Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Γιατί ακριβαίνει η βενζίνη - Πότε θα πέσει η τιμή της - Πώς επηρεάζει τον πληθωρισμό

Γιατί ακριβαίνει η βενζίνη - Πότε θα πέσει η τιμή της - Πώς επηρεάζει τον πληθωρισμό
Η περιορισμένη προσφορά αυξάνει την τιμή της βενζίνης - Σημαντικές οι επιπτώσεις στις τιμές βενζίνης της Ευρώπης από το εμπάργκο στα καύσιμα της Ρωσίας
Σχετικά Άρθρα
Στις ειδήσεις κυριαρχούν οι αναφορές στην κίνηση των τιμών του πετρελαίου, μερικές φορές όμως οι τιμές των πετρελαϊκών παραγωγών εμφανίζουν μεγαλύτερες διακυμάνσεις.
Στις αρχές του χρόνου, το αργό πετρέλαιο Brent διαπραγματευόταν γύρω στα 78 δολάρια το βαρέλι.
Την περασμένη εβδομάδα άγγιξε τα 83 δολάρια το βαρέλι, δηλαδή μέσα σε επτά μήνες η αύξηση του ήταν χαμηλότερη του 10%.
Η βενζίνη, όμως, ξεκίνησε τη χρονιά με λιγότερο από 2,50 δολάρια το γαλόνι, την περασμένη εβδομάδα ξεπέρασε τα 2,90 δολάρια και αναμένεται να φτάσει τα 3 δολάρια.
Έχει αυξηθεί δηλαδή πάνω από 20% στο επτάμηνο σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Bloomberg.
bfmA63B.jpg


Οι τιμές της βενζίνης επηρεάζουν τον πληθωρισμό

Η αύξηση στις τιμές της βενζίνης προκαλεί ανησυχία για τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, διότι η βενζίνη, μαζί με το ντίζελ, διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο όσον αφορά τον πληθωρισμό.
Όταν αυξάνεται η τιμή των καυσίμων, αυξάνονται και οι τιμές όλων των άλλων αγαθών, γιατί όλα τα άλλα αγαθά μετακινούνται από το ένα μέρος στο άλλο — από τον παραγωγό στον καταναλωτή — με οχήματα που χρησιμοποιούν είτε ντίζελ είτε βενζίνη.
Το ντίζελ χρησιμοποιείται περισσότερο στη μεταφορά εμπορευμάτων, η βενζίνη είναι πολύ πιο δημοφιλής στα IX.
Η ζήτηση της βενζίνης είναι ένας οικονομικός δείκτης που παρακολουθούν με προσοχή οι αναλυτές για να αποκτήσουν μια εικόνα για την κατάσταση της οικονομίας, μεταξύ πολλών άλλων.
Αυτή τη στιγμή, τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η ζήτηση βενζίνης είναι ισχυρή, ένδειξη που θα αποτελούσε αιτία αισιοδοξίας για την παγκόσμια οικονομία αν η προσφορά δεν υπολείπονταν των προσδοκιών.

Η περιορισμένη προσφορά αυξάνει τις τιμές

Το πρόβλημα της περιορισμένης προσφοράς τροφοδοτεί την ανησυχία για νέο πληθωριστικό κύμα, παρά τις προσπάθειες των κεντρικών τραπεζών στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό μέσω των διαδοχικών αυξήσεων επιτοκίων.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Fed αύξησε ξανά τα επιτόκιά της κατά 25 μονάδες βάσης την περασμένη εβδομάδα.
Παρ' όλα αυτά, οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν ξανά, κατά 4% μάλιστα σε μία μόνο ημέρα.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα αποθέματα βενζίνης είναι περίπου 7% κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας για αυτήν την περίοδο του έτους.
Και οι ενεργές πλατφόρμες πετρελαίου έχουν περιοριστεί.
Στην Ευρώπη, οι κυβερνήσεις χρειάστηκε να παρέμβουν πέρυσι και να επιδοτήσουν τα καύσιμα, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του embargo στο ρωσικό αργό.
Η κίνηση προκάλεσε πολλές επικρίσεις από τους υποστηρικτές της πράσινης μετάβασης που υποστήριξαν ότι η ΕΕ ενθαρρύνει την χρήση των προϊόντων πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Ωστόσο, οι κυβερνήσεις που έδωσαν επιδοτήσεις γνώριζαν πολύ καλά τι έκαναν: απέφυγαν τις διαμαρτυρίες από εκατομμύρια οδηγούς των οποίων το βιοτικό επίπεδο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κόστος των καυσίμων.
Εν τω μεταξύ, και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αύξησε τα επιτόκια στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο και πλέον δεκαετιών.
Και η τιμή της βενζίνης δεν πέφτει.
Γιατί απλά δεν υπάρχει αρκετή προσφορά.

bfm4F0B_0_1.jpg

Ο ρόλος του embargo στα ρώσικα καύσιμα

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα αποθέματα βενζίνης είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο της πενταετίας, τόσο λόγω του χάσματος μεταξύ ζήτησης και ρυθμών παραγωγής, αλλά και λόγω των απρογραμμάτιστων διακοπών στα διυλιστήρια, σημείωσε στην έκθεσή του το Bloomberg, όπως αυτή στις εγκαταστάσεις της Exxon στο Baton Rouge.
Μάλιστα, για αυτήν την εποχή, τα αποθέματα βενζίνης είναι τα χαμηλότερα από το 2015...
Στην Ευρώπη, η διύλιση και παραγωγή βενζίνης κινούνται πτωτικά λόγω των διαδηλώσεων στη Γαλλία και ενός ατυχήματος στο διυλιστήριο Pernis της Shell στην Ολλανδία που οδήγησε στο κλείσιμο μιας μονάδας.
Εν τω μεταξύ οι κυβερνήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού προωθούν απαγορεύσεις για τα βενζινοκίνητα οχήματα την ώρα που κατά το Bloomberg η κατανάλωση αυξάνεται.
Με δυο λόγια η κατανάλωση βενζίνης στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία βρίσκεται σε άνοδο, ενώ λόγω του εμπάργκο στα ρωσικά καύσιμα, είναι περιορισμένες οι πρώτες ύλες που απαιτούνται για την παραγωγή βενζίνης.
Στην Ασία πάλι, τα κινεζικά διυλιστήρια παράγουν εκατομμύρια βαρέλια βενζίνης και ντίζελ. Στην πραγματικότητα, παράγουν τόσο πολύ που πρόσφατα πιέστηκαν τα περιθώρια διύλισης για όλη την Ασία.
Αλλά το μεγαλύτερο μέρος της βενζίνης και του ντίζελ που παράγουν τα κινεζικά διυλιστήρια καταναλώνεται τοπικά.

Θα επιμείνει η περιορισμένη προσφορά και οι υψηλές τιμές

Η εικόνα που δίνουν οι τάσεις της προσφοράς και της ζήτησης βενζίνης είναι για πολύ καιρό θα έχουμε περιορισμένη προσφορά, άρα και υψηλές τιμές.
Το γεγονός αυτό, με τη σειρά του, πιθανότατα θα συνεχίσει να τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, παρά τις προσπάθειες των κεντρικών τραπεζών - προσπάθειες, που δυστυχώς επίσης κάνουν τη ζωή πιο ακριβή.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης