Το προϊόν Route 2 αφορά σε δέσμευση δυναμικότητας για αμερικάνικο αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και το Route 3 για αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος μεταφέρει αζέρικο αέριο
Οι μεγάλες ανάγκες της Ουκρανίας για φυσικό αέριο λόγω της πλήρους διακοπής των ροών από τη Ρωσία, αλλά και κυρίως στην παρούσα φάση, λόγω της καταστροφής των παραγωγικών υποδομών της από τις ρωσικές επιθέσεις, ενεργοποιούν δυναμικά τον Κάθετο Διάδρομο μεταφοράς αερίου ενισχύοντας το ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου μεταφοράς αερίου προς την πληττόμενη χώρα.
Είναι ενδεικτικό ότι μετά το Route 1, ο ΔΕΣΦΑ και οι άλλοι διαχειριστές της περιοχής προτίθενται να ενεργοποιήσουν άμεσα, δυο ακόμη προϊόντα μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου το Route 2 και το Route 3. Σήμερα Δευτέρα 24 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί η δημοπράτηση του Route 1, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 2 Δεκεμβρίου τα προϊόντα Route 2 και το Route 3.
Πρόκειται για μηνιαία προϊόντα που αφορούν το πεντάμηνο Δεκέμβριος 2025 – Απρίλιος 2026, αλλά όλα δείχνουν ότι η πρώτη δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας για αυτά θα γίνει στο τέλος Δεκεμβρίου για τον Ιανουάριο.
Θα αφορά τη μεταφορά αερίου από την Ελλάδα στην Ουκρανία μέσω του Κάθετου Διαδρόμου και για το λόγο αυτό αντίστοιχες δημοπρασίες θα γίνουν από τους Διαχειριστές των Ενδιάμεσων Συστημάτων της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, καθώς και του ΙCGB (του Διαχειριστή του Ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μέσω του οποίου συνδέονται στον Κάθετο Διάδρομο το FSRU Αλεξανδρούπολης και ο ΤΑΡ).
Το προϊόν Route 2 αφορά σε δέσμευση δυναμικότητας για αμερικάνικο αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και το Route 3 για αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος μεταφέρει αζέρικο αέριο.
Οι Εκπτώσεις
Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία των νέων προϊόντων εκτιμάται ότι θα παίξουν τα τέλη μεταφοράς. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι Διαχειριστές προβλέπουν εκπτώσεις στα τέλη χρήσης δικτύου και συγκεκριμένα, η έκπτωση του ΔΕΣΦΑ και της Bulgartransgaz είναι 25%, της ρουμανικής Transgaz και της μολδαβικής Vestmoltransgaz 50%, ενώ της ουκρανικής Ukraine LLC και του ICGB είναι 45%.
Υπενθυμίζεται ότι τα ακριβά τέλη του Route 1, το πρώτο διάστημα της διάθεσης του, είχαν οδηγήσει στην αποτυχία απορρόφησης του προϊόντος, με αποτέλεσμα οι Διαχειριστές των χωρών απ’ όπου διέρχεται ο Κάθετος Διάδρομος να προχωρήσουν σε σημαντικές εκπτώσεις, οι οποίες και απέδωσαν.
Εν τω μεταξύ, ήδη οι ουκρανικές εισαγωγές αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του ουκρανικού διαχειριστή, την ερχόμενη Παρασκευή αναμενόταν να εισέλθουν 2,28 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου από τη συγκεκριμένη διαδρομή έναντι 1,28 εκατ. κυβικών μέτρων την Πέμπτη.
Πάντως, οι αυξημένες ανάγκες της Ουκρανίας για φυσικό αέριο σε συνδυασμό με τις συμφωνίες που υπογράφηκαν πρόσφατα, τόσο κατά τη διάρκεια του ενεργειακού συνεδρίου Ρ ΤΕC όσο και κατά την επίσκεψη του προέδρου της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκυ στην Αθήνα, φαίνεται ότι επιταχύνουν τους σχεδιασμούς για τη μεταφορά αερίου από την Ελλάδα στην Ουκρανία.
Τους τελευταίους μήνες, οι επιθέσεις της Ρωσίας στις ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας έχουν στερήσει από το Κίεβο σχεδόν το 1/2 της εγχώριας παραγωγής αερίου, πράγμα που οδηγεί τη χώρα σε πρόσθετες εισαγωγές αερίου της τάξης των 4 bcm για τον φετινό χειμώνα.
Επιπλέον εισαγωγές της τάξης των 23 εκατ κυβικών μέτρων
Η Ουκρανία ξεκίνησε ουσιαστικά τις εισαγωγές αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου στις αρχές Νοεμβρίου, μετά την απότομη αύξηση των ρωσικών επιθέσεων. Από τα στοιχεία του Ουκρανού διαχειριστή, που επικαλείται το Reuters, προκύπτει ότι για την περασμένη Παρασκευή πέρα από τις αυξημένες εισαγωγές από τον Κάθετο Διάδρομο είχαν προγραμματιστεί επιπλέον εισαγωγές της τάξης των 23 εκατ κυβικών μέτρων από άλλες πηγές, συμπεριλαμβανομένων 10 εκατ. κυβικών μέτρων από την Ουγγαρία, περίπου 9 εκατ. κυβικών μέτρων από την Πολωνία και 4,8 εκατ. κυβικών μέτρων από τη Σλοβακία.
www.bankingnews.gr
Είναι ενδεικτικό ότι μετά το Route 1, ο ΔΕΣΦΑ και οι άλλοι διαχειριστές της περιοχής προτίθενται να ενεργοποιήσουν άμεσα, δυο ακόμη προϊόντα μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου το Route 2 και το Route 3. Σήμερα Δευτέρα 24 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί η δημοπράτηση του Route 1, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 2 Δεκεμβρίου τα προϊόντα Route 2 και το Route 3.
Πρόκειται για μηνιαία προϊόντα που αφορούν το πεντάμηνο Δεκέμβριος 2025 – Απρίλιος 2026, αλλά όλα δείχνουν ότι η πρώτη δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας για αυτά θα γίνει στο τέλος Δεκεμβρίου για τον Ιανουάριο.
Θα αφορά τη μεταφορά αερίου από την Ελλάδα στην Ουκρανία μέσω του Κάθετου Διαδρόμου και για το λόγο αυτό αντίστοιχες δημοπρασίες θα γίνουν από τους Διαχειριστές των Ενδιάμεσων Συστημάτων της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, καθώς και του ΙCGB (του Διαχειριστή του Ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μέσω του οποίου συνδέονται στον Κάθετο Διάδρομο το FSRU Αλεξανδρούπολης και ο ΤΑΡ).
Το προϊόν Route 2 αφορά σε δέσμευση δυναμικότητας για αμερικάνικο αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και το Route 3 για αέριο που θα εισάγεται στο σύστημα από τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος μεταφέρει αζέρικο αέριο.
Οι Εκπτώσεις
Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία των νέων προϊόντων εκτιμάται ότι θα παίξουν τα τέλη μεταφοράς. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι Διαχειριστές προβλέπουν εκπτώσεις στα τέλη χρήσης δικτύου και συγκεκριμένα, η έκπτωση του ΔΕΣΦΑ και της Bulgartransgaz είναι 25%, της ρουμανικής Transgaz και της μολδαβικής Vestmoltransgaz 50%, ενώ της ουκρανικής Ukraine LLC και του ICGB είναι 45%.
Υπενθυμίζεται ότι τα ακριβά τέλη του Route 1, το πρώτο διάστημα της διάθεσης του, είχαν οδηγήσει στην αποτυχία απορρόφησης του προϊόντος, με αποτέλεσμα οι Διαχειριστές των χωρών απ’ όπου διέρχεται ο Κάθετος Διάδρομος να προχωρήσουν σε σημαντικές εκπτώσεις, οι οποίες και απέδωσαν.
Εν τω μεταξύ, ήδη οι ουκρανικές εισαγωγές αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του ουκρανικού διαχειριστή, την ερχόμενη Παρασκευή αναμενόταν να εισέλθουν 2,28 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου από τη συγκεκριμένη διαδρομή έναντι 1,28 εκατ. κυβικών μέτρων την Πέμπτη.
Πάντως, οι αυξημένες ανάγκες της Ουκρανίας για φυσικό αέριο σε συνδυασμό με τις συμφωνίες που υπογράφηκαν πρόσφατα, τόσο κατά τη διάρκεια του ενεργειακού συνεδρίου Ρ ΤΕC όσο και κατά την επίσκεψη του προέδρου της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκυ στην Αθήνα, φαίνεται ότι επιταχύνουν τους σχεδιασμούς για τη μεταφορά αερίου από την Ελλάδα στην Ουκρανία.
Τους τελευταίους μήνες, οι επιθέσεις της Ρωσίας στις ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας έχουν στερήσει από το Κίεβο σχεδόν το 1/2 της εγχώριας παραγωγής αερίου, πράγμα που οδηγεί τη χώρα σε πρόσθετες εισαγωγές αερίου της τάξης των 4 bcm για τον φετινό χειμώνα.
Επιπλέον εισαγωγές της τάξης των 23 εκατ κυβικών μέτρων
Η Ουκρανία ξεκίνησε ουσιαστικά τις εισαγωγές αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου στις αρχές Νοεμβρίου, μετά την απότομη αύξηση των ρωσικών επιθέσεων. Από τα στοιχεία του Ουκρανού διαχειριστή, που επικαλείται το Reuters, προκύπτει ότι για την περασμένη Παρασκευή πέρα από τις αυξημένες εισαγωγές από τον Κάθετο Διάδρομο είχαν προγραμματιστεί επιπλέον εισαγωγές της τάξης των 23 εκατ κυβικών μέτρων από άλλες πηγές, συμπεριλαμβανομένων 10 εκατ. κυβικών μέτρων από την Ουγγαρία, περίπου 9 εκατ. κυβικών μέτρων από την Πολωνία και 4,8 εκατ. κυβικών μέτρων από τη Σλοβακία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών