Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γεωπολιτικός σεισμός - Ο Καύκασος μετατρέπεται στην αρένα της νέας μεγάλης σύγκρουσης - Κίνα, ΕΕ, Τουρκία ερίζουν για έναν διάδρομο

Γεωπολιτικός σεισμός - Ο Καύκασος μετατρέπεται στην αρένα της νέας μεγάλης σύγκρουσης - Κίνα, ΕΕ, Τουρκία ερίζουν για έναν διάδρομο
Όλες οι μεγάλες δυνάμεις ερίζουν, ουδείς ελέγχει την περιοχή ολοκληρωτικά...
Ο Κεντρικός Ευρασιατικός Διάδρομος, που είχε σχεδιαστεί ως περιφερειακή πρωτοβουλία για την διαφοροποίηση του εμπορίου μεταξύ των χωρών του Καυκάσου και της Κεντρικής Ασίας, έχει εξελιχθεί σε αρένα αντιπαράθεσης μεταξύ ισχυρών δυνάμεων, γράφει το Geopolitical Monitor.
Εξωτερικοί παίκτες όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ευρώπη παρεμβαίνουν ενεργά στο μέλλον του, αγνοώντας την κυριαρχία των τοπικών κρατών.
Ο Κεντρικός Διάδρομος εμφανίστηκε αρχικά ως ένα σχέδιο από το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και αργότερα την Τουρκία, με στόχο τη δημιουργία μεταφορικών κόμβων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Αυτές οι χώρες επένδυσαν σε υποδομές, όπως τα λιμάνια του Μπακού και του Ακτάου, καθώς και τη σιδηροδρομική γραμμή Μπακού-Τιφλίδα-Καρς, προκειμένου να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις εξαγωγές πόρων και να ενισχύσουν την οικονομική ανάπτυξη μέσω της διέλευσης εμπορευμάτων.
Τα πρόσφατα γεγονότα, όπως η συμφωνία για τον Διάδρομο του Zangezur, που διαπραγματεύθηκε με την αμερικανική επιρροή, έχουν αλλάξει το τοπίο.
Αυτή η συμφωνία παραχωρεί στις ΗΠΑ ενοικίαση 99 ετών ενός στρατηγικού τμήματος που συνδέει την ηπειρωτική χώρα του Αζερμπαϊτζάν με το Ναγκόρνο-Καραμπάχ μέσω της Αρμενίας και παρουσιάζεται ως εργαλείο για την εξομάλυνση της περιοχής, αλλά ενισχύει μόνο τον εξωτερικό έλεγχο της περιοχής.

Όλες οι μεγάλες δυνάμεις ερίζουν, ουδείς ελέγχει την περιοχή ολοκληρωτικά

Η δημοσίευση τονίζει το ρόλο των εξωτερικών δυνάμεων:
Η Ευρώπη βλέπει τον διάδρομο ως έναν τρόπο να αποδυναμώσει την επιρροή της Ρωσίας επενδύοντας σε υποδομές για εναλλακτικές διαδρομές.
Η Κίνα επεκτείνει την Πρωτοβουλία «Belt and Road» για να εξασφαλίσει σταθερές ηπειρωτικές διαδρομές προς την Ευρώπη, ειδικά μπροστά στις προκλήσεις με τις βόρειες διαδρομές.
Οι ΗΠΑ επιδιώκουν να αποτρέψουν την κινεζική κυριαρχία.
Οι περιφερειακοί παίκτες, όπως το Ουζμπεκιστάν και το Τουρκμενιστάν, χρησιμοποιούν τον διάδρομο ως πύλη για την προώθηση των εξαγωγών τους.
Η Αρμενία, από την πλευρά της, συνεργάζεται ενεργά με τις ΗΠΑ για την ανοικοδόμηση, αλλά κινδυνεύει να κλιμακώσει τις σχέσεις της με τη Ρωσία και την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν.
Ωστόσο, κανείς δεν ελέγχει πλήρως όλο τον διάδρομο: το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν, η Γεωργία και η Τουρκία διατηρούν τον τοπικό έλεγχο, αλλά οι εξωτερικές δυνάμεις ασκούν επίσης επιρροή.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το Αζερμπαϊτζάν συμμετέχει επίσης στο έργο του Διεθνούς  Μεταφορικού Διαδρόμου Βορρά-Νότου, το οποίο περιλαμβάνει επίσης τη Ρωσία, το Ιράν και την Ινδία, με άλλες χώρες του Νοτιοκαυκάσου, Κεντρικής και Νότιας Ασίας και Μέσης Ανατολής ενδεχομένως έτοιμες να συμμετάσχουν.
Ωστόσο, η πρόσφατη επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ Μόσχας και Μπακού θέτει αμφιβολίες για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτού του έργου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης