Οι λόγοι δεν είναι μόνο περιβαλλοντικοί, αλλά ασφαλείας
Κίνημα κατά SUV, των αυτοκινήτων που συνδυάζουν στοιχεία επιβατικών αυτοκινήτων και εκτός-δρόμου (off-road) οχημάτων, έχει αρχίσει στο Παρίσι.
Οι λόγοι δεν είναι μόνο περιβαλλοντικοί, αλλά ασφαλείας.
«Η ανησυχία για τους κατασκευαστές είναι η μετάδοση σε άλλες πόλεις και περιοχές και όχι μόνο η απόφαση στο Παρίσι», δήλωσε ο αναλυτής της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων Matthias Schmidt, αναφερόμενος στην αύξηση των τελών βαρέων οχημάτων στην πόλη.
Τα SUV και τα μικρότερα crossover είναι εξαιρετικά δημοφιλή (επιτρέπουν στους ανθρώπους να προσποιούνται ότι βρίσκονται πίσω από το τιμόνι ενός στιβαρού οχήματος παντός εδάφους και όχι απλώς να οδηγούν ένα στέισον βάγκον) και αυτό τα καθιστά πολύ κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία κερδίζει τεράστια κέρδη από την πώληση SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης — τόσο πολύ που πολλοί κατασκευαστές περιορίζουν την παραγωγή μικρότερων και λιγότερο κερδοφόρων αυτοκινήτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι τα κέρδη απαιτούνται για τη χρηματοδότηση της εξαιρετικά δαπανηρής μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που επιβάλλεται από την απόφαση της ΕΕ να τερματίσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Τα SUV με μπαταρίες είναι επίσης πολύ δημοφιλή και πολύ ακριβά.
«Αυτά τα οχήματα, που δημιουργούν υψηλά κέρδη, κινδυνεύουν να καταρρεύσουν με τους οδηγούς να δαιμονοποιούνται και να θεωρούνται αντικοινωνικοί», είπε ο Schmidt.
Μέτρα όπως αυτό που ενέκρινε το Παρίσι υπογραμμίζουν τον κίνδυνο για τη βιομηχανία.
Η καταστολή της γαλλικής πρωτεύουσας στα οχήματα SUV ακολουθεί τον ίδιο δρόμο που έχουν ήδη ακολουθήσει μικρότερες πόλεις όπως η Λυών ή το Tübingen, και θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στις τοπικές κυβερνήσεις που εξετάζουν το ενδεχόμενο επιβολής πρόσθετων τελών στα SUV, όπως το Λονδίνο, οι Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ.
«Η Γαλλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Ελβετία ήδη διαφοροποιούν τους εθνικούς φόρους αυτοκινήτων ανάλογα με το βάρος και η Εσθονία σχεδιάζει να το κάνει από το 2025», δήλωσε ο James Nix, υπεύθυνος πολιτικής οχημάτων στην πράσινη ΜΚΟ Transport & Environment.
Η προτεινόμενη αύξηση του τέλους στάθμευσης έλαβε 55% υποστήριξη σε ένα δημοψήφισμα της Κυριακής, αν και μόνο το 6% των 1,3 εκατομμυρίων κατοίκων της γαλλικής πρωτεύουσας συμμετείχε.
Η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo, μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος, επιμένει ότι οι Παριζιάνοι έκαναν «μια πολύ σαφή επιλογή» και ότι το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας πρέπει τώρα να γίνει σεβαστό.
Οι νέες τιμές — έως 225 ευρώ για έξι ώρες στάθμευσης στο κέντρο του Παρισιού — θα ισχύσουν τον Σεπτέμβριο.
Αυξάνεται ο όγκος των οχημάτων
Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Transport & Environment, μια ομάδα εκστρατειών, τα νέα αυτοκίνητα φαρδαίνουν κατά 1 cm κάθε δύο χρόνια.
«Μια αύξηση κατά 10 εκατοστά στο ύψος των οχημάτων ενέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες», δήλωσε ο Nix.
Αλλά αυτές οι ανησυχίες δεν τρομάζουν τους αγοραστές.
Τον Σεπτέμβριο, τα SUV αντιπροσώπευαν το 54% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η αύξηση είναι ακόμη υψηλότερη για τα EV, με τα SUV να αντιπροσωπεύουν το 60% των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το 74% των plug-in υβριδικών, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της JATO Dynamics.
«Ακριβώς όπως ο κόσμος φαινόταν να έχει παγιώσει την παγκόσμια διάθεση του για έναν τύπο οχήματος, το SUV/Crossover, που θα μπορούσε να κινδυνεύσει να υπονομευτεί αν ακολουθήσουν άλλες πόλεις ή περιοχές τη Γαλλία», προειδοποίησε ο Schmidt.
Αν και η βιομηχανία λέει ότι χρειάζεται πωλήσεις SUV, οι σκεπτικιστές ανησυχούν για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της κατασκευής τέτοιων μεγάλων αυτοκινήτων - είτε τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα είτε με ηλεκτρική ενέργεια.
«Το θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία παράγει αυτά τα πολύ μεγάλα SUV.
Το SUV δεν είναι το μέλλον, το μέλλον των μεταφορών στην ΕΕ είναι το μικρό EV», δήλωσε η Karima Delli από τους Γάλλους Πράσινους, πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
«Η ΕΕ πρέπει οπωσδήποτε να εξετάσει επειγόντως πώς να ενθαρρύνει τη βιομηχανία να κατασκευάζει ελαφρύτερα, μικρότερα αυτοκίνητα, επειδή ο δρόμος στον οποίο βαδίζουμε - απλώς αντικαθιστώντας τα SUV με ακόμη βαρύτερα ηλεκτρικά SUV - δεν είναι βιώσιμος ή ασφαλής», είπε ο Curtis.
www.bankingnews.gr
Οι λόγοι δεν είναι μόνο περιβαλλοντικοί, αλλά ασφαλείας.
«Η ανησυχία για τους κατασκευαστές είναι η μετάδοση σε άλλες πόλεις και περιοχές και όχι μόνο η απόφαση στο Παρίσι», δήλωσε ο αναλυτής της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων Matthias Schmidt, αναφερόμενος στην αύξηση των τελών βαρέων οχημάτων στην πόλη.
Τα SUV και τα μικρότερα crossover είναι εξαιρετικά δημοφιλή (επιτρέπουν στους ανθρώπους να προσποιούνται ότι βρίσκονται πίσω από το τιμόνι ενός στιβαρού οχήματος παντός εδάφους και όχι απλώς να οδηγούν ένα στέισον βάγκον) και αυτό τα καθιστά πολύ κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία κερδίζει τεράστια κέρδη από την πώληση SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης — τόσο πολύ που πολλοί κατασκευαστές περιορίζουν την παραγωγή μικρότερων και λιγότερο κερδοφόρων αυτοκινήτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι τα κέρδη απαιτούνται για τη χρηματοδότηση της εξαιρετικά δαπανηρής μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που επιβάλλεται από την απόφαση της ΕΕ να τερματίσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Τα SUV με μπαταρίες είναι επίσης πολύ δημοφιλή και πολύ ακριβά.
«Αυτά τα οχήματα, που δημιουργούν υψηλά κέρδη, κινδυνεύουν να καταρρεύσουν με τους οδηγούς να δαιμονοποιούνται και να θεωρούνται αντικοινωνικοί», είπε ο Schmidt.
Μέτρα όπως αυτό που ενέκρινε το Παρίσι υπογραμμίζουν τον κίνδυνο για τη βιομηχανία.
Η καταστολή της γαλλικής πρωτεύουσας στα οχήματα SUV ακολουθεί τον ίδιο δρόμο που έχουν ήδη ακολουθήσει μικρότερες πόλεις όπως η Λυών ή το Tübingen, και θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στις τοπικές κυβερνήσεις που εξετάζουν το ενδεχόμενο επιβολής πρόσθετων τελών στα SUV, όπως το Λονδίνο, οι Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ.
«Η Γαλλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Ελβετία ήδη διαφοροποιούν τους εθνικούς φόρους αυτοκινήτων ανάλογα με το βάρος και η Εσθονία σχεδιάζει να το κάνει από το 2025», δήλωσε ο James Nix, υπεύθυνος πολιτικής οχημάτων στην πράσινη ΜΚΟ Transport & Environment.
Η προτεινόμενη αύξηση του τέλους στάθμευσης έλαβε 55% υποστήριξη σε ένα δημοψήφισμα της Κυριακής, αν και μόνο το 6% των 1,3 εκατομμυρίων κατοίκων της γαλλικής πρωτεύουσας συμμετείχε.
Η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo, μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος, επιμένει ότι οι Παριζιάνοι έκαναν «μια πολύ σαφή επιλογή» και ότι το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας πρέπει τώρα να γίνει σεβαστό.
Οι νέες τιμές — έως 225 ευρώ για έξι ώρες στάθμευσης στο κέντρο του Παρισιού — θα ισχύσουν τον Σεπτέμβριο.
Αυξάνεται ο όγκος των οχημάτων
Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Transport & Environment, μια ομάδα εκστρατειών, τα νέα αυτοκίνητα φαρδαίνουν κατά 1 cm κάθε δύο χρόνια.
«Μια αύξηση κατά 10 εκατοστά στο ύψος των οχημάτων ενέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες», δήλωσε ο Nix.
Αλλά αυτές οι ανησυχίες δεν τρομάζουν τους αγοραστές.
Τον Σεπτέμβριο, τα SUV αντιπροσώπευαν το 54% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η αύξηση είναι ακόμη υψηλότερη για τα EV, με τα SUV να αντιπροσωπεύουν το 60% των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το 74% των plug-in υβριδικών, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της JATO Dynamics.
«Ακριβώς όπως ο κόσμος φαινόταν να έχει παγιώσει την παγκόσμια διάθεση του για έναν τύπο οχήματος, το SUV/Crossover, που θα μπορούσε να κινδυνεύσει να υπονομευτεί αν ακολουθήσουν άλλες πόλεις ή περιοχές τη Γαλλία», προειδοποίησε ο Schmidt.
Αν και η βιομηχανία λέει ότι χρειάζεται πωλήσεις SUV, οι σκεπτικιστές ανησυχούν για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της κατασκευής τέτοιων μεγάλων αυτοκινήτων - είτε τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα είτε με ηλεκτρική ενέργεια.
«Το θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία παράγει αυτά τα πολύ μεγάλα SUV.
Το SUV δεν είναι το μέλλον, το μέλλον των μεταφορών στην ΕΕ είναι το μικρό EV», δήλωσε η Karima Delli από τους Γάλλους Πράσινους, πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
«Η ΕΕ πρέπει οπωσδήποτε να εξετάσει επειγόντως πώς να ενθαρρύνει τη βιομηχανία να κατασκευάζει ελαφρύτερα, μικρότερα αυτοκίνητα, επειδή ο δρόμος στον οποίο βαδίζουμε - απλώς αντικαθιστώντας τα SUV με ακόμη βαρύτερα ηλεκτρικά SUV - δεν είναι βιώσιμος ή ασφαλής», είπε ο Curtis.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών