Σύμφωνα με ένα από τα υπό συζήτηση σκέλη, ο κρατικός κολοσσός Rosneft θα απορροφήσει την Gazprom Neft, θυγατρική της Gazprom και τη μεγαλύτερη μη κρατική πετρελαϊκή εταιρεία στη Ρωσία, τη Lukoil.
Αυτό εξυπηρετεί τα σχέδια της ρωσικής κυβέρνησης - παρά την πίεση των κυρώσεων - να ενοποιώντας την προσφορά να διατηρήσει σταθερά τα έσοδα της τα οποία είναι κρίσιμα για τη διεξαγωγή της πολεμικής προσπάθειας.
Η εταιρεία θα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο μετά την Aramco από τη Σαουδική Αραβία.
Μια εταιρεία που θα παράγει σχεδόν τρεις φορές περισσότερες από την Exxon Mobil, τη μεγαλύτερη παραγωγό εταιρία των ΗΠΑ και θα μπορούσε να επιτρέψει στη Ρωσία να πιέσει για υψηλότερες τιμές από καταναλωτές όπως η Ινδία και η Κίνα.
Ένας ενεργειακός γίγαντας μπορεί καλύτερα να αντιμετωπίσει τις δυτικές κυρώσεις που δυσκολεύουν τις εξαγωγές, αποθαρρύνουν την υλοποίηση νέων μεγάλων έργων ετρελαίου και φπυσικού αερίου και περιορίζουν τις πληρωμές, λένε οι πηγές.
Οι υποστηρικτές του σχεδίου πιστεύουν ότι η νέα εταιρεία θα είναι σε θέση να έχει πολυ μεγαλύτερα έσοδα.
Ένας από τους λόγους είναι πως το πετρέλαιο και των τριών εταιρειών μπορεί να πωληθεί με τη βοήθεια ενός μεγάλου τμήματος των συνεταίρων της Lukoil στη Dubai Litasco.
Μεταξύ των εμποδίων για τη δημιουργία της εταιρείας είναι η αντίθεση ορισμένων ηγετών της Rosneft και της Lukoil, καθώς και το πρόβλημα της άντλησης κεφαλαίων για την πληρωμή των μετόχων της Lukoil, ο μεγαλύτερος από τους οποίους είναι ο Vagit Alekperov, ο οποίος μετά την εισβολή απομακρύνθηκε επίσημα από την άμεση διαχείριση της εταιρείας.
Η εφημερίδα επικαλέστηκε έναν εκπρόσωπο της Rosneft ότι το δημοσίευμα ήταν εσφαλμένη αλλά αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις, ενώ εκπρόσωπος της Lukoil δήλωσε στην εφημερίδα ότι ούτε η εταιρεία ούτε οι μέτοχοί της βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις συγχώνευσης «με κανένα μέρος, καθώς αυτό δεν θα ήταν προς το συμφέρον της η εταιρεία».Η εφημερίδα επικαλέστηκε εκπρόσωπο του Κρεμλίνου που είπε ότι η κυβέρνηση δεν γνώριζε για συμφωνία.
Το Κρεμλίνο είπε τον περασμένο μήνα ότι δεν μπορούσε να επιβεβαιώσει μια αναφορά ότι ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας είχε υποβάλει πρόταση για εθνικοποίηση του ενεργειακού τομέα.
Ολλανδικό δικαστήριο θα αποφανθεί την επόμενη εβδομάδα σχετικά με την έφεση της Shell για μια απόφαση-ορόσημο δικαστηρίου του 2021.
Ένα κανάλι που ονομάζεται EJ στο Telegram, επικαλούμενο ανώνυμες πηγές, ανέφερε ότι ο υπουργός Ενέργειας Sergei Tsivilev πρότεινε στον Πρόεδρο Putin σε μια συνάντηση στο Κρεμλίνο να κρατικοποιηθεί ο ενεργειακός τομέας - βασικός πάροχος μετρητών για το κράτος.
(Εξαιτίας των κυρώσεων δεν υπάρχουν νεώτερα στοιχεία)
Η μειωση των εξαγωγών
Οι εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν κατά 3,3% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών παρουσίασαν μείωση 29,9%, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης της Ρωσίας Alexander Novak την Τρίτη (5/11).
Οι δηλώσεις του Novak έγιναν κατά τη διάρκεια παρουσίασης στη συνεδρίαση του Συμβουλίου της Ρωσικής Ομοσπονδίας που πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα.
Επισήμανε ότι η παραγωγή πετρελαίου της Ρωσίας μειώθηκε κατά 0,8% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, υποχωρώντας στους 530,6 εκατομμύρια τόνους, ενώ οι εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν επίσης κατά 3,3% σε 234,4 εκατομμύρια τόνους.Την ίδια περίοδο, οι εξαγωγές φυσικού αερίου της Ρωσίας μέσω αγωγών μειώθηκαν κατά 29,9% στα 99,6 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μειώθηκαν κατά 1,9% στα 45,4 δισ. κυβικά μέτρα.
Η παραγωγή φυσικού αερίου της χώρας μειώθηκε κατά 5,5% στα 636,9 δισ. κυβικά μέτρα, αν και η παροχή φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά αυξήθηκε κατά 2,8% στα 500 δισ. κυβικά μέτρα.
Καθώς οι κυρώσεις μείωσαν σημαντικά τις εξαγωγές ενέργειας της Ρωσίας στην Ευρώπη, μια από τις κύριες αγορές της, η χώρα στοχεύει να αντισταθμίσει αυτή την απώλεια αυξάνοντας τις εξαγωγές της στις ασιατικές αγορές.
Έχοντας αυξήσει τις εξαγωγές πετρελαίου της στην Κίνα και την Ινδία πέρυσι, η Ρωσία στοχεύει να ανακτήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά μέσω επενδύσεων σε LNG και νέους αγωγούς φυσικού αερίου επίσης.
O σκιώδης στόλος
Μετά την στρατιωτική επιχείρηση της Μόσχας στην Ουκρανία και το ευρωπαϊκό embargo που ακολούθησε, το αργό πετρέλαιο της Ρωσίας ρέει όλο και περισσότερο στην Ινδία, μέσω επικίνδυνων υδάτων.
Αυτό ανάγκασε τη Μόσχα να βασίζεται όλο και περισσότερο στις υπηρεσίες εταιρειών ασφαλείας.
Πολλαπλοί γύροι κυρώσεων των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στόχευσαν τη Sovcomflot και δεκάδες δεξαμενόπλοια, μαζί με τον περιορισμό των πλοίων και των υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού αργού, απαγορεύοντας στις εταιρείες των κρατών της G7 και της ΕΕ να συναλλάσσονται με πετρέλαιο που πωλείται πάνω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων.
Οι δυτικές εταιρείες επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς, ασφάλισης και άλλες υπηρεσίες εάν το πετρέλαιο πωλείται κάτω από το όριο.
Σε απάντηση στο καθεστώς κυρώσεων, η Μόσχα έχει συγκεντρώσει έναν κρυφό στόλο δεξαμενόπλοιων και εκμεταλλεύεται σκοτεινές εμπορικές διαδρομές και νομικά κενά για να διατηρήσει τη ροή του αργού της σε τρίτες χώρες και τα σηματθκά έσοδα που απορρέουν απο αυτά.
«Εκμεταλλεύονται τα κενά στο σύστημα», δήλωσε ο Baiba Braže, υπουργός Εξωτερικών της Λετονίας.
«Αυτές οι δραστηριότητες, αν και τεχνικά νόμιμες, είναι απερίσκεπτες και επιζήμιες για τα κοινά μας συμφέροντα ασφαλείας».
Η Μόσχα έχει επανειλημμένα επικρίνει τις δυτικές κυρώσεις ως παράνομες.
Η Ρωσία απέστειλε περίπου 615 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου στην Ινδία το 2023, σε σύγκριση με μόλις 6,5 εκατομμύρια βαρέλια το 2021, τον τελευταίο ολόκληρο χρόνο πριν από την εισβολή. Οι θαλάσσιες αποστολές στην Ευρώπη μειώθηκαν σε μόλις 37 εκατομμύρια βαρέλια από περίπου 490 εκατομμύρια βαρέλια την ίδια περίοδο και στο μηδέν μέχρι στιγμής φέτος.
Το Bloomberg εντόπισε 63 αποστολές στην Ινδία τον Σεπτέμβριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας, 59 τον Αύγουστο και 55 τον Ιούλιο.
Τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο χρησιμοποιούν εταιρείες ασφαλείας που εξαρτώνται από τα οπλισμένα δεξαμενόπλοια του Sinbad σχεδόν καθημερινά, σύμφωνα με αρχεία που εξετάζονται από το Bloomberg. Σ
υνήθως τρεις ή τέσσερις ένοπλοι φρουροί — κυρίως Ινδοί, Σρι Λάνκα και Νεπάλ υπήκοοι — εμπλέκονται σε κάθε επιχείρηση προστασίας. Με τα πυροβόλα όπλα δεμένα στους ώμους τους, οι φρουροί επιβιβάζονται σε ένα πλοίο προτού εισέλθει σε περιοχή υψηλού κινδύνου.
Κατεβαίνουν λίγες μέρες αργότερα μια φορά σε πιο ασφαλή νερά, συνήθως σε μια λαστιχένια λέμβο για ένα σύντομο ταξίδι σε άλλο πλωτό οπλοστάσιο.
Η μάχη για την αγορά πετρελαίου συνεχίζεται ως μέρος του Ουκρανικού.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών