Τελευταία Νέα
Διεθνή

«Χρυσή εποχή» για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων - Εκτοξεύουν τα κέρδη τους Houthi, κυρώσεις στη Ρωσία και χαμηλές παραγγελίες

«Χρυσή εποχή» για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων - Εκτοξεύουν τα κέρδη τους Houthi, κυρώσεις στη Ρωσία και χαμηλές παραγγελίες
Άνω του 100% έχουν αυξηθεί τα ναύλα για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια μέσα σε δύο μήνες
Σχετικά Άρθρα
Ο κλάδος των πετρελαιοφόρων επί μακρόν προειδοποιούσε ότι είναι πολύ λίγα τα πλοία που ναυπηγούνται, τώρα όμως το πρόβλημα έρχεται να στοιχειώσει την αγορά καθώς οι επιθέσεις των Houthi στα εμπορικά πλοία που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν οδηγήσει σε μεγάλες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Βloomberg, μόλις δύο νέα supertanker πρόκειται να ενταχθούν στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων το 2024.
Το νούμερο αυτό αντιπροσωπεύει την πιο μικρή προσθήκη των τεσσάρων τελευταίων δεκαετιών και βρίσκεται περίπου 90% χαμηλότερα από τον ετήσιο μέσο όρο αυτής της χιλιετίας.
Από τη στιγμή μάλιστα οι πλοιοκτήτριες εταιρείες έχουν αρχίσει να αποφεύγουν όλο και περισσότερο την Ερυθρά Θάλασσα, το πρόβλημα της περιορισμένης αύξησης της χωρητικότητας αποκτά οδυνηρές συνέπειες, οδηγώντας σε υψηλά ναύλα και αύξηση της διάρκειας του ταξιδιού.

Συγκρατημένα τα ναύλα το 2022

Οι τιμές των ναύλων είχαν συγκρατηθεί πέρυσι επειδή ο OPEC+ περιόρισε την παραγωγή πετρελαίου.
Ρόλο είχε παίξει επίσης και η ευρύτερη ενεργειακή μετάβαση που στοχεύει στην περιορισμό της χρήσης ορυκτών καυσίμων - μειώνοντας τις προοπτικές του κλάδου μακροπρόθεσμα.
Αλλά όσο τα τάνκερ αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, αυξάνεται ο χρόνος για τη μεταφορά και παράδοση των φορτίων πετρελαίου που ήταν ήδη αυξημένος λόγω του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας.
«Ο αντίκτυπος της εκτροπής των τάνκερ σε μακρύτερες διαδρομές φαίνεται καθημερινά στη ναυτιλία και ιδίως στα τάνκερ που μεγαφέρουν αργό και παράγωγα πετρελαίου», δήλωσε ο Alexander Saverys, διευθύνων σύμβουλος της Euronav NV, ένας από τους μεγαλύτερους ναυλωτές νωρίτερα το Φεβρουάριο μιλώντας στο Bloomberg.
Καθώς μάλιστα φέτος θα παραδοθούν μόλις δύο μεγάλα δεξαμενόπλοια, ενώ ο στόλος είναι γερασμένος, οι προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια είναι «πολύ θετικές», πρόσθεσε.

Εγκαταλείπουν την Ερυθρά Θάλασσα τα τάνκερ

Ενώ άλλα εμπορικά πλοία και ειδικά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έσπευσαν να αλλάξουν τις διαδρομές τους αμέσως μετά τις επιθέσεις των Houthi που ξεκίνησαν τον Νοέμβριο, τα μεγάλα δεξαμενόπλοια εξακολούθησαν σε πρώτο στάδιο να διέρχονται δια της Ερυθράς Θάλασσας.
Όλα άλλαξαν τον Ιανουάριο, όταν οι δυνάμεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου βομβάρδισαν την Υεμένη. 
Οι στρατιωτικές επεμβάσεις δεν απέτρεψαν νέες επιθέσεις των Houthi σε βάρος των εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οδήγησαν όμως πολλές κορυφαίες ναυτιλιακές που έχουν δεξαμενόπλοια να μείνουν μακριά από το Σουέζ.

Στο 100% η αύξηση των ναύλων μέσα σε δύο μήνες

«Η κατάσταση είναι σφιχτή στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ιδιαίτερα για τα δεξαμενόπλοια αργού», δήλωσε ο Enrico Paglia, διευθυντής έρευνας στην Banchero Costa, μια εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών.
«Θα γίνει ακόμη πιο σφιχτή στο μέλλον».
Η έλλειψη δεξαμενόπλοιων καταγράφεται καθώς η αποτελεσματικότητα του παγκόσμιου στόλου παραπαίει.
Τα περισσότερα πλοία παραπλέουν πια τη νότια Αφρική ενώ λόγω των κυρώσεων σε Ρωσία, Τράν, Βενεζουέλα, που έχουν επιβάλλει οι ΗΠΑ ή και το σύνολο των δυτικών χωρών, και οι οποίες κινούν φορτία καυσίμων με πλοία του σκιώδους στόλου, υπάρχουν λιγότερα πλοία διαθέσιμα μόνο σε όλους τους πελάτες.
Η ναυτιλία είναι γνωστό ότι έχει τρομερούς κύκλους ανάπτυξης και ύφεσης.
Οι περικoπές παραγωγής από τον OPEC+ είχαν οδηγήσει τα προηγούμενα χρόνια τα ναύλα σε πολυετή βουτιά.
Αυτό τη στιγμή ομως οι πιέσεις οδηγούν τις τιμές όλο και ψηλότερα.
Ενδεικτικά οι ναυλώσεις για τα σχετικά μεγάλα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαϊκά προϊόντα αυξήθηκαν κατά 80% μέσα σε δύο μήνες, από 35.000 δολάρια την ημέρα σε 60.000 δολάρια.

Ελάχιστες οι παραγγελίες- Αυξάνονται τα ποσοστά απασχόλησης πλοίων

Συν τοις άλλοις, οι παραδόσεις πετρελαίου γίνονται σε μακρινότερες αποστάσεις μετά τον ανασχηματισμό των παγκόσμιων ροών πετρελαίου που ακολούθησε την έναρξη του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας.
Οι αποστολές στην Ευρώπη που προηγουμένως γίνονταν σε ελάχιστες μέρες μέσω Βαλτικής χρειάζονται τώρα εβδομάδες και κατευθύνονται σε άλλα μέρη του κόσμου.
Η αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα προσθέτει ακόμη περισσότερο σε αυτούς τους χρόνους.
Τα ποσοστά απασχόλησης πλοίων - ένα μέτρο του πόσο πολύ χρησιμοποιείται ο στόλος των δεξαμενόπλοιων ανά πάσα στιγμή - έχουν αυξηθεί έως και 5% από τότε που τα πλοία άρχισαν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τον Φώτιο Κατσούλα, επικεφαλής αναλυτή για τη ναυτιλία δεξαμενόπλοιων στην S&P Global Commodity Insights.

Αλλάζουν τα θεμελιώδη της αγοράς υπέρ των πλοιοκτητών

«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα αλλάζει τα θεμελιώδη στοιχεία της αγοράς και δρα υπέρ των πλοιοκτητών», είπε.
«Το συναίσθημα είναι πολύ καλύτερο τώρα».
Η ιστορικά χαμηλή χωρητικότητα και οι χαμηλές παραγγελίες προσθέτουν στον πληθωρισμό.
Μετά τα δύο supertanker που εντάσσονται στον στόλο φέτος, θα υπάρχουν μόνο πέντε το 2025, σύμφωνα με στοιχεία της Banchero Costa. Το 2022 είναι παραδοθεί 42 πλοία.
Αν και υπήρξε πρόσφατη άνοδος στις παραγγελίες, θα χρειαστούν χρόνια για να αυξηθεί ο στόλος των τάνκερ καθώς τα ναυπηγεία να είναι γεμάτα με παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δόθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι λόγοι να είναι κανείς επιφυλακτικός.
Ο OPEC+ συνεχίζει να περιορίζει την παραγωγή προκειμένου να στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου, δημιουργώντας αντίσταση στον όγκο του πετρελαίου που διακινείται δια θαλάσσης ο οποίος βρίσκεται κάτω από τα επίπεδα που βρισκόταν πριν από ένα χρόνο.

Τι θα μπορούσε να αλλάξει την κατάσταση

Κατά συνέπεια δεν αποκλείεται οι ναύλοι να μειωθούν εκ νέου, αν η μεταφορά πετρελαίου γίνει πολύ ακριβή σε μεγαλύτερες αποστάσεις και περιοριστεί τελικά η ζήτηση για δεξαμενόπλοια.
Συν τοις άλλοις οι πλοιοκτήτες φημίζονται ως καιροσκόποι, και ενδέχεται όπως κάνουν συχνά να αλλάξουν τις παραγγελίες κατασκευής για νέα πλοία που έχουν δώσει για άλλα που είναι πιο κερδοφόρα.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι αναλυτές προβλέπουν αυξημένη κερδοφορία για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων.
Η Frontline Plc, ο μεγαλύτερος εισηγμένος ιδιοκτήτης δεξαμενόπλοιων, έχει 12 συστάσεις αγοράς από τις 16 εταιρείες που το καλύπτουν.
Η International Seaways Inc., μια άλλη από τις 10 κορυφαίες, έχει 11 συστάσεις αγοράς από τους 11 αναλυτές της.
«Λαμβάνοντας υπόψη τις παραγγελίες, τη γήρανση του στόλου, την περιορισμένη παγκόσμια χωρητικότητα και των αντίκτυπο των περιβαλλοντικών κανονισμών στον τομέα, οι προοπτικές της αγοράς είναι πολύ θετικές για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων κι αυτό θα έχει διάρκεια αρκετών χρόνων», δήλωσε η Paglia της Banchero Costa.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης