Στις 28 Μαρτίου 2021 θα αποκατασταθεί η διέλευση των πλοίων από την Διώρυγα του Suez μετά την προσάραξη εμπορικού πλοίου Ever Given ιδιοκτησίας της εταιρίας Shoei Kisen φράσσοντας όλο το κανάλι.
Ήδη υπάρχουν χιλιάδες παραγγελίες που έχουν μπλοκαριστεί ενώ 300 πλοία περιμένουν να ανοίξει η Διώρυγα του Σουέζ.
Ωστόσο ορισμένα πλοία πήραν το ρίσκο να συνεχίσουν το ταξίδι τους από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική.
- Το IKEA προειδοποιεί τα εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με εμπορεύματα που έχουν αποκλειστεί λόγω του προβλήματος που έχει ανακύψει στο Suez
- Ορισμένα πλοία έχουν ήδη στραφεί στην διαδρομή από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να παραδώσουν τα εμπορεύματα, ωστόσο θα κάνουν τον διάπλου όλης της Αφρικής.
- Αξιωματικοί του αμερικανικού ναυτικού φτάνουν στις 27 Μαρτίου στην Διώρυγα του Σουέζ για να αξιολογήσουν ποτέ τα 300 πλοία που περιμένουν να διασχίσουν το κανάλι θα συνεχίσουν την πορεία τους.
- Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων για τα πλοία Suezmax ανεβαίνουν στα 17.000 δολάρια την ημέρα ενώ σημειώνεται και αύξηση των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα στην Ευρώπη
- Ορισμένοι εμπειρογνώμονες δεν αποκλείουν να διαρκέσει ο χρόνος αποκατάστασης έως την επόμενη Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021.
- Η Shoei Kisen, η Ιαπωνική ιδιοκτήτρια του πλοίου που προσάραξε σκοπεύει να αποσύρει το σκάφος από το κανάλι.
Το Suez Canal Authority (SCA) σε συνεργασία με τις ΗΠΑ θα αξιολογήσει τα δεδομένα.
Πόσο κολλημένο είναι το πλοίο;
Τα τεχνικά έγγραφα του καναλιού του Σουέζ δείχνουν ένα διάγραμμα διατομής του καναλιού όπου το πλοίο εμπορευματοκιβωτίων έχει κολλήσει.
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και του τμήματος διατομής του καναλιού υποδηλώνει ότι το σκάφος είναι περισσότερο κολλημένο από αυτό που φαίνεται με το μάτι μέσω επίγειων λήψεων και δορυφορικών εικόνων.
Εάν το σκάφος δεν μπορεί να αποκολληθεί από τον πυθμένα πλήρως, τότε εξετάζεται με γερανό να εκφορτώσουν το πλοίο.
Υπάρχει όμως ο κίνδυνος να αλλάξει το κέντρο βάρους του πλοίου αποσταθεροποιώντας το πλοίο.
Μεγάλη αύξηση των ναύλων λόγω του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το γιγαντιαίο πλοίο Ever Given παραμένει καθηλωμένο ανάμεσα στις δύο όχθες.
Η ιαπωνική ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Shoei Kisen διέψευσε δημοσίευμα ότι σκοπεύει να το μετακινήσει το Σάββατο το βράδυ, αναφέροντας ότι οι προσπάθειες αποκόλλησής του συνεχίζονται.
Ο Οργανισμός της Διώρυγας του Σουέζ καλωσόρισε την προσφορά των ΗΠΑ να βοηθήσουν.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος της FGE, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ.
Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών.
Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020.
Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η επίπτωση από τις καθυστερήσεις των πλοίων στις αγορές ενέργειας είναι πιθανό να περιορισθεί από τη ζήτηση για αργό και υγραέριο (LNG) που είναι στη χαμηλή περίοδο, ανέφεραν αναλυτές.
To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.
Κλειστή παραμένει η διώρυγα του Σουέζ - Καθησυχάζουν ΕΛΠΕ, ΔΕΣΦΑ για τον εφοδιασμό
Έντονη ανησυχία έχει προκαλέσει στη διεθνή αγορά πετρελαίου η διακοπή λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ, ένα από τα πιο πολυσύχναστα κανάλια μεταφοράς πετρελαίου και άλλων εμπορευμάτων στον κόσμο.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι από τα 39,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου αργού το 2020, 1,74 εκατ. βαρέλια την ημέρα διήλθαν από το κανάλι του Σουέζ, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Kpler.
Επιπλέον, 1,54 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων διύλισης, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, διέρχονται επίσης από το κανάλι, δηλαδή περίπου το 9% του παγκόσμιου εμπορίου θαλάσσιων προϊόντων.
Από την πλευρά τους, πάντως, οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι εμφανίζονται καθησυχαστικοί για το ενδεχόμενο επιπτώσεων στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακή προϊόντα.
Χείρα βοηθείας τείνει, ωστόσο, η Τουρκία αποσκοπώντας στη βελτίωση των σχέσεων με την Αίγυπτο.
Υπενθυμίζεται ότι η διώρυγα έκλεισε το βράδυ της Τρίτης (23/3/2021) εξαιτίας της προσάραξης πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μήκους 400 μέτρων, Ever Given.
Οι προσπάθειες να αποκολληθεί μπορεί να διαρκέσουν εβδομάδες εν μέσω κακοκαιρίας.
Καθησυχαστικοί οι ενεργειακοί όμιλοι
Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ.
Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα.
Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ».
Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Τι σημαίνει για το παγκόσμιο εμπόριο το μπλοκάρισμα της διώρυγα του Σουέζ
Το Ever Given, ένα πλοίο 220.000 τόνων, μήκους σχεδόν τετάρτου μιλίου με χωρητικότητα 20.000 εμπορευματοκιβωτίων, έχει μπλοκάρει το κανάλι Σουέζ.
Έχει αποκλείσει εντελώς το πέρασμα που φιλοξενεί έως και το 12% του θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο και μέσω του οποίου 50 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνήθως διαμετακινούνται ανά ημέρα.
«Ενώ πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι η κατάσταση θα επιλυθεί σύντομα, υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι σπασίματος του πλοίου», έγραψε ο στρατηγικός στρατηγός του J.P. Morgan, Marko Kolanovic.
«Σε αυτό το σενάριο, το κανάλι θα μπλοκαριστεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, να ανεβάσει στα ύψη τα ποσοστά ναυτιλίας, την περαιτέρω αύξηση των ενεργειακών εμπορευμάτων και την αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού».
Η κρίση αυτή είναι ένα άλλο πλήγμα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μετά από ένα βάναυσο έτος γεμάτο καθυστερήσεις, ελλείψεις και συμπιέσεις τιμών στο πίσω μέρος της πανδημίας του κορωνοϊού.
Τι σημαίνει αυτό για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι καθυστερήσεις αποστολής θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα πάντα, από τα ρούχα και τα παπούτσια που παραγγείλατε στο διαδίκτυο έως τον εξοπλισμό γυμναστικής, τα ηλεκτρονικά είδη, τα τρόφιμα και τις προμήθειες ενέργειας - που σημαίνει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου θα μπορούσαν επίσης να αυξηθούν.
«Το μπλοκάρισμα των εμπορευματοκιβωτίων στη διώρυγα του Σουέζ κρούει περαιτέρω τον κώδωνα του κινδύνου των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, για να οδηγήσει τις τιμές υψηλότερες δεδομένης της αυξημένης ζήτησης», ανέφεραν οι αναλυτές της JP Morgan.
Το τεχνητό κανάλι Σουέζ, μήκους 120 μιλίων, είναι ένα βασικό σημείο διέλευσης που συνδέει την Ανατολή με τη Δύση.
Και τα 20.000 πλοία που το περνούν κάθε χρόνο μεταφέρουν τα πάντα, από πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε εξαρτήματα μηχανών και καταναλωτικά αγαθά.
Ενώ είναι ακόμα νωρίς να πούμε ποιος θα είναι ο πλήρης αντίκτυπος της κρίσης των δεξαμενόπλοιων, η τράπεζα αναμένει ότι στο εγγύς μέλλον, «το μπλοκάρισμα είναι πιθανό να επιδεινώσει τις πιέσεις της βιομηχανίας, οι οποίες ήδη παρεμποδίζονται από τα συνεχιζόμενα εμπόδια της αλυσίδας εφοδιασμού» της συμφόρησης λιμένων και ελλείψεων και των δύο σκαφών και εμπορευματοκιβωτίων λόγω του Covid-19.
Τα πλοία θα πρέπει να επαναδρομολογήσουν σε εντελώς διαφορετικές διαδρομές, «θα κάνουν μεγαλύτερους χρόνους ταξιδιού και θα προκαλέσουν περαιτέρω καθυστερήσεις», τονίζει η JPMorgan.
Και αυτές οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να είναι περισσότερες από 15 ημέρες για πολλά πλοία, των οποίων η εναλλακτική είναι να ταξιδεύουν γύρω από το ακρωτήριο της καλής ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, το οποίο λένε οι αναλυτές ότι θα αυξήσουν τους χρόνους αποστολής έως και 30%.
«Ο άμεσος αντίκτυπος των καθυστερήσεων στο κανάλι θα επικεντρωθεί στο ευρωπαϊκό - ασιατικό εμπόριο, προσθέτοντας καθυστερήσεις στις ήδη διαταραγμένες αλυσίδες εφοδιασμού που επηρεάζουν τις προμήθειες πετρελαίου και εξευγενισμένων προϊόντων», ανέφερε η ING.
Επιπτώσεις στις τιμές του αργού
Το ατύχημα του Ever Given έχει ήδη επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου.
Μεταξύ 5% και 10% του συνόλου του θαλάσσιου πετρελαίου μεταφέρεται μέσω του Σουέζ, πράγμα που σημαίνει ότι για κάθε μέρα που το πλοίο παραμένει κολλημένο, καθυστερεί την αποστολή 3 έως 5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα.
Αρκετά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν καύσιμα τζετ και πετρέλαιο ακινητοποιούνται επίσης στη διαδρομή Περσικός Κόλπος-Ευρώπη, καθώς και άδεια πετρελαιοφόρα που διασχίζουν για να παραλάβουν το πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας, ανέφερε η S&P Platts.
Το κανάλι αποτελεί επίσης σημείο διέλευσης για περίπου το 8% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), και μια παρατεταμένη διακοπή θα μπορούσε να διαταράξει τις ροές προς την κυρίως ευρωπαϊκή αγορά.
Οποιαδήποτε επίδραση στις τιμές είναι πιθανό να είναι σύντομη τονίζει η Henrietta Resources LLC.
«Δεν θα έχει μόνιμο αντίκτυπο στις τιμές, αλλά θα βοηθήσει στην παροχή στήριξης πριν από τη συνάντηση του ΟΠΕΚ +», ανέφερε Henrietta Resources στο CNBC
«Το ασφάλιστρο κινδύνου στις αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα είναι βραχύβιο, αλλά η υποστήριξη του καναλιού κατάφερε να αλλάξει την αφήγηση της αγοράς».
Οι κερδισμένοι
Η απόφραξη των καναλιών σίγουρα δεν είναι κακή είδηση για όλους - τα ποσοστά μεταφοράς εμπορευμάτων αναμένεται να ανεβούν ακόμη υψηλότερα στη ζήτηση, κερδίζοντας χρήματα για τους χειριστές, λένε οι παρατηρητές της αγοράς.
«Ένα πιο παρατεταμένο κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ θα έβλεπε τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων ως τον μεγαλύτερο δικαιούχο, ενώ τα δεξαμενόπλοια, το ξηρό φορτίο και το αεροπορικό φορτίο ενδέχεται επίσης να έχουν κάποιες υψηλότερες τιμές», ανέφερε η JPMorgan, περιγράφοντας την ενίσχυση των τιμών αποστολής «ως ανοδικό κίνδυνο».
Ποιος θα ωφεληθεί περισσότερο
Η JP Morgan επισημαίνει τις ασιατικές γραμμές, λέγοντας ότι παρά το υψηλότερο κόστος των καυσίμων λόγω των μακρύτερων διαδρομών που έχουν αλλάξει δρομολόγια και της αυξημένης συμφόρησης, αναμένουν υψηλότερα ποσοστά ναύλων.
«Αυτό αντί να βλάπτει την κερδοφορία αναμένεται να είναι θετικό για την κατώτατη γραμμή για τα σκάφη της Ασίας, κατά την άποψή μας», έγραψε η τράπεζα.
Οι αναλυτές της Bank of America συμφωνούν
«Το κλείσιμο του Σουέζ για λίγες εβδομάδες θα ήταν πολύ θετικό για τα ποσοστά ναύλων - αφαιρώντας αποτελεσματικά τον εφοδιασμό προσθέτοντας 20-30% στην απόσταση πλεύσης μέσω του Ακρωτηριού της Καλής Ελπίδας.
Οι κίνδυνοι και τα τρωτά σημεία αυξάνονται
Εν τω μεταξύ, η απόφραξη του καναλιού του Σουέζ «θα προσθέσει ένα ήδη αυξανόμενο ασφάλιστρο κινδύνου στη Μέση Ανατολή για το πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα», δήλωσε ο Torbjorn Soltvedt, κύριος αναλυτής MENA της Verisk Maplecroft, επισημαίνοντας τον αυξημένο κίνδυνο επιθέσεων σε εγκαταστάσεις πετρελαίου εν μέσω περιφερειακών εντάσεων.
Η αβεβαιότητα σχετικά με τη διάρκεια του αποκλεισμού «δημιουργεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για κρατικούς και μη κρατικούς φορείς που επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τον αντίκτυπο των επιθέσεων εναντίον δεξαμενόπλοιων και ενεργειακών υποδομών στον Περσικό Κόλπο και την Ερυθρά Θάλασσα», προειδοποίησε.
Οι περισσότεροι αναλυτές αναμένουν ότι η κατάσταση θα επιλυθεί μέσα στην εβδομάδα. Αλλά «η διαταραχή θα μπορούσε να παραταθεί εάν υπάρχουν επιπλοκές ή ζημιά στο κύτος», έγραψε η Bank of America.
Όταν τελικά η κυκλοφορία εκκαθαριστεί, τα πλοία θα φτάνουν στα λιμάνια τους καθυστερημένα, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη συμφόρηση.
Ακόμα, η τράπεζα γράφει, «ένα μπλοκάρισμα μερικών ημερών θα ήταν ευρέως διαχειρίσιμο στον κλάδο της ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - ίσως συνεπάγεται πρόσθετο κόστος καυσίμου καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επιταχύνουν τις υπηρεσίες τους για να καλύψουν τον χαμένο χρόνο».
Σε συνδυασμό με τις πρόσφατες επιθέσεις σε εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, είναι μια υπενθύμιση των πολλών τρωτών σημείων στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού με πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Σχόλια αναγνωστών