Μπορεί η πτώση του πετρελαίου να φέρει άνοδο για τις ναυτιλιακές εταιρείες στο ταμπλό του ΧΑ;

Μπορεί η πτώση του πετρελαίου να φέρει άνοδο για τις ναυτιλιακές εταιρείες στο ταμπλό του ΧΑ;
Η ναυτιλία επένδυσε πολλά, στα νέα καράβια, κυρίως μέσω δανεικών, όμως δεν μπορούσε να βγάλει κέρδη λόγω πετρελαίου
Η μεγάλη πτώση των τιμών του πετρελαίου ήδη αποτυπώνεται στα αποτελέσματα των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που τα προηγούμενα έτη είδαν τις λογιστικές τους καταστάσεις να «ματώνουν» από το πανάκριβο πετρέλαιο.
Πολλά άλλαξαν τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των ακριβών τιμών.
Αποστάσεις που γίνονταν σε 4-5 ώρες από γρήγορα καράβια, έγιναν 10 ώρες από τα ίδια καράβια προκειμένου να γίνει οικονομία στο καύσιμο.
Καράβια υπερσύγχρονα που ήρθαν στη χώρα για αυτόν το σκοπό, πήγαιναν με το πάσο τους, προκειμένου να μην αυξηθούν περαιτέρω τα κόστη.
Η ναυτιλία επένδυσε πολλά, στα νέα καράβια, κυρίως μέσω δανεικών, όμως δεν μπορούσε να βγάλει κέρδη λόγω πετρελαίου.
Πολλές εταιρείες τέθηκαν εκτός διαπραγμάτευσης, λόγω δανείων και ζημιών.
Παλαιότερα το τρίτο τρίμηνο έφτανε και περίσσευε για να καλύψει τις ζημιές άλλων τριμήνων.
Με το πετρέλαιο στα ύψη τα δεδομένα άλλαξαν.
Η απομάκρυνση από τα τριψήφια νούμερα του πετρελαίου άρχισε να φέρνει αποτελέσματα και οι λογιστικές καταστάσεις βελτιώθηκαν.
Όμως είναι ήδη αργά για κάποιες, που δεν είναι πλέον εισηγμένες, και για άλλες, μένει να φανεί από το αν υπάρχει διάρκεια στην υποχώρηση και αν θα γίνουν και άλλες κινήσεις προκειμένου η βιωσιμότητα να εξασφαλιστεί.

ΑΝΕΚ
Η ΑΝΕΚ βρίσκεται ίσως στη χειρότερη θέση.
Τα δάνεια από μακροπρόθεσμα έγιναν βραχυπρόθεσμα γιατί οι όροι δεν τηρούνται, ενώ η καθαρή θέση είναι αρνητική.
Βέβαια, αν μπορέσει στο σύνολο της χρήσης να έχει κέρδη ίδια ή καλύτερα από το εννεάμηνο, θα βελτιωθεί η κατάσταση.
Οι τόκοι ωστόσο είναι υψηλοί για τα 277 εκατ. ευρώ που είναι το ύψος των δανείων και δεν αφήνουν πολλά κέρδη στους μετόχους.
Στο εννεάμηνο είχε τζίρο 125,8 εκατ. ευρώ από 137,4 εκατ. ευρώ, EBITDA 23,6 εκατ. ευρώ από 9,8 εκατ. ευρώ και κέρδη 2,4 εκατ. από ζημιά 10,9 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως όλη σχεδόν η κερδοφορία στα EBITDA ήταν στο τρίτο τρίμηνο.
Με μια πρόχειρη ματιά στα αποτελέσματα γίνεται φανερό πως πρέπει να μπουν χρήματα μέσω αύξησης κεφαλαίου προκειμένου να βελτιωθεί ο ισολογισμός.

Μινωικές Γραμμές
Οι Μινωικές Γραμμές είναι μια διαφορετική περίπτωση.
Τα δανεικά είναι κοντά στα 205 εκατ. ευρώ και η καθαρή θέση στα 259 εκατ. ευρώ.
Με τζίρο 135 εκατ. ευρώ ήτοι λίγο υψηλότερο από την ΑΝΕΚ, πέτυχε EBITDA 31,5 εκατ. ευρώ από 17,5 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 17,5 εκατ. ευρώ από 2,16 εκατ. ευρώ.
Εξαιρετική η ρευστότητα, σημαντικά μικρότερο το κονδύλι «χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα» και άρα σε καλύτερη μοίρα οι μέτοχοι, ή μάλλον ο μέτοχος αφού δυστυχώς η εμπορευσιμότητα είναι ελάχιστη καθώς ο βασικός μέτοχος έχει σχεδόν όλες τις μετοχές.

Attica Συμμετοχών
Από τον κλάδο, αν ένας επενδυτής ψάχνει εταιρεία να επενδύσει, μένει λοιπόν μόνο αυτή, αφού στην ΑΝΕΚ πρέπει να γίνουν πολλά, και στις Μινωικές δεν υπάρχουν χαρτιά.
Η αποτίμηση της Attica είναι στα 126 εκατ. ευρώ με την καθαρή θέση στα 377 εκατ. ευρώ και τις συνολικές υποχρεώσεις στα 345 εκατ. ευρώ.
Τα δάνεια είναι περίπου 285 εκατ. ευρώ.
Ο τζίρος ανήλθε στα 222,4 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 72 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 34,4 εκατ. ευρώ.
Και εδώ οι χρεωστικοί τόκοι είναι υψηλοί (15,7 εκατ. ευρώ).
Όμως παράγονται κέρδη υψηλότερα από των Μινωικών και προσφέρεται η μετοχή σε μικρότερη αποτίμηση.
Σημειώνεται πως η μετοχή είναι στη χαμηλή διασπορά αφού η MIG ελέγχει το 89,4%.

Γ.Κ.
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS