Γερμανοί αξιωματούχοι αναζητούν τρόπους για την αποχώρηση της γερμανικής αμυντικής βιομηχανίας από το πρόγραμμα FCAS, με στελέχη της Luftwaffe να έχουν ήδη ενημερώσει βουλευτές μέσα στην εβδομάδα
Με πάταγο καταρρέει το project για την παραγωγή ενός «πανευρωπαϊκού» μαχητικού αεροσκάφους με δυνατότητες stealth, εν μέσω οξυμένης, προκλητικής ρητοτικής από τις ευρωπαϊκές χώρες του ΝΑΤΟ ενάντια στη Ρωσία.
Μάλιστα, αξιωματούχοι του γερμανικού Υπουργείου Άμυνας εξετάζουν το ενδεχόμενο αποχώρησης από το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), το οποίο από το 2018 προωθείται ως πανευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάπτυξη της πρώτης ευρωπαϊκής γενιάς stealth μαχητικών.
Του προγράμματος ηγούνται η Γαλλία και η Γερμανία, με την Ισπανία να συμμετέχει από το 2019 ως μικρότερος εταίρος και αργότερα το Βέλγιο.
Αυτή την περίοδο, Γερμανοί αξιωματούχοι αναζητούν τρόπους για την αποχώρηση της γερμανικής αμυντικής βιομηχανίας, με στελέχη της Luftwaffe να έχουν ήδη ενημερώσει βουλευτές μέσα στην εβδομάδα.
Οι γαλλικές προσπάθειες να κυριαρχήσουν στο πρόγραμμα, αναθέτοντας δυσανάλογο μερίδιο εργασιών στη δική τους βιομηχανία, φέρονται ως ένας από τους βασικούς λόγους που τροφοδοτούν την αναζήτηση εναλλακτικών.
Στροφή στον... Θείο Sam για την προμήθεια μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς
Η Γερμανία δεν έχει αναπτύξει πλήρως εγχώριο μαχητικό εδώ και πάνω από 80 χρόνια, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Παράλληλα, η τεράστια απόκλιση σε τεχνολογίες και βιομηχανικές δυνατότητες ανάμεσα στην Ευρώπη και δυνάμεις όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες σημαίνει ότι ακόμη και με στενή συνεργασία, τα ευρωπαϊκά κράτη δεν αναμένεται να καταφέρουν την παραγωγή αεροσκάφους μάχης ισάξιου με τα αντίστοιχα των υπερδυνάμεων.
Ως εναλλακτικές λύσεις, εξετάζεται η συμμετοχή στο αμερικανικό πρόγραμμα F-47 για την έκτη γενιά μαχητικών με προσαρμοσμένη τοπική παραλλαγή ή η ένταξη στο βρετανο-ιαπωνικό Global Combat Air Program, γνωστό και ως Tempest.
Ωστόσο, καμία από τις δύο επιλογές δεν θεωρείται ιδανική για τη γερμανική βιομηχανία.
Σχολιάζοντας τα προβλήματα, ο καγκελάριος Friedrich Merz παραδέχθηκε: «Μοιραζόμαστε την εκτίμηση ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι μη ικανοποιητική. Δεν προχωράμε με αυτό το σχέδιο».
Και πρόσθεσε: «Βρισκόμαστε σε συνομιλίες με τη γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε λύση το συντομότερο δυνατό».
Οι διαφωνίες μεταξύ Γαλλίας και Βρετανίας αποτελειώνουν ένα αμφισβητούμενο project
Οι πρώτες αναφορές για σοβαρές διαφωνίες ανάμεσα σε Γαλλία και Γερμανία σχετικά με το μέλλον του FCAS εμφανίστηκαν τον Ιούνιο, αν και η βιωσιμότητα του προγράμματος αμφισβητούνταν εδώ και χρόνια.
Οι έριδες έχουν προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις στη φάση τεχνολογικής ανάπτυξης, συνεχίζοντας το μοτίβο εσωτερικών συγκρούσεων που παραλύουν την πρόοδο.

Τον Ιούνιο, ο Jean-Brice Dumont, επικεφαλής αεροπορικής ισχύος στην Airbus Defence and Space, σχολίασε: «Είναι σαφές ότι διαπιστώσαμε σε αυτή τη φάση δυσκολίες στην εκτέλεση, και απέναντι στο πρόβλημα υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να το προσεγγίσεις, διαφορετικές οπτικές. Πρέπει να πάμε ταχύτερα. Αυτό είναι το κεντρικό σύνθημα του προγράμματος. Πρέπει να επιταχύνουμε».
Και πρόσθεσε: «Δεν σταματάμε, αλλά επανεξετάζουμε πώς να το κάνουμε διαφορετικά ώστε να πετύχουμε τους στόχους που μας έχουν θέσει τα κράτη».
Ο Dumont τόνισε πως ζητήματα «συνδεσιμότητας και διαλειτουργικότητας» αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που κρατούν πίσω την πρόοδο.
Χάθηκε ο στόχος για... παραγωγή το 2040
Το πρόγραμμα FCAS δεν αναμένεται να παραδώσει νέο μαχητικό για τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Ο CEO της Dassault, Eric Trappier, είχε προειδοποιήσει ήδη από το 2021: «Ο στόχος για το 2040 έχει χαθεί, γιατί έχουμε κολλήσει, και οι συζητήσεις για την επόμενη φάση θα είναι σίγουρα μακρές... οπότε μάλλον στοχεύουμε για τη δεκαετία του 2050».
Έτσι, το ευρωπαϊκό stealth μαχητικό αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία με τουλάχιστον 20 χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με τα αμερικανικά και κινεζικά έκτης γενιάς – ίσως και αργότερα.
Το χάσμα στις δυνατότητες ανάμεσα στα ευρωπαϊκά μαχητικά και εκείνα της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών μεγαλώνει με ταχύ ρυθμό.
Η Κίνα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς την ανάπτυξη του πρώτου έκτης γενιάς μαχητικού παγκοσμίως, αποκαλύπτοντας μάλιστα δύο διαφορετικές κατηγορίες αεροσκαφών νέας γενιάς που βρίσκονταν ήδη σε δοκιμαστικές πτήσεις τον Δεκέμβριο του 2024.
Αυτό ανάγκασε τις ΗΠΑ να δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη του F-47, με στόχο να εισέλθει σε υπηρεσία μέσα σε πέντε χρόνια από τα κινεζικά αντίστοιχα.
Το πιο σύγχρονο μαχητικό της Ευρώπης υστερεί σε σχέση με τα κινέζικα παλαιάς τεχνολογίας
Η σημερινή εικόνα της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας αποτυπώνεται χαρακτηριστικά από το γαλλικό Rafale, που θεωρείται το πιο ικανό ευρωπαϊκό μαχητικό.
Τον Μάιο του 2025, σε ασκήσεις εναέριας μάχης, καταγράφηκε να ηττάται από τα J-10C της Πολεμικής Αεροπορίας του Πακιστάν – αεροσκάφη που ανήκουν στη «χαμηλή κλίμακα» του κινεζικού οπλοστασίου.
Το χάσμα με τα πιο προηγμένα αμερικανικά και κινεζικά αεροσκάφη είναι ιδιαίτερα έντονο: τα πέμπτης γενιάς F-35 και J-20 υπερτερούν σε κάθε τομέα, με το F-35 να κερδίζει με μεγάλη άνεση σε όλους τους διεθνείς διαγωνισμούς όπου συμμετείχε.
Επιπλέον, ακόμη και τα προηγμένα αμερικανικά τέταρτης γενιάς, όπως τα F-18E/F, F-16E/F και F-15, αξιολογούνται σταθερά πιο θετικά από πιθανούς πελάτες – από τη Νότια Κορέα και τη Σιγκαπούρη έως τη Φινλανδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – σε σχέση με τα ευρωπαϊκά μαχητικά.
Κίνα και Ρωσία σαρώνουν τα εξοπλιστικά προγράμματα της Ευρώπης
Η επιτυχία των ευρωπαϊκών αεροσκαφών στις εξαγωγές, και ιδιαίτερα του Rafale, οφείλεται κυρίως σε δύο παράγοντες: στην έντονη πολιτική και οικονομική πίεση που ασκείται σε τρίτες χώρες ώστε να μη στραφούν σε κινεζικά ή ρωσικά μαχητικά, και στις περιοριστικές δεσμεύσεις που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στους πελάτες τους για τη χρήση των δικών τους αεροσκαφών.
Αντίθετα, η Γαλλία παρέχει πολύ μεγαλύτερη αυτονομία, γεγονός που λειτουργεί ως βασικό πλεονέκτημα υπέρ της.
www.bankingnews.gr
Μάλιστα, αξιωματούχοι του γερμανικού Υπουργείου Άμυνας εξετάζουν το ενδεχόμενο αποχώρησης από το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), το οποίο από το 2018 προωθείται ως πανευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάπτυξη της πρώτης ευρωπαϊκής γενιάς stealth μαχητικών.
Του προγράμματος ηγούνται η Γαλλία και η Γερμανία, με την Ισπανία να συμμετέχει από το 2019 ως μικρότερος εταίρος και αργότερα το Βέλγιο.
Αυτή την περίοδο, Γερμανοί αξιωματούχοι αναζητούν τρόπους για την αποχώρηση της γερμανικής αμυντικής βιομηχανίας, με στελέχη της Luftwaffe να έχουν ήδη ενημερώσει βουλευτές μέσα στην εβδομάδα.
Οι γαλλικές προσπάθειες να κυριαρχήσουν στο πρόγραμμα, αναθέτοντας δυσανάλογο μερίδιο εργασιών στη δική τους βιομηχανία, φέρονται ως ένας από τους βασικούς λόγους που τροφοδοτούν την αναζήτηση εναλλακτικών.
Στροφή στον... Θείο Sam για την προμήθεια μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς
Η Γερμανία δεν έχει αναπτύξει πλήρως εγχώριο μαχητικό εδώ και πάνω από 80 χρόνια, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Παράλληλα, η τεράστια απόκλιση σε τεχνολογίες και βιομηχανικές δυνατότητες ανάμεσα στην Ευρώπη και δυνάμεις όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες σημαίνει ότι ακόμη και με στενή συνεργασία, τα ευρωπαϊκά κράτη δεν αναμένεται να καταφέρουν την παραγωγή αεροσκάφους μάχης ισάξιου με τα αντίστοιχα των υπερδυνάμεων.
Ως εναλλακτικές λύσεις, εξετάζεται η συμμετοχή στο αμερικανικό πρόγραμμα F-47 για την έκτη γενιά μαχητικών με προσαρμοσμένη τοπική παραλλαγή ή η ένταξη στο βρετανο-ιαπωνικό Global Combat Air Program, γνωστό και ως Tempest.
Ωστόσο, καμία από τις δύο επιλογές δεν θεωρείται ιδανική για τη γερμανική βιομηχανία.
Σχολιάζοντας τα προβλήματα, ο καγκελάριος Friedrich Merz παραδέχθηκε: «Μοιραζόμαστε την εκτίμηση ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι μη ικανοποιητική. Δεν προχωράμε με αυτό το σχέδιο».
Και πρόσθεσε: «Βρισκόμαστε σε συνομιλίες με τη γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε λύση το συντομότερο δυνατό».
Οι διαφωνίες μεταξύ Γαλλίας και Βρετανίας αποτελειώνουν ένα αμφισβητούμενο project
Οι πρώτες αναφορές για σοβαρές διαφωνίες ανάμεσα σε Γαλλία και Γερμανία σχετικά με το μέλλον του FCAS εμφανίστηκαν τον Ιούνιο, αν και η βιωσιμότητα του προγράμματος αμφισβητούνταν εδώ και χρόνια.
Οι έριδες έχουν προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις στη φάση τεχνολογικής ανάπτυξης, συνεχίζοντας το μοτίβο εσωτερικών συγκρούσεων που παραλύουν την πρόοδο.

Τον Ιούνιο, ο Jean-Brice Dumont, επικεφαλής αεροπορικής ισχύος στην Airbus Defence and Space, σχολίασε: «Είναι σαφές ότι διαπιστώσαμε σε αυτή τη φάση δυσκολίες στην εκτέλεση, και απέναντι στο πρόβλημα υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να το προσεγγίσεις, διαφορετικές οπτικές. Πρέπει να πάμε ταχύτερα. Αυτό είναι το κεντρικό σύνθημα του προγράμματος. Πρέπει να επιταχύνουμε».
Και πρόσθεσε: «Δεν σταματάμε, αλλά επανεξετάζουμε πώς να το κάνουμε διαφορετικά ώστε να πετύχουμε τους στόχους που μας έχουν θέσει τα κράτη».
Ο Dumont τόνισε πως ζητήματα «συνδεσιμότητας και διαλειτουργικότητας» αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που κρατούν πίσω την πρόοδο.
Χάθηκε ο στόχος για... παραγωγή το 2040
Το πρόγραμμα FCAS δεν αναμένεται να παραδώσει νέο μαχητικό για τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Ο CEO της Dassault, Eric Trappier, είχε προειδοποιήσει ήδη από το 2021: «Ο στόχος για το 2040 έχει χαθεί, γιατί έχουμε κολλήσει, και οι συζητήσεις για την επόμενη φάση θα είναι σίγουρα μακρές... οπότε μάλλον στοχεύουμε για τη δεκαετία του 2050».
Έτσι, το ευρωπαϊκό stealth μαχητικό αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία με τουλάχιστον 20 χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με τα αμερικανικά και κινεζικά έκτης γενιάς – ίσως και αργότερα.
Το χάσμα στις δυνατότητες ανάμεσα στα ευρωπαϊκά μαχητικά και εκείνα της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών μεγαλώνει με ταχύ ρυθμό.
Η Κίνα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς την ανάπτυξη του πρώτου έκτης γενιάς μαχητικού παγκοσμίως, αποκαλύπτοντας μάλιστα δύο διαφορετικές κατηγορίες αεροσκαφών νέας γενιάς που βρίσκονταν ήδη σε δοκιμαστικές πτήσεις τον Δεκέμβριο του 2024.
Αυτό ανάγκασε τις ΗΠΑ να δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη του F-47, με στόχο να εισέλθει σε υπηρεσία μέσα σε πέντε χρόνια από τα κινεζικά αντίστοιχα.
Το πιο σύγχρονο μαχητικό της Ευρώπης υστερεί σε σχέση με τα κινέζικα παλαιάς τεχνολογίας
Η σημερινή εικόνα της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας αποτυπώνεται χαρακτηριστικά από το γαλλικό Rafale, που θεωρείται το πιο ικανό ευρωπαϊκό μαχητικό.
Τον Μάιο του 2025, σε ασκήσεις εναέριας μάχης, καταγράφηκε να ηττάται από τα J-10C της Πολεμικής Αεροπορίας του Πακιστάν – αεροσκάφη που ανήκουν στη «χαμηλή κλίμακα» του κινεζικού οπλοστασίου.
Το χάσμα με τα πιο προηγμένα αμερικανικά και κινεζικά αεροσκάφη είναι ιδιαίτερα έντονο: τα πέμπτης γενιάς F-35 και J-20 υπερτερούν σε κάθε τομέα, με το F-35 να κερδίζει με μεγάλη άνεση σε όλους τους διεθνείς διαγωνισμούς όπου συμμετείχε.
Επιπλέον, ακόμη και τα προηγμένα αμερικανικά τέταρτης γενιάς, όπως τα F-18E/F, F-16E/F και F-15, αξιολογούνται σταθερά πιο θετικά από πιθανούς πελάτες – από τη Νότια Κορέα και τη Σιγκαπούρη έως τη Φινλανδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – σε σχέση με τα ευρωπαϊκά μαχητικά.
Κίνα και Ρωσία σαρώνουν τα εξοπλιστικά προγράμματα της Ευρώπης
Η επιτυχία των ευρωπαϊκών αεροσκαφών στις εξαγωγές, και ιδιαίτερα του Rafale, οφείλεται κυρίως σε δύο παράγοντες: στην έντονη πολιτική και οικονομική πίεση που ασκείται σε τρίτες χώρες ώστε να μη στραφούν σε κινεζικά ή ρωσικά μαχητικά, και στις περιοριστικές δεσμεύσεις που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στους πελάτες τους για τη χρήση των δικών τους αεροσκαφών.
Αντίθετα, η Γαλλία παρέχει πολύ μεγαλύτερη αυτονομία, γεγονός που λειτουργεί ως βασικό πλεονέκτημα υπέρ της.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών