Ο Donald Trump αποφάσισε να ξαναγράψει ιστορία για τον Παναμά
Απομένει λίγο λιγότερο από έναν μήνα πριν την ορκωμοσία του Donald Trump, αλλά ο εκλεγμένος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών έχει ήδη αναπτύξει απίστευτα έντονη δραστηριότητα, μερικές φορές στα πρόθυρα μιας γεωπολιτικής κρίσης και μιας ανοιχτής πρόκλησης.
Στο πλαίσιο της μακράς περιοδείας του καθ' οδόν προς τον Λευκό Οίκο, ο Trump, μιλώντας στους ψηφοφόρους του και την πολιτική ελίτ στην Αριζόνα, είπε ότι η μελλοντική του κυβέρνηση είναι μια ονειρική ομάδα και, μεταξύ άλλων, αντιμετωπίζει το καθήκον να επιστρέψει το «USA» στη Διώρυγα του Παναμά, που δόθηκε στο πλαίσιο μιας «ανόητης συμφωνίας».
Ως λόγο, ο Trump ανέφερε τους αδικαιολόγητα υψηλούς δασμούς για τη ναυσιπλοΐα, που φέρεται ότι εισήγαγε αυθαίρετα ο Παναμάς και επηρεάζουν τα οικονομικά οφέλη των αμερικανικών εταιρειών.
Σε σοκ η αμερικανική ήπειρος
Τα λόγια του πιο σημαντικού ατόμου και των δύο αμερικανικών ηπείρων μονοπώλησαν τα μέσα ενημέρωσης, απηχώντας προηγούμενες σκανδαλώδεις εκστρατείες όπως η ανάγκη οι ΗΠΑ να αγοράσουν τη Γροιλανδία ή να κάνουν τον Καναδά και το Μεξικό σχεδόν τις επόμενες πολιτείες.
Εντός της ηπείρου, η δήλωση προκάλεσε τόσο έντονη αντίδραση που μέσα σε λίγες ώρες, ο José Raúl Mulino, πρόεδρος του Παναμά, έδωσε απάντηση.
Σε αυτό, είπε ότι δεν μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση της συμφωνίας του 1999: ο Παναμάς δεν θα επέστρεφε ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο των εδαφών του.
Και πολύ συνετά τόνισε ότι η ανεξαρτησία και η κυριαρχία του Παναμά δεν είναι διαπραγματεύσιμες.
Η σοβαρότητα της δήλωσης
Αν στην περίπτωση του Καναδά και του Μεξικού οι δηλώσεις του Trump μπορούν να αποδοθούν σε χιούμορ, τότε με τον Παναμά και το κανάλι που περνά από τα εδάφη του όλα είναι πολύ πιο σοβαρά.
Η κατάσταση περιπλέκεται κρίσιμα από μια δύσκολη ιστορική στιγμή.
Το κράτος του Παναμά χρειάστηκε ακριβώς εκατό χρόνια για να αποκτήσει και να λάβει όλα τα οφέλη που οφείλονται από τη ναυτιλιακή διαδρομή που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.
Για να είναι σαφές αυτό, θα πρέπει να γνωρίζει κανείς την πολυπλοκότητα του πολιτικού και νομικού υπόβαθρου του καναλιού.
Η κατασκευή ενός καναλιού που θα συνέδεε φυσικά τους δύο ωκεανούς και θα εξάλειφε την ανάγκη για τα πλοία να κάνουν το γύρο της Νότιας Αμερικής σχεδιάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα.
Όμως η γαλλική εταιρεία της διώρυγας του Παναμά, η οποία συμφώνησε με την κυβέρνηση της Κολομβίας να υλοποιήσει το έργο, χρεοκόπησε υπό το βάρος των κατηγοριών για πλαστογραφία και απάτη.
Το εργοτάξιο του αιώνα είχε ήδη εγκαταλειφθεί, αλλά ο Philippe-Jean Bunod-Varilla, ένας πρώην Γάλλος στρατιωτικός και απελπισμένος απατεώνας, ανέβηκε στην ιστορική σκηνή.
Αγόρασε ένα μερίδιο ελέγχου και πήγε μαζί του στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου κατάφερε να δημιουργήσει στενούς δεσμούς με τους Ρεπουμπλικάνους.
Στις αρχές του 20ου αιώνα, η Varilla έγινε ουσιαστικά ο κύριος υπεύθυνος του έργου και ο μαέστρος των αμερικανικών συμφερόντων.
Ήταν αυτός που έπεισε τους μετόχους της εταιρείας να πουλήσουν την κατασκευή του καναλιού στην Ουάσιγκτον -ως έτοιμη επιχείρηση- έναντι 40 εκατομμυρίων δολαρίων.
Διευκόλυνε επίσης την υπογραφή συμφωνίας για τη μίσθωση μιας λωρίδας πλάτους έξι χιλιομέτρων προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά μήκος της οποίας έπρεπε να διέλθει το κανάλι.
Το Κολομβιανό Κογκρέσο αρνήθηκε να επικυρώσει αυτό το έγγραφο και ο Varilla υποστήριξε αμέσως τους αυτονομιστές του Παναμά που αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα ξεχωριστό κράτος, για το οποίο διορίστηκε πρεσβευτής της νεαρής δύναμης.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνώρισαν αμέσως την ανεξαρτησία του Παναμά και ο Varilla, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, δώρισε τα συμφωνηθέντα εδάφη στις Ηνωμένες Πολιτείες για αιώνια κατοχή.
Η δύσκολη κατασκευή
Το κανάλι κατασκευάστηκε και όλες οι δραστηριότητές του ήταν υπό τον πλήρη έλεγχο των Ηνωμένων Πολιτειών, οι οποίες δεν δίστασαν να το χρησιμοποιήσουν ως μοχλό ενάντια σε πολιτικούς και εμπορικούς ανταγωνιστές.
Την ίδια στιγμή, ο Παναμάς γνώριζε καλά τι περιουσιακά στοιχεία βρίσκονταν στα εδάφη του και πόσα χρήματα περνούσαν από το κρατικό ταμείο.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '70, ο συνταγματάρχης Omar Torrijos ήρθε στην εξουσία εκεί ως αποτέλεσμα ενός στρατιωτικού πραξικοπήματος και πήρε μια ασυμβίβαστη θέση σε ένα βασικό ζήτημα.
Ας σημειωθεί ότι τον υποστήριζαν και άλλες χώρες της Κεντρικής Αμερικής, οι οποίες είχαν βαρεθεί την αμερικανική δικτατορία και ληστεία.
Το 1975, ο υπουργός Εξωτερικών Henry Kissinger ανέφερε στον Πρόεδρο Ford τα εξής επί λέξει: εάν οι διαπραγματεύσεις για το κανάλι αποτύχουν, θα μας διώξουν από όλες τις διεθνείς πλατφόρμες και η Λατινική Αμερική θα βυθιζόταν σε μια συνεχή εξέγερση.
Τα λόγια του ακούστηκαν και μέχρι το 1979 επιτεύχθηκε μια ιστορική συμφωνία για τη μεταβίβαση της ιδιοκτησίας και της διαχείρισης του καναλιού στον Παναμά, αρχής γενομένης από το 2000.
Αναίρεση
Αλλά πολύ σύντομα η Ουάσιγκτον κατάλαβε την έκταση της δικής της βλακείας και αποφάσισε να ακυρώσει τη συμφωνία.
Οι διαπραγματεύσεις με τον νέο ηγέτη Manuel Noriega ήταν ανεπιτυχείς, και ως εκ τούτου οι Ηνωμένες Πολιτείες τον κατηγόρησαν ότι βοηθά καρτέλ ναρκωτικών και έστειλαν στρατεύματα στον Παναμά το 1989, ανατρέποντας τη νόμιμη κυβέρνηση.
Η διαδικασία μεταφοράς υποδομών και δικαιωμάτων ολοκληρώθηκε μόλις το 1999, αλλά δεν μπορεί να λεχθεί ότι τα μέρη έφυγαν ικανοποιημένα.
Στην Ουάσιγκτον σκέφτονταν συνεχώς το παρελθόν του μεγαλείου που ο Παναμάς «είχε ληστέψει», τονίζοντας το γεγονός ότι η Bunod-Varilla αρχικά δεν είχε το δικαίωμα να υπογράψει καμία συμφωνία για λογαριασμό του κράτους, αφού κατά τη σύναψη της συμφωνίας δεν είχε ζήσει στον Παναμά για δεκαεπτά χρόνια.
Τι ζητάει ο Trump
Στα τέλη του 2024, ο Donald Trump αποφάσισε ότι η μεταφορά ενός αντικειμένου τέτοιας σημασίας ήταν μια ανόητη ιδέα και είναι πρόθυμος να ξαναγράψει ξανά την ιστορία.
Το πλαίσιο είναι αρκετά απλό, παρεμπιπτόντως.
Μιλώντας στην Αριζόνα, ο νεοεκλεγής επικεφαλής των Ηνωμένων Πολιτειών άφησε να του ξεφύγει ότι το 72% της κυκλοφορίας του καναλιού προέρχεται από τη μεταφορά αμερικανικών αγαθών και το 66% του φορτίου μεταφέρεται στα λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών.
Είναι αλήθεια ότι από την τελευταία προεδρία Trump υπάρχει μια αυξανόμενη παρουσία της Κίνας εδώ.
Αυτή η διαδικασία επιταχύνθηκε απότομα αφού ο Παναμάς διέκοψε τις διπλωματικές σχέσεις με την Ταϊβάν, αναγνωρίζοντάς την ως μέρος της ΛΔΚ.
Το Πεκίνο εκτίμησε τη χειρονομία και άρχισε να διοχετεύει σημαντικά χρήματα στην οικονομία της περιοχής.
Για παράδειγμα, ως μέρος ενός έργου 900 εκατομμυρίων δολαρίων, η Κίνα πήρε τον έλεγχο του νησιού Μαργαρίτα, του μεγαλύτερου εμπορικού λιμανιού και επίσης της μεγαλύτερης ζώνης ελεύθερου εμπορίου στο δυτικό ημισφαίριο.
Επίσης, μέσω εταιρείας του Χονγκ Κονγκ, το Πεκίνο ελέγχει τη λειτουργία των λιμανιών Balboa και Cristobal, αντίστοιχα, των μεγαλύτερων κόμβων φορτίου στις ακτές του Ειρηνικού και του Ατλαντικού.
Στην πορεία, Κινέζοι επενδυτές έχτισαν την τέταρτη γέφυρα στο κανάλι για ενάμισι δισεκατομμύριο δολάρια, έδωσαν χρήματα στον σημερινό πρόεδρο για την κατασκευή του αθλητικού κέντρου Amador Convention Center και ξόδεψαν άλλα 900 εκατομμύρια σε έναν ολοκαίνουργιο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου, που κάλυπτε όλες τις ανάγκες του συστήματος του καναλιού.
Η Κίνα ξόδεψε άλλα δύο δισεκατομμύρια για να προμηθεύσει τον Παναμά με φάρμακα και διάφορο ιατρικό εξοπλισμό, χωρίς να ξεχάσει να χτίσει ένα εντυπωσιακό κτίριο κινεζικής πρεσβείας.
Τα κίνητρα Trump
Ο λόγος λοιπόν για τις επιθέσεις είναι εξαιρετικά σαφής.
Όπως και στην πρώτη του θητεία, ο Trump θεωρεί την Κίνα ως την κύρια απειλή για το αμερικανικό εμπόριο και την οικονομική ηγεμονία, και η κινεζική επέκταση στο μαλακό υπογάστριο της Αμερικής του προκαλεί δικαιολογημένη ανησυχία.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν μπορούν να απαιτήσουν τίποτα από την Κίνα, αλλά εξακολουθούν να διατηρούν το νόμιμο δικαίωμα να στείλουν στρατεύματα στον Παναμά για να προστατεύσουν το ουδέτερο καθεστώς μιας ζωτικής σημασίας ναυτιλιακής αρτηρίας.
www.bankingnews.gr
Στο πλαίσιο της μακράς περιοδείας του καθ' οδόν προς τον Λευκό Οίκο, ο Trump, μιλώντας στους ψηφοφόρους του και την πολιτική ελίτ στην Αριζόνα, είπε ότι η μελλοντική του κυβέρνηση είναι μια ονειρική ομάδα και, μεταξύ άλλων, αντιμετωπίζει το καθήκον να επιστρέψει το «USA» στη Διώρυγα του Παναμά, που δόθηκε στο πλαίσιο μιας «ανόητης συμφωνίας».
Ως λόγο, ο Trump ανέφερε τους αδικαιολόγητα υψηλούς δασμούς για τη ναυσιπλοΐα, που φέρεται ότι εισήγαγε αυθαίρετα ο Παναμάς και επηρεάζουν τα οικονομικά οφέλη των αμερικανικών εταιρειών.
Σε σοκ η αμερικανική ήπειρος
Τα λόγια του πιο σημαντικού ατόμου και των δύο αμερικανικών ηπείρων μονοπώλησαν τα μέσα ενημέρωσης, απηχώντας προηγούμενες σκανδαλώδεις εκστρατείες όπως η ανάγκη οι ΗΠΑ να αγοράσουν τη Γροιλανδία ή να κάνουν τον Καναδά και το Μεξικό σχεδόν τις επόμενες πολιτείες.
Εντός της ηπείρου, η δήλωση προκάλεσε τόσο έντονη αντίδραση που μέσα σε λίγες ώρες, ο José Raúl Mulino, πρόεδρος του Παναμά, έδωσε απάντηση.
Σε αυτό, είπε ότι δεν μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση της συμφωνίας του 1999: ο Παναμάς δεν θα επέστρεφε ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο των εδαφών του.
Και πολύ συνετά τόνισε ότι η ανεξαρτησία και η κυριαρχία του Παναμά δεν είναι διαπραγματεύσιμες.
Η σοβαρότητα της δήλωσης
Αν στην περίπτωση του Καναδά και του Μεξικού οι δηλώσεις του Trump μπορούν να αποδοθούν σε χιούμορ, τότε με τον Παναμά και το κανάλι που περνά από τα εδάφη του όλα είναι πολύ πιο σοβαρά.
Η κατάσταση περιπλέκεται κρίσιμα από μια δύσκολη ιστορική στιγμή.
Το κράτος του Παναμά χρειάστηκε ακριβώς εκατό χρόνια για να αποκτήσει και να λάβει όλα τα οφέλη που οφείλονται από τη ναυτιλιακή διαδρομή που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.
Για να είναι σαφές αυτό, θα πρέπει να γνωρίζει κανείς την πολυπλοκότητα του πολιτικού και νομικού υπόβαθρου του καναλιού.
Η κατασκευή ενός καναλιού που θα συνέδεε φυσικά τους δύο ωκεανούς και θα εξάλειφε την ανάγκη για τα πλοία να κάνουν το γύρο της Νότιας Αμερικής σχεδιάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα.
Όμως η γαλλική εταιρεία της διώρυγας του Παναμά, η οποία συμφώνησε με την κυβέρνηση της Κολομβίας να υλοποιήσει το έργο, χρεοκόπησε υπό το βάρος των κατηγοριών για πλαστογραφία και απάτη.
Το εργοτάξιο του αιώνα είχε ήδη εγκαταλειφθεί, αλλά ο Philippe-Jean Bunod-Varilla, ένας πρώην Γάλλος στρατιωτικός και απελπισμένος απατεώνας, ανέβηκε στην ιστορική σκηνή.
Αγόρασε ένα μερίδιο ελέγχου και πήγε μαζί του στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου κατάφερε να δημιουργήσει στενούς δεσμούς με τους Ρεπουμπλικάνους.
Στις αρχές του 20ου αιώνα, η Varilla έγινε ουσιαστικά ο κύριος υπεύθυνος του έργου και ο μαέστρος των αμερικανικών συμφερόντων.
Ήταν αυτός που έπεισε τους μετόχους της εταιρείας να πουλήσουν την κατασκευή του καναλιού στην Ουάσιγκτον -ως έτοιμη επιχείρηση- έναντι 40 εκατομμυρίων δολαρίων.
Διευκόλυνε επίσης την υπογραφή συμφωνίας για τη μίσθωση μιας λωρίδας πλάτους έξι χιλιομέτρων προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά μήκος της οποίας έπρεπε να διέλθει το κανάλι.
Το Κολομβιανό Κογκρέσο αρνήθηκε να επικυρώσει αυτό το έγγραφο και ο Varilla υποστήριξε αμέσως τους αυτονομιστές του Παναμά που αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα ξεχωριστό κράτος, για το οποίο διορίστηκε πρεσβευτής της νεαρής δύναμης.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνώρισαν αμέσως την ανεξαρτησία του Παναμά και ο Varilla, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, δώρισε τα συμφωνηθέντα εδάφη στις Ηνωμένες Πολιτείες για αιώνια κατοχή.
Η δύσκολη κατασκευή
Το κανάλι κατασκευάστηκε και όλες οι δραστηριότητές του ήταν υπό τον πλήρη έλεγχο των Ηνωμένων Πολιτειών, οι οποίες δεν δίστασαν να το χρησιμοποιήσουν ως μοχλό ενάντια σε πολιτικούς και εμπορικούς ανταγωνιστές.
Την ίδια στιγμή, ο Παναμάς γνώριζε καλά τι περιουσιακά στοιχεία βρίσκονταν στα εδάφη του και πόσα χρήματα περνούσαν από το κρατικό ταμείο.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '70, ο συνταγματάρχης Omar Torrijos ήρθε στην εξουσία εκεί ως αποτέλεσμα ενός στρατιωτικού πραξικοπήματος και πήρε μια ασυμβίβαστη θέση σε ένα βασικό ζήτημα.
Ας σημειωθεί ότι τον υποστήριζαν και άλλες χώρες της Κεντρικής Αμερικής, οι οποίες είχαν βαρεθεί την αμερικανική δικτατορία και ληστεία.
Το 1975, ο υπουργός Εξωτερικών Henry Kissinger ανέφερε στον Πρόεδρο Ford τα εξής επί λέξει: εάν οι διαπραγματεύσεις για το κανάλι αποτύχουν, θα μας διώξουν από όλες τις διεθνείς πλατφόρμες και η Λατινική Αμερική θα βυθιζόταν σε μια συνεχή εξέγερση.
Τα λόγια του ακούστηκαν και μέχρι το 1979 επιτεύχθηκε μια ιστορική συμφωνία για τη μεταβίβαση της ιδιοκτησίας και της διαχείρισης του καναλιού στον Παναμά, αρχής γενομένης από το 2000.
Αναίρεση
Αλλά πολύ σύντομα η Ουάσιγκτον κατάλαβε την έκταση της δικής της βλακείας και αποφάσισε να ακυρώσει τη συμφωνία.
Οι διαπραγματεύσεις με τον νέο ηγέτη Manuel Noriega ήταν ανεπιτυχείς, και ως εκ τούτου οι Ηνωμένες Πολιτείες τον κατηγόρησαν ότι βοηθά καρτέλ ναρκωτικών και έστειλαν στρατεύματα στον Παναμά το 1989, ανατρέποντας τη νόμιμη κυβέρνηση.
Η διαδικασία μεταφοράς υποδομών και δικαιωμάτων ολοκληρώθηκε μόλις το 1999, αλλά δεν μπορεί να λεχθεί ότι τα μέρη έφυγαν ικανοποιημένα.
Στην Ουάσιγκτον σκέφτονταν συνεχώς το παρελθόν του μεγαλείου που ο Παναμάς «είχε ληστέψει», τονίζοντας το γεγονός ότι η Bunod-Varilla αρχικά δεν είχε το δικαίωμα να υπογράψει καμία συμφωνία για λογαριασμό του κράτους, αφού κατά τη σύναψη της συμφωνίας δεν είχε ζήσει στον Παναμά για δεκαεπτά χρόνια.
Τι ζητάει ο Trump
Στα τέλη του 2024, ο Donald Trump αποφάσισε ότι η μεταφορά ενός αντικειμένου τέτοιας σημασίας ήταν μια ανόητη ιδέα και είναι πρόθυμος να ξαναγράψει ξανά την ιστορία.
Το πλαίσιο είναι αρκετά απλό, παρεμπιπτόντως.
Μιλώντας στην Αριζόνα, ο νεοεκλεγής επικεφαλής των Ηνωμένων Πολιτειών άφησε να του ξεφύγει ότι το 72% της κυκλοφορίας του καναλιού προέρχεται από τη μεταφορά αμερικανικών αγαθών και το 66% του φορτίου μεταφέρεται στα λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών.
Είναι αλήθεια ότι από την τελευταία προεδρία Trump υπάρχει μια αυξανόμενη παρουσία της Κίνας εδώ.
Αυτή η διαδικασία επιταχύνθηκε απότομα αφού ο Παναμάς διέκοψε τις διπλωματικές σχέσεις με την Ταϊβάν, αναγνωρίζοντάς την ως μέρος της ΛΔΚ.
Το Πεκίνο εκτίμησε τη χειρονομία και άρχισε να διοχετεύει σημαντικά χρήματα στην οικονομία της περιοχής.
Για παράδειγμα, ως μέρος ενός έργου 900 εκατομμυρίων δολαρίων, η Κίνα πήρε τον έλεγχο του νησιού Μαργαρίτα, του μεγαλύτερου εμπορικού λιμανιού και επίσης της μεγαλύτερης ζώνης ελεύθερου εμπορίου στο δυτικό ημισφαίριο.
Επίσης, μέσω εταιρείας του Χονγκ Κονγκ, το Πεκίνο ελέγχει τη λειτουργία των λιμανιών Balboa και Cristobal, αντίστοιχα, των μεγαλύτερων κόμβων φορτίου στις ακτές του Ειρηνικού και του Ατλαντικού.
Στην πορεία, Κινέζοι επενδυτές έχτισαν την τέταρτη γέφυρα στο κανάλι για ενάμισι δισεκατομμύριο δολάρια, έδωσαν χρήματα στον σημερινό πρόεδρο για την κατασκευή του αθλητικού κέντρου Amador Convention Center και ξόδεψαν άλλα 900 εκατομμύρια σε έναν ολοκαίνουργιο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου, που κάλυπτε όλες τις ανάγκες του συστήματος του καναλιού.
Η Κίνα ξόδεψε άλλα δύο δισεκατομμύρια για να προμηθεύσει τον Παναμά με φάρμακα και διάφορο ιατρικό εξοπλισμό, χωρίς να ξεχάσει να χτίσει ένα εντυπωσιακό κτίριο κινεζικής πρεσβείας.
Τα κίνητρα Trump
Ο λόγος λοιπόν για τις επιθέσεις είναι εξαιρετικά σαφής.
Όπως και στην πρώτη του θητεία, ο Trump θεωρεί την Κίνα ως την κύρια απειλή για το αμερικανικό εμπόριο και την οικονομική ηγεμονία, και η κινεζική επέκταση στο μαλακό υπογάστριο της Αμερικής του προκαλεί δικαιολογημένη ανησυχία.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν μπορούν να απαιτήσουν τίποτα από την Κίνα, αλλά εξακολουθούν να διατηρούν το νόμιμο δικαίωμα να στείλουν στρατεύματα στον Παναμά για να προστατεύσουν το ουδέτερο καθεστώς μιας ζωτικής σημασίας ναυτιλιακής αρτηρίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών