Διεθνή

Die Zeit: Στο ναδίρ η εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα Μέσα Ενημέρωσης – Ο Τσίπρας δεν πολέμησε τους ολιγάρχες

Die Zeit: Στο ναδίρ η εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα Μέσα Ενημέρωσης – Ο Τσίπρας δεν πολέμησε τους ολιγάρχες
Στην Ελλάδα, ωστόσο, η φήμη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έχει τραυματιστεί ιδιαίτερα
Κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων στην Ελλάδα την περίοδο της κορύφωσης της κρίσης μια από τις φράσεις που χρησιμοποιούσαν πολλοί Έλληνες ήταν ότι "οι δημοσιογράφοι κάνουν παραπληροφόρηση".
Το σύνθημα δεν είναι καινούργιο, ακόμα και πριν από τα χρόνια κρίσης ήταν σταθερά εδραιωμένο κυρίως στην αριστερή πτέρυγα των ψηφοφόρων.
Όμως, δεδομένου ότι η χώρα βρίσκεται στην πραγματικότητα υπό ευρωπαϊκή κηδεμονία, οι δημοσιογράφοι, ειδικά εκείνοι των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, θεωρούνται συνεργάτες των πιστωτών της χώρας αναφέρει σε εκτενές δημοσίευμά της για τα ελληνικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης η γερμανική εφημερίδα Zeit.
Ο έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε υποσχεθεί να βάλει τάξη στο χώρο των ελληνικών media και να πολεμήσει ενάντια στη διαφθορά, ωστόσο δύο χρόνια μετά από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 δεν έχει κάνει τίποτα.
Σε όλο τον κόσμο, επίσης στη Γερμανία, η δυσπιστία απέναντι στα ΜΜΕ.
Στην Ελλάδα, ωστόσο, η φήμη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έχει τραυματιστεί ιδιαίτερα.
Αυτό υποδηλώνει και έρευνα του Reuters σε συνεργασία με το Ινστιτούτο της Οξφόρδης, όπου εξετάστηκαν 36 χώρες.
Οι Έλληνες βρίσκονται στην τελευταία θέση στην ερώτηση εάν έχουν εμπιστοσύνη στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Η δημοσιογράφος της ελληνικής τηλεόρασης Άννα Ποδαρά εργάζεται εδώ και αρκετά χρόνια σε αρκετούς ραδιοτηλεοπτικά μέσα και επίσης διδάσκει στο Πανεπιστήμιο.
Λέει ότι η υποψία εναντίον των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην κοινωνία δεν είναι νέα, αλλά γίνεται όλο και πιο εμφανής.
"Οι δημοσιογράφοι θεωρούνται από την κοινωνία ως μέρος του μηχανισμού εξουσίας", εξηγεί η Ποδαρά .
"Έχουν στενούς δεσμούς με το πολιτικό σύστημα".
Αυτό το σύστημα κατηγορείται περισσότερο από ποτέ για τη σημερινή κατάσταση.
Στις περισσότερες μεγάλες εταιρείες μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα βασικοί μέτοχοι είναι ισχυροί οικονομικοί παράγοντες.
Εκτός από την κύρια δραστηριότητά τους, έχουν μια ομάδα μέσων μαζικής ενημέρωσης, συχνά μια ποδοσφαιρική ομάδα.
Ο εφοπλιστής Ευάγγελος Μαρινάκης, ο εφοπλιστής Γιάννης Αλαφούζος και ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος έχει πλέον αποκτήσει και ιδιωτικό κανάλι, δραστηριοποιούνται και στους τρεις τομείς.
Η κατηγορία εναντίον τους είναι ότι οι μεγάλες εταιρείες χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που ελέγχουν για να κατευθύνουν την πολιτική προς όφελός τους και να κερδίσουν.
"Το χρήμα ρέει", σημειώνει η εναλλακτική πύλη ειδήσεων The Press Project, η οποία ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2010 και έχει αποκτήσει φήμη του ανεξάρτητου μέσου.
"Η δυσπιστία στην κοινωνία έχει μια πολύ απτή συνιστώσα.
"Οι ολιγάρχες πληρώνουν τα δημοσιεύματα και καθορίζουν το περιεχόμενό τους".
Στην πραγματικότητα, οι ιδιοκτήτες  των μέσων ενημέρωσης όπως ο πλοιοκτήτης Ε. Μαρινάκης είναι εξαιρετικά "σκανδαλώδεις".
Είναι επίσης ο ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Ολυμπιακός, της Μπάγερν Μονάχου της Ελλάδας.
Κατά του κ. Μαρινάκη έχουν ασκηθεί διώξεις εναντίον του Μαρινάκη, ο οποίος κατηγορείται για παράνομο στοιχηματισμό.
Με την αγορά μετοχών του τηλεοπτικού σταθμού Mega, και πρόσφατα  την αγορά των εφημερίδων "Τα ΝΕΑ" και "Το Βήμα", ο χαρακτήρας των μέσων ενημέρωσης, ο οποίος αρχικά θεωρούνταν  φιλελεύθερος, άλλαξε: "Τα Νεά" παρομοιάζουν την ελληνική κυβέρνηση επαφή με τον σταλινισμό.
"Αφήνοντας τον κλάδο ή δημιουργώντας μια πρωτοβουλία"
Το 2015, οι ολιγάρχες βρισκόταν στην ημερήσια διάταξη του Αλέξη Τσίπρα, που ήταν τότε ο νεοεκλεγέντος πρωθυπουργός.
Οι οκτώ μεγάλοι ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί, οι οποίοι είχαν πανελλαδική άδεια, δεν είχαν λάβει ποτέ μόνιμη άδεια από το ελληνικό κράτος.
Οι προσωρινές άδειες που είχαν εκδοθεί ωθούσαν περαιτέρω την αλληλεξάρτηση μεταξύ της πολιτικής και της οικονομίας, η οποία αντανακλάται στην παρουσίαση των μέσων ενημέρωσης.
Αυτό θα έπρεπε να αλλάξει το 2016 με δημοπρασία για μόνιμες πανελλαδικές άδειες, οι οποίες θα έπρεπε να φέρουν μεγάλα ποσά στα κρατικά ταμεία και να μειώσουν τον αριθμό των τηλεοπτικών σταθμών με πανελλαδική εμβέλεια στους τέσσερις.
Όμως, το Ελληνικό Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο (ΣτΕ) κήρυξε εκ των υστέρων τη δημοπρασία αντισυνταγματική.
Αποτέλεσμα τα τηλεοπτικά κανάλια να εξαρτώνται οικονομικά από τους ιδιοκτήτες τους και επομένως σε μεγάλο μη πιστευτά από το ελληνικό κοινό.
Τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη έχει αυξηθεί για να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους οι δημοσιογράφοι.
Το Daily Thess, μια πύλη ειδήσεων από τη Θεσσαλονίκη, είναι ένα τέτοιο πρόσφατο project.
"Η κρίση μας ανάγκασε να ακολουθήσουμε αυτό το μονοπάτι", λέει ο συντάκτης Βασίλης Κυριακούλης.
Ο ίδιος σκέφτηκε: "είτε αφήνω τη βιομηχανία παραγωγής ειδήσεων είτε παίρνω αυτήν την πρωτοβουλία".
Ο Κυριακούλης ήταν συντάκτης στην εφημερίδα Αγγελιοφόρος για 20 χρόνια, μέχρι να κλείσει η τοπική εφημερίδα.



www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης