Τελευταία Νέα
Διεθνή

Μπορούν (;) οι G7 να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό δρόμου του μεταξιού

Μπορούν (;) οι G7 να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό δρόμου του μεταξιού
Μπορούν (;) οι G7 να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό δρόμου του μεταξιού

Μετά την επέκταση του μεγαλεπήβολου project (one Belt one Road) υπό την ηγεσία της Κίνας σε πολλές αναδυόμενες αγορές την τελευταία δεκαετία, η G7 παρουσίασε τη δική της πρωτοβουλία για την υποστήριξη της παγκόσμιας ανάπτυξης υποδομών, που ονομάστηκε Build Back Better World (B3W).
Ανακοινώθηκε σε συνάντηση της G7 τον Ιούνιο toy 2021, το B3W θα επικεντρωθεί σε τέσσερις βασικούς τομείς: το κλίμα, την υγεία, την ψηφιακή τεχνολογία και το φύλο.
Ο κύριος στόχος του είναι να καταλύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ανάπτυξης υποδομών σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
Πέρα από αυτό το περίγραμμα, έχουν γίνει γνωστές λίγες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η πρωτοβουλία B3W θα λειτουργήσει στην πράξη. Ωστόσο, είναι σαφές ότι ανταποκρίνεται σε δύο ευρείς, αλληλένδετους στόχους.
Από τη μία πλευρά, το B3W θα αποτελέσει «μια εταιρική σχέση υποδομής με γνώμονα τις αξίες, υψηλών προδιαγραφών και διαφάνειας», σύμφωνα με ένα ανακοίνωση που εκδόθηκε από την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Επιδιώκει να βοηθήσει στη μείωση του χάσματος υποδομής άνω των 40 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στον αναπτυσσόμενο κόσμο, το οποίο έχει επιδεινωθεί από την πανδημία Covid-19.
Από την άλλη πλευρά, το B3W θα χρησιμεύσει ως αντίβαρο στην εμβληματική πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) της Κίνας, με το ενημερωτικό δελτίο να τονίζει ότι θα είναι ένα μέσο «στρατηγικού ανταγωνισμού με την Κίνα».

Το BRI στρέφεται μακριά από την υποδομή

Η κινεζική πρωτοβουλία BRI, ξεκίνησε το 2013 και αρχικά είχε σκοπό να αναβιώσει τους αρχαίους εμπορικούς δρόμους του δρόμου του Μεταξιού μεταξύ Ευρασίας και Κίνας, το BRI έγινε ένα εκτεταμένο σχέδιο για τη διακρατική ανάπτυξη υποδομών, συνδέοντας χώρες και ηπείρους μέσω χερσαίων και θαλάσσιων διαδρόμων και βιομηχανικών ομάδων.
Το BRI προκάλεσε ανησυχία μεταξύ των χωρών της G7 από τη στιγμή της ίδρυσής του.
Αυτό οφειλόταν εν μέρει στο γεγονός ότι θεωρήθηκε ευρέως ως ένας τρόπος επέκτασης της κινεζικής γεωπολιτικής επιρροής.
Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 2017 η Σρι Λάνκα παραχώρησε επίσημα τον έλεγχο 70% του λιμανιού Hambantota σε μια κινεζική κρατική εταιρεία με 99 χρόνια μίσθωση, αφού η κυβέρνηση δεν μπόρεσε να εξυπηρετήσει κινεζικά δάνεια που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της στρατηγικής πύλης 1,3 δισ. δολαρίων στον Ινδικό Ωκεανό.
Εκφράστηκαν επίσης ανησυχίες σχετικά με την έλλειψη διαφάνειας όσον αφορά τον δανεισμό, τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις και τη διαφθορά.
Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις ανησυχίες έχουν απαλυνθεί από τις πρόσφατες εξελίξεις.
Όπως είχε καλύψει προηγουμένως η OBG, από την πανδημία Covid-19 το BRI απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο από έργα υποδομής με την Κίνα να εστιάζει περισσότερο σε βιώσιμες, ψηφιακές και σχετικές με την υγεία πτυχές-τις λεγόμενες πράσινες, ψηφιακές και υγειονομικές μεταρρυθμίσεις.
Αυτός ο άξονας σήμαινε ότι οι χώρες που συμμετέχουν στο BRI λαμβάνουν λιγότερους οικονομικούς πόρους: από την κορύφωση των συνολικών δαπανών άνω των 125 δισ. Δολαρίων το 2015, η Κίνα δαπάνησε περίπου 47 δισ. Δολάρια σε έργα BRI το 2021.
Η στροφή της Κίνας από τα έργα υποδομής έχει αφήσει ένα κενό το οποίο η B3W σκοπεύει να καλύψει.
Μια βασική πτυχή του B3W είναι η κινητοποίηση κεφαλαίων του ιδιωτικού τομέα μέσω της επέκτασης των υφιστάμενων εργαλείων χρηματοδότησης της ανάπτυξης.
Αυτό αντανακλά τη συνειδητοποίηση ότι αυτό που η αμερικανική κυβέρνηση αποκαλεί «προσεγγίσεις χρηματοδότησης του status quo» είναι ανεπαρκές για να καλύψει το τεράστιο χάσμα υποδομής που συνεχίζει να εμποδίζει την ανάπτυξη στις αναδυόμενες οικονομίες σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με το Global Infrastructure Hub, μια πρωτοβουλία της G20, ο κόσμος αντιμετωπίζει ένα κενό 400 δισ. Δολαρίων στις επενδύσεις υποδομών το 2021, αριθμός που μπορεί να αυξηθεί αθροιστικά σε 15 τρις. δολάρια μέχρι το 2040 εάν συνεχιστούν οι τρέχοντες ρυθμοί δαπανών.
Ένας άλλος βασικός πυλώνας του B3W είναι η βιωσιμότητα, ένας όρος που έχει γίνει λέξη-κλειδί παγκοσμίως σε συνάρτηση με τον Covid-19 και την κλιμάκωση των οικολογικών καταστροφών.
Από αυτή την άποψη, οι στόχοι του B3W συνδέονται με την αυξανόμενη όρεξη μεταξύ των επενδυτών του ιδιωτικού τομέα για πράσινα έργα - που αποδεικνύεται από το ρεκόρ 269,5 δισ. Δολαρίων σε έκδοση πράσινων ομολόγων πέρυσι, σύμφωνα με την πρωτοβουλία για τα κλιματικά ομόλογα, αριθμός που ορισμένοι αναμένουν να διπλασιαστούν το 2021.
Μεταξύ άλλων παραγόντων, αυτό υποδηλώνει ότι το B3W είναι σε καλή θέση για να αξιοποιήσει τις επενδυτικές τάσεις.
Πολλές αναδυόμενες οικονομίες χρειάζονται επειγόντως κεφάλαια για να προωθήσουν τις ανακτήσεις τους από τον Covid-19 και περιμένουν με ανυπομονησία περισσότερες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας της πρωτοβουλίας.
Ωστόσο, ενώ οι αρχές που κατοχυρώνονται στις πρόσφατες ανακοινώσεις είναι σίγουρα ενθαρρυντικές, θα χρειαστεί να προκύψουν περισσότερες λεπτομέρειες αμέσως για να αποδειχθεί ότι το B3W είναι κάτι περισσότερο από ένα αξέχαστο αρκτικόλεξο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης