Η αντιπρόταση των «4» στο Ταμείο Ανάκαμψης των 500 δισεκ. ευρώ: Εφάπαξ δάνεια έκτακτης ανάγκης, όχι σε αμοιβαιοποίηση του χρέους της ΕΕ

Η αντιπρόταση των «4»  στο Ταμείο Ανάκαμψης των 500 δισεκ. ευρώ: Εφάπαξ δάνεια έκτακτης ανάγκης, όχι σε αμοιβαιοποίηση του χρέους της ΕΕ
Η αντιπρόταση Kurz υποστηρίζεται από Ολλανδία, Σουηδία και Δανία, που μαζί με την Αυστρία συγκροτούν το λεγόμενο «κουαρτέτο της λιτότητας»
Η επείγουσα βοήθεια για τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την κρίση του κορωνοϊού πρέπει να είναι εφάπαξ και να περιορίζεται σε δύο χρόνια, προβλέπει η «αντιπρόταση» του Αυστριακού καγκελάριου Sebastian Kurz που δημοσιοποίησε το Σάββατο (23/5/2020) η Καγκελαρία στη Βιέννη ως έγγραφο κοινής θέσης, στο οποίο η Αυστρία, η Ολλανδία, η Δανία και η Σουηδία τονίζουν ότι θέλουν να βοηθήσουν με δάνεια με ευνοϊκούς όρους.
Το έγγραφο αποτελεί «εναλλακτικό σχέδιο» στην πρόταση που είχαν υποβάλει την περασμένη Δευτέρα η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel και ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron και η οποία προβλέπει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να δανειστεί 500 δισεκατομμύρια ευρώ ως δάνεια στην κεφαλαιαγορά και να τα διανείμει μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ ως επιδοτήσεις -- και όχι ως δάνεια.
Την «αντιπρόταση» του, ως κοινή θέση του ίδιου και των άλλων τριών χωρών που, μαζί με την Αυστρία, απορρίπτουν το «Ταμείο Ανάκαμψης» των Macron - Merkel, ο Kurz είχε προαναγγείλει σε συνέντευξή του την Τετάρτη (20/5), διαμηνύοντας πως, «θέλουμε να είμαστε αλληλέγγυοι με κράτη, τα οποία έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση, ωστόσο πιστεύουμε ότι ο σωστός δρόμος είναι τα δάνεια και όχι οι επιδοτήσεις».
Η κρίση του Covid-19 απαιτεί ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και κοινή στρατηγική ανοικοδόμησης, αναφέρει το έγγραφο των τεσσάρων χωρών. «Προτείνουμε λοιπόν ένα προσωρινό, ταμείο έκτακτης βοήθειας για τη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης και της ανθεκτικότητας των δομών της υγείας σε πιθανά μελλοντικά κύματα».
Αυτό το ταμείο θα πρέπει να συσταθεί συμπληρωματικά σε ένα εκσυγχρονισμένο δημοσιονομικό πλαίσιο και στο πακέτο διάσωσης ύψους 540 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει ήδη αποφασιστεί.
«Αλλά εκεί που δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, είναι οποιαδήποτε εργαλεία ή μέτρα, τα οποία οδηγούν σε κοινοτικοποίηση χρεών ή σε σημαντικές αυξήσεις στον προϋπολογισμό της ΕΕ», διαμηνύουν οι τέσσερις της αντιπρότασης Kurz».
Στο έγγραφο θέσης των τεσσάρων χωρών καθαρής συνεισφοράς, στο οποίο αφήνεται ανοιχτό το συνολικό ποσό της έκτακτης βοήθειας για αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, τονίζεται επίσης το κράτος δικαίου και η προστασία από την απάτη, η οποία, όπως σημειώνεται, πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της ισχυρής συμμετοχής του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, της αρχής της ΕΕ για την καταπολέμηση της απάτης OLAF και της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.
Σύμφωνα με τις επιθυμίες των «τεσσάρων», ο προσωρινός χαρακτήρας θα πρέπει να διασφαλίζεται με ρητή ρήτρα κατάσχεσης, έτσι ώστε η βοήθεια έκτακτης ανάγκης να παραμένει περιορισμένη για δύο χρόνια, και, όπως υπογραμμίζεται, η βοήθεια έκτακτης ανάγκης για την πανδημία δεν επιτρέπεται να οδηγήσει σε κοινοτικοποίηση του χρέους.
Η βοήθεια πρέπει να χρησιμοποιηθεί με αυστηρά στοχευμένο τρόπο, «τα χρήματα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την ανοικοδόμηση και ανθεκτικότητα του τομέα της υγείας και της οικονομίας», αναφέρεται στο έγγραφο, στο οποίο προσδιορίζονται επίσης ως τομείς χρηματοδότησης η έρευνα, η καινοτομία και η «πράσινη μετάβαση», σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα, την ανάπτυξη και την ψηφιοποίηση.
Στην δισέλιδη «αντιπρόταση Kurz» επισημαίνεται επίσης ότι οι εθνικοί προϋπολογισμοί είναι ήδη τεταμένοι λόγω της κρίσης του κορωνοϊού και παρόλα αυτά πρέπει να δαπανηθούν περισσότερα κονδύλια για τις δαπάνες της ΕΕ.
Απαιτείται «εκσυγχρονισμένος προϋπολογισμός της ΕΕ ως σημείο εκκίνησης», με ανάλυση των αναγκών για τους τομείς που πλήττονται περισσότερο, και το τελικό πλαίσιο δαπανών για τον κορονοϊό θα πρέπει να καθοριστεί μέσω μιας νέας ιεράρχησης των περιοχών δαπανών στον προϋπολογισμό της ΕΕ, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την Αυστριακή Καγκελαρία στη Βιέννη, το έγγραφο από τις τέσσερις χώρες διαβιβάστηκε σε ανώτερους αξιωματούχους από τους υπόλοιπους εταίρους της ΕΕ και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία αναμένεται να υποβάλει την πρότασή της για το σχέδιο ανοικοδόμησης την ερχόμενη Τετάρτη.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι τέσσερις χώρες, «καθαρά συνεισφέρουσες» στον προϋπολογισμό της ΕΕ, πριν από την έξαρση της κρίσης του κορονοϊού και στο πλαίσιο των συζητήσεων για το νέο επταετές δημοσιονομικό πλαίσιο της ΕΕ, είχαν ζητήσει να περιοριστεί ο πολυετής κοινοτικός προϋπολογισμός στο 1% του ΑΕΠ.
Οι ίδιες είχαν απορρίψει προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για ένα υψηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ.
Την τοποθέτηση τους αυτή, οι «τέσσερις» επαναλαμβάνουν και στην «αντιπρόταση Kurz, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «η θέση μας για το δημοσιονομικό πλαίσιο της ΕΕ παραμένει αμετάβλητη».


Στις 27/5 το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που είναι επιφορτισμένη με τη διατύπωση ενός σχεδίου, θα παρουσιάσει τις δικές της προτάσεις την Τετάρτη 27 Μαΐου.
Παρόλο που οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν για την ανάγκη ενός τέτοιου Ταμείου, έχουν διαφορετικές απόψεις για το εάν θα πρέπει να χορηγεί δάνεια ή απευθείας επιδοτήσεις  και ποιο θα πρέπει να είναι το τελικό του μέγεθος.
Αν και αποδέχονται έως έναν βαθμό ότι τα χρήματα  θα προέρχονται από την κοινή έκδοση χρέους, το ύψος του ποσού θα αντλήσει η ΕΕ από τις αγορές, παραμένει ακόμη σημείο τριβής.
Η γαλλογερμανική πρόταση προβλέπει την έκδοση χρέους 500 δισεκ. ευρώ από την Κομισιόν για λογαριασμό του συνόλου της ΕΕ.
Η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel επιμένει ότι, δεν πρόκειται για αμοιβαιοποίηση χρέους.

Η νέα υπό εξέταση πρόταση

Μια νέα πρόταση που εξετάζεται είναι το 70% των 500 δισεκ. να δοθεί με την μορφή δανείων με οριζόντιο επιτόκιο για όλους, δηλαδή κοινό επιτόκιο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το benchmark 10ετές ομόλογο κάθε χώρας.
Με βάση αυτό το σενάριο από τα 500 δισεκ. τα 350 δισεκ. θα δοθούν με δάνειο και τα 150 δισεκ. με την μορφή επιδοτήσεων.
Ως προς το επιτόκιο δεν μπορεί να είναι αρνητικό π.χ. 3μηνο Euribor αλλά θετικό επιτόκιο ίσως στα επίπεδα δανεισμού του ESM του Μόνιμου Μηχανισμού Σταθερότητας συν κάποιο spread.

Τι θα πράξει η ΕΚΤ;

Στις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου το αργότερο η ΕΚΤ θα λάβει κρίσιμες αποφάσεις για το Πρόγραμμα Πανδημίας.
Η πορεία των αγορών χρηματιστηρίων και ομολόγων το επόμενο διάστημα αλλά και η συμπεριφορά των οικονομιών κατά την επιστροφή της κανονικότητας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ καλείται να αποφασίσει

1)Απαιτείται αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας αλλά η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 16 Ιουλίου 2020 όχι νωρίτερα.
Το Πρόγραμμα Πανδημίας έχει ύψος 750 δισεκ. ευρώ και αποτελεί ένα παράλληλο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ αγοράζει ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και μαζί και τα ελληνικά ομόλογα τα οποία δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα είναι ομόλογα σκουπίδια.
Εάν υπάρξει αύξηση του προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 500 δισεκ στα 1,25 τρισεκ. ευρώ.

 2)Το Πρόγραμμα Πανδημίας ολοκληρώνεται τέλος του 2020.
Θα υπάρξει παράταση;
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα μπορούσε να παραταθεί έως το Ιούνιο του 2021 δηλαδή να πάρει 6 μήνες παράταση.
Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 16 Ιουλίου 2020 όχι νωρίτερα

3)Τι θα γίνει με τις λήξεις των ομολόγων;
Η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος Πανδημίας θα μπορούσε να επαναγοράζει τα κρατικά ομόλογα που λήγουν.
Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 4 Ιουνίου 2020 για να κρατήσει σε εγρήγορση τις αγορές.

Το πρόγραμμα Πανδημίας, όπως και η Ποσοτική Χαλάρωση αποτελούν δύο προβληματικά τοξικές επιλογές της ΕΚΤ συντηρώντας τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χαμηλά και αυξάνοντας τα όρια του χρέους.
Το λάθος συνεχίζει να διαιωνίζεται.

Η ΕΚΤ έχει μοχλεύσει 50 φορές τα κεφάλαια της

Η ποσοτική χαλάρωση αποτελεί μια ακραία στρεβλωτική, παθογενή, τοξική και προβληματική νομισματική πολιτική που με μιμητισμό έχουν υιοθετήσει όλες οι κεντρικές τράπεζες στον πλανήτη.
Η ΕΚΤ στην προσπάθεια της να συνδράμει στην αντιμετώπιση του κορωνοιού έχει υποκαταστήσει τις κυβερνήσεις, εφαρμόζει προγράμματα Πανδημίας 750 δισεκ. που παραβιάζουν τους όρους ποσοτικής χαλάρωσης και συνολικά έχει παραβιάσει τις βασικές αρχές του καταστατικού της.
Το βασικό θέμα όλα αυτά η ΕΚΤ τα κάνει επειδή θέλει να στηρίξει τις οικονομίες της ευρωζώνης από την πρωτοφανή ύφεση ή επειδή θέλει να διασώσει τα 3 τρισεκ. κρατικά και εταιρικά ομόλογα που έχει αγοράσει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
Η ΕΚΤ πριν λίγα χρόνια είχε ισολογισμό 2 τρισεκ. ευρώ και σήμερα έχει 5,28 τρισεκ. ευρώ με τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει να αντιστοιχούν σε 3 τρισεκ. ευρώ.
Με 108,8 δισεκ. κεφάλαια η μόχλευση επί του ενεργητικού αγγίζει τις 50 φορές όταν π.χ. για τις εμπορικές τράπεζες η αντίστοιχη μόχλευση είναι 8-10 φορές.
Όμως ακόμη και εάν αξιολογηθούν τα κεφάλαια ως προς τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει δηλαδή τα 3 τρισεκ. η μόχλευση είναι 28 φορές.
Η ΕΚΤ διατηρεί χρυσό αξίας 509 δισεκ. λέμε διατηρεί και όχι κατέχει γιατί ο χρυσός ανήκει στα έθνη κράτη.
Την ίδια στιγμή η ΕΚΤ με 2,3 δισεκ. κέρδη εμφανίζει την χαμηλότερη απόδοση κεφαλαίου μόλις 2%.
Θα πουν πολλοί η ΕΚΤ είναι Κεντρική τράπεζα δεν είναι ο στόχος της το κέρδος αλλά η σταθερότητα του συστήματος, των οικονομιών και των τραπεζών.
Όλα αυτά ισχύουν στην θεωρία, όχι στην πράξη καθώς η συμπεριφορά της ΕΚΤ με όρους μόχλευσης, με όρους παρέμβασης στην ελεύθερη αγορά δείχνει ότι χειραγωγεί το σύστημα, διαμορφώνει τιμές σε ομόλογα και μετοχές και γενικώς επιδεικνύει συμπεριφορά που ξεφεύγει από τα πλαίσια της κλασσικής νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ είναι μια κεντρική τράπεζα που έχει φορτωθεί 3 τρισεκ. ομόλογα πολλά εξ αυτών προσεχώς μπορεί να είναι και junk bond.
Η απόφαση της ΕΚΤ να δέχεται και ομόλογα σκουπίδια με βαθμολογία ΒΒ αρκεί στις 7 Απριλίου 2020 οι χώρες να είχαν ελάχιστη βαθμολογία ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα αποτελεί μια ακόμη πράξη πανικού.
Η ΕΚΤ ουσιαστικά έσπευσε να προλάβει τις επικείμενες υποβαθμίσεις κρατών και ειδικά της Ιταλίας και αποφάσισε να παραβιάσει το καταστατικό της, την σοβαρότητα της.
Η ΕΚΤ γιατί τώρα δέχθηκε να αγοράζει και ομόλογα σκουπίδια επειδή φοβάται για την Ιταλία και τόσα χρόνια εξαντλούσαν την αυστηρότητα τους στην Ελλάδα;
Γιατί ίσχυαν οι κανόνες για την Ελλάδα και δεν ισχύουν οι κανόνες για την Ιταλία ή διαμορφώνονται οι κανόνες κατά το δοκούν;
Πρόκειται για μια ακόμη προβληματική, παθογενή και άρρωστη απόφαση της ΕΚΤ που το μόνο που κάνει είναι να επιδεινώνει το πρόβλημα, να συσσωρεύει τοξικό χρέος στον ισολογισμό της και να αυξάνει το ρίσκο.
Προσέξτε και την υποκρισία.
Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Πανδημίας που έχει βαθμολογία ΒΒ αλλά δεν είναι ενταγμένη στο κλασσικό πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
 

bankingnews.gr

BREAKING NEWS