Eκπέμπουν SOS οι αεροπορικές - Ποιοι αερομεταφορείς έχουν λάβει κρατική βοήθεια

Eκπέμπουν SOS οι αεροπορικές - Ποιοι αερομεταφορείς έχουν λάβει κρατική βοήθεια
Kάνουν έκκληση για βοήθεια οι αερομεταφορείς, τα κράτη σπεύδουν για διάσωση
Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει υποστεί ένα άνευ προηγουμένου σοκ που προκλήθηκε από την πανδημία του κορωνοϊού, με ουκ ολίγες αεροπορικές να απευθύνουν έκκληση για κρατική βοήθεια ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν.
Eνδεικτικές της κατάστασης που επικρατεί είναι οι δηλώσεις του προέδρου της Aegean Airlines, Ευτύχη Βασιλάκη.
«Καίμε» κάθε μήνα 40 εκατ. ευρώ, δήλωσε τη Δευτέρα 18 Μαΐου ο πρόεδρος της Aegean, σε τηλεδιάσκεψη, ενώ διεμήνυσε σε όλους τους τόνους ότι η κρατική στήριξη είναι απαραίτητη.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, ενώ η χρονιά ξεκίνησε πολύ καλά, με τον Ιανουάριο να καταγράφει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 11% και ο Φεβρουάριος κατά 7%, επιδεικνύοντας ιδιαίτερα θετική πορεία, και με ένα πολύ πετυχημένο 2019 και ένα θετικό ξεκίνημα το 2020, ήρθε ο Μάρτιος – οπότε και κηρύχθηκε επισήμως από τον ΠΟΥ η πανδημία του κορονοϊού – και κατέγραψε 56% μείωση της επιβατικής κίνησης και κατά 30% περιορισμένες πτήσεις.
Ο δείκτης πληρότητας από 82% στις αρχές του έτους, έπεσε στο 57% τον Μάρτιο, ποσοστό το οποίο η εταιρεία δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ ξανά.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) είχε προειδοποιήσει από την Τρίτη 31 Μαρτίου 2020 ότι πολλοί αερομεταφορείς μπορεί να μην επιβιώσουν λόγω της τεράστιας έλλειψης σε έσοδα που θα εγγράψουν στο β’ τρίμηνο του 2020.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ για το τρέχον τρίμηνο, οι αεροπορικές εταιρείες θα αναγκαστούν να «κάψουν» 61 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ θα καταγράψουν καθαρές απώλειες της τάξεως των 39 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Για έναν κρίσιμο τομέα με εκατομμύρια θέσεις απασχόλησης είναι εκ των ων ουκ άνευ η κρατική στήριξη εν μέσω της τρέχουσας συγκυρίας.
«Οποιαδήποτε μορφή κρατικής ενίσχυσης δεν πρέπει να προκαλεί στρεβλώσεις στην αγορά. Επομένως, εκεί που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο.
Οι αρχές ανταγωνισμού θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται περαιτέρω η αγορά» είπε ο Thomas Reiner, διευθυντής της Ένωσης Αεροπορικές Εταιρίες για την Ευρώπη.

Air France-KLM

Η Air France-KLM έχει λάβει μέχρι τώρα 10 δισεκατομμύρια ευρώ από τη γαλλική και την ολλανδική κυβέρνηση, με 7 δισεκατομμύρια ευρώ να προέρχονται από τη μεριά της Γαλλίας και από 2 μέχρι 4 δισεκατομμύρια ευρώ να έρχονται από την Ολλανδία.

Southwest Airlines

Όπως και με άλλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ (Alaska Airlines, Allegiant Air, American Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways, United Airlines και SkyWest Airlines), η Southwest Airlines έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση ως εταιρεία των ΗΠΑ στο Coronavirus Aid, Relief (CARES).
Η Southwest Airlines θα λάβει περισσότερα από 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Περίπου 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια θα είναι επιχορηγήσεις και θα προσανατολιστούν για τις λειτουργικές ανάγκες της εταιρείας και τη στήριξη των εργαζομένων, ενώ περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια θα καλυφθούν από χαμηλότοκο δεκαετές δάνειο.

American Airlines

Όπως και πολλές άλλες εταιρείες των ΗΠΑ (Alaska Airlines, Allegiant Air, American Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways, United Airlines, SkyWest Airlines and Southwest Airlines), οι American Airlines έχουν λάβει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα CARES της κυβέρνησης.
Πιο συγκεκριμένα, οι American Airlines έχουν λαμβάνειν περίπου 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια από το Payroll Support Program (PSP) για να μπορέσουν να πληρώσουν τους εργαζομένους τους.
Τα χρήματα αυτά προέρχονται κατά ένα μεγάλο μέρος (4,1 δισεκατομμύρια δολάρια) από άμεση επιχορήγηση, ενώ περίπου 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια θα αντληθούν από χαμηλότοκα δάνεια.
Επίσης, οι Αμερικανικές Αερογραμμές θα λάβουν επιπλέον βοήθεια ύψους 4,75 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ.

British Airways
Η British Airways, μέσω της μητρικής της ΙΑG, θα αντλήσει 300 εκατομμύρια λίρες από την κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ η ΙΑG έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ισπανικό κράτος.

Delta

Όπως και πολλές άλλες εταιρείες των ΗΠΑ (Alaska Airlines, Allegiant Air, American Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways, United Airlines, SkyWest Airlines and Southwest Airlines), η Delta εμπίπτει και αυτή στις διατάξεις του προγράμματος CARES.
Πιο συγκεκριμένα, θα λάβει 5,4 δισεκατομμύρια δολάρια το Payroll Support Program (PSP) για την υποστήριξη μισθών και παροχών προσωπικού.
Τα χρήματα αυτά προέρχονται κατά ένα μεγάλο μέρος (4,1 δισεκατομμύρια δολάρια) από άμεση επιχορήγηση, ενώ περίπου 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια θα αντληθούν από χαμηλότοκα δάνεια.
Επίσης, η Delta θα λάβει επιπλέον βοήθεια από την κυβέρνηση των ΗΠΑ μέσω αύξησης κεφαλαίου.
Η αξία κάθε μετοχής θα ανέρχεται στα 24,39 δολάρια.
«Κλειδί» θα είναι τα warrants

ΕasyJet

H βρετανική εταιρεία με έδρα το Λούτον της Αγγλίας έχει πρόσβαση στο χρηματοδοτικό ταμείο της Μεγάλης Βρετανίας για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Μάλιστα, όπως λέγεται, έχει εξασφαλίσει 600 εκατομμύρια λίρες.

Iberia

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Ιberia έχει εξασφαλίσει ΑΒS δάνεια πάνω από 1 δισεκατομμύριο, με εγγύηση δημοσίου.
Επίσης, η εταιρεία σχεδιάζει να δανειστεί άλλα 750 εκατομμύρια ευρώ.

Lufthansa Group

Ο Όμιλος Lufthansa βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις των χωρών καταγωγής του .
Το Bloomberg αναφέρει ότι στη Γερμανία η χρηματοδότηση της Lufthansa θα μπορούσε να ανέλθει σε 10 δισεκατομμύρια δολάρια υπό μορφή δανείων, πιστωτικών εγγυήσεων και αγοράς μετοχών από τη γερμανική κυβέρνηση.
Αυτό θα μπορούσε να καταστήσει τη γερμανική κυβέρνηση τον μεγαλύτερο μέτοχο του Ομίλου.
Ο Όμιλος Lufthansa περιλαμβάνει τις Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa και Swiss, καθώς και θυγατρικές εταιρείες όπως οι Eurowings και Edelweiss Air.

Norwegian Air

Η Norwegian Air εξασφάλισε μετατρέψιμα σε μετοχές ομολογιακά δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου ύψους 3 δισεκατομμυρίων ΝΟΚ.

Ryanair

Η Ryanair έλαβε από τη βρετανική κυβέρνηση επιχορήγηση ύψους 600 εκατομμυρίων λιρών.

Virgin Atlantic

Η Virgin Atlantic έλαβε από τη βρετανική κυβέρνηση επιχορήγηση ύψους 500 εκατομμυρίων λιρών.

Alitalia

Πρόκειται για μία εθνικοποιημένη εταιρεία, τον πλήρη έλεγχο της οποίας η ιταλική κυβέρνηση αναμένεται να ανακτήσει τον προσεχή Ιούνιο.

China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China

Δεν έχει ανακοινωθεί πακέτο στήριξης για τις τρεις κρατικές αεροπορικές εταιρείες της Κίνας, παρά τις ζημιές 2 δισ. δολαρίων στο α’ τρίμηνο του 2020.
Δεν υπάρχει πρόγραμμα περικοπής των θέσεων εργασίας.

Emirates, Etihad

Το Ντουμπάι έχει ανακοινώσει την παροχή στήριξης στην Emirates, η οποία έχει περικόψει τους μισθούς των εργαζομένων.
Όσον αφορά την Etihad, δεν υπάρχει ενημέρωση για την παροχή κρατικής βοήθειας.

Singapore Airlines

Ο βασικός μέτοχος προχώρησε σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 8,8 δισ. δολαρίων, μέσω της έκδοσης νέων μετοχών.

Τι αναφέρει το bankingnews για την Aegean Airlines

Η Aegean θα χρειαστεί από 200 έως 300 εκατ κρατικά κεφάλαια με κοινές μετοχές ή Cocos
Η Aegean δεν πρέπει να θεωρείται μια εταιρία που είχε προβληματικές δομές.
Θα ήταν λάθος προσέγγιση και λάθος αξιολόγηση καθώς πριν τον κορωνοιό διέθετε ταμείο άνω των 400 εκατ και ανακοίνωσε ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο ανάπτυξης και ανανέωσης του στόλου της.
Το πλήγμα που υπέστη ο κλάδος των αερομεταφορών παγκοσμίως δεν έχει προηγούμενο και η έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν θα δείξει ποιο θα είναι το μέγεθος της ζημίας.
Όμως αφαιρώντας την ζημία σε μηνιαία βάση που δυνητικά φθάνει τα 35 με 40 εκατ άρα συνολικά 120 εκατ λόγω του lockdowns, της πιθανολόγησης ότι οι αερομεταφορές δεν θα πιάσουν τους στόχους των προηγούμενων ετών, θα υπάρξει μεγάλη κάμψη, της έκθεσης σε παράγωγα που πρέπει να καλυφθούν και βεβαίως το γεγονός ότι οι αερομεταφορές για όλο το 2020 θα υποστούν ζημία… μπορεί να ειπωθεί ότι δημιουργείται ένα κεφαλαιακό έλλειμμα 200 έως 300 εκατ. ευρώ.
Τα βασικά ερωτήματα είναι
-εάν η Aegean χρειάζεται τα 200 με 300 εκατ,
-εάν μπορεί να τα βρει από την αγορά και
-εάν τα πάρει από το κράτος με ποια μορφή θα πρέπει να χορηγηθούν.
Πρωτίστως να αναφερθεί ότι η Aegean μπορεί να αντέξει και χωρίς να πάρει κρατική βοήθεια.
Το επιχείρημα ότι πήραν πολλοί ανταγωνιστές στο εξωτερικό από τον κλάδο των αεροπορικών εταιριών άρα για λόγους ισοτιμίας θα πρέπει να πάρει και η Aegean στην Ελλάδα… δεν είναι ισχυρό επιχείρημα.
Το βασικό επιχείρημα είναι εάν η Aegean θα αλλάξει ή δεν θα αλλάξει το πρόγραμμα επενδύσεων και τι τροποποιήσεις θα κάνει με την κατασκευάστρια εταιρία αεροπλάνων.
Η Aegean θα ήταν βέλτιστο σενάριο να μπορούσε να συγκεντρώσει 200-300 εκατ από τις αγορές, υπό κάποιες πολύ συγκεκριμένες παραδοχές θα μπορούσαν κεφάλαια να βρεθούν, να προσφύγει στις αγορές και όχι στο κράτος.
Όμως εάν αποφασίσει να τα πάρει από το κράτος οι επιλογές δεν είναι πολλές ή αύξηση κεφαλαίου με κοινές μετοχές άρα το δημόσιο θα γίνει μέτοχος στην Aegean ή θα εκδώσει το κράτος Cocos δηλαδή μετατρέψιμο ομόλογο σε μετοχές, θα φέρει ένα επιτόκιο 5% και σε διάστημα 5 ετών η εταιρία θα πρέπει να το εξοφλήσει ενώ θα ισχύσει και το ίδιο καθεστώς που ισχύει για τα Cocos των τραπεζών δηλαδή μόνο μια φορά μπορεί να μην καταβάλλει τους ετήσιους τόκους, καθώς σε δεύτερη επανάληψη καταβολής των τόκων το Cocos μετατρέπεται αυτομάτως σε κοινές μετοχές.
Αν και το σενάριο της αύξησης κεφαλαίου με κοινές μετοχές για το κράτος είναι η καλύτερη λύση θα οδηγούσε το δημόσιο να ελέγχει το 50% της εταιρίας, θα πρόκειται για κρατικοποίηση.
Προφανώς αυτό η Aegean δεν το επιθυμεί.
Εάν όμως προχωρήσει η λύση του Cocos θα πρέπει να επενδύσουν κεφάλαια και οι ιδιώτες μέτοχοι ή και η εταιρία π.χ. τα μερίσματα του 2018 και 2019.
Η λύση των Cocos είναι πιο ρεαλιστική απέναντι στα μοντέλα χρηματοδότησης και κρατικής στήριξης άλλων αεροπορικών εταιριών ανά τον κόσμο.
Η Aegean θα βρει γρήγορα τον βηματισμό της εάν ξεκαθαρίσει με ποιο τρόπο θα ενισχυθεί κεφαλαιακά καθώς σε ένα τέτοιο σενάριο θα δημιουργήσει ξανά προσδοκία στην μετοχή και στην κεφαλαιοποίηση που έχει υποστεί σοβαρή καθίζηση στα 350 εκατ ευρώ.

www.bankingnews.gr



bankingnews.gr

BREAKING NEWS