Η διακοπή της διέλευσης του φυσικού αερίου από τον αγωγό απειλεί την ενεργειακή ασφάλεια των ευρωπαϊκών χωρών, κυρίως της Αυστρίας και της Σλοβακίας
Η Ρωσία και η Ουκρανία δεν διεξάγουν διαπραγματεύσεις για την παράταση της συμφωνίας για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, δήλωσε ο Ρώσος αναπληρωτής πρωθυπουργός Alexander Novak στην Izvestia.
Εν τω μεταξύ, η συμφωνία λήγει στα τέλη Δεκεμβρίου και δεν είναι σαφές αν αυτό σημαίνει την πλήρη παύση των παραδόσεων φυσικού αερίου μέσω του ουκρανικού εδάφους.
Απειλείται η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης
Η διακοπή της διέλευσης του φυσικού αερίου από τον αγωγό απειλεί την ενεργειακή ασφάλεια των ευρωπαϊκών χωρών, κυρίως της Αυστρίας και της Σλοβακίας, εκτιμούν οι ειδικοί.
Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες για την αγορά φυσικού αερίου, κυρίως υγροποιημένου φυσικού αερίου, από τη Ρωσία.
Επιπλέον, οι αναλυτές προβλέπουν ότι εάν σταματήσει η διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ενδέχεται να εκτοξευθούν στις αρχές του 2025.
Ο Igor Yushkov, κορυφαίος αναλυτής του Οικονομικού Πανεπιστημίου που υπάγεται στην κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας, συμφωνεί.
"Θα υπάρξει έλλειψη φυσικού αερίου και αύξηση των τιμών.
Ναι, αργότερα η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί και η Ευρώπη θα μειώσει και πάλι την κατανάλωση, όπως έκανε το 2021-2022. Η περίοδος των υψηλών τιμών προκάλεσε μείωση της κατανάλωσης κατά περίπου 90 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.
Επομένως, δεν είναι ότι αντικατέστησαν το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού φυσικού αερίου, αλλά απλώς μείωσαν την κατανάλωση, κυρίως στον βιομηχανικό τομέα", δήλωσε στη Izvestia.
"Υπήρξε ένα κύμα αποβιομηχάνισης - οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αγοράζουν φυσικό αέριο σε τόσο υψηλές τιμές και να παραμένουν κερδοφόρες", πρόσθεσε.
"Η Αυστρία και η Σλοβακία θα πληγούν περισσότερο.
Είναι περίκλειστες, οπότε θα πρέπει να αγοράσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο επειδή οι παραδόσεις από αγωγούς έχουν φτάσει στα όριά τους, τόσο από το Αζερμπαϊτζάν, όσο και από την Αλγερία και τη Νορβηγία. Θα πρέπει να παραδώσουν LNG σε ένα παράκτιο κράτος, για παράδειγμα στην Κροατία, να πληρώσουν για την επαναεριοποίηση και την άντληση στο έδαφός τους, κάτι που θα είναι ακριβό", σημείωσε ο Yushkov.
"Η Σλοβακία θα χάσει επίσης χρήματα λόγω της χαμένης διαμετακόμισης προς την Αυστρία", επισήμανε.
"Αν αποκλείσουμε τη διαμετακόμιση μέσω Ουκρανίας, η Μολδαβία θεωρητικά μπορεί να χρησιμοποιήσει τον διαβαλκανικό αγωγό.
Ωστόσο, υπάρχει το ερώτημα αν έχει αρκετή χωρητικότητα για να ικανοποιήσει τη ζήτηση", δήλωσε στη Izvestia ο Alexander Frolov, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Ενέργειας.
"Ένα άλλο πράγμα είναι ότι η Μολδαβία δεν είναι μεγάλος καταναλωτής- χρειάζεται περίπου 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με περίπου το 60% αυτής της ποσότητας να καταναλώνεται από την Υπερδνειστερία.
Ωστόσο, εάν η Τιρασπόλ δεν θα λαμβάνει αέριο, το Κισινάου δεν θα λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που βρίσκονται στην Υπερδνειστερία", εξήγησε.
www.bankingnews.gr
Εν τω μεταξύ, η συμφωνία λήγει στα τέλη Δεκεμβρίου και δεν είναι σαφές αν αυτό σημαίνει την πλήρη παύση των παραδόσεων φυσικού αερίου μέσω του ουκρανικού εδάφους.
Απειλείται η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης
Η διακοπή της διέλευσης του φυσικού αερίου από τον αγωγό απειλεί την ενεργειακή ασφάλεια των ευρωπαϊκών χωρών, κυρίως της Αυστρίας και της Σλοβακίας, εκτιμούν οι ειδικοί.
Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες για την αγορά φυσικού αερίου, κυρίως υγροποιημένου φυσικού αερίου, από τη Ρωσία.
Επιπλέον, οι αναλυτές προβλέπουν ότι εάν σταματήσει η διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ενδέχεται να εκτοξευθούν στις αρχές του 2025.
Ο Igor Yushkov, κορυφαίος αναλυτής του Οικονομικού Πανεπιστημίου που υπάγεται στην κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας, συμφωνεί.
"Θα υπάρξει έλλειψη φυσικού αερίου και αύξηση των τιμών.
Ναι, αργότερα η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί και η Ευρώπη θα μειώσει και πάλι την κατανάλωση, όπως έκανε το 2021-2022. Η περίοδος των υψηλών τιμών προκάλεσε μείωση της κατανάλωσης κατά περίπου 90 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.
Επομένως, δεν είναι ότι αντικατέστησαν το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού φυσικού αερίου, αλλά απλώς μείωσαν την κατανάλωση, κυρίως στον βιομηχανικό τομέα", δήλωσε στη Izvestia.
"Υπήρξε ένα κύμα αποβιομηχάνισης - οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αγοράζουν φυσικό αέριο σε τόσο υψηλές τιμές και να παραμένουν κερδοφόρες", πρόσθεσε.
"Η Αυστρία και η Σλοβακία θα πληγούν περισσότερο.
Είναι περίκλειστες, οπότε θα πρέπει να αγοράσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο επειδή οι παραδόσεις από αγωγούς έχουν φτάσει στα όριά τους, τόσο από το Αζερμπαϊτζάν, όσο και από την Αλγερία και τη Νορβηγία. Θα πρέπει να παραδώσουν LNG σε ένα παράκτιο κράτος, για παράδειγμα στην Κροατία, να πληρώσουν για την επαναεριοποίηση και την άντληση στο έδαφός τους, κάτι που θα είναι ακριβό", σημείωσε ο Yushkov.
"Η Σλοβακία θα χάσει επίσης χρήματα λόγω της χαμένης διαμετακόμισης προς την Αυστρία", επισήμανε.
"Αν αποκλείσουμε τη διαμετακόμιση μέσω Ουκρανίας, η Μολδαβία θεωρητικά μπορεί να χρησιμοποιήσει τον διαβαλκανικό αγωγό.
Ωστόσο, υπάρχει το ερώτημα αν έχει αρκετή χωρητικότητα για να ικανοποιήσει τη ζήτηση", δήλωσε στη Izvestia ο Alexander Frolov, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Ενέργειας.
"Ένα άλλο πράγμα είναι ότι η Μολδαβία δεν είναι μεγάλος καταναλωτής- χρειάζεται περίπου 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με περίπου το 60% αυτής της ποσότητας να καταναλώνεται από την Υπερδνειστερία.
Ωστόσο, εάν η Τιρασπόλ δεν θα λαμβάνει αέριο, το Κισινάου δεν θα λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που βρίσκονται στην Υπερδνειστερία", εξήγησε.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών