Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Πτώση άνω του 30% στην αγορά των Logistics

tags :
Πτώση άνω του 30% στην αγορά των Logistics
του Χάρη Ντιγριντάκη
Ανακρούει πρύμναν ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Μετά από τη σημαντική αναρρίχηση των μεγεθών του έως το πρελούδιο του 2020, η μετατροπή του COVID 19 σε πανδημία ανατρέπει ραγδαία το σκηνικό της αγοράς και η αγορά βρίσκεται επί ξηρού ακμής.
Το μπλακ άουτ της κινεζικής αγοράς καθώς και η ανάσχεση των μεταφορών προς αρκετά ευρωπαϊκά κράτη επιφέρουν σημαντικές μειώσεις στους τζίρους των εταιρειών.
Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για ανάσχεση έως και 30% σε πρώτη φάση του τζίρου της αγοράς των logistics.
Για την ώρα είναι περιορισμένες οι επιπτώσεις της επιδημίας στις εταιρείες διακίνησης, αποθήκευσης και διαχείρισης εμπορευμάτων, καθώς υπολογίζεται ότι απαιτούνται περίπου 40 ημέρες, ωσότου φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά μία παραγγελία από τη χώρα του Δράκου.
Ως αποτέλεσμα, η αναστολή λειτουργίας κινεζικών εργοστασίων και εταιρειών logistics βρήκε πολλές παραγγελίες προς Ελλάδα εν πλω.
Σύμφωνα με την Alpha Bank oι επιπτώσεις από τη διαταραχή στην πλευρά της προσφοράς αναμένεται να μην είναι το ίδιο σημαντικές στην ελληνική οικονομία, αλλά να μεταδοθούν περισσότερο μέσω της επιβράδυνσης της οικονομίας ορισμένων σημαντικών εταίρων.
Ειδικότερα -όπως σημειώνει η Τράπεζα- «η μέγιστη επίπτωση στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες (supply chains) αναμένεται να λάβει χώρα από την προσεχή εβδομάδα, υποχρεώνοντας αρκετές επιχειρήσεις να μειώσουν αισθητά την παραγωγή τους.
Οι επιχειρήσεις που στηρίζονται μερικώς, ή αποκλειστικά, σε εργοστάσια της Κίνας ή ακόμη και της Βόρειας Ιταλίας για την εισαγωγή των εισροών στην παραγωγή τους είναι προφανώς οι περισσότερο ευάλωτες.
Ας σημειωθεί ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο στον τομέα της μεταποίησης, κατέχοντας το 28,2% της παγκόσμιας παραγωγής».

Συνεχίζοντας η Alpha Bank υποστηρίζει ότι :
«Μετά την εξάπλωση του Covid-19, σημειώθηκε κατακόρυφη πτώση των ναύλων κατά 50% στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers). Αυτή η εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, αν ληφθεί υπόψη ότι το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών βάσει όγκου, μεταφέρεται δια θαλάσσης, ενώ 7 από τα 9 πιο πολυσύχναστα λιμάνια βρίσκονται στην Κίνα».
Ένα ακόμη πρόβλημα για τον κλάδο πάντως είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των εξαγωγών μας διεξάγεται μέσω πληγέντων χωρών από τον Covid-19, όπως η Ιταλία, όπου οι οδηγοί δεν δέχονται να μεταφέρονται προϊόντα.
Έτερο πρόβλημα αποτελεί η αναμενόμενη υποχώρηση της καταναλωτικής δαπάνης, παράλληλα με τη χειροτέρευση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, πλήττοντας ενδεχομένως περισσότερο τους μικρούς πωλητές και λιγότερο τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Πρόκειται για εξελίξεις που θα πλήξουν άμεσα την εφοδιαστική αλυσίδα.
Την ίδια ώρα το γεγονός ότι, σε πολλές περιπτώσεις, πλοηγοί έχουν αρνηθεί να επιβιβαστούν σε πλοία που έρχονται από την Ασία στον Πειραιά για φορτοεκφόρτωση αρκεί για να προκαλέσει τρικυμία τόσο στην εύρυθμη λειτουργία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, όσο και σε εταιρείες logistics.
Κι αν ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα εισάγει περίπου 930 κωδικούς προϊόντων από την Κίνα, που περιλαμβάνουν προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, μηχανές, εργαλεία, ανταλλακτικά, είδη χάρτου, παιχνίδια, σωλήνες, νήματα, τρόφιμα και κάθε είδους αντικείμενα, γίνεται κατανοητό ότι η δραστηριότητα εταιρειών που διακινούν και διαχειρίζονται εμπορεύματα κυρίως από την Κίνα θα επηρεαστεί σημαντικά.
Όπως εξηγούν επικεφαλής των εταιρειών εφοδιαστικής αλυσίδας, δεδομένου ότι ποτέ στα χρονικά δεν έχει καταγραφεί αντίστοιχη περίπτωση αναστολής των μεταφορών λόγω εκδήλωσης μεταδοτικής νόσου, ο κλάδος τηρεί στάση αναμονής.
Χωρίς να αποκλείει τα χειρότερα: την επικράτηση πανικού λόγω ενδεχόμενης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού που θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε καθίζηση της κατανάλωσης στο εσωτερικό της χώρας, πλήττοντας περαιτέρω τις εταιρείες logistics.
O κ. Νικόλαος Ροδόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, τονίζει ότι με βάση το γεγονός ότι τα περισσότερα εργοστάσια στην Κίνα είτε έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους είτε υπολειτουργούν, θα προκληθούν στην αγορά σημαντικές ελλείψεις σε αγαθά, όπως και σε εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για τη συναρμολόγηση ηλεκτρονικών συσκευών.
«Εχουν αρχίσει να καταγράφονται οι πρώτες ελλείψεις σε αναλώσιμα, όπως τα τόνερ, ενώ ο εφιάλτης για την αγορά θα προέλθει από την καθίζηση του εμπορίου και του τουρισμού, δύο κλάδους που στηρίζουν την εφοδιαστική αλυσίδα», εξηγεί.

Τα κοντέινερ
Τον περασμένο Ιανουάριο ο ρυθμός αύξησης των εισερχόμενων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά ανήλθε σε μόλις 7,6%, ενώ αναμένεται να καταγραφεί κάμψη τους επόμενους μήνες, καθώς τα containers παραμένουν στην Κίνα. Για χάρη σύγκρισης, ας σημειωθεί ότι το πρώτο δίμηνο του 2019 η αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων είχε διαμορφωθεί σε 22,2%.
«Χωρίς ακόμη η εικόνα να είναι ξεκάθαρη, εκτιμάμε ότι η επιδημία θα μπορούσε να προκαλέσει κάμψη τζίρου σε ποσοστό 30%, ενώ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να καταγραφεί ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό λαμβάνοντας υπόψη ότι απαιτούνται περίπου 40 ημέρες ωσότου ένα πλοίο έρθει από την Κίνα στον Πειραιά», σημειώνει ο κ. Κώστας Αχλαδίτης, διευθύνων σύμβουλος της Golden Cargo.
Το κακό σενάριο δεν έχει ακόμη κάνει την εμφάνισή του. «Εάν επικρατήσει ο πανικός και η κατανάλωση βουλιάξει, το πλήγμα θα είναι πολύ μεγαλύτερο για τις εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας και δεν θα υπάρχει διακίνηση προϊόντων ούτε από τον παραγωγό (first mile) ούτε προς τον καταναλωτή (last mile)», διευκρινίζει ο Νίκος Χαρτσάς, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της φερώνυμης Hartsas Α.Ε. Καταλήγοντας αναφέρει ότι, πλέον οι Ελληνες εισαγωγείς και λιανέμποροι καλούνται να αναζητήσουν προμηθευτές σε άλλες χώρες, εκτός Κίνας, πρακτική αναγκαία, η οποία όμως θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος που θα επωμιζόταν ο καταναλωτής.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης