
To βαλλιστικό αντιπλοϊκό βλήμα που εκτοξεύθηκε από τις υεμενίτικες δυνάμεις ακολούθησε εξαιρετικά χαμηλή τροχιά, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο προειδοποίησης και καθιστώντας αδύνατη την αναχαίτισή του από τα συνοδευτικά αντιτορπιλικά του USS Truman
Οι υποτιμημένοι Houthis έφεραν για μια ακόμη φορά σε δύσκολη θέση τον αμερικανικό στρατό, καθώς η απώλεια του F-18 αρχικά αποδόθηκε σε «ατύχημα» — πριν αποκαλυφθεί ότι το αεροπλανοφόρο USS Harry Truman αναγκάστηκε σε απότομο ελιγμό για να αποφύγει πυραυλική επίθεση των ανταρτών.
Το περιστατικό καταγράφεται ως το δεύτερο συμβάν μέσα σε λίγους μήνες κατά το οποίο η ένοπλη, σιιτική οργάνωση έπληξε ένα από τα σημαντικότερα σύμβολα της αμερικανικής ναυτικής ισχύος.
Ξεσκεπάστηκαν τα ψέματα, η αλήθεια αποκαλύφθηκε, οι ΗΠΑ ταπεινώθηκαν - Πώς οι Houthis «βύθισαν» το F18

Ειδικότερα, παρά τις αρχικές ανακοινώσεις των ΗΠΑ που έκαναν λόγο για ατύχημα, στις 28 Απριλίου, επιβεβαιώθηκε πως ο συνασπισμός Ansurullah της Υεμένης έφτασε σε απόσταση αναπνοής από το να πλήξει αμερικανικό υπερπλοίο αεροπλανοφόρου, με το USS Harry Truman να αναγκάζεται σε απότομη στροφή προκειμένου να αποφύγει τα πυρά.
Κατά τη διάρκεια του ελιγμού, ένα μαχητικό F-18E/F Super Hornet έπεσε στη θάλασσα και χάθηκε.
Σύμφωνα με αναφορές, το βαλλιστικό αντιπλοϊκό βλήμα που εκτοξεύθηκε από τις υεμενίτικες δυνάμεις ακολούθησε εξαιρετικά χαμηλή τροχιά, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο προειδοποίησης και καθιστώντας αδύνατη την αναχαίτισή του από τα συνοδευτικά αντιτορπιλικά του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το συμβάν συνιστά τη δεύτερη καταγεγραμμένη περίπτωση κατά την οποία πύραυλος των δυνάμεων της Υεμένης πλησίασε σε τόσο μικρή απόσταση από αμερικανικό αεροπλανοφόρο — η πρώτη είχε σημειωθεί τον Οκτώβριο του 2024.
Δεύτερο φονικό ταπεινωτικό πλήγμα των Houthis σε διάστημα 6 μηνών

Η απώλεια του F-18 προστίθεται σε προηγούμενο περιστατικό του Δεκεμβρίου, όταν άλλο μαχητικό του ίδιου αεροπλανοφόρου καταρρίφθηκε στην ίδια επιχειρησιακή ζώνη.
Την ευθύνη τότε είχε αναλάβει η οργάνωση της Υεμένης, αν και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ υποστήριξε πως... επρόκειτο για περιστατικό φίλιων πυρών.
Η ανθεκτικότητα και η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα των σιιτών ανταρτών της Υεμένως εξακολουθεί να υπερβαίνει τις εκτιμήσεις των Δυτικών αναλυτών.
Οι δυνάμεις της όχι μόνο διατηρούν σταθερή πίεση μέσω επαναλαμβανόμενων πυραυλικών επιθέσεων κατά δυτικών πολεμικών πλοίων και ισραηλινών επίγειων στόχων, αλλά συνεχίζουν και να αναχαιτίζουν UAVs, με έμφαση στα MQ-9 Reaper, που επιχειρούν πλησίον του εναέριου χώρου τους.
Περισσότερα από 20 MQ-9 Reaper έχουν καταρριφθεί από την έναρξη της κλιμάκωσης των συγκρούσεων, τον Οκτώβριο του 2023.
H επίσημη εκδοχή των ΗΠΑ

Το πλήρωμα... μετακινούσε το F-18 Super Hornet στο υπόστεγο αεροσκαφών, όταν συνέβη το ατύχημα, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή του Πενταγώνου.
«Κάποια στιγμή, το πλήρωμα έχασε τον έλεγχο του μαχητικού αεροσκάφους, με συνέπεια αυτό να καταλήξει στη θάλασσα», τόνισαν οι Αμερικανοί αξιωματούχοι.
Τα μέλη του πληρώματος πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος προτού αυτό πέσει, διευκρινίζει το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, ενώ συμπληρώνει ότι θα διεξαχθεί έρευνα για το περιστατικό.
Ξύπνησαν μαύρες μνήμες στις ΗΠΑ - Όταν οι Βρετανοί έχασαν... F-35 από το αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth
Σε ένα παρόμοιο περιστατικό, ένα βρετανικό μαχητικό αεροσκάφος F-35 έπεσε από τη ράμπα εκτόξευσης του αεροπλανοφόρου HMS Queen Elizabeth του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς να απογειωθεί ποτέ.
Εκείνη την εποχή προέκυψαν θεωρίες ότι κάτι σαν πλαστικό κάλυμμα βροχής μπορεί να είχε απορροφηθεί από τον κινητήρα του αεροσκάφους με αποτέλεσμα την αποτυχία του.
Το αεροσκάφος stealth αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων ήταν φορτωμένο με άκρως απόρρητα ραντάρ, αισθητήρες και άλλη προηγμένη τεχνολογία, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη να ανακτηθούν τα συντρίμμια του πριν οι εχθροί αποκτήσουν πρόσβαση στην τεχνολογία.
Ρωσικά αεροσκάφη παρακολουθούσαν στενά το HMS Elizabeth κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.
Με τον στόλο των υποβρυχίων ειδικών αποστολών βαθιάς κατάδυσης, καθώς και με το βαθυσκάφος διάσωσης Yantar, η Ρωσία είχε τα μέσα να ανακτήσει τμήματα του αεροσκάφους.
Και οι δύο πιλότοι του αεροσκάφους κατάφεραν να εκτιναχθούν πριν το αεροσκάφος βυθιστεί στα βάθη της Μεσογείου.
Το αεροσκάφος, καθώς βυθίστηκε στη θάλασσα, παρέμεινε στην επιφάνεια της θάλασσας για ένα σύντομο χρονικό διάστημα δίπλα στο αεροπλανοφόρο πριν βυθιστεί στον βυθό της θάλασσας.
Ήταν σε μεγάλο βαθμό άθικτο, αλλά ανεστραμμένο στον πυθμένα της θάλασσας, σε βάθος πάνω από 6.500 πόδια.
Ορισμένα «δευτερεύοντα μέρη», συμπεριλαμβανομένου του εκτινασσόμενου καθίσματος Martin Baker US16E, διαχωρίστηκαν από το υπόλοιπο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια του ατυχήματος.
Αργότερα εντοπίστηκαν κοντά στο κύριο ναυάγιο, σύμφωνα με την έκθεση.

Τα συντρίμμια του F-35B ανασύρθηκαν αργότερα από το βυθό της θάλασσας, ένα μίλι μακριά από το συμβάν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία και οι ΗΠΑ συνένωσαν τους πόρους τους για τον εντοπισμό των συντριμμιών.
Το Ηνωμένο Βασίλειο προσέγγισε τις Ηνωμένες Πολιτείες για βοήθεια στην ανάσυρση του F-35B από τον πυθμένα της θάλασσας, με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να παρέχει εξοπλισμό διάσωσης που βρίσκεται στην Ισπανία, συμπεριλαμβανομένου του Towed Pinger Locator 25 (TPL-25), ο οποίος μπορεί να ανιχνεύσει το σήμα από έναν φάρο έκτακτης ανάγκης και να εντοπίσει τη θέση του.
Απαιτήθηκαν δύο εβδομάδες για τον εντοπισμό του ναυαγίου στον πυθμένα, ενώ ακολούθησε άλλη μία εβδομάδα για να το φέρει στην επιφάνεια.
Για τον εντοπισμό του F-35B αντιμετωπίστηκαν πολλά εμπόδια.
Η έκθεση έρευνας εξηγεί ότι ο φάρος εντοπισμού σόναρ που ήταν τοποθετημένος στο αεροσκάφος δεν εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας και της ανάσυρσης.
Παρόλο που ναυλωμένα σκάφη εξοπλισμένα με τηλεχειριζόμενα οχήματα μπόρεσαν να βρουν το τζετ στο βυθό της θάλασσας, η έκθεση προειδοποιούσε ότι μια βλάβη του φάρου «θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποτυχία εντοπισμού ενός βυθισμένου αεροσκάφους στο μέλλον».
Η επιχείρηση για τη διάσωση του αεροσκάφους καλύφθηκε από μυστικότητα και περιελάμβανε δύτες, «μίνι υποβρύχια» και φουσκωτούς σάκους για την ανύψωση του Lightning II στην επιφάνεια της θάλασσας.
Τα υπολείμματα του αεροσκάφους μεταφέρθηκαν σε συμμαχικό λιμάνι, από όπου στη συνέχεια μεταφέρθηκαν αεροπορικώς πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Δέκα μήνες μετά τη συντριβή, η έρευνα για το περιστατικό αποκάλυψε ότι το ατύχημα προκλήθηκε από την παράλειψη του πληρώματος να αφαιρέσει ένα κάλυμμα βροχής.
Η ενδιάμεση έκθεση της αρχής αμυντικής ασφάλειας ανέφερε ότι ένα «κενό εισαγωγής ενός κινητήρα» βρισκόταν μέσα στην εισαγωγή του κινητήρα κατά την απογείωση του αεροπλάνου. Αυτό εμπόδιζε τη ροή του αέρα προς τον κινητήρα, ματαιώνοντας την προσπάθειά του να απογειωθεί.
Το HMS Elizabeth επέστρεφε στο Πόρτσμουθ μετά το 7μηνο παρθενικό του ταξίδι στην Άπω Ανατολή.
Είχε εμπλακεί σε ένα... ιδιότυπο κρυφτό με το κινεζικό ναυτικό και παρενοχλήθηκε από ρωσικά αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της αποστολής του.
www.bankingnews.gr
Το περιστατικό καταγράφεται ως το δεύτερο συμβάν μέσα σε λίγους μήνες κατά το οποίο η ένοπλη, σιιτική οργάνωση έπληξε ένα από τα σημαντικότερα σύμβολα της αμερικανικής ναυτικής ισχύος.
Ξεσκεπάστηκαν τα ψέματα, η αλήθεια αποκαλύφθηκε, οι ΗΠΑ ταπεινώθηκαν - Πώς οι Houthis «βύθισαν» το F18
Ειδικότερα, παρά τις αρχικές ανακοινώσεις των ΗΠΑ που έκαναν λόγο για ατύχημα, στις 28 Απριλίου, επιβεβαιώθηκε πως ο συνασπισμός Ansurullah της Υεμένης έφτασε σε απόσταση αναπνοής από το να πλήξει αμερικανικό υπερπλοίο αεροπλανοφόρου, με το USS Harry Truman να αναγκάζεται σε απότομη στροφή προκειμένου να αποφύγει τα πυρά.
Κατά τη διάρκεια του ελιγμού, ένα μαχητικό F-18E/F Super Hornet έπεσε στη θάλασσα και χάθηκε.
Σύμφωνα με αναφορές, το βαλλιστικό αντιπλοϊκό βλήμα που εκτοξεύθηκε από τις υεμενίτικες δυνάμεις ακολούθησε εξαιρετικά χαμηλή τροχιά, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο προειδοποίησης και καθιστώντας αδύνατη την αναχαίτισή του από τα συνοδευτικά αντιτορπιλικά του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το συμβάν συνιστά τη δεύτερη καταγεγραμμένη περίπτωση κατά την οποία πύραυλος των δυνάμεων της Υεμένης πλησίασε σε τόσο μικρή απόσταση από αμερικανικό αεροπλανοφόρο — η πρώτη είχε σημειωθεί τον Οκτώβριο του 2024.
Δεύτερο φονικό ταπεινωτικό πλήγμα των Houthis σε διάστημα 6 μηνών

Η απώλεια του F-18 προστίθεται σε προηγούμενο περιστατικό του Δεκεμβρίου, όταν άλλο μαχητικό του ίδιου αεροπλανοφόρου καταρρίφθηκε στην ίδια επιχειρησιακή ζώνη.
Την ευθύνη τότε είχε αναλάβει η οργάνωση της Υεμένης, αν και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ υποστήριξε πως... επρόκειτο για περιστατικό φίλιων πυρών.
Η ανθεκτικότητα και η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα των σιιτών ανταρτών της Υεμένως εξακολουθεί να υπερβαίνει τις εκτιμήσεις των Δυτικών αναλυτών.
Οι δυνάμεις της όχι μόνο διατηρούν σταθερή πίεση μέσω επαναλαμβανόμενων πυραυλικών επιθέσεων κατά δυτικών πολεμικών πλοίων και ισραηλινών επίγειων στόχων, αλλά συνεχίζουν και να αναχαιτίζουν UAVs, με έμφαση στα MQ-9 Reaper, που επιχειρούν πλησίον του εναέριου χώρου τους.
Περισσότερα από 20 MQ-9 Reaper έχουν καταρριφθεί από την έναρξη της κλιμάκωσης των συγκρούσεων, τον Οκτώβριο του 2023.
H επίσημη εκδοχή των ΗΠΑ

Το πλήρωμα... μετακινούσε το F-18 Super Hornet στο υπόστεγο αεροσκαφών, όταν συνέβη το ατύχημα, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή του Πενταγώνου.
«Κάποια στιγμή, το πλήρωμα έχασε τον έλεγχο του μαχητικού αεροσκάφους, με συνέπεια αυτό να καταλήξει στη θάλασσα», τόνισαν οι Αμερικανοί αξιωματούχοι.
Τα μέλη του πληρώματος πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος προτού αυτό πέσει, διευκρινίζει το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, ενώ συμπληρώνει ότι θα διεξαχθεί έρευνα για το περιστατικό.
Ξύπνησαν μαύρες μνήμες στις ΗΠΑ - Όταν οι Βρετανοί έχασαν... F-35 από το αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth
Σε ένα παρόμοιο περιστατικό, ένα βρετανικό μαχητικό αεροσκάφος F-35 έπεσε από τη ράμπα εκτόξευσης του αεροπλανοφόρου HMS Queen Elizabeth του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς να απογειωθεί ποτέ.
Εκείνη την εποχή προέκυψαν θεωρίες ότι κάτι σαν πλαστικό κάλυμμα βροχής μπορεί να είχε απορροφηθεί από τον κινητήρα του αεροσκάφους με αποτέλεσμα την αποτυχία του.
Το αεροσκάφος stealth αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων ήταν φορτωμένο με άκρως απόρρητα ραντάρ, αισθητήρες και άλλη προηγμένη τεχνολογία, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη να ανακτηθούν τα συντρίμμια του πριν οι εχθροί αποκτήσουν πρόσβαση στην τεχνολογία.
Ρωσικά αεροσκάφη παρακολουθούσαν στενά το HMS Elizabeth κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.
Με τον στόλο των υποβρυχίων ειδικών αποστολών βαθιάς κατάδυσης, καθώς και με το βαθυσκάφος διάσωσης Yantar, η Ρωσία είχε τα μέσα να ανακτήσει τμήματα του αεροσκάφους.
Και οι δύο πιλότοι του αεροσκάφους κατάφεραν να εκτιναχθούν πριν το αεροσκάφος βυθιστεί στα βάθη της Μεσογείου.
Το αεροσκάφος, καθώς βυθίστηκε στη θάλασσα, παρέμεινε στην επιφάνεια της θάλασσας για ένα σύντομο χρονικό διάστημα δίπλα στο αεροπλανοφόρο πριν βυθιστεί στον βυθό της θάλασσας.
Ήταν σε μεγάλο βαθμό άθικτο, αλλά ανεστραμμένο στον πυθμένα της θάλασσας, σε βάθος πάνω από 6.500 πόδια.
Ορισμένα «δευτερεύοντα μέρη», συμπεριλαμβανομένου του εκτινασσόμενου καθίσματος Martin Baker US16E, διαχωρίστηκαν από το υπόλοιπο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια του ατυχήματος.
Αργότερα εντοπίστηκαν κοντά στο κύριο ναυάγιο, σύμφωνα με την έκθεση.

Τα συντρίμμια του F-35B ανασύρθηκαν αργότερα από το βυθό της θάλασσας, ένα μίλι μακριά από το συμβάν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία και οι ΗΠΑ συνένωσαν τους πόρους τους για τον εντοπισμό των συντριμμιών.
Το Ηνωμένο Βασίλειο προσέγγισε τις Ηνωμένες Πολιτείες για βοήθεια στην ανάσυρση του F-35B από τον πυθμένα της θάλασσας, με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να παρέχει εξοπλισμό διάσωσης που βρίσκεται στην Ισπανία, συμπεριλαμβανομένου του Towed Pinger Locator 25 (TPL-25), ο οποίος μπορεί να ανιχνεύσει το σήμα από έναν φάρο έκτακτης ανάγκης και να εντοπίσει τη θέση του.
Απαιτήθηκαν δύο εβδομάδες για τον εντοπισμό του ναυαγίου στον πυθμένα, ενώ ακολούθησε άλλη μία εβδομάδα για να το φέρει στην επιφάνεια.
Για τον εντοπισμό του F-35B αντιμετωπίστηκαν πολλά εμπόδια.
Η έκθεση έρευνας εξηγεί ότι ο φάρος εντοπισμού σόναρ που ήταν τοποθετημένος στο αεροσκάφος δεν εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας και της ανάσυρσης.
Παρόλο που ναυλωμένα σκάφη εξοπλισμένα με τηλεχειριζόμενα οχήματα μπόρεσαν να βρουν το τζετ στο βυθό της θάλασσας, η έκθεση προειδοποιούσε ότι μια βλάβη του φάρου «θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποτυχία εντοπισμού ενός βυθισμένου αεροσκάφους στο μέλλον».
Η επιχείρηση για τη διάσωση του αεροσκάφους καλύφθηκε από μυστικότητα και περιελάμβανε δύτες, «μίνι υποβρύχια» και φουσκωτούς σάκους για την ανύψωση του Lightning II στην επιφάνεια της θάλασσας.
Τα υπολείμματα του αεροσκάφους μεταφέρθηκαν σε συμμαχικό λιμάνι, από όπου στη συνέχεια μεταφέρθηκαν αεροπορικώς πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Δέκα μήνες μετά τη συντριβή, η έρευνα για το περιστατικό αποκάλυψε ότι το ατύχημα προκλήθηκε από την παράλειψη του πληρώματος να αφαιρέσει ένα κάλυμμα βροχής.
Η ενδιάμεση έκθεση της αρχής αμυντικής ασφάλειας ανέφερε ότι ένα «κενό εισαγωγής ενός κινητήρα» βρισκόταν μέσα στην εισαγωγή του κινητήρα κατά την απογείωση του αεροπλάνου. Αυτό εμπόδιζε τη ροή του αέρα προς τον κινητήρα, ματαιώνοντας την προσπάθειά του να απογειωθεί.
Το HMS Elizabeth επέστρεφε στο Πόρτσμουθ μετά το 7μηνο παρθενικό του ταξίδι στην Άπω Ανατολή.
Είχε εμπλακεί σε ένα... ιδιότυπο κρυφτό με το κινεζικό ναυτικό και παρενοχλήθηκε από ρωσικά αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της αποστολής του.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών