Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Brookings: Ο Τσίπρας δεν θα έπρεπε να φορέσει… γραβάτα - Είναι αρκετή η συμφωνία για το χρέος;

Brookings: Ο Τσίπρας δεν θα έπρεπε να φορέσει… γραβάτα - Είναι αρκετή η συμφωνία για το χρέος;
Με άρθρο-ανάλυση στην ιστοσελίδα του Brookings, ο καθηγητής Θεόδωρος Πελαγίδης προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα εάν η τελευταία συμφωνία για το χρέος, λύνει το πρόβλημα της Ελλάδας
Τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο τελευταίο Eurogroup για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους αναλύει ο καθηγητής Θεόδωρος Πελαγίδης σε άρθρο στην ιστοσελίδα του Brookings, όπου γίνεται αναφορά και στους πανηγυρισμούς της ελληνικής κυβέρνησης για την έξοδο από τα μνημόνια αλλά και στο αφήγημα ότι η Ελλάδα μπορεί να σταθεί στα πόδια της.
Μάλιστα, επισημαίνει ότι παρά τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις η συμφωνία του Eurogroup είναι... τέταρτο μνημόνιο.
Όπως σχολιάζει, το Eurogroup χορήγησε ελάφρυνση του ελληνικού χρέους μεσω της επιμήκυνσης των δανείων, με σκοπό να ηρεμήσει τις αγορές έτσι ώστε η Ελλάδα να μπορέσει να δανειστεί με πολύ χαμηλότερα επιτόκια.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα με νέο δάνειο, αλλά θα αναλάβει ενισχυμένη εποπτεία μέχρι το 2022 για να εξασφαλίσει τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, το Eurogroup δημοσίευσε 13 τεχνικά έγγραφα με λεπτομερείς υποχρεώσεις της Ελλάδας στη μεταμνημονιακή περίοδο.
«Εκείνοι που πιστεύουν ότι αυτό δεν αποτελεί ένα νέο, τέταρτο πρόγραμμα για το 2018-2022 πρέπει να διαβάσουν τα έγγραφα» σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Οποιαδήποτε ελάφρυνση χρέους είναι ευπρόσδεκτη σε μια τόσο υπερχρεωμένη χώρα, αλλά το κρίσιμο ερώτημα είναι το εάν η συμφωνία για το χρέος είναι αρκετή για να βοηθήσει την Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορές με ένα καλό επιτόκιο» επισημαίνει ο κ. Πελαγίδης.

Greek debt due to mature (chart)

Σύμφωνα με τον κ. Πελαγίδη, ενώ το cash buffer ύψους 24 δισ. ευρώ μπορεί να καλύψει τις αποπληρωμές που πρέπει να κάνει η Ελλάδα τα επόμενα δύο χρόνια, θα ήταν πολύ καλύτερο το ποσό αυτό να διατηρηθεί ως εγγύηση για την αγορά.
Ωστόσο, τα επιτόκια των 10ετών ομολόγων εξακολουθούν να κυμαίνονται στο υψηλό του 4%, υποδεικνύοντας ότι οι αγορές δεν είναι -τουλάχιστον όχι ακόμα- πεπεισμένες ότι η χώρα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της μεσοπρόθεσμα.
Την ίδια στιγμή, η πρόβλεψη για το πραγματικό ΑΕΠ μακροπρόθεσμα αναμένεται να είναι μόνο 1%.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα 5,5 δισ. ευρώ από 15 δισ. ευρώ (η τελευταία δόση) θα χρησιμοποιηθούν άμεσα για την αποπληρωμή του ΔΝΤ (3,3 δισ. ευρώ) και της ΕΚΤ (2,2 δισ. ευρώ)» σχολιάζει ο κ. Πελαγίδης.
Ωστόσο, ακόμα μία μεγάλη ανησυχία είναι ότι η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να διατηρήσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και 2,2% για την επόμενη περίοδο έως το 2060.
Αυτό σίγουρα θέλει και πολύ σφιχτή δημοσιονομική πολιτική ενώ την ίδια στιγμή η Ελλάδα δίνει διαρκή αγώνα για την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα.

Greece budget primary balance (chart)

Όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος διάσωσης, μόνο τα 46,9 δισ. ευρώ έχουν εκταμιευτεί μέχρι στιγμής.

financial assistance to Greece 2010-2018 infographic

Με την τελευταία δόση των 15 δισ. ευρώ, μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι η Ελλάδα έχει χρησιμοποιήσει μόνο 62 δισ. ευρώ από τα 84 δισ. ευρώ.
«Αυτό είναι κρίσιμο, καθώς οι όροι για τα χρήματα ήταν πολύ φθηνοί (με επιτόκιο 0,9%), και χρησιμοποιώντας το πλήρως, η Ελλάδα θα μπορούσε είτε να εξαγοράσει κάποια πιο ακριβά δάνεια που λήγουν σύντομα είτε θα μπορούσε ακόμη και να τα χρησιμοποιήσει για να επενδύσει στην πραγματική οικονομία» αναφέρει ο κ. Πελαγίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μια άλλη σημαντική παρατήρηση είναι ότι ο ESM θα έχει το δικαίωμα ανά πάσα στιγμή να επαναπροσδιορίσει πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα 15 δισ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η δόση δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέχρι να εκτιμηθεί εάν τα χρήματα αυτά χρειάζονται ως μαξιλάρι.
«Πράγματι, η χρήση του μαξιλαριού των 15 δισ. ευρώ θα είναι εφικτή μόνο εάν διασφαλιστεί ότι οι οικονομικές ανάγκες της Ελλάδας καλύπτονται από τα δημόσια ταμεία της χώρας!» επισημαίνει ο κ. Πελαγίδης.
Κι ο ίδιος καταλήγει σχολιάζοντας «εάν κάποιος συγκρίνει το σημερινό επιτόκιο 4% (για τα 10ετή ομόλογα) με τους όρους του προγράμματος του ESM (0,9%), μπορεί εύκολα να καταλάβει γιατί η τελευταία απόφαση του Eurogroup δεν θα έπρεπε να δικαιολογεί τη… γραβάτα (σσ. που φόρεσε ο Αλέξης Τσίπρας μετά τη συμφωνία)».


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης