Η αμερικανική εταιρεία Ramoco Fuels προτίθεται να μισθώσει και στη συνέχεια να αποκτήσει, μέσω συμφωνίας lease-to-own, και τα 194 πρατήρια καυσίμων που διαχειρίζεται η Lukoil στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η συνολική αξία της συναλλαγής τοποθετείται στα 150 εκατ. δολάρια, με καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της αγοράς την 31η Δεκεμβρίου 2027, όπως ανέφεραν πηγές στην Izvestia που γνωρίζουν την αμερικανική πρόταση.
Οι ειδικοί χαρακτηρίζουν το τίμημα σχετικά χαμηλό, υπολογίζοντας ότι εμπεριέχει έκπτωση 50-70%, ενώ εκτιμάται πως η ρωσική εταιρεία ενδέχεται να απορρίψει την προσφορά.
Ένας από τους συνομιλητές δήλωσε ότι η Ramoco Fuels προτείνει μια κύρια μίσθωση διάρκειας 24 μηνών (master lease), η οποία θα μετατρέπεται αυτόματα σε εξαγορά του συνόλου της λιανικής δραστηριότητας καυσίμων της Lukoil στις ΗΠΑ «μόλις ικανοποιηθούν όλες οι ρυθμιστικές απαιτήσεις, οι περιβαλλοντικοί όροι και οι προϋποθέσεις που σχετίζονται με τα franchise».
Νομικές παράμετροι
Η Sofya Lukinova, επικεφαλής του νομικού τμήματος της VMT Consult, επισήμανε στην Izvestia ότι μια συμφωνία lease-to-own μπορεί να θεωρηθεί μια σχετικά ισορροπημένη λύση, καθώς επιτρέπει τη συνέχιση της λειτουργίας ξένων περιουσιακών στοιχείων έως ότου αρθούν οι κυρώσεις.
Συμπλήρωσε, ωστόσο, ότι «τα χρήματα που θα εισπραχθούν μέσω της μίσθωσης θα δεσμευθούν σε ειδικό λογαριασμό, εκτός εάν το Office of Foreign Assets Control (OFAC/OFAC) εγκρίνει τη χρήση τους για επιχειρησιακές ανάγκες». Διευκρίνισε επίσης ότι «οι πληρωμές βάσει της σύμβασης μίσθωσης θα παραμένουν μπλοκαρισμένες, εκτός εάν υπάρξει άδεια από την OFAC για την αξιοποίησή τους σε λειτουργικό επίπεδο».
Οι αναλυτές της αγοράς θεωρούν την πρόταση της Ramoco Fuels μάλλον μέτρια.
Σύμφωνα με την κλαδική πλατφόρμα InfoTEK, το κόστος εξαγοράς ενός μεμονωμένου πρατηρίου καυσίμων στην Ευρώπη κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 2 και 3 εκατ. ευρώ.
Η τελική τιμή επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες, όπως η γεωγραφική θέση, το μέγεθος του σημείου, η εμπορική κίνηση, αλλά και η ύπαρξη συνοδευτικών υπηρεσιών – για παράδειγμα, κατάστημα convenience store, πλυντήριο αυτοκινήτων (car wash) ή σταθμός service.
Στην ίδια γραμμή, η Olga Orlova, αναλυτής στο Ινστιτούτο Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου υπογράμμισε ότι η αποτίμηση κάθε πρατηρίου είναι ιδιαίτερα εξατομικευμένη και εξαρτάται από πολλές μεταβλητές, χωρίς ωστόσο να αφήνει περιθώρια αμφιβολίας ότι «η προσφορά της Ramoco Fuels βρίσκεται αισθητά κάτω από τα επίπεδα της αγοράς, με discount περίπου 50-70%».
Η Orlova εκτίμησε ότι η προτεινόμενη δομή της συμφωνίας είναι λειτουργικά υλοποιήσιμη. Παρ’ όλα αυτά, «εάν η ρωσική εταιρεία θεωρήσει το τίμημα ανεπαρκές, η πρόταση απλώς θα απορριφθεί».
Πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο τα περιουσιακά στοιχεία να καταλήξουν τελικά σε έναν μεμονωμένο, μεγαλύτερο επενδυτή.
Σε αυτή την περίπτωση, η Ramoco Fuels ενδέχεται να χρειαστεί να διαπραγματευθεί εκ νέου με τον τελικό αγοραστή, προσφέροντας υψηλότερη τιμή.
Καταληκτικά, οι ειδικοί σημειώνουν ότι το αποτέλεσμα παραμένει ανοιχτό: είτε η Lukoil θα αρνηθεί, είτε θα προκύψει νέος γύρος διαπραγματεύσεων με αναθεωρημένο τίμημα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών