Τελευταία Νέα
Διεθνή

Απόφαση – σοκ της Cosco: Σταματά τις μεταφορές αγαθών προς το Ισραήλ - Houthi: Ποια πλοία θα δέχονται επίθεση

Απόφαση – σοκ της Cosco: Σταματά τις μεταφορές αγαθών προς το Ισραήλ - Houthi: Ποια πλοία θα δέχονται επίθεση
Η COSCO δεν απειλείται ιδιαίτερα στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω του ίδιου του γεγονότος ότι είναι κινέζικη και λόγω των δεσμών της με το Ιράν το οποίο επηρεάζει τους αντάρτες Houthi στην Υεμένη
Ο κινεζικός κρατικός ναυτιλιακός κολοσσός COSCO Shipping σταμάτησε να ελλιμενίζει τα πλοία του στα λιμάνια του Ισραήλ, σύμφωνα με την ισραηλινή οικονομική ιστοσελίδα Globes, σε δημοσίευμά της στις 7 Ιανουαρίου 2024.
Η εταιρεία, η τέταρτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, με περίπου το 11% του παγκόσμιου εμπορίου, έλαβε αυτή την απόφαση, παρόλο που δεν απειλείται ιδιαίτερα στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω του ίδιου του γεγονότος ότι είναι κινέζικη και λόγω των δεσμών της με το Ιράν το οποίο συνεργάζεται με τους αντάρτες Houthi στην Υεμένη.
Τη ίδια ώρα τα πλοία που διέρχονται από το στενό Bab El-Mandeb στην Ερυθρά Θάλασσα θα πρέπει να δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με το Ισραήλ και ως εκ τούτου δεν θα δεχτούν επίθεση από την ομάδα, η οποία επιτίθεται σε πλοία στην περιοχή εδώ και τρεις μήνες, επισημαίνει η ομάδα ανταρτών της Υεμένης Houthi.

Οι συνέπειες

Εκτός από την επίδραση στο εμπόριο μεταξύ της Άπω Ανατολής και του Ισραήλ, η απόφαση της COSCO είναι σημαντική γιατί συνεργάζεται με την ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία ZIM, η οποία θα πρέπει τώρα να εκμεταλλεύεται περισσότερα πλοία στις εμπορικές γραμμές της Άπω Ανατολής, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε υψηλότερους ναύλους, καθώς η XIM θα έχει έλλειψη πλοίων.
Η δεύτερη άμεση επίδραση θα είναι στο Haifa Bayport, το οποίο διαχειρίζεται μια άλλη κρατική κινεζική εταιρεία, η SIPG.
Το λιμάνι εξαρτάται σε μείζονα βαθμό από τους ελλιμενισμούς των πλοίων της COSCO που το επισκέπτονται.
Zim line switches to new Haifa Bayport - Globes
To Ιράν και η Κίνα

Οι Houthi απειλούν να επιτεθούν σε πλοία οποιασδήποτε εταιρείας που πλέει στο Ισραήλ, αλλά η Κίνα είναι ο πελάτης για το 90% του πετρελαίου που εξάγεται από το Ιράν.
Οι πιθανότητες να πλήξουν οι Houthi σε πλοία μιας κρατικής κινεζικής εταιρείας είναι επομένως πολύ χαμηλές, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τους λόγους της απόφασης της COSCO, για την οποία δεν έχουν ακόμη ειδοποιηθεί οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες.
Μία πρόγευση για την απόφαση της COSCO ήταν η πρόσφατη ανακοίνωση της θυγατρικής της OOCL με έδρα το Χονγκ Κονγκ ότι σταμάτησε να πραγματοποιεί μεταφορικό έργο προς το Ισραήλ λόγω «λειτουργικών προβλημάτων».
Αυτή η ανακοίνωση, που είχε σκοπό να της επιτρέψει να πλεύσει στην Ερυθρά Θάλασσα χωρίς παρέμβαση των Houthi, οδήγησε σε σημαντικές αντιδράσεις.
Στο τέλος, η εταιρεία ανακάλεσε την απόφασή της, όπως η ναυτιλιακή ONE (Ocean Network Express) με έδρα τη Σιγκαπούρη.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2024-01-07_152816.png


Houthi: Δεν θα δέχονται επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα όσα πλοία δηλώνουν ότι δεν έχουν σχέση με το Ισραήλ

Η υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα ανταρτών Houthi ανακοίνωσε την Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024 ότι τα πλοία που διέρχονται από το στενό Bab El-Mandeb στην Ερυθρά Θάλασσα θα πρέπει να δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με το Ισραήλ και ως εκ τούτου δεν θα δεχτούν επίθεση από την ομάδα, η οποία επιτίθεται σε πλοία στην περιοχή εδώ και τρεις μήνες.
Οι Houthi θεωρούν ότι η πρότασή τους είναι μια «απλή και φθηνή λύση» για την αποκλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο Mohammed Ali al-Houthi, επικεφαλής της ανώτατης επαναστατικής επιτροπής, ανάρτησε την πρόταση στο λογαριασμό του X και απευθύνεται σε διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες και υπουργεία μεταφορών, επισημαίνοντας στο ότι κάθε πλοίο που πλησιάζει το στενό θα πρέπει να μεταδίδει το μήνυμα: «Δεν έχουμε καμία σχέση με το Ισραήλ».
Εάν ένα πλοίο κάνει τη δήλωση αλλά στη συνέχεια κατευθυνθεί προς ένα ισραηλινό λιμάνι, θα μπει στη «μαύρη λίστα» και θα κατασχεθεί την επόμενη φορά που θα επιχειρήσει να διασχίσει την Ερυθρά Θάλασσα, απειλεί η οργάνωση

Παραμένει το χάος στο παγκόσμιο εμπόριο - 18 ναυτιλιακές έχουν αναδρομολογήσει τα πλοία τους


Έκρυθμη παραμένει η κατάσταση για τη παγκόσμια ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα από τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των ανταρτών Houthi εναντίον εμπορικών πλοίων παρά τη δραστηριοποίηση της πολυεθνικής ομάδας ναυτικής προστασίας που συγκροτείται υπό την αιγίδα των ΗΠΑ.
Στελέχη της ναυτιλίας χαρακτηρίζουν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ιδιαίτερα κρίσιμη, αφού η επιλογή 18 ναυτιλιακών εταιρειών κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από τη νότια Αφρική έχει εκτοξεύσει το κόστος των ναύλων με ό,τι αυτό σημαίνει στη διαμόρφωση της τελικής τιμής των προϊόντων με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή και την ένταση των πληθωριστικών πιέσεων στην παγκόσμια οικονομία .
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Linerlytica, 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έως τις 31 Δεκεμβρίου με συνολική χωρητικότητα 3,4 εκατ. TEUs, ή το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Λόγω των αλλαγών σττους πλόες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του διάπλου της Αφρικής ο δείκτης Freightos Baltic Index (FBX), κατέγραψε ότι οι τιμές από την Ασία προς την Ευρώπη είχαν αυξηθεί κατα περίπου κατά 86% έως τις 2 Ιανουαρίου στη spot αγορά.
Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών που ήταν στα 2.452 δολάρια, αυτή τη στιγμή φθάνει στα 4.042 δολάρια. '
Επίσης, οι τιμές στη διαδρομή από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 2.774 δολάρια, στα 5.175 δολάρια, ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index κατέγραψε, επίσης, αύξηση 80% στις τιμές spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη την εβδομάδα έως τις 29 Δεκεμβρίου.
Οι τιμές αυξήθηκαν στα 2.694 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο σε μια εμπορική διαδρομή όπου ήταν κάτω από 1.000 δολάρια για σχεδόν έναν χρόνο.
Επίσης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 70%, στα 3.491 δολάρια ανα εμπορευματοκιβώτιο, στο τέλος Δεκεμβρίου.

Τα γεγονότα 

Η A.P. Moller – Maersk, μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk Hangzhou στις 30 Δεκεμβρίου, ανακοίνωσε ότι διακόπτει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα/Κόλπο του ‘Αντεν μέχρι νεωτέρας.
Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία αναφέρει ότι για την ασφάλεια των ναυτικών και του φορτίου στα πλοία, διακόπτει τις μετακινήσεις μέσω της περιοχής, αξιολογώντας συνεχώς την κατάσταση με αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία μετά την επίθεση είχε αρχικά προχωρήσει σε 48ωρη παύση στις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ τις προηγούμενες ημέρες μετά τη σύσταση της διεθνούς ναυτικής αποστολής υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία της ναυτιλίας, είχε επανεκκινήσει τα δρομολόγια των πλοίων της μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Εκτίναξη και των ασφαλίστρων 

Σημειώνεται ότι όσες εταιρείες αποφασίζουν τον διάπλου των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ οδηγούνται και σε σημαντική άνοδο των ασφαλίστρων για τα πλοία τους.
Η κίνηση των δεξαμενόπλοιων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας διατηρείται, με τις τιμές των ναύλων να αυξάνονται σε ορισμένες διαδρομές, παρά τους φόβους για επιθέσεις κατά της ναυτιλίας.
Ναυλομεσίτες υποστηρίζουν ότι οι ιδιοκτήτες επιθυμούν να αποφύγουν τον επαναπρογραμματισμό μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, διότι το επιπλέον κόστος θα ανέλθει σε περίπου 1,1 εκατ. δολάρια για ένα δεξαμενόπλοιο LR.
Σύμφωνα με την Clarksons Research, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ παραμένει παρόμοιος με τα επίπεδα πριν από τις επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή, οι οποίες αυξήθηκαν απότομα τον Δεκέμβριο.
Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών, του 12% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσης και του 8 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Oι αντιδράσεις 

Με κοινή δήλωσή τους 12 κράτη ζήτησαν τον άμεσο τερματισμό των επιθέσεων των Houthi  προειδοποιώντας για την ευθύνη των συνεπειών εάν συνεχίσουν να απειλούν ζωές, την παγκόσμια οικονομία και την ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες πλωτές οδούς της περιοχής.
Παραμένουμε προσηλωμένοι στη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες και είμαστε αποφασισμένοι να καταστήσουμε τους κακόβουλους παράγοντες υπεύθυνους για παράνομες κατασχέσεις και επιθέσεις” αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Πρόκειται για τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, το Μπαχρέιν, το Βέλγιο τον Καναδά, τη Δανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, τις Κάτω Χώρες τη Νέα Ζηλανδία και του Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και η BIMCO με κοινή ανακοίνωσή τους εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους προς τα 12 κράτη που καταδίκασαν από κοινού τις συνεχιζόμενες παράνομες επιθέσεις κατά πλοίων.
Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ Αrsenio Dominguez καταδίκασε τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέροντας ότι ο ΙΜΟ συνεχίζει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και συνεργάζεται για το θέμα με όλους τους εκπροσώπους του ναυτιλιακού κλάδου.
Επανέλαβε την ισχυρή δέσμευση του Διεθνούς Οργανισμού για την προστασία των ναυτικών, των πλοίων και των φορτίων, η οποία -τόνισε- είναι «υψίστης σημασίας για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της προστασίας των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης