Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Το σχέδιο της Ρωσίας για κατασκευή σκιώδους στόλου για τη μεταφορά LNG στις φιλικές χώρες - Το έργο Arctic LNG 2 της Novatek

Το σχέδιο της Ρωσίας για κατασκευή σκιώδους στόλου για τη μεταφορά LNG στις φιλικές χώρες - Το έργο Arctic LNG 2 της Novatek
Η κοινή μελέτη της S&P Global Commodity Insights και της S&P Global Market Intelligence διαπίστωσε ότι 591 τάνκερ από τον Απρίλιο είτε επιβεβαιώθηκε από τις δυτικές αρχές ότι παραβίασαν τις κυρώσεις είτε διέτρεχαν υψηλό κίνδυνο παραβίασής τους, αντιπροσωπεύοντας λίγο περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου
Η Ρωσία κατασκευάζει έναν «σκιώδη στόλο LNG» για τη μεταφορά φορτίων φυσικού αερίου ενόψει των κυρώσεων της Δύσης,  επαναλαμβάνοντας την πρακτική της στη ναυτιλία αργού και πετρελαϊκών προϊόντων, επισήμανε η ναυτιλιακή εταιρεία Flex LNG στις 23 Μαΐου, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας hellenicshippingnews το Σάββατο 25 Μαΐου.
Να σημειωθεί ότι οι υπουργοί Οικονομικών της G7, που συναντήθηκαν στην Ιταλία, δήλωσαν (25/5) «αποφασισμένοι να αυξήσουν τις κυρώσεις» εναντίον του χρηματοπιστωτικού και παραγωγικού τομέα της Ρωσίας για να «μειώσουν» τα έσοδά της, σύμφωνα με προσχέδιο του τελικού ανακοινωθέντος που έλαβε το Γαλλικό Πρακτορείο.
Μεταξύ των τρόπων που εξετάστηκαν, οι υπουργοί προτείνουν «να συνεχιστεί η στόχευση των ενεργειακών εσόδων της Ρωσίας και των μελλοντικών εξαγωγικών δυνατοτήτων της».
Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν υιοθετήσει μια σειρά κυρώσεων για να προσπαθήσουν να προκαλέσουν ασφυξία στη ρωσική οικονομία με μικρή ωστόσο επιτυχία μέχρι στιγμής.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη επιβάλει 13 πακέτα κυρώσεων κατά της Ρωσίας και τώρα εξετάζει το ενδεχόμενο να στοχοθετήσει το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε ένα νέο πακέτο κυρώσεων, που απαγορεύει τη μεταφορά του μέσω της ΕΕ.

Το έργο Arctic LNG 2 της Novatek

Ενώ οι τρέχουσες κυρώσεις στη ναυτιλία για τη μεταφορά του ρωσικού LNG έχουν αμβλυνθεί και επικεντρώνονται κυρίως στους περιορισμούς όσον αφορά τη ζήτηση, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν επιβάλει κυρώσεις στο έργο Arctic LNG 2 της Novatek, με συνολική προγραμματισμένη παραγωγική ικανότητα 19,8 εκατομμυρίων τόνους/έτος.
Η ΕΕ εξετάζει τώρα παρόμοια μέτρα που θα μπορούσαν να διευρύνουν τους περιορισμούς ώστε να συμπεριλάβουν επανεξαγωγές υφιστάμενου ρωσικού LNG από τους λιμένες της.
Οι κατασκευαστές του έργου του Arctic LNG 2 σχεδίαζαν αρχικά να κατασκευάσουν περίπου 21 παγοθραυστικά πλοία LNG Arc7 εξειδικευμένα να λειτουργούν σε συνθήκες παγετού, αλλά η κατασκευή των πλοίων χωρητικότητας 172.600 κυβικών μέτρων παρεμποδίστηκε από κυρώσεις και η τύχη τους ήταν αβέβαιη.
Το Arctic LNG 2, που αρχικά είχε προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία σε φάσεις μεταξύ 2023 και 2026, δεν μπόρεσε να ξεκινήσει την παραγωγή LNG λόγω της έλλειψης πλοίων παγοθραυστικών  και θα μπορούσε να στραφεί στην υπάρχουσα χωρητικότητα για να καλύψει τις απαιτήσεις εξαγωγών, επισήμανε η Flex στην τριμηνιαία έκθεσή της.
Επί του παρόντος, περίπου 15 παγοθραυστικά πλοία μεταφοράς  LNG εξυπηρετούν το έργο Yamal LNG της Novatek.
Ένα πιθανό σενάριο είναι ότι αυτά τα πλοία θα μεταφέρουν επίσης φορτία από το Arctic LNG 2 σε μη παγωμένα ύδατα για μεταφόρτωση σε συμβατικά πλοία, τα οποία στη συνέχεια αποπλέουν σε αγοραστές από το εξωτερικό.
Αυτό θα οδηγούσε σε πρόσθετη ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG, ειδικά εάν εγκριθούν και οι προτεινόμενες κυρώσεις της ΕΕ για το ρωσικό LNG.
 
 Οι συναλλαγές

Καθώς η δραστηριότητα για παλιά πλοία με αδιαφανείς εταιρείες φέρεται να έχει αυξηθεί, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Flex Oystein Kalleklev δήλωσε σε τηλεδιάσκεψη: «Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι η αρχή του σκιώδους στόλου των LNG…
Θα πρέπει να κάνουν περισσότερες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο».
Η TradeWinds ανέφερε ότι ελάχιστα γνωστές εταιρείες που εδρεύουν στο Βιετνάμ, την Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόραζαν πρόσφατα παλαιά τάνκερ, με ορισμένες συμφωνίες να πραγματοποιούνται σε υψηλές τιμές.
«[Μπορεί] να απορροφούν μέρος της χωρητικότητας του αγωγού που διαφορετικά θα καταργούνταν», είπε ο Kalleklev.

Διαπιστωμένες συναλλαγές

Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων έχουν αναφερθεί ακόμη και όταν η Ρωσία συσσώρευσε μεγάλο αριθμό πετρελαιοφόρων μέσω εξωχώριων εταιρειών ή σε συντονισμό με εταιρείες φαντάσματα  —πολλές από τις οποίες εδρεύουν σε άλλες χώρες— από την εισβολή της στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 για να παρακάμψει το embargo πετρελαίου της Δύσης και το Ανώτατο όριο τιμών της ομάδας των G7, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς και κυβερνητικούς αξιωματούχους, συχνά τις αποκαλούν «σκιώδη», «γκρίζο» ή «σκοτεινό «στόλο».
Μια κοινή μελέτη της S&P Global Commodity Insights και της S&P Global Market Intelligence διαπίστωσε ότι 591 τάνκερ από τον Απρίλιο είτε επιβεβαιώθηκαν από τις δυτικές αρχές ότι παραβίασαν τις κυρώσεις είτε διέτρεχαν υψηλό κίνδυνο παραβίασής τους, αντιπροσωπεύοντας λίγο περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
«Η Ρωσία σχεδιάζει να κάνει κάτι παρόμοιο με αυτό που έχουμε δει στην περίπτωση του πετρελαίου και άλλων ενεργειακών αγαθών», είπε ο Kalleklev.
Η προειδοποίηση της εισηγμένης στο Όσλο και τη Νέα Υόρκη εταιρείας έρχεται καθώς η ΕΕ συζητά το 14ο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, το οποίο ενδέχεται να περιλαμβάνει μέτρα που αποσκοπούν στον περιορισμό των επανεξαγωγών ρωσικού LNG που αποβιβάζεται σε λιμάνια της ΕΕ σε άλλες αγορές.
Δεν είναι σαφές εάν ένα τέτοιο μέτρο θα στόχευε τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, οι οποίες θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε διεθνή ύδατα.

Πρόθυμοι αγοραστές

Η ΕΕ είδε τις αγορές φυσικού αερίου και LNG από τη Ρωσία να μειώνονται από 155 Bcm το 2021 σε 80 Bcm το 2022 και σε μόλις 43 Bcm πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, δεν θα υπάρξει καμία απαγόρευση σε όλη την ΕΕ για τις ρωσικές εισαγωγές προς το παρόν, καθώς τα κράτη μέλη πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αποφασίσουν πώς να περιορίσουν τα επίπεδα εισαγωγών μεμονωμένα.
Ακόμη και αν η ΕΕ επρόκειτο να μειώσει σημαντικά τις αγορές ρωσικού LNG, τα φορτία θα διοχετεύονταν σε «πρόθυμους αγοραστές» στη Βραζιλία, την Ινδία, την Κίνα και τη Νότια Αφρική, με αποτέλεσμα μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης, είπε ο Kalleklev. Σε αυτό το σενάριο θα μπορούσε να αυξηθεί η ζήτηση σε τόνο μίλια.
Η Platts, μέρος της Commodity Insights, εκτίμησε την τιμή ναύλωσης για ένα carrier Tri-Fuel Diesel Electric LNG στον Ατλαντικό σε 36.500 δολ. ημέρα και τα τέλη μεταφοράς ενός τάνκερ διππλου καυσίμου σε 47.500 δολ/ημέρα στις 23 Μαΐου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης