Τα lockdown εξαιτίας της νόσου Covid-19 σε όλη την Κίνα κλονίζουν τις γραμμές παραγωγής των δυτικών πολυεθνικών, δοκιμάζουν στα όρια των αντοχών τους τις αλυσίδες εφοδιασμού και απειλούν την ασθενική ανακαμψη της παγκόσμιας οικονομίας καθώς το Πεκίνο εντείνει την προσπάθειά του να περιορίσει την αύξηση των κρουσμάτων κορωνοϊού, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times την Κυριακή 1η Μαϊου 2022.
Η Apple, η Coca-Cola, η General Electric και η Pernod Ricard ήταν μεταξύ των εταιρειών που προειδοποίησαν αυτήν την εβδομάδα για την σοβαρή απειλή από τα επεκτεινόμενα lockdown στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, με πολλές άλλες να κατηγορούν τα αυστηρά μέτρα για το υψηλότερο κόστος παραγωγής, τις ζημίες στα τελευταία τους αποτελέσματα. και πιο ισχνές βραχυπρόθεσμες προοπτικές.
Μία... Ευρώπη σε πλήρη απομόνωση
Μια επέκταση των πολιτικών που έχουν σχεδιαστεί για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού έχει επιταχυνθεί τις τελευταίες εβδομάδες, αφήνοντας περίπου 345 εκατομμύρια ανθρώπους να ζουν υπό πλήρη ή μερικό lockdown σε 46 πόλεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ιαπωνικής τράπεζας Nomura.
Η παγίδα σε προσφορά και ζήτηση
Το lockdown της Σαγκάης, του επιχειρηματικού κόμβου της Κίνας και του μεγαλύτερου λιμανιού παδκόσμίως, έχει επιτείνει τις αναταράξεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλθσίδες, παγιδεύοντας σε πτωτική πορεία βιομηχανίες αυτοκινητοβιομηχανίες έως καταναλωτικά αγαθά και τεχνολογικούς ομίλους.
Ανεκτέλεστες παραγγελίες
Αν και το ξέσπασμα του Covid ξεκίνησε στις αρχές Μαρτίου και άρχισε να υποχωρεί σε εκείνες τις περιοχές που χτυπήθηκαν πρώτες, τα αποτελέσματα των τελευταίων ημερών από αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές είναι μεταξύ των πρώτων ενδείξεων της παγκόσμιας επίπτωσης.
«Υπάρχει ένα τεράστιο ανεκτέλεστο όσον αφορά τις παραγγελίες [πλοία που περιμένουν να ξεφορτώσουν το φορτίο], η αλυσίδα εφοδιασμού είναι πολύ ταραχώδης και συμφορημένη», δήλωσε ο Shiv Shivaraman, επικεφαλής της περιοχής της Ασίας στη διεθνή εταιρεία συμβούλων AlixPartners.
«Θα γίνει χειρότερη, όχι καλύτερη η κατάσταση», προειδοποιεί.
Ο όμιλος GE ήταν μεταξύ εκείνων που επισήμαναν τους κινδύνους, λέγοντας ότι τόσο η παραγωγή του όσο και η ζήτηση για τα προϊόντα όσον αφορά το μεταφορικό έργο των αεροπορικών εταιρειών και την αεροναυπηγική αλλά και την υγειονομική περίθαλψη στην Κίνα είχαν πληγεί.
Κατακόρυφη αύξηση του κόστους
Εταιρείες όπως το διαδικτυακό κατάστημα λιανικής Amazon έως τον έμπορο γεωργικών προϊόντων Archer Daniels Midland σημείωσαν ότι η απόκτηση αγαθών από την Κίνα με πλοίο ή αεροπορικό φορτίο κοστίζει πλέον περισσότερο και διαρκεί περισσότερο λόγω των περιορισμών σε ορισμένα κορυφαία λιμάνια και των διακοπών στην εσωτερική επιμελητεία τρένων και φορτηγών.
Έμφραγμα στα λιμάνια
Ο χρόνος αναμονής για τα πλοία που φτάνουν στη Σαγκάη για να ελλιμενιστούν στο λιμάνι έχει αυξηθεί από 12 ώρες σε δύο ημέρες από την έναρξη του lockdown της πόλης, δήλωσε η εταορεία Freightos, ωθώντας πολλούς ναυλωτές να εκτρέψουν τις εξαγωγές στο λιμάνι του Ningbo, αλλά και εκεί συμφόρηση επιδεινώθηκε
Ενεργειακή κρίση και οικονομική ανάπτυξη
Η ζημιά που προκλήθηκε από τα lockdown της Κίνας έρχεται καθώς η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία οδήγησε τις τιμές της ενέργειας στα ύψη και ώθησε το ΔΝΤ αυτόν τον μήνα να μειώσει τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη.
Επιβράδυνση της ζήτησης
Οι πολυεθνικές έχουν να αντιμετωπίζουν όχι μόνο τις αναταράξεις στις αλυσίδες εφοδιασμού αλλά και επιβράδυνση της ζήτησης στην Κίνα.
Ο James Quincey, διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola, δήλωσε ότι οι δραστηριότητές της στην Κίνα είχαν ξεκινήσει δυναμικά τη χρονιά, αλλά ότι τα lockdowns, ιδιαίτερα στη Σαγκάη, «ανέτρεψαν την τάση και τελειώσαμε το τρίμηνο αρνητικά».
Ο όμιλος οινοπνευματωδών ποτών Pernod Ricard, ο οποίος φιλοξενεί επωνυμίες όπως το ουίσκι Jameson και το ρούμι Havana Club και πραγματοποιεί το 10 τοις εκατό των πωλήσεών του στην Κίνα, προειδοποίησε ότι είχε «επηρεαστεί πολύ» από τους περιορισμούς του Covid.
Ο οίκος πολυτελών αγαθών LVMH, που κατέχει διάσημα εμπορικά σήματα όπως η Louis Vuitton και η Tiffany & Co, μέχρι την Kering, ιδιοκτήτρια της Gucci, δήλωσαν ότι τις τελευταίες εβδομάδες οι πωλήσεις τους έχουν κατακρημνιστεί.
Σύμφωνα με αναλυτές της Jefferies, η Σαγκάη αντιπροσωπεύει περίπου το 9% των παγκόσμιων δαπανών σε είδη πολυτελείας ετησίως, καθώς πολλοί τουρίστες επισκέπτονται την κορυφαία πόλη για ψώνια της Κίνας για να αγοράσουν ρολόγια υψηλής ποιότητας και μόδα.
Προσπάθειες ανάκαμψης
Χωρίς σημάδια γρήγορου τερματισμού των περιορισμών, ορισμένες εταιρείες δήλωσαν ότι βρίσκουν τρόπους για να μετριάσουν τα προβλήματα στον τομέα της προσφοράς.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Ford προσπάθησε να περιορίσει τις επιπτώσεις εστιάζοντας στην επίσπευση των φορτίων από την περιοχή της Σαγκάης, όπου έχει περίπου 50 προμηθευτές.
Ο Tim Cook, διευθύνων σύμβουλος της Apple, δήλωσε ότι, συνεργαζόμενος με τοπικούς αξιωματούχους, ο κατασκευαστής iPhone κατάφερε να επανεκκινήσει τα εργοστάσια τελικής συναρμολόγησης στις εγκαταστάσεις της Σαγκάης.
Η πτώση των κρουσμάτων έδωσε «κάποιους λόγους για αισιοδοξία», σημείωσε.
Οι πολυεθνικές μπορούν επίσης να αξιοποιήσουν διετή εμπειρία στην αντιμετώπιση προκλήσεων που σχετίζονται με τον κορωνοϊό.
«Αισθανόμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι και πιο ανθεκτικοί για τη πορεία της πανδημίας το 2022 στην Κίνα από ό,τι το 2020», δήλωσε ο Quincey εκ μέρους της Coca-Cola.
Τα lockdowns δεν θα χαλαρώσουν μέχρι τα μέσα Μάιου ή και τον Ιούνιο
Υπάρχουν αποκλίνουσες αφηγήσεις σχετικά με το εάν οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία που προέρχονται από το κλείσιμο της Σαγκάης και άλλων κινεζικών πόλεων βελτιώνονται ή προμηνύουν τεράστιο αδιέξοδο στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων Yangshan Deepwater στο λιμάνι της Σαγκάης, όπου οι εμπορευματικές ροές έχουν επιβραδυνθεί λόγω των περιορισμών για τον COVID σε όλη την πόλη
Δεν υπάρχει κανένα σημάδι ότι το lockdown στη Σαγκάη χαλαρώνει σύντομα.
Ενώ ορισμένες πόλεις στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένου του Guangzhou, χαλαρώνουν τους περιορισμούς για τον COVID, τα αυξανόμενα κρούσματα COVID στο Πεκίνο πυροδοτούν φόβους ότι η κινεζική πρωτεύουσα και άλλες πόλεις θα μπορούσαν να ενταχθούν στη Σαγκάη, τη Σουζού και άλλες μεγάλες πόλεις σε lockdown.
Το Kunshan, ένας κόμβος παραγωγής τεχνολογίας δυτικά της Σαγκάης, επέκτεινε το lockdown, το οποίο ξεκίνησε στις 2 Απριλίου, έως τις 28 Απριλίου.
Αρκετές συνοικίες στο Hangzhou, όπου βρίσκεται ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, ξεκίνησαν lockdown στις 23 Απριλίου.
Με βάση τις τρέχουσες τάσεις, οι παρατηρητές επισημαίνουν ότι τα lockdown δεν θα αρχίσουν να χαλαρώνουν μέχρι τα μέσα Μαΐου ή πιθανώς τον Ιούνιο, καθώς η κυβέρνηση διατηρεί την πολιτική της για μηδενικά κρούσματα COVID-19.
Η επιδείνωση της κατάστασης
Κατά κάποιο τρόπο η κατάσταση της εφοδιαστικής ακούγεται διαχειρίσιμη. Το λιμάνι της Σαγκάης, η μεγαλύτερη πύλη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, παρέμεινε σε λειτουργία.
Ο ημερήσιος αριθμός των πλοίων που περιμένουν ελλιμενισμό έχει στην πραγματικότητα μειωθεί από τότε που ξεκίνησε το lockdown πριν από σχεδόν τέσσερις εβδομάδες και υπάρχει περιορισμένη συμφόρηση από ανακατευθυνόμενο φορτίο σε άλλα λιμάνια.
Όταν ανοίξουν οι αποθήκες…
Ωστόσο, τα παραπάνω στοιχεία δεν μετρούν πόσο αναβαλλόμενο φορτίο συσσωρεύεται στις αποθήκες ή θα έρθει από τα εργοστάσια που εργάζονται υπερωρίες για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.
Ένας βασικός λόγος που το φορτίο δεν στοιβάζεται στο λιμάνι είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών φορτηγών απαγορεύεται να μετακινούνται ελεύθερα στη Σαγκάη και να πραγματοποιούν παραδόσεις σε θαλάσσιους τερματικούς σταθμούς.
Πολλοί επαγγελματίες logistics εξακολουθούν να ανησυχούν ότι ένα τεράστιο κύμα φορτίου θα απελευθερωθεί μόλις αρθούν τα lockdown και θα κατακλύσει την ικανότητα διακίνησης τοπικών και υπερπόντιων λιμανιών, επιδεινώνοντας την πίεση στην παραδοσιακή περίοδο αιχμής της ναυτιλίας, σύμφωνα με αναλυτές logistics. Οι αποστολείς που δεν έχουν κάνει ακόμη παραγγελίες ενδέχεται να μην πάρουν τα προϊόντα τους εγκαίρως για μεγάλες εκδηλώσεις αγορών, όπως επιστροφή στο σχολείο, Απόκριες και Χριστούγεννα.
Σε τρεις μήνες η αποκατάσταση των θαλάσσιων μεταφορών
«Οι ναυτιλιακές μεταφορές έχουν αποδιοργανωθεί.
Το 2021, υπολογίσαμε ότι χρειάζονταν περίπου έξι εβδομάδες για την ανάκαμψη/επιστροφή στις κανονικές ροές για κάθε εβδομάδα διακοπής λειτουργίας.
Δεδομένου ότι αυτό το αποτελεσματικό κλείσιμο διανύει την τρίτη του εβδομάδα, μπορούμε να περιμένουμε τρεις μήνες ή περισσότερους προτού αποκατασταθούν οι ροές σε κανονικά επίπεδα», δήλωσε ο Michael Zimmerman, επικεφαλής στη συμβουλευτική εταιρεία Kearney FreightWaves.
Μείωση της παραγωγής και έλλειψη πρώτων υλών
Η βιομηχανική παραγωγή της Σαγκάης μειώθηκε κατά 7,5% τον Μάρτιο, ανέφερε η στατιστική υπηρεσία.
Η μειωμένη παραγωγή και η περιορισμένη πρόσβαση φορτηγών στο λιμάνι και το αεροδρόμιο έχουν μειώσει τον όγκο των εξαγωγών τον περασμένο μήνα.
Η επιβράδυνση των εισαγωγών εμπόδισε τις βασικές πρώτες ύλες να φτάσουν στους κατασκευαστές και πολλές εταιρείες είτε έκλεισαν είτε λειτουργούν σε αυστηρά περιορισμένα επίπεδα.
Η διακοπή παραγωγής της Apple
Οι επιχειρήσεις που προσανατολίζονται στις εξαγωγές και βασίζονται σε παγκόσμιες πηγές για πρώτες ύλες δεν θα είναι σε θέση να ανακάμψουν πλήρως έως ότου τα δίκτυα logistics αποκατασταθούν
Οι διακοπές λειτουργίας εργοστασίων λόγω του COVID είναι υψηλότερες τώρα στη Σαγκάη από οποιαδήποτε αντίστοιχη περίοδο στην Κίνα.
Τουλάχιστον 11 προμηθευτές της Apple έχουν επηρεαστεί από το lockdown, ανέφερε η Everstream .
Η Foxconn, βασικός προμηθευτής της Apple, διέκοψε την παραγωγή σε εργοστάσια στη Σαγκάη και στο Κουνσάν.
Μειωμένο εργατικό δυναμικό
Οι αρχές της Σαγκάης έδωσαν την περασμένη εβδομάδα σε 660 εταιρείες το πράσινο φως για επανεκκίνηση των εργασιών.
Αλλά οι συνεχιζόμενοι περιορισμοί εμποδίζουν πολλούς εργάτες δεν φτάσουν στα εργοστάσια και πολλοί λειτουργούν με λιγότερο από το μισό εργατικό δυναμικό τους, σύμφωνα με διάφορες αναφορές.
Τα εργοστάσια πρέπει να έχουν εργάτες που μένουν σε κλειστό περιβάλλον με φυσαλίδες.
Έμφραγμα και στις αερομεταφορές
Αρκετοί αερομεταφορείς παρακάμπτουν τη Σαγκάη ως λιμάνι προσέγγισης μέχρι τα μέσα Μαΐου.
Η Συμμαχία (ONE, Hapag-Lloyd και Yang Ming) είχε ακυρώσει 36 ταξίδια στη Σαγκάη από τις 14 Απριλίου, είπε ο Zimmerman.
Το lockdown οδήγησε επίσης σε σημαντικές ελλείψεις κοντέινερ 40 ποδιών και εκτροπή 20 ποδιών σε άλλα κινεζικά λιμάνια.
Πολλοί μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένων των Maersk, ONE, Hapag-Lloyd, Mediterranean Shipping Co. και CMA CGM, ανέστειλαν την αποδοχή νέων φορτίων με ψύξη και επικίνδυνων εμπορευμάτων στη Σαγκάη, λόγω ανεπαρκούς χώρου αποθήκευσης στο λιμάνι της Σαγκάης για τέτοια εξειδικευμένα εμπορευματοκιβώτια.
Η Maersk ανακοίνωσε ότι ξανάρχισε τις κρατήσεις επικίνδυνων εμπορευμάτων στο λιμάνι της Σαγκάης την Παρασκευή 29 Απριλίου καθώς η πυκνότητα των κοντέινερ που λάμβανε αρχίζει να βελτιώνεται.
Εν τω μεταξύ, το Διεθνές Αεροδρόμιο Shenzhen επέβαλε ημερήσιο ανώτατο όριο εισαγωγών 250 τόνων, συμπεριλαμβανομένων 125 τόνων για φθαρτό και ελεγχόμενης θερμοκρασίας φορτίο από τις 21 έως τις 27 Απριλίου.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο τερματικός σταθμός δεν θα δέχεται επικίνδυνα εμπορεύματα, χαλαρά φορτία ή φορτία που προορίζονται για τη Σαγκάη , είπε ο πάροχος υπηρεσιών logistics.
Ενώ οι αεροπορικές επιχειρήσεις φορτίου λειτουργούν στα αεροδρόμια Shenzhen και Guangzhou, ο γίγαντας ναυτιλίας και εφοδιαστικής Maersk προειδοποίησε τους πελάτες ότι οι χρόνοι για κράτηση χώρου στα αεροσκάφη είναι πλέον δύο έως τρεις εβδομάδες λόγω του αυξημένου όγκου εκτροπής από τη Σαγκάη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών