agentic commerce — φέρνοντας μία νέα εμπειρία εξατομικευμένων αγορών και γρήγορου checkout στους καταναλωτές, με στόχο να ηγηθεί στη νέα εποχή των ψηφιακών πληρωμών.
www.bankingnews.gr
Ο κ. Πολύδωρος σημείωσε ότι ο κλάδος των πληρωμών στην Ελλάδα βρίσκεται σε μια περίοδο «κοσμογονίας και δημιουργικής εντροπίας». Η αυξημένη ρυθμιστική συμμόρφωση, η ενίσχυση των τεχνολογικών υποδομών και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές πληρωμές έχουν συντελέσει στη φορολογική συμμόρφωση και στη θωράκιση του οικοσυστήματος πληρωμών. Παράλληλα, τα μετρητά εξακολουθούν να διατηρούν υψηλό μερίδιο στη συνολική αγορά, αναδεικνύοντας την ανάγκη για μια πραγματικά συμπεριληπτική οικονομία, όπου καταναλωτές και έμποροι μπορούν να επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών τρόπων πληρωμής.
Όπως ανέφερε, παρά την ισχυρή χρήση καρτών που ξεπερνά το 40% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΤ, υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης — ιδιαίτερα στις πληρωμές προς δημόσιους φορείς, όπως οι λογαριασμοί κοινής ωφελείας, αλλά και στις εταιρικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων.
Στη συνέχεια, ο κ. Πολύδωρος έκανε μια σύντομη ανασκόπηση των πρωτοβουλιών που υλοποίησε η Mastercard το 2025 σκιαγραφώντας μια χρονιά με παρεμβάσεις που έχουν ενισχύσει τόσο την εμπειρία πληρωμών όσο και το κοινωνικό αποτύπωμα της εταιρείας. Στο πεδίο του εμπορίου, η Mastercard διεύρυνε τις συνεργασίες της με μεγάλους retailers όπως οι Skroutz, efood, Lamda Malls και Κωτσόβολος, ενισχύοντας την αξία και τις επιλογές που προσφέρονται στους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή, μέσα από το πρόγραμμα ReStart και τα εγκαίνια του εστιατορίου Kykloi by Priceless, συνέχισε να στηρίζει την εκπαίδευση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων στον κλάδο της εστίασης, δημιουργώντας προϋποθέσεις για ουσιαστική επαγγελματική αποκατάσταση.
Στις μεταφορές, η πιλοτική εφαρμογή του Tap & Go στα υπεραστικά λεωφορεία έθεσε τις βάσεις για ένα πιο σύγχρονο και απλό μοντέλο μετακινήσεων, που αναμένεται να επεκταθεί το 2026. Στον τουρισμό, μία νέα καμπάνια προβολής της Ελλάδας προς την κινεζική αγορά, ενισχύει τη διεθνή απήχηση της χώρας σε ένα στρατηγικό κοινό. Τέλος, η δημιουργία της πλατφόρμας financialliteracy.gr σηματοδότησε ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, προσφέροντας εύκολα προσβάσιμο εκπαιδευτικό περιεχόμενο σε παιδιά και γονείς και καλλιεργώντας θετικές συνήθειες γύρω από τη διαχείριση χρημάτων.
Αναφορικά με το 2026, η ανάλυση του κ. Πολύδωρου εστίασε στους τέσσερις άξονες που επαναπροσδιορίζουν το μέλλον των πληρωμών και καθοδηγούν τη στρατηγική της Mastercard: ασφάλεια, προνόμια, εμπειρία χρήστη και καινοτομία. Στο πεδίο της ασφάλειας, προτεραιότητα αποτελεί η μετάβαση σε 100% tokenised συναλλαγές έως το 2030, ένα μοντέλο που καταργεί την ανάγκη χρήσης του 16ψήφιου αριθμού κάρτας και ενισχύει τη θωράκιση του συστήματος απέναντι σε νέες ψηφιακές απειλές. Παράλληλα, μέσω παγκόσμιων επενδύσεων που υπερβαίνουν τα $10,7 δισ. από το 2018, η εταιρεία θέτει προηγμένες λύσεις κυβερνοασφάλειας στο επίκεντρο της στρατηγικής της.
Ακόμη, ενδυναμώνει τον τομέα των προνομίων, συστήνοντας ενέργειες όπως τα Mastercard Days και ενισχύοντας τις εμπειρίες αποκλειστικής πρόσβασης, ώστε οι κάτοχοι καρτών και οι έμποροι να απολαμβάνουν μεγαλύτερη αξία στην καθημερινότητά τους. Η εμπειρία πληρωμής αναμένεται να γίνει ακόμη πιο απλή και οικεία, με το Click to Pay να αποτελεί βασικό εργαλείο για την απλοποίηση του checkout σε κάθε συσκευή. Στον πυρήνα όλων αυτών βρίσκεται η καινοτομία, με τη Mastercard να επενδύει δυναμικά σε τεχνητή νοημοσύνη και προηγμένες λύσεις agentic commerce — φέρνοντας μία νέα εμπειρία εξατομικευμένων αγορών και γρήγορου checkout στους καταναλωτές, με στόχο να ηγηθεί στη νέα εποχή των ψηφιακών πληρωμών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών