Τελευταία Νέα
Διεθνή

Regling (ESM): Η Ελλάδα πρέπει να δώσει κίνητρα στις ξένες επενδύσεις - Όχι στη βραχυπρόθεσμη στήριξη της οικονομίας

tags :
Regling (ESM): Η Ελλάδα πρέπει να δώσει κίνητρα στις ξένες επενδύσεις - Όχι στη βραχυπρόθεσμη στήριξη της οικονομίας
Ο Regling δεν αναμένει ότι οι οικονομικές επιδόσεις στη ζώνη του ευρώ θα επιστρέψουν στα επίπεδα πριν από την κρίση πριν από το 2022, το νωρίτερο
Τα τελευταία χρόνια, η οικονομία της Ελλάδας γνώρισε μεγάλη μείωση κεφαλαίου και χρειάζεται επενδύσεις για την ανοικοδόμησή του, δήλωσε ο επικεφαλής του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, του ESM, Klaus Regling, στην 24η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης του Economist με την Ελληνική Κυβέρνηση, τονίζοντας ότι μέχρι στιγμής, το ποσοστό επένδυσης παραμένει πολύ κάτω από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, συγκρατώντας την πιθανή ανάπτυξη.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι πολιτικές μεταρρυθμίσεις πρέπει να επικεντρωθούν σε διαρθρωτικές πρωτοβουλίες φιλικές προς την ανάπτυξη με ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει κυρίως να στοχεύουν στην ενίσχυση του μακροπρόθεσμου δυναμικού της χώρας αντί να εστιάζουν στα βραχυπρόθεσμα οφέλη, ανέφερε ο Regling.
Οι εγχώριες και ξένες επενδύσεις πρέπει να δοθούν κίνητρα, επίσης μέσω περισσότερων δημόσιων επενδύσεων.
Από αυτήν την άποψη, αναγνωρίζονται τα βήματα της κυβέρνησης για περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και για την άρση των διαρθρωτικών εμποδίων, αλλά και την εκτέλεση του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις.
Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει επίσης η αναπτυξιακή στρατηγική που παρουσιάζεται στην έκθεση «Πισσαρίδης», η οποία προτείνει την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα, ανέφερε ο Regling.
Όπως επισήμανε ο ίδιος, την τελευταία φορά που παρακολούθησε το Economist Roundtable κανείς δεν σκεφτόταν την πανδημία.
Τώρα έχουν περάσει περισσότεροι από έξι μήνες από τότε που ο κορωνοϊός έφτασε στην Ευρώπη.
Αναμφίβολα βιώνουμε τη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων 100 ετών, και δεν αναμένει ότι οι οικονομικές επιδόσεις στη ζώνη του ευρώ θα επιστρέψουν στα επίπεδα πριν από την κρίση πριν από το 2022, το νωρίτερο.
Μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου του τρέχοντος έτους, η ευρωπαϊκή οικονομία υπέστη μια βίαιη κατάρρευση.
Αφού η οικονομία έφτασε στο χαμηλότερο σημείο της τον Απρίλιο, είδαμε σαφή σημάδια ανάκαμψης από τον Μάιο και μετά.
Πολλοί δείκτες βελτιώθηκαν σημαντικά τους επόμενους τρεις μήνες.
Ωστόσο, η ανάκαμψη έχασε και πάλι δυναμική τον Αύγουστο, καθώς η αβεβαιότητα για ένα δεύτερο κύμα πανδημίας παραμένει υψηλή σε ορισμένες χώρες της ζώνης του ευρώ.
Η πανδημία - αν και ήταν συμμετρικό σοκ - είχε διαφορετικές οικονομικές επιπτώσεις σε διαφορετικά κράτη μέλη.
Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο οικονομικού κατακερματισμού μεταξύ των χωρών.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ήταν σημαντικό να ληφθούν μέτρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο με στόχο την πρόληψη των στρεβλώσεων στην ενιαία αγορά της ΕΕ και των αποκλίσεων στη νομισματική ένωση.

Η απάντηση της Ευρώπης στην πανδημία

Η Ευρώπη ανταποκρίθηκε γρήγορα στην πανδημία με διάφορα μέτρα πολιτικής σχεδιασμένα να βοηθήσουν τις πληγείσες χώρες.
Στις αρχές Απριλίου, οι υπουργοί Οικονομικών της ζώνης του ευρώ συμφώνησαν σε τρία δίχτυα ασφαλείας συνολικού ύψους 540 δισ. ευρώ.
Κάθε ένα από αυτά έχει διαφορετικό σκοπό:
Η υποστήριξη του ESM βοηθά τις χώρες να καλύψουν άμεσα και έμμεσα έξοδα υγειονομικής περίθαλψης.
Το πρόγραμμα SURE της Επιτροπής είναι το δίχτυ ασφαλείας για τους εργαζόμενους.
Το νέο ταμείο εγγύησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση εταιρικών επενδύσεων.
Ταυτόχρονα, τα μέτρα νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχουν σταθεροποιήσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Και τον Ιούλιο, εγκρίθηκε το σχέδιο ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Next Generation EU" ύψους 750 δισ. ευρώ.
Αυτά είναι πολλά χρήματα, και όπως είπε ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel την περασμένη εβδομάδα, καθώς «δεν είναι μια στρατηγική τριών ή επτά ετών.
Είναι μια στρατηγική τριάντα ετών».
Συμπληρωματικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι χώρες της ζώνης του ευρώ ανταποκρίθηκαν με πολύ εκτεταμένα μέτρα εθνικής δημοσιονομικής πολιτικής.
Όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ στηρίζουν τις οικονομίες τους μέσω διακριτικών μέτρων φορολογικής πολιτικής, εγγυήσεων και στήριξης ρευστότητας, αναβολής φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Συνολικά, αυτά τα μέτρα ανέρχονται σε περισσότερο από το ένα τρίτο του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) της ζώνης του ευρώ.
Οι αυτόματοι σταθεροποιητές ανέρχονται περίπου στο 5% του ΑΕΠ.
Κατά συνέπεια, το έλλειμμα του προϋπολογισμού για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό του εκτιμάται ότι θα φθάσει περίπου το 10% του ΑΕΠ φέτος και περίπου το 5% το επόμενο έτος - αλλά αυτό εξαρτάται, φυσικά, καθοριστικά από την πρόοδο της πανδημίας, τη δύναμη της οικονομίας το επόμενο έτος και τον βαθμό στον οποίο θα ζητηθεί από το κράτος εγγυήσεις.

Ελληνική οικονομία

Η πανδημία άσκησε επιπρόσθετη και απροσδόκητη πίεση στον ελληνικό λαό, την οικονομία και τα δημόσια οικονομικά της χώρας.
Η ελληνική οικονομία επηρεάζεται ιδιαίτερα από την πανδημία λόγω του μεγάλου τομέα υπηρεσιών, ιδίως του τουρισμού, και του μεγάλου μεριδίου των μικρών και μεσαίων εταιρειών.
Η ελληνική κυβέρνηση κατάφερε να συγκρατήσει την εξάπλωση του ιού και κινητοποίησε ένα μεγάλο σύνολο μέτρων στήριξης για να μετριάσει την επιβάρυνση του πληθυσμού της και των επιχειρήσεων.
Η ευελιξία των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ βοήθησε επίσης, αν και θα παρατηρήσουμε μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες φέτος, λόγω της οικονομικής ύφεσης και των φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και να αυξηθεί η οικονομική ευημερία των Ελλήνων πολιτών, είναι ζωτικής σημασίας να τεθεί η οικονομία σε μια υψηλότερη μακροπρόθεσμη πορεία ανάπτυξης, διατηρώντας παράλληλα μια συνετή δημοσιονομική θέση.
Τα τελευταία χρόνια, η οικονομία της Ελλάδας γνώρισε μεγάλη μείωση κεφαλαίου και χρειάζεται πολύ επενδύσεις για την ανοικοδόμηση του κεφαλαίου της.
Μέχρι στιγμής, το ποσοστό επένδυσης παραμένει πολύ κάτω από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, συγκρατώντας την πιθανή ανάπτυξη.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι πολιτικές μεταρρυθμίσεις πρέπει να επικεντρωθούν σε διαρθρωτικές πρωτοβουλίες φιλικές προς την ανάπτυξη με ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει κυρίως να στοχεύουν στην ενίσχυση του μακροπρόθεσμου δυναμικού της χώρας αντί να εστιάζουν στα βραχυπρόθεσμα οφέλη.
Πρέπει να δοθούν κίνητρα στις εγχώριες και ξένες επενδύσεις, επίσης μέσω περισσότερων δημόσιων επενδύσεων.
Από αυτήν την άποψη, αναγνωρίζουμε τα βήματα της κυβέρνησης για περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και για την άρση των διαρθρωτικών εμποδίων για την εκτέλεση του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις.
Χαιρετίζουμε επίσης την αναπτυξιακή στρατηγική που παρουσιάζεται στην έκθεση «Πισσαρίδης».

Προκλήσεις που επηρεάζουν τη μελλοντική ανάπτυξη

Η τρέχουσα κρίση είναι πολύ επώδυνη για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και στην πραγματικότητα για όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου.
Ταυτόχρονα, έχει τη δυνατότητα να επιταχύνει τις διαρθρωτικές αλλαγές στις οικονομίες μας και να σημειώσει πρόοδο στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Αυτό είναι κρίσιμο, διότι βλέπω τέσσερις προβληματικούς τομείς που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη μελλοντική ανάπτυξη:
Πρώτον, η πιθανή ανάπτυξη, δηλαδή ο πιθανός ρυθμός ανάπτυξης μιας οικονομίας με πλήρη χρήση της ικανότητας και της πλήρους απασχόλησης, πιθανότατα θα είναι χαμηλότερος μετά την κρίση από ό,τι πριν από την κρίση.
Η πανδημία καταστρέφει το κεφάλαιο - συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπινου κεφαλαίου.
Προκαλεί τις επιχειρήσεις να επενδύσουν λιγότερο λόγω του υψηλού βαθμού αβεβαιότητας και έχει οδηγήσει σε πολύ υψηλότερες ιδιωτικές αποταμιεύσεις, γεγονός που μειώνει τη συνολική οικονομική ζήτηση.
Δεύτερον, η κατάρρευση του παγκόσμιου εμπορίου σημαίνει μικρότερο ανταγωνισμό και συνεπώς χαμηλότερα κέρδη παραγωγικότητας.
Η κατάρρευση του παγκόσμιου εμπορίου έρχεται στην κορυφή της τάσης της απο-παγκοσμιοποίησης που ήταν ήδη ορατή πριν από την πανδημία, η οποία επίσης μειώνει την πιθανή ανάπτυξη.
Τρίτον, ανησυχώ για το τραπεζικό σύστημα.
Οι τράπεζες συνεχίζουν να αποκομίζουν πολύ λίγα κέρδη στην Ευρώπη, σε ορισμένες χώρες υπάρχει υπερανάληψη και θα υπάρξει αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων λόγω της οικονομικής ύφεσης.
Όλα αυτά μπορούν να επηρεάσουν την προσφορά πίστωσης στην οικονομία.
Αυτό θα μείωνε επίσης την ανάπτυξη.
Τέταρτον, το υψηλότερο δημόσιο χρέος, το οποίο είναι πλέον απαραίτητο, μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη μακροπρόθεσμα.
Η επιστροφή σε μια βιώσιμη δημοσιονομική κατάσταση δεν θα είναι εύκολη.
Δεδομένων αυτών των προκλήσεων, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας στο μέλλον, προωθώντας παράλληλα μια πράσινη και ψηφιακή οικονομία.
Χρειαζόμαστε μια πιο ανθεκτική, πιο καινοτόμο, πιο βιώσιμη Ευρώπη.

Η εμβάθυνση της ΟΝΕ παραμένει σημαντική

Αυτό συνεπάγεται επίσης περαιτέρω εμβάθυνση της νομισματικής ένωσης.
Αυτό θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε μελλοντικές κρίσεις με ακόμη μεγαλύτερη δύναμη.
Η ημερήσια διάταξη είναι γνωστή και περιλαμβάνει τα ακόλουθα σημεία:
(i) Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του ESM για τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας στη ζώνη του ευρώ,
(ii) Ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης με backstop και κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ασφάλισης καταθέσεων,
(iii) τη δημιουργία μιας ένωσης κεφαλαιαγορών για την εναρμόνιση και των 27 εθνικών χρηματοπιστωτικών αγορών,
(iv) τη δημιουργία δημοσιονομικής ικανότητας για μακροοικονομική σταθεροποίηση, η οποία παραμένει αμφιλεγόμενη μεταξύ των κρατών μελών ·
(v) αύξηση του όγκου των ασφαλών περιουσιακών στοιχείων του ευρώ περαιτέρω για την ενίσχυση του διεθνούς ρόλου του ευρώ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης