Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Εάν διαψευσθούν οι προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί για την νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα υποστούν πλήγμα οικονομία, αγορά

Εάν διαψευσθούν οι προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί για την νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα υποστούν πλήγμα οικονομία, αγορά
Εάν δεν επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες από την διακυβέρνηση της ΝΔ σε οικονομία, χρηματιστήριο...θα έρθει ισχυρή πτώση
Έχει καλλιεργηθεί από την κοινωνία και τις αγορές μια μεγάλη προσδοκία για την κυβέρνηση της ΝΔ, ότι θα αλλάξει το οικονομικό και επενδυτικό κλίμα θα διαμορφωθούν συνθήκες ευνοϊκότερες για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.
Η επιβεβαίωση των προσδοκιών θα είναι προφανέστατα πολύ θετική εξέλιξη καθώς θα υπάρξει ταύτιση της προσδοκίας με την πραγματικότητα.
Σε αυτή την περίπτωση η αξία των ελληνικών assets θα αυξηθεί απόρροια της δυναμικής που θα έχουν διαμορφώσει τα γεγονότα με τις βελτιούμενες οικονομικές προοπτικές.
Όμως τι θα γίνει εάν αποδειχθεί ότι οι καλλιεργούμενες προσδοκίες διαψευστούν και το αποτέλεσμα του κυβερνητικού έργου της ΝΔ είναι μετριότητα;
Ο κίνδυνος αυτός, όπως διδάσκει το παρελθόν δεν είναι αμελητέος.
Σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει επενδυτική απογοήτευση, κόπωση στην οικονομία και εξασθένηση του momentum που έχει καλλιεργηθεί.
Οι τράπεζες, οι καταθέσεις, τα δάνεια, το πρωτογενές πλεόνασμα, η πορεία του ΑΕΠ, η φορολογική πολιτική και οι δημόσιες επενδύσεις είναι οι 7 βασικοί πυλώνες που θα κριθεί η κυβέρνηση της ΝΔ.

Με αργούς ρυθμούς η αύξηση των καταθέσεων


Οι καταθέσεις είναι δείκτης βαρόμετρο, δείχνει την ικανότητα της κοινωνίας να παράγει και να αποταμιεύει, άρα υπάρχει κεφαλαιακό πλεόνασμα στην κοινωνία.
Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων βρίσκονται στα 134,7 δισεκ. ευρώ, όπως και τον Δεκέμβριο του 2018 και αποτελούν υψηλό 15 δισεκ. ευρώ από τα χαμηλά του Απριλίου 2017 στα 119 δισεκ. ευρώ.
Πρακτικά αν πάρουμε ως μέτρο σύγκρισης τον Απρίλιο 2017 οι καταθέσεις στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί 15 δισεκ. τα τελευταία δύο χρόνια ή κατά μέσο όρο 7,5 δισεκ. κάθε έτος.
Η κυβέρνηση της ΝΔ θα πρέπει να διαμορφώσει ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης ώστε να αυξηθούν οι καταθέσεις.
Όμως αύξηση καταθέσεων στην Ελλάδα μπορούμε να έχουμε με δύο τρόπους
1)Επαναπατρισμός κεφαλαίων σενάριο απίθανο.
Στο εξωτερικό εκτιμάται ότι βρίσκονται περίπου 17-20 δισεκ. που σχεδόν τίποτε δεν θα επαναπατριστεί.
2)Να αυξηθεί το ΑΕΠ να αρχίσει η κοινωνία να αποταμιεύει.
Τα capital controls τα οποία θα εξαλειφθούν οριστικά Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο 2019 δεν επηρεάζουν τις ροές καταθέσεων.
Όμως η ικανότητα αύξησης των καταθέσεων δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Εάν η ΝΔ δεν κάνει κάποια διαφορά μέσα στο 2020 ως προς τις καταθέσεις και την αύξηση τους στις τράπεζες, αυτό θα σημαίνει ότι οι οικονομικές πολιτικές της δεν αποδίδουν.

Συνεχής μείωση δανείων

Η κατάσταση στα δάνεια είναι τουλάχιστον δραματική.
Τα δάνεια του ιδιωτικού τομέα, επιχειρήσεων και νοικοκυριών έχουν συρρικνωθεί στα 161 δισεκ. με υψηλό 260 δισεκ. ευρώ τον Ιούνιο του 2010.
Ουσιαστικά έχουν βγει από το σύστημα 100 δισεκ. σε δάνεια, προβληματικά και αποπληρωμές δανείων.
Εάν αυτή η παθογενής κατάσταση δεν αναστραφεί δεν υπάρχει καμία ελπίδα να επιτύχει η κυβέρνηση της ΝΔ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ακόμη και την περίοδο της διακυβέρνησης της ΝΔ στο παρελθόν τα δάνεια συνέχισαν να συρρικνώνονται, άρα η αναστροφή της τάσης είναι επιβεβλημένη ώστε η κοινωνία να καταλάβει ότι κάτι άλλαξε.
Μια ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι ότι οι καταθέσεις 134 με 135 δισεκ. και τα δάνεια 161 δισεκ. βελτιώνεται η σχέση δανείων προς καταθέσεις αλλά αυτός ο δείκτης είναι πλασματικός.
Όταν τα δάνεια μειώνονται με ταχύτατους ρυθμούς και θα συνεχίσουν να μειώνονται η βελτίωση δια της συρρίκνωσης δεν είναι θετική εξέλιξη.
Το 2008 π.χ. τα δάνεια αυξήθηκαν στην Ελλάδα κατά 32 δισεκ. μέσα σε μια χρονιά και έτσι εξηγείται ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης της Ελλάδος το 2006, 2007 και 2008.

Κόπωση στις τράπεζες

Οι τράπεζες βρίσκονται εγκλωβισμένες καθώς ακόμη ασχολούνται με τα προβλήματα του παρελθόντος δηλαδή τα κόκκινα δάνεια.
Στα 80 δισεκ. τα NPEs, με τα κεφάλαια 24 δισεκ. και την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση 16 δισεκ. και τον αναβαλλόμενο φόρο σχεδόν 22 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες μπορεί να βελτιώνουν την σχέση δάνεια προς καταθέσεις, άρα να έχουν ρευστότητα αλλά δεν έχουν κεφάλαια και ακόμη είναι εγκλωβισμένες με τα κόκκινα δάνεια.
Έως το 2021 θα ασχολούνται με την εξυγίανση τους και από το 2022 θα αρχίσουν να εισφέρουν στην εθνική οικονομία.
Οι τράπεζες δεν έχουν επιλύσει τα βασικά τους προβλήματα και κινήσεις όπως της Πειραιώς με την Intrum ή Eurobank με την διάθεση έως 26 δισεκ. NPEs τελούν υπό την αίρεση ότι θα αποδώσουν.
Οι συλλογικές λύσεις για τα NPEs βρίσκονται στον αέρα ενώ το ιταλικό μοντέλο θα έχει επιτόκια πέριξ του 3% που ουσιαστικά αποδυναμώνουν τις τράπεζες.
Η λύση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια δεν μπορεί να υλοποιηθεί ελλείψει κεφαλαίων.
Η ανάγκη για νέα κεφάλαια στις τράπεζες θα καθίσταται όλο και πιο επιτακτική τους επόμενους μήνες και η ΝΔ που θα θέλει υγιείς και ενεργητικές τράπεζες θα πρέπει να βοηθήσει ώστε οι ελληνικές τράπεζες να μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια μέσω αυξήσεων κεφαλαίου.

Απορρίψεις από τους δανειστές

Σχεδόν οι μισές προεκλογικές προτάσεις της ΝΔ θα απορριφθούν από τους δανειστές προειδοποιεί πηγή προσκείμενη στο κέντρο αποφάσεων των δανειστών.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε ουκ ολίγες φορές να αλλοιώσει ή μεταβάλλει συμφωνηθέντα.
Π.χ. παρ΄ ότι υπέβαλλε πρόταση για μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος με παράλληλο μηχανισμό εγγυήσεων το Eurogroup απέρριψε την πρόταση γιατί η δέσμευση της Ελλάδος είναι ρητή, σταθερό πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και ακολούθως 2,2%.
Τα όρια των πρωτογενών πλεονασμάτων συμφωνήθηκαν για ένα σκοπό να παραμείνει εξυπηρετήσιμο και βιώσιμο το ελληνικό δημόσιο χρέος.
Επειδή έχει συμφωνηθεί 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα το Eurogroup του Καλοκαιριού του 2018 συναίνεσε να δοθεί στην Ελλάδα το κεφαλαιακό μαξιλάρι για λόγους ασφαλείας.
Ακόμη και να επιστραφεί το κεφαλαιακό μαξιλάρι το πρωτογενές πλεόνασμα δεν μπορεί να μειωθεί γιατί είναι η ασφάλεια των δανειστών του ESM συγκεκριμένα ότι το ελληνικό κρατικό χρέος θα είναι εξυπηρετήσιμο.
Το ζήτημα της μερικής εξόφλησης του ΔΝΤ από 9,5 δισεκ. σε 7 δισεκ. ή οριακά χαμηλότερα το Eurogroup στις 9 Οκτωβρίου 2019 θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.
Πιθανότατα θα εγκριθεί εφόσον η οικονομία βαίνει καλώς.
Ωστόσο αυτό που πρέπει να αποσαφηνιστεί είναι ότι οι δανειστές και ειδικά ο ESM θα παρακολουθούν την νέα ελληνική κυβέρνηση και θα αποτιμούν ή ακόμη και θα αποδοκιμάζουν μέτρα εάν διαπιστώνεται ότι έχουν επίπτωση στο πρωτογενές πλεόνασμα.
Βέβαια οι προεκλογικές εξαγγελίες με τις μετεκλογικές κυβερνητικές αποφάσεις συνήθως διαφέρουν ότι οι δανειστές θα στείλουν μηνύματα αλλά δεν θα σχολιάσουν την ουσία των προεκλογικών αναφορών των κομμάτων.
Εάν θεωρητικώς αυτό συνέβαινε θα μπορούσε και το 50% των προτεινόμενων μέτρων να απορριφθούν.
Το πλαίσιο στην Ελλάδα έχει καθοριστεί και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα όπου η αρχή της συνέχειας όπως ισχύει στις εταιρίες ισχύει και στα κράτη.
Η Ελλάδα έχει υπογράψει συμβάσεις που δεσμεύουν την Ελλάδα και κανείς ευρωπαίος δεν είναι διατεθειμένος να κάνει οποιαδήποτε χάρη ειδικά σε μια χώρα που την έχει δανείσει σχεδόν 250 δισεκ. ευρώ»

Μείωση φόρων δεν σημαίνει και αύξηση του ΑΕΠ

Η μεσαία αστική τάξη και οι επιχειρήσεις έχουν υποστεί φορολογική αφαίμαξη.
Οι κινήσεις μείωσης των φορολογικών συντελεστών είναι περιορισμένες.
Η Πορτογαλία με 21% φορολογικό συντελεστή στις επιχειρήσεις ήδη δείχνει σημάδια κόπωσης παρά την παρεχόμενη πλεονάζουσα ρευστότητα από την ΕΚΤ στις τράπεζες της ευρωζώνης.
Ο στόχος της κυβέρνησης της ΝΔ για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης δεν φαντάζει άμεσα ρεαλιστικός, περισσότερο αποτελεί προσδοκία.

Συντάξεις

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παραβίασε βασικές συμφωνίες – έτσι μειώθηκε ο δημοσιονομικός χώρος – οπότε ειδικά για τις συντάξεις η κυβέρνηση της ΝΔ θα το αποσύρει για να το επαναφέρει με άλλη

ΔΕΗ – Ενέργεια

ΔΕΗ και η συνολικά η πολιτική ενέργειας αποτελούν βασικά προβλήματα.
Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων, υψηλό χρέος και με περιουσιακά στοιχεία π.χ. λιγνιτικές – που δεν προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η ΔΕΗ θα χρειαστεί να πουλήσει και άλλα περιουσιακά στοιχεία π.χ. υδροηλεκτρικά εργοστάσια για να μπορέσει να ξεφορτωθεί τις λιγνιτικές.

Διεθνές περιβάλλον

Την ώρα που η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί την ανάκαμψη στην Ελλάδα και προσπαθεί να δώσει αναπτυξιακή νότα, διεθνώς μπορεί να ξεκινήσει η επιβράδυνση καθώς ο ανοδικός οικονομικός κύκλος παγκοσμίως συντηρείται ανορθόδοξα, ήδη έχει φθάσει τα 10 χρόνια η άνοδος.
Μια τέτοια εξέλιξη θα περιορίσει τις θετικές επιδράσεις των μέτρων της ελληνικής κυβέρνησης στην οικονομία.
Εάν δεν υπήρχαν οι επαναγορές ιδίων μετοχών 1 τρισεκ. δολαρίων στις ΗΠΑ και τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης από τις κεντρικές τράπεζες, η παγκόσμια φούσκα ήδη θα είχε ξεφουσκώσει.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης