Τελευταία Νέα
Διεθνή

Το χρονικού ενός σερβικού έπους - Πώς ο διοικητής Zoltán Dani κατέρριψε το περιβόητο stealth F-117 των ΗΠΑ με το απαρχαιωμένο Neva

Το χρονικού ενός σερβικού έπους - Πώς ο διοικητής Zoltán Dani κατέρριψε το περιβόητο stealth F-117 των ΗΠΑ με το απαρχαιωμένο Neva
Εάν το F-117 είχε πετάξει μόλις 10 μοίρες διαφορετικά, δεν θα μπορούσε να είχε χτυπηθεί...
Το ημερολόγιο έγραφε 27 Μαρτίου του 1999 -πριν από 26 χρόνια ακριβώς- όταν οι Σέρβοι τόλμησαν και.. κατάφεραν το επιχειρησιακά αδιανόητο, εν μέσω της στρατιωτικής εισβολής του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία.
Τότε, οι Ηνωμένες Πολιτείες επιστράτευσαν το πανίσχυρο F-117 σε μάχες πάνω από τη Σερβία, καθώς και νωρίτερα κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης Καταιγίδα της Ερήμου.
Ωστόσο, το 1999, η Σερβία προκάλεσε παγκόσμιο σοκ όταν κατέρριψε ένα υπερσύγχρονο, αμερικανικό stealth βομβαρδιστικό F-117 Nighthawk, το οποίο εκτελούσε αποστολή βομβαρδισμού πάνω από τη χώρα .
Η κατάρριψη αυτή πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ενός απαρχαιωμένου αντιαεροπορικού συστήματος (SAM), γεγονός που ξεγύμνωσαν σημαντικές αδυναμίες της τεχνολογίας stealth των ΗΠΑ.

Πώς εντοπίστηκε το «αόρατο» βομβαρδιστικό των ΗΠΑ από τη σερβική αεράμυνα

Τη δεκαετία του 1980, το F-117 θεωρούνταν ακόμη "μυστική" τεχνολογία αιχμής.
Ήταν το πρώτο stealth αεροσκάφος στον κόσμο (αν και λειτουργούσε ως βομβαρδιστικό).

ddwdwwd.JPG

Πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1981, αλλά η ύπαρξή του επιβεβαιώθηκε επισήμως μόλις το 1988.
Παρά την προηγμένη τεχνολογία του, τα stealth αεροσκάφη δεν είναι αόρατα, αλλά απλώς δυσδιάκριτα στα εχθρικά ραντάρ.
Στις 27 Μαρτίου 1999, τέσσερα F-117 απογειώθηκαν από τη βάση τους στην Ιταλία για αποστολή βομβαρδισμού στη Σερβία.
Η σερβική αντικατασκοπεία παρακολουθούσε τη βάση και γνώριζε την απογείωση των αεροσκαφών.
Ωστόσο, δεν ήταν σαφές κατά πόσο αυτή η πληροφορία ήταν χρήσιμη, καθώς δεν αποκάλυπτε τον στόχο ή τον χρόνο της επίθεσης.
Πιο σημαντική, όμως, ήταν η απουσία ηλεκτρονικού πολέμου για την προστασία των F-117.

wddwwdwd.JPG

Τα συνήθη Grumman EA-6B Prowlers, που είχαν αποστολή την παρεμβολή των σερβικών ραντάρ, δεν συνόδευαν τα βομβαρδιστικά λόγω κακοκαιρίας.
Επιπλέον, δεν υπήρχε συνοδεία F-16, που θα μπορούσαν να στοχοποιήσουν και να καταστρέψουν τα σερβικά ραντάρ με πυραύλους HARM.
Αφού ολοκλήρωσαν την αποστολή τους πάνω από το Βελιγράδι, τα δύο F-117 άρχισαν την επιστροφή τους.
Οι σερβικές αντιαεροπορικές μονάδες, που πλέον είχαν τεθεί σε κατάσταση συναγερμού, ενεργοποίησαν τα ραντάρ τους σε αναζήτηση στόχων.
Έχει διατυπωθεί η θεωρία ότι το F-117 έγινε ορατό τη στιγμή που άνοιξε τις θυρίδες βομβών του, αλλά ο χρόνος αυτός ήταν πολύ σύντομος για να επιτευχθεί κλείδωμα στόχου.

Ο συνδυασμός τύχης και τόλμης που έγραψε ιστορία...

Το πώς το παρωχημένο γιουγκοσλαβικό αντιαεροπορικό σύστημα S-125 "Neva" κατάφερε να στοχοποιήσει το Nighthawk είναι περίπλοκο.
Με απλά λόγια, μια σειρά συγκυριών ευνόησαν τη σερβική αεράμυνα.
Το F-117 πέταξε σε ιδανική τροχιά και γωνία, έτσι ώστε να εμφανιστεί στη οθόνη του ραντάρ καθοδήγησης πυρός.
Σύμφωνα με ανάλυση του στρατιωτικού καναλιού Binkov's Battlegrounds, η επιτυχία αυτή βασίστηκε εν μέρει στις μαρτυρίες του Σέρβου διοικητή Zoltán Dani.
Η αντιαεροπορική μονάδα του Dani ήταν εξοπλισμένη με το ραντάρ P-18  το οποίο ήταν κρίσιμο για την ανίχνευση του Nighthawk (τα περισσότερα άλλα σερβικά συστήματα είχαν το λιγότερο αποτελεσματικό P-15).

ddeew.JPG

Η δυνατότητα ανίχνευσης, στόχευσης και εμπλοκής ενός F-117 περιοριζόταν σε απόσταση ακτίνας 8-14 χιλιομέτρων – και το Nighthawk έτυχε να περάσει μέσα σε αυτό το εύρος.
Εάν το F-117 είχε πετάξει μόλις 10 μοίρες διαφορετικά, δεν θα μπορούσε να είχε χτυπηθεί.
Αρχικά, το ραντάρ του Dani δεν εντόπισε το F-117 στις δύο πρώτες «σαρώσεις» του.
Ωστόσο, παραβίασε το σερβικό δόγμα επιχειρήσεων, το οποίο όριζε μόνο δύο σαρώσεις για την αποφυγή αντιποίνων από τα ΝΑΤΟϊκά αεροσκάφη.
Παρά το ρίσκο, διέταξε μια τρίτη «σάρωση» – και τότε εμφανίστηκαν δύο F-117.
Ο πλησιέστερος στόχος ήταν το F-117 με κωδικό "Vega-31", που πιλοτάριζε ο Lt. Col. Darrell Patrick "Dale" Zelko.

1222.jpg

Δεδομένου ότι το F-117 ήταν πολύ μικρός στόχος, το πλήρωμα του SAM προχώρησε σε χειροκίνητη καθοδήγηση.
Δύο πύραυλοι εκτοξεύτηκαν – ο ένας απέτυχε να κλειδώσει, αλλά ο δεύτερος πέτυχε τον στόχο.
Το F-117 δεν ήταν ιδιαίτερα ευέλικτο, ούτε διέθετε αμυντικά συστήματα ή δέκτη προειδοποίησης ραντάρ.
Η σημασία του παράγοντα τύχη στον πόλεμο συχνά υποτιμάται.
Όσο καλά εκπαιδευμένος κι αν είναι ένας στρατός, η τύχη παραμένει πραγματικός παράγοντας.
Ωστόσο, αν και η κατάρριψη του Nighthawk είχε στοιχεία τύχης, δεν ήταν μόνο τύχη, ούτε και ένα μεμονωμένο περιστατικό.
Ένα δεύτερο F-117 επλήγη σε ξεχωριστό περιστατικό πάνω από τη Σερβία, αλλά κατάφερε να προσγειωθεί.
Αυτό το F-117 είχε απογειωθεί από τη Γερμανία και χτυπήθηκε από άλλη συστοιχία Neva.

dsasdsad.png

Η πρόσκρουση προκάλεσε απώλεια σταθεροποιητή και ζημιά στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την σοβαρή του βλάβη.
Ωστόσ, παρά τη ζημιά, το συγκεκριμένο αεροσκάφος επέστρεψε στη βάση του κανονικά.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης