
Η προσέλκυση των εφοπλιστών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα - και όχι στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία
Δυναμικό… come back κάνει το ναυπηγείο Σκαραμαγκά, που πριν από ένα χρόνο και έπειτα από δεκαετίες εναλλασσόμενης κρατικής ιδιοκτησίας, παρέμενε άδειο. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα των επιπτώσεων της καταστροφικής κρίσης χρέους της Ελλάδας την περίοδο 2009-2018.
«Ο ήχος από τα χτυπήματα των σφυριών και τις συγκολλήσεις ακούστηκε από το ναυπηγείο Σκαραμαγκά κοντά στην Αθήνα τον περασμένο μήνα, καθώς οι εργάτες επισκεύαζαν την πλώρη ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου, ενώ άλλα πλοία περίμεναν να επισκευαστούν σε μια κοντινή δεξαμενή» αναφέρεται σε δημοσίευμα του Reuters.
«Τώρα υπάρχει και πάλι ζωντάνια», δήλωσε ο Θεόδωρος Ευαγγέλου, ο οποίος έκανε αμμοβολή και βάψιμο σκαφών στο ναυπηγείο. «Δεν μπορούσα να βρω δουλειά πουθενά».
«Η τύχη του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, το οποίο πωλήθηκε από την κυβέρνηση στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, είναι ένα σημάδι της ευρύτερης ανάκαμψης της Ελλάδας από την κρίση, η οποία είδε επίσης το κράτος να πωλεί μερίδια διάσωσης σε τράπεζες, καθώς και συμμετοχές σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο και έναν αυτοκινητόδρομο» επισημαίνεται στο ίδιο δημοσίευμα.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επίσης πουλήσει από το 2019 τις συμμετοχές της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου.
Η προσέλκυση των εφοπλιστών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα - και όχι στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.
Ενώ οι Έλληνες διαθέτουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών τους αλλού και μέχρι τώρα οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης έχουν βαλτώσει ή αποτύχει.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένεται να διπλασιάσουν τον αριθμό αυτό το επόμενο έτος, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.
«Επιστρέψαμε και είμαστε εδώ για να μείνουμε», δήλωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Σχέδια επέκτασης
Η αυξημένη επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συμβολή των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018. Ο ίδιος θέλει να αυξήσει το ποσοστό σε έως και 2,5% σε πέντε χρόνια.Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν αυξηθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, δήλωσε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις επιχειρήσεις του στην κατασκευή πλοίων και γεωτρύπανων και να επισκευάσει εξειδικευμένα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
«Η έκρηξη των ναυπηγείων βάζει την Ελλάδα ξανά στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε ο ειδικός σε θέματα ναυτιλίας και χρηματοδότης της ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης. «Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να πάρουν ένα σημαντικό μέρος».
Η Ελλάδα κατασκεύασε και επισκεύασε εκατοντάδες πλοία στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, πριν μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια της κυβέρνησης κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης της δεκαετίας του 1980.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών