
Σεισμική μετατόπιση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Σε όλη την Ευρώπη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περικόπτουν θέσεις εργασίας και κλείνουν εργοστάσια - σε βαθμό που ορισμένοι αμφισβητούν την ίδια την ύπαρξή τους.
Αξίζει λοιπόν να θέσουμε το ερώτημα: Τι πήγε στραβά με την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης (και για την ακρίβεια της Αμερικής);
Ενώ κάποιοι θα καταλήξουν στα δικά τους αγαπημένα συμπεράσματα (Brexit! Προθεσμίες για ηλεκτρικά οχήματα! Κυβερνητικοί κανονισμοί!), στην πράξη συμβαίνει κάτι μεγαλύτερο, βαθύτερο και λιγότερο στενόμυαλο, σύμφωνα με ανάλυση του Sky News.
Σεισμική μετατόπιση
Καθώς ο κόσμος μετατοπίζεται από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στα αντίστοιχα ηλεκτρικά, συντελείται μια σεισμική μετατόπιση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Πρόκειται για μια αλλαγή που απειλεί να προκαλέσει ακόμη περισσότερο πόνο και αναστάτωση στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ανεπτυγμένων οικονομιών.
Και δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις υψηλά ειδικευμένες και υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας σε αυτές τις χώρες βρίσκονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ή γύρω από αυτόν, αυτό δεν είναι ασήμαντο ζήτημα.
Ασταμάτητη η Κίνα
Κοιτάξτε ένα διάγραμμα των παγκόσμιων εξαγωγών αυτοκινήτων και θα δείτε ένα πολύ εντυπωσιακό θέαμα.
Οι γραμμές για τις παραδοσιακές χώρες κατασκευής αυτοκινήτων - Ιαπωνία, Γερμανία, Νότια Κορέα - είναι λίγο πολύ επίπεδες, εκτός από την περίοδο γύρω από την πανδημία. Αλλά τώρα κοιτάξτε τη γραμμή για την Κίνα.
Αυτή η χώρα που, μόλις πριν από λίγα χρόνια, ήταν ένα από τα μικρά κορίτσια του παγκόσμιου εμπορίου αυτοκινήτων με μόλις 250.000 εξαγωγές αυτοκινήτων κάθε χρόνο, έχει ξαφνικά εκτοξευθεί στη στρατόσφαιρα.
Μέσα σε διάστημα μόλις δύο ετών, ξεπέρασε όλες τις άλλες μεγάλες χώρες που εξάγουν αυτοκίνητα και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο - από την άποψη του καθαρού αριθμού των αυτοκινήτων.

Αυτό το εντυπωσιακό διάγραμμα μπορεί να σας δώσει την εντύπωση ότι η κινεζική κυριαρχία είναι κάτι πολύ πρόσφατο - μια ξαφνική και απροσδόκητη έκρηξη.
Μόνο που αυτό είναι κάπως παραπλανητικό, επειδή αυτή η μετατόπιση έρχεται εδώ και πολύ καιρό.
Για να καταλάβετε γιατί, βοηθάει (όσο παράξενο κι αν ακούγεται) να αναλογιστείτε το εσωτερικό ενός τυπικού αυτοκινήτου.
Ένα συμβατικό βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο είναι ένα σύνολο πολλών διαφορετικών εξαρτημάτων.
Υπάρχει το ψυγείο, η εξάτμιση, οι τροχοί και τα φρένα, αλλά πάνω απ' όλα, υπάρχει ο κινητήρας.
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι -ακόμη και το 2024- ένα εξαιρετικό μηχάνημα.
Τα θεωρούμε αυτά τα πράγματα δεδομένα (και, δεδομένων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, κάποιοι τα περιφρονούν).
Αλλά η ικανότητα να παίρνεις καύσιμα και να τα ανατινάζεις με ελεγχόμενο τρόπο ώστε να γυρίζουν οι τροχοί παραμένει ένα σπουδαίο μηχανικό επίτευγμα, τονίζει το δημοσίευμα.
Το να μπορείς να κατασκευάζεις αυτούς τους κινητήρες -κατασκευές από πολλά διαφορετικά μέρη, καθένα από τα οποία υφίσταται τεράστιες καταπονήσεις- με χαμηλό κόστος και με τρόπο που να διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία τους είναι ένα ακόμη πιο εντυπωσιακό επίτευγμα.
Βιομηχανική πρόκληση
Πράγματι, η κατασκευή αξιόπιστων κινητήρων ήταν μια τόσο μεγάλη βιομηχανική πρόκληση που αψήφησε την Κίνα για το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου αιώνα.
Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι κινεζικές εξαγωγές αυτοκινήτων ήταν τόσο χαμηλές για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν επειδή η Κίνα αγωνιζόταν να κατασκευάσει αξιοπρεπείς κινητήρες.
Έτσι, δεν θα σας εκπλήξει να μάθετε ότι ο κινητήρας είναι άνετα το πιο ακριβό εξάρτημα σε ένα τυπικό αυτοκίνητο - αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα πέμπτο της συνολικής αξίας ενός αυτοκινήτου.
Μεγάλο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Βρετανίας και της Ευρώπης επικεντρώνεται σε αυτό το 21% της αξίας του αυτοκινήτου - επειδή εκεί έχει δημιουργηθεί η τεχνογνωσία μας επί δεκαετίες.
Το να παίρνουμε κομμάτια χάλυβα και να τα συνδυάζουμε σε αυτό το πολύπλοκο κατασκεύασμα είναι μέρος της βιομηχανικής ιστορίας της Ευρώπης (και της Αμερικής). Εκατομμύρια άνθρωποι απασχολούνται σε όλη την Ευρώπη και εργάζονται είτε στις αυτοκινητοβιομηχανίες είτε στους προμηθευτές τους κατασκευάζοντας αυτούς τους κινητήρες. Εκεί βρίσκονται μερικές από τις καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας με τα υψηλότερα προσόντα στη μεταποίηση, ακόμη και σήμερα, το 2024.
Η κρίσιμη καμπή
Αλλά εδώ είναι το κρίσιμο σημείο.
Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν υπάρχει κινητήρας.
Αντίθετα, η συντριπτική πλειοψηφία της αξίας βρίσκεται σε κάτι άλλο: την μπαταρία.
Η κατασκευή μιας μπαταρίας είναι πολύ, πολύ διαφορετική από την κατασκευή ενός κινητήρα.
Είναι χημική μηχανική - όχι μηχανολογική μηχανική.
Οι δεξιότητες που απέκτησαν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επί δεκαετίες απλά δεν είναι άμεσα μεταβιβάσιμες.
Ακόμη και αν η Ευρώπη ήταν η μόνη ήπειρος στον κόσμο που κατασκευάζει αυτοκίνητα, θα ήταν και πάλι μια πανίσχυρη πρόκληση να μεταβεί κανείς από ένα βιομηχανικό μοντέλο σε ένα πολύ διαφορετικό, χωρίς να περάσει από τρενάκι του τρόμου στην πορεία.
Αλλά το πρόβλημα της Ευρώπης (και της Αμερικής, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας επίσης) είναι ότι δεν είναι η μόνη που κατασκευάζει αυτοκίνητα.
Η Κίνα, η οποία αγωνιζόταν να ανταγωνιστεί αυτές τις μηχανές αυτοκινήτων πριν από δεκαετίες, επενδύει εδώ και αρκετό καιρό στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πιο δύσκολα τα επόμενα χρόνια
Με το ενεργειακό κόστος να έχει αυξηθεί τόσο πολύ, γίνεται όλο και πιο δύσκολο, αντί για πιο εύκολο, να ανταγωνιστεί κανείς την κινεζική παραγωγή στο εσωτερικό της χώρας. Αυτό εγείρει βαθιά ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας αυτής της χώρας να επιβιώσει ή να ανταγωνιστεί.
Η λογική αυτών των μεταβάσεων είναι ότι συχνά κινούνται σε αργή κίνηση, αλλά γίνονται αρκετά αυτοεκπληρούμενες.
Η Βρετανία και η Ευρώπη είχαν ευκαιρίες να επενδύσουν σε μπαταρίες τα περασμένα χρόνια- ήταν θεαματικά αργοί στη δημιουργία νέων αλυσίδων εφοδιασμού.
Αλλά τα στοιχεία ήταν πάντα εναντίον τους.
Τα επόμενα χρόνια πιθανότατα θα γίνουν πιο δύσκολα, καθώς πλησιάζει η προθεσμία του 2035 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωθώντας τους καταναλωτές προς μια αγορά που κυριαρχείται όλο και περισσότερο από μία χώρα.
www.bankingnews.gr
Αξίζει λοιπόν να θέσουμε το ερώτημα: Τι πήγε στραβά με την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης (και για την ακρίβεια της Αμερικής);
Ενώ κάποιοι θα καταλήξουν στα δικά τους αγαπημένα συμπεράσματα (Brexit! Προθεσμίες για ηλεκτρικά οχήματα! Κυβερνητικοί κανονισμοί!), στην πράξη συμβαίνει κάτι μεγαλύτερο, βαθύτερο και λιγότερο στενόμυαλο, σύμφωνα με ανάλυση του Sky News.
Σεισμική μετατόπιση
Καθώς ο κόσμος μετατοπίζεται από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στα αντίστοιχα ηλεκτρικά, συντελείται μια σεισμική μετατόπιση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Πρόκειται για μια αλλαγή που απειλεί να προκαλέσει ακόμη περισσότερο πόνο και αναστάτωση στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ανεπτυγμένων οικονομιών.
Και δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις υψηλά ειδικευμένες και υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας σε αυτές τις χώρες βρίσκονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ή γύρω από αυτόν, αυτό δεν είναι ασήμαντο ζήτημα.
Ασταμάτητη η Κίνα
Κοιτάξτε ένα διάγραμμα των παγκόσμιων εξαγωγών αυτοκινήτων και θα δείτε ένα πολύ εντυπωσιακό θέαμα.
Οι γραμμές για τις παραδοσιακές χώρες κατασκευής αυτοκινήτων - Ιαπωνία, Γερμανία, Νότια Κορέα - είναι λίγο πολύ επίπεδες, εκτός από την περίοδο γύρω από την πανδημία. Αλλά τώρα κοιτάξτε τη γραμμή για την Κίνα.
Αυτή η χώρα που, μόλις πριν από λίγα χρόνια, ήταν ένα από τα μικρά κορίτσια του παγκόσμιου εμπορίου αυτοκινήτων με μόλις 250.000 εξαγωγές αυτοκινήτων κάθε χρόνο, έχει ξαφνικά εκτοξευθεί στη στρατόσφαιρα.
Μέσα σε διάστημα μόλις δύο ετών, ξεπέρασε όλες τις άλλες μεγάλες χώρες που εξάγουν αυτοκίνητα και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο - από την άποψη του καθαρού αριθμού των αυτοκινήτων.

Αυτό το εντυπωσιακό διάγραμμα μπορεί να σας δώσει την εντύπωση ότι η κινεζική κυριαρχία είναι κάτι πολύ πρόσφατο - μια ξαφνική και απροσδόκητη έκρηξη.
Μόνο που αυτό είναι κάπως παραπλανητικό, επειδή αυτή η μετατόπιση έρχεται εδώ και πολύ καιρό.
Για να καταλάβετε γιατί, βοηθάει (όσο παράξενο κι αν ακούγεται) να αναλογιστείτε το εσωτερικό ενός τυπικού αυτοκινήτου.
Ένα συμβατικό βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο είναι ένα σύνολο πολλών διαφορετικών εξαρτημάτων.
Υπάρχει το ψυγείο, η εξάτμιση, οι τροχοί και τα φρένα, αλλά πάνω απ' όλα, υπάρχει ο κινητήρας.
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι -ακόμη και το 2024- ένα εξαιρετικό μηχάνημα.
Τα θεωρούμε αυτά τα πράγματα δεδομένα (και, δεδομένων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, κάποιοι τα περιφρονούν).
Αλλά η ικανότητα να παίρνεις καύσιμα και να τα ανατινάζεις με ελεγχόμενο τρόπο ώστε να γυρίζουν οι τροχοί παραμένει ένα σπουδαίο μηχανικό επίτευγμα, τονίζει το δημοσίευμα.
Το να μπορείς να κατασκευάζεις αυτούς τους κινητήρες -κατασκευές από πολλά διαφορετικά μέρη, καθένα από τα οποία υφίσταται τεράστιες καταπονήσεις- με χαμηλό κόστος και με τρόπο που να διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία τους είναι ένα ακόμη πιο εντυπωσιακό επίτευγμα.
Βιομηχανική πρόκληση
Πράγματι, η κατασκευή αξιόπιστων κινητήρων ήταν μια τόσο μεγάλη βιομηχανική πρόκληση που αψήφησε την Κίνα για το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου αιώνα.
Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι κινεζικές εξαγωγές αυτοκινήτων ήταν τόσο χαμηλές για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν επειδή η Κίνα αγωνιζόταν να κατασκευάσει αξιοπρεπείς κινητήρες.
Έτσι, δεν θα σας εκπλήξει να μάθετε ότι ο κινητήρας είναι άνετα το πιο ακριβό εξάρτημα σε ένα τυπικό αυτοκίνητο - αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα πέμπτο της συνολικής αξίας ενός αυτοκινήτου.
Μεγάλο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Βρετανίας και της Ευρώπης επικεντρώνεται σε αυτό το 21% της αξίας του αυτοκινήτου - επειδή εκεί έχει δημιουργηθεί η τεχνογνωσία μας επί δεκαετίες.
Το να παίρνουμε κομμάτια χάλυβα και να τα συνδυάζουμε σε αυτό το πολύπλοκο κατασκεύασμα είναι μέρος της βιομηχανικής ιστορίας της Ευρώπης (και της Αμερικής). Εκατομμύρια άνθρωποι απασχολούνται σε όλη την Ευρώπη και εργάζονται είτε στις αυτοκινητοβιομηχανίες είτε στους προμηθευτές τους κατασκευάζοντας αυτούς τους κινητήρες. Εκεί βρίσκονται μερικές από τις καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας με τα υψηλότερα προσόντα στη μεταποίηση, ακόμη και σήμερα, το 2024.
Η κρίσιμη καμπή
Αλλά εδώ είναι το κρίσιμο σημείο.
Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν υπάρχει κινητήρας.
Αντίθετα, η συντριπτική πλειοψηφία της αξίας βρίσκεται σε κάτι άλλο: την μπαταρία.
Η κατασκευή μιας μπαταρίας είναι πολύ, πολύ διαφορετική από την κατασκευή ενός κινητήρα.
Είναι χημική μηχανική - όχι μηχανολογική μηχανική.
Οι δεξιότητες που απέκτησαν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επί δεκαετίες απλά δεν είναι άμεσα μεταβιβάσιμες.
Ακόμη και αν η Ευρώπη ήταν η μόνη ήπειρος στον κόσμο που κατασκευάζει αυτοκίνητα, θα ήταν και πάλι μια πανίσχυρη πρόκληση να μεταβεί κανείς από ένα βιομηχανικό μοντέλο σε ένα πολύ διαφορετικό, χωρίς να περάσει από τρενάκι του τρόμου στην πορεία.
Αλλά το πρόβλημα της Ευρώπης (και της Αμερικής, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας επίσης) είναι ότι δεν είναι η μόνη που κατασκευάζει αυτοκίνητα.
Η Κίνα, η οποία αγωνιζόταν να ανταγωνιστεί αυτές τις μηχανές αυτοκινήτων πριν από δεκαετίες, επενδύει εδώ και αρκετό καιρό στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πιο δύσκολα τα επόμενα χρόνια
Με το ενεργειακό κόστος να έχει αυξηθεί τόσο πολύ, γίνεται όλο και πιο δύσκολο, αντί για πιο εύκολο, να ανταγωνιστεί κανείς την κινεζική παραγωγή στο εσωτερικό της χώρας. Αυτό εγείρει βαθιά ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας αυτής της χώρας να επιβιώσει ή να ανταγωνιστεί.
Η λογική αυτών των μεταβάσεων είναι ότι συχνά κινούνται σε αργή κίνηση, αλλά γίνονται αρκετά αυτοεκπληρούμενες.
Η Βρετανία και η Ευρώπη είχαν ευκαιρίες να επενδύσουν σε μπαταρίες τα περασμένα χρόνια- ήταν θεαματικά αργοί στη δημιουργία νέων αλυσίδων εφοδιασμού.
Αλλά τα στοιχεία ήταν πάντα εναντίον τους.
Τα επόμενα χρόνια πιθανότατα θα γίνουν πιο δύσκολα, καθώς πλησιάζει η προθεσμία του 2035 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωθώντας τους καταναλωτές προς μια αγορά που κυριαρχείται όλο και περισσότερο από μία χώρα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών