Tα σχέδια διάσωσης των αεροπορικών διεθνώς σκανάρουν στην κυβέρνηση - Χατζηδάκης: Το ίδιο μοντέλο θα πρέπει να ακουλουθηθεί και στην Aegean

Tα σχέδια διάσωσης των αεροπορικών διεθνώς σκανάρουν στην κυβέρνηση - Χατζηδάκης: Το ίδιο μοντέλο θα πρέπει να ακουλουθηθεί και στην Aegean
Το σχέδιο διάσωσης των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς σκανάρει η κυβέρνηση
Το σχέδιο διάσωσης των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς φαίνεται ότι σκανάρουν στην κυβέρνηση προκειμένου να ακολουθηθεί η ίδια τακτική και για την Aegean. 
Όπως δήλωσε χτες ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στην εκπομπή Market Watch που αποτελεί συνεργασία του bankingnews.gr με τον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 ερωτηθείς για την περίπτωση της Aegean τόνισε ότι «το τελευταίο διάστημα έχουν ακουστεί πολλές ανεύθυνες γνώμες.
Η περίπτωση της Aegean θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον ανάλογο τρόπο που γίνεται η διάσωση των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς».
Να σημειωθεί ότι ο κ. Χατζηδάκης ως υπουργός Ανάπτυξης το 2009 κλήθηκε να διαχειριστεί την περίπτωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η οποία τότε ήταν έτοιμη να καταρρεύσει και να αφήσει την Ελλάδα χωρίς εθνικό αερομεταφορέα.
Μάλιστα τότε ο κ. Χατζηδάκης βρέθηκε αντιμέτωπος όχι μόνο με τους συνδικαλιστές που δεν ήθελαν ούτε να κλείσει, αλλά ούτε και να ιδιωτικοποιηθεί η Ολυμπιακή, η οποία το 2008-2009 είχε χρέος 2,4 δισ. ευρώ ενώ για κάθε χρόνο που περνούσε οι εταιρείες της επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό με 245 εκατ. ευρώ.
Το Μάρτιο του 2009 το ελληνικό δημόσιο συμφώνησε στη μεταβίβαση των Ολυμπιακών Αερογραμμών στον ιδιωτικό όμιλο MIG, ενώ λίγα χρόνια μετά, τον Οκτώβριο του 2012 η Ολυμπιακή εξαγοράστηκε από την Aegean.
«Τότε η Ολυμπιακή επιβάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό με 300 εκατ ευρώ και τώρα προσφέρει έσοδα στο δημόσιο 350 εκατ ευρώ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. 
Σύμφωνα με το bankingnews το σχέδιο διάσωσης που εξετάζει η κυβέρνηση την αύξηση κεφαλαίου 50 με 70 εκατ τα οποία θα καταβάλλουν μόνο οι υπάρχοντες ή νέοι ιδιώτες μέτοχοι και η έκδοση ομολόγου μετατρέψιμου σε μετοχές ή Cocos μετά την πάροδο 5ετίας εάν δεν αποπληρωθεί κατά τα πρότυπα των Cocos των ελληνικών τραπεζών. 
Τα cocos είναι μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές τα οποία φέρουν κουπόνι π.χ. 5%, μπορεί η εταιρία να μην πληρώσει επιτόκιο για ένα έτος αλλά εάν αυτό επαναληφθεί δεύτερη φορά το κράτος θα μετατρέψει τα ομόλογα σε μετοχές. 

Τι συμβαίνει με τις διασώσεις των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς 

Ποιό είναι το μοντέλο όμως διάσωσης των αεροπορικών εταιρειών που ακολουθείται διεθνώς; 
Στην περίπτωση της γερμανικής Lufthansa που υπέστη τεράστιες απώλειες εξαιτίας της πανδημίας, το σχέδιο ύψους 9 δισ. ευρώ για την διάσωση του αερομεταφορέα προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απόκτηση μετοχικού μεριδίου 20% από το κρατικό ταμείο σταθεροποίησης (WSF) μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Η τιμή εγγραφής για την αύξηση κεφαλαίου θα είναι 2,56 ευρώ ανά μετοχή.
Η συμφωνία προβλέπει ότι δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας θα καλυφθ ούν σε συμφωνία με την κυβέρνηση χωρίς δικαίωμα ψήφου εκτός από την περίπτωση εξαγοράς.
Για την υλοποίηση του σχεδίου απαιτείται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σύμφωνα με πληροφορίες τουεπικαλέιται το περιοδικό Der Spiegel η «μάχη» θα δοθεί για το θέμα της τήρησης των κανόνων ανταγωνισμού.
Ένα από τα «αγκάθια» στην διαπραγμάτευση αφορά τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης (σλοτς) στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου, πολλά από τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να αφαιρεθούν από την Lufthansa και να δοθούν σε άλλες εταιρίες, ως «αποζημίωση» για την κρατική βοήθεια που λαμβάνει η γερμανική εταιρεία.
Αναφορικά με την διάσωση της Air France το σχέδιο προβλέπει ότι θα πρέπει να μειώσει «δραστικά» τις πτήσεις εσωτερικού, σε αντάλλαγμα για τη διάσωσή της από το κράτος.
Τον περασμένο μήνα η γαλλική κυβέρνηση πρότεινε στην Air France ένα πακέτο διάσωσης ύψους 7 δισεκ. ευρώ, με απευθείας κρατικό δανεισμό ή με τραπεζικά δάνεια με την εγγύηση του κράτους.
Σε αντάλλαγμα για αυτές τις εγγυήσεις, η αεροπορική εταιρεία δεσμεύτηκε να μειώσει τις εγχώριες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% μέχρι το 2024
Όσον αφορά την EasyJet εξασφάλισε χρηματοδότηση 688 εκατ. ευρώ (600 εκατ. λίρες) από το βρετανικό Ταμείο Εταιρικής Χρηματοδότησης (COVID Corporate Financing Facility).
Το ποσό εκδίδεται από το υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Αγγλίας. 
Τέλος ενεργή κρατική παρέμβαση προβλέπεται στην Alitalia. Ο ιταλικός αερομεταφορέας θα λάβει ένεση ρευστότητας ύψους 3 δισ. ευρώ από την ιταλική κυβέρνηση στο πλαίσιο σχεδίου διάσωσης.
Η ιταλική κυβέρνηση έχει δρομολογήσει χορήγηση 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή ενίσχυσης για το σύνολο του αεροπορικού κλάδου.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS