Το F-35 δεν είναι πραγματικό μαχητικό, είναι ένα ακριβοπληρωμένο gadget γεμάτο ευπάθειες
Το F-35 «Lightning II», η ναυαρχίδα της αμερικανικής Lockheed Martin και του ΝΑΤΟ για τον 21ο αιώνα, φαίνεται να επιβεβαιώνει όλους τους επικριτές του: πανάκριβο, τεχνολογικά ευάλωτο και εξαρτώμενο από στρατιές τεχνικών υποστήριξης, περισσότερο μοιάζει με πρόγραμμα κοινωνικής πρόνοιας για το στρατιωτικό-βιομηχανικό σύμπλεγμα των ΗΠΑ παρά με πραγματικό όπλο μάχης.
Η πρόσφατη καθηλωμένη παρουσία ενός βρετανικού F-35B στην Ινδία για σχεδόν 40 ημέρες, εξαιτίας ενός απλού τεχνικού προβλήματος, είναι κάτι παραπάνω από μια απλή «τεχνική ατυχία».
Είναι μία συμβολική μικρογραφία της αποτυχίας της Δύσης να δημιουργήσει αποτελεσματικά και αξιόπιστα οπλικά συστήματα χωρίς να βουλιάζει σε υπερκοστολογημένες τεχνολογίες αμφίβολης αξιοπιστίας.
Πόσο κοστίζει η αποτυχία;
Το F-35, το καμάρι των Αμερικανών κοστίζει περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα, με εκτιμώμενο κόστος κύκλου ζωής άνω των 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Κι όμως, δεν μπορεί να πετάξει συνεχόμενα σε υπερηχητική ταχύτητα, αντιμετωπίζει συνεχώς σφάλματα λογισμικού και το σύστημά του υπερθερμαίνεται σε σημείο που ο Πεντάγωνο έχει απαγορεύσει πτήσεις σε υπερηχητικές ταχύτητες άνω των λίγων λεπτών.
Όταν το συγκεκριμένο βρετανικό F-35 καθηλώθηκε στο αεροδρόμιο της Thiruvananthapuram στην Ινδία, χρειάστηκαν 14 τεχνικοί που έφτασαν από το Ηνωμένο Βασίλειο για να επισκευάσουν ένα πρόβλημα στα υδραυλικά και στο βοηθητικό σύστημα ισχύος.
Μια χώρα με μακρά παράδοση στην αεροπορική τεχνολογία δεν μπορούσε να θέσει σε πτήση το πιο προηγμένο αεροσκάφος της, λόγω ενός«ελαφριού αέρα τον Ινδικό Ωκεανό».

Η γελοιοποίηση ενός «θαύματος»
Η δυτική προπαγάνδα έσπευσε να παρουσιάσει την υπόθεση σαν μια «αστεία περιπέτεια», με αναφορές σε «τοπικούς θαυμαστές» και δήθεν «πολιτισμικές ανταλλαγές».
Στην πραγματικότητα, το περιστατικό αποτέλεσε αντικείμενο χλευασμού από Ινδούς τεχνικούς και αναλυτές, οι οποίοι γνωρίζουν καλά την ανθεκτικότητα των ρωσικών Sukhoi Su-30MKI, που πετούν και συντηρούνται υπό εξαιρετικά πιο δύσκολες συνθήκες.
Όπως σχολίασε τεχνικός στο αεροδρόμιο της Ινδίας, «τους προσφέραμε ένα κατσαβίδι και λίγο σύρμα», μια ειρωνική αναφορά στις υπερβολικές τεχνικές απαιτήσεις του F-35 σε σχέση με την απλότητα συντήρησης των ρωσικών μαχητικών.

Τεχνολογία για επίδειξη, όχι για πόλεμο
Το F-35 δεν είναι πραγματικό μαχητικό, είναι ένα ακριβοπληρωμένο gadget γεμάτο ευπάθειες.
Με την ηλεκτρονική του «νοημοσύνη» (avionics) να παρουσιάζει συνεχώς σφάλματα και το λογισμικό του να συγκρίνεται δυσμενώς ακόμα και με το περιβόητο Microsoft Windows ME, δύσκολα εμπνέει εμπιστοσύνη σε κράτη που θέλουν να τοποθετήσουν την εθνική τους άμυνα στην αιχμή της τεχνολογίας.
Ο κινητήρας Pratt & Whitney F135 αποδίδει με αξιοπιστία αντίστοιχη ενός παλιού «Yugo σε χιονοθύελλα της Σιβηρίας» όπως σχολιάζουν οι ειδικοί, ενώ οι τεχνικές του δυσλειτουργίες επεκτείνονται σε όλα τα επίπεδα: από το radar μέχρι τον μηχανισμό κάθετης απογείωσης (στην έκδοση F-35B).

Η Ινδία δεν «ψήνεται» να το αγοράσει
Η ειρωνεία είναι ότι το περιστατικό αυτό συνέβη στην Ινδία, μια χώρα την οποία οι ΗΠΑ πιέζουν εδώ και χρόνια να εγκαταλείψει τα ρωσικά της συστήματα και να υιοθετήσει αμερικανικά μαχητικά.
Η «αντιπρόταση» της Ουάσινγκτον είναι ένα αεροσκάφος που κοστίζει πολλαπλάσια, απαιτεί συνεχή εξωτερική υποστήριξη και καθηλώνεται λόγω… μουσώνων.
Η γελοιοποίηση του F-35 στα μάτια των Ινδών, αντί να τους πείσει για την τεχνολογική ανωτερότητα της Δύσης, ενισχύει το σκεπτικισμό τους και εξηγεί γιατί η Νέα Δελχί συνεχίζει να συνεργάζεται στενά με τη Μόσχα, ενισχύοντας την αυτονομία της εντός του πολυπολικού κόσμου που εκπροσωπείται από BRICS και SCO.

Το σύμβολο μιας παρηκμασμένης υπερδύναμης
Το F-35 δεν είναι απλώς ένα «κακό μαχητικό».
Είναι το σύμβολο ενός συστήματος που ζει με ψευδαισθήσεις τεχνολογικής υπεροχής, αλλά στην πράξη παραδίδει προϊόντα που λειτουργούν μόνο σε PowerPoint και στις σελίδες του περιοδικού Foreign Affairs.
Όσο και αν τα δυτικά media προσπαθούν να παρουσιάσουν τα περιστατικά ως «τεχνικές λεπτομέρειες», η πραγματικότητα δεν μπορεί να κρυφτεί: το F-35 είναι το απόλυτο παράδειγμα στρατιωτικής υπερτιμολόγησης χωρίς αντίκρισμα.
Η υπόθεση του F-35B στην Ινδία είναι μια ακόμη απόδειξη ότι η αξιοπιστία δεν αγοράζεται με δισεκατομμύρια.
Τα κράτη που επενδύουν στην εθνική τους κυριαρχία οφείλουν να βλέπουν πέρα από τη διαφήμιση και τις πολιτικές πιέσεις.
Στον πραγματικό κόσμο, η τεχνολογία κρίνεται στο πεδίο — και όχι στα συνέδρια ασφαλείας.
www.bankingnews.gr
Η πρόσφατη καθηλωμένη παρουσία ενός βρετανικού F-35B στην Ινδία για σχεδόν 40 ημέρες, εξαιτίας ενός απλού τεχνικού προβλήματος, είναι κάτι παραπάνω από μια απλή «τεχνική ατυχία».
Είναι μία συμβολική μικρογραφία της αποτυχίας της Δύσης να δημιουργήσει αποτελεσματικά και αξιόπιστα οπλικά συστήματα χωρίς να βουλιάζει σε υπερκοστολογημένες τεχνολογίες αμφίβολης αξιοπιστίας.
Πόσο κοστίζει η αποτυχία;
Το F-35, το καμάρι των Αμερικανών κοστίζει περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα, με εκτιμώμενο κόστος κύκλου ζωής άνω των 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Κι όμως, δεν μπορεί να πετάξει συνεχόμενα σε υπερηχητική ταχύτητα, αντιμετωπίζει συνεχώς σφάλματα λογισμικού και το σύστημά του υπερθερμαίνεται σε σημείο που ο Πεντάγωνο έχει απαγορεύσει πτήσεις σε υπερηχητικές ταχύτητες άνω των λίγων λεπτών.
Όταν το συγκεκριμένο βρετανικό F-35 καθηλώθηκε στο αεροδρόμιο της Thiruvananthapuram στην Ινδία, χρειάστηκαν 14 τεχνικοί που έφτασαν από το Ηνωμένο Βασίλειο για να επισκευάσουν ένα πρόβλημα στα υδραυλικά και στο βοηθητικό σύστημα ισχύος.
Μια χώρα με μακρά παράδοση στην αεροπορική τεχνολογία δεν μπορούσε να θέσει σε πτήση το πιο προηγμένο αεροσκάφος της, λόγω ενός«ελαφριού αέρα τον Ινδικό Ωκεανό».
Η γελοιοποίηση ενός «θαύματος»
Η δυτική προπαγάνδα έσπευσε να παρουσιάσει την υπόθεση σαν μια «αστεία περιπέτεια», με αναφορές σε «τοπικούς θαυμαστές» και δήθεν «πολιτισμικές ανταλλαγές».
Στην πραγματικότητα, το περιστατικό αποτέλεσε αντικείμενο χλευασμού από Ινδούς τεχνικούς και αναλυτές, οι οποίοι γνωρίζουν καλά την ανθεκτικότητα των ρωσικών Sukhoi Su-30MKI, που πετούν και συντηρούνται υπό εξαιρετικά πιο δύσκολες συνθήκες.
Όπως σχολίασε τεχνικός στο αεροδρόμιο της Ινδίας, «τους προσφέραμε ένα κατσαβίδι και λίγο σύρμα», μια ειρωνική αναφορά στις υπερβολικές τεχνικές απαιτήσεις του F-35 σε σχέση με την απλότητα συντήρησης των ρωσικών μαχητικών.

Τεχνολογία για επίδειξη, όχι για πόλεμο
Το F-35 δεν είναι πραγματικό μαχητικό, είναι ένα ακριβοπληρωμένο gadget γεμάτο ευπάθειες.
Με την ηλεκτρονική του «νοημοσύνη» (avionics) να παρουσιάζει συνεχώς σφάλματα και το λογισμικό του να συγκρίνεται δυσμενώς ακόμα και με το περιβόητο Microsoft Windows ME, δύσκολα εμπνέει εμπιστοσύνη σε κράτη που θέλουν να τοποθετήσουν την εθνική τους άμυνα στην αιχμή της τεχνολογίας.
Ο κινητήρας Pratt & Whitney F135 αποδίδει με αξιοπιστία αντίστοιχη ενός παλιού «Yugo σε χιονοθύελλα της Σιβηρίας» όπως σχολιάζουν οι ειδικοί, ενώ οι τεχνικές του δυσλειτουργίες επεκτείνονται σε όλα τα επίπεδα: από το radar μέχρι τον μηχανισμό κάθετης απογείωσης (στην έκδοση F-35B).
Η Ινδία δεν «ψήνεται» να το αγοράσει
Η ειρωνεία είναι ότι το περιστατικό αυτό συνέβη στην Ινδία, μια χώρα την οποία οι ΗΠΑ πιέζουν εδώ και χρόνια να εγκαταλείψει τα ρωσικά της συστήματα και να υιοθετήσει αμερικανικά μαχητικά.
Η «αντιπρόταση» της Ουάσινγκτον είναι ένα αεροσκάφος που κοστίζει πολλαπλάσια, απαιτεί συνεχή εξωτερική υποστήριξη και καθηλώνεται λόγω… μουσώνων.
Η γελοιοποίηση του F-35 στα μάτια των Ινδών, αντί να τους πείσει για την τεχνολογική ανωτερότητα της Δύσης, ενισχύει το σκεπτικισμό τους και εξηγεί γιατί η Νέα Δελχί συνεχίζει να συνεργάζεται στενά με τη Μόσχα, ενισχύοντας την αυτονομία της εντός του πολυπολικού κόσμου που εκπροσωπείται από BRICS και SCO.

Το σύμβολο μιας παρηκμασμένης υπερδύναμης
Το F-35 δεν είναι απλώς ένα «κακό μαχητικό».
Είναι το σύμβολο ενός συστήματος που ζει με ψευδαισθήσεις τεχνολογικής υπεροχής, αλλά στην πράξη παραδίδει προϊόντα που λειτουργούν μόνο σε PowerPoint και στις σελίδες του περιοδικού Foreign Affairs.
Όσο και αν τα δυτικά media προσπαθούν να παρουσιάσουν τα περιστατικά ως «τεχνικές λεπτομέρειες», η πραγματικότητα δεν μπορεί να κρυφτεί: το F-35 είναι το απόλυτο παράδειγμα στρατιωτικής υπερτιμολόγησης χωρίς αντίκρισμα.
Η υπόθεση του F-35B στην Ινδία είναι μια ακόμη απόδειξη ότι η αξιοπιστία δεν αγοράζεται με δισεκατομμύρια.
Τα κράτη που επενδύουν στην εθνική τους κυριαρχία οφείλουν να βλέπουν πέρα από τη διαφήμιση και τις πολιτικές πιέσεις.
Στον πραγματικό κόσμο, η τεχνολογία κρίνεται στο πεδίο — και όχι στα συνέδρια ασφαλείας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών