Η ΕΚΤ ανησυχεί για το Ταμείο Ανάκαμψης και με πρόσχημα την μείωση των spreads στα ομόλογα στις 4/6 αυξάνει το Πρόγραμμα Πανδημίας σε 1,25 τρισ

Η ΕΚΤ ανησυχεί για το Ταμείο Ανάκαμψης και με πρόσχημα την μείωση των spreads στα ομόλογα στις 4/6 αυξάνει το Πρόγραμμα Πανδημίας σε 1,25 τρισ
Η ΕΚΤ από την μια θέλει να ικανοποιήσει τις αγορές που ζητούν θετικές ειδήσεις και από την άλλη θέλει να διαφυλάξει ότι ακόμη και εάν το Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι τόσο ισχυρό εργαλείο... να αναπληρώσει το κενό μέσω του Προγράμματος Πανδημίας.
Κάθε ημέρα που περνάει γίνεται όλο και πιο αντιληπτό ότι το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ θα είναι ένας περίπλοκος μηχανισμός όπου θα θέτει αυστηρούς όρους για την χορήγηση δανείων και επιχορηγήσεων με προγράμματα μεταρρυθμίσεων και χρονοδιαγράμματα επιστροφής στον οικονομικό ορθολογισμό.
Για τον λόγο αυτό ίσως είναι δύσκολο οι ευρωπαίοι να επιτρέψουν χαλάρωση από το 2021 και εν συνεχεία των δημοσιονομικών κανόνων, αντιθέτως θα ζητήσουν επιστροφή στον οικονομικό ορθολογισμό.
Η εξέλιξη αυτή θα αποτελέσει σοβαρό εμπόδιο για την ελληνική κυβέρνηση να αλλάξει τους δημοσιονομικού στόχους από το 2021 και ακολούθως ειδικά ως προς το πρωτογενές πλεόνασμα.

Αυτά αποτιμάει η ΕΚΤ και κατανοεί ότι πρέπει να πάρει ξανά πρωτοβουλίες ώστε να περάσει το μήνυμα στις αγορές ότι είναι εδώ και έτοιμη να συνεχίσει να στηρίζει τις αγορές και τις οικονομίες με τις τοξικές παρεμβάσεις της μέσω του Προγράμματος Πανδημίας που είναι ένα παράλληλο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ από την μια θέλει να ικανοποιήσει τις αγορές που ζητούν θετικές ειδήσεις από νομισματική πολιτική αλλά από την άλλη θέλει να διαφυλάξει ότι ακόμη και εάν το Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι τόσο ισχυρό εργαλείο... να αναπληρώσει το κενό μέσω του Προγράμματος Πανδημίας. 
Η ΕΚΤ συνεδριάζει στις 4 Ιουνίου και 16 Ιουλίου 2020 και με πρόσχημα την περαιτέρω μείωση των spreads δηλαδή των αποδόσεων των ομολόγων της Νοτίου Ευρώπης με την Γερμανία θα ανακοινώσει ότι αυξάνει το όριο αγοράς ομολόγων μέσω του Προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. σε 1,25 τρισεκ. ευρώ ή αύξηση 500 δισεκ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η ΕΚΤ είχε αγοράσει έως τέλη Μαΐου 2020 περίπου 186,6 δισεκ. ευρώ εκ των οποίων τα 4,69 δισεκ. αφορούσαν την Ελλάδα.

Τι περιμένουν οι αγορές από την ΕΚΤ;

Η πορεία των αγορών χρηματιστηρίων και ομολόγων το επόμενο διάστημα αλλά και η συμπεριφορά των οικονομιών κατά την επιστροφή της κανονικότητας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ συνεδριάζει σε δύο ημερομηνίες στις 4 Ιουνίου και 16 Ιουλίου 2020.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες η ΕΚΤ έχει θέσει ως στόχο να κλείσει ακόμη περισσότερο η ψαλίδα των spreads των ομολόγων της Νοτίου Ευρώπης με την Γερμανία.
Π.χ. ήδη το spread Ελλάδος – Ιταλίας βρίσκεται στις -2 μονάδες βάσης αλλά ο στόχος είναι να κλείσει μεταξύ Ελλάδος και Γερμανίας.
Η απόδοση του 10ετούς ομολόγου της Ελλάδος βρίσκεται στο 1,48% και της Ιταλίας 1,50%, ενώ το 10ετές Γερμανικό ομόλογο έχει απόδοση -0,40%.

Οι επιλογές της ΕΚΤ

A)Απαιτείται αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας;
Το Πρόγραμμα Πανδημίας έχει ύψος 750 δισεκ. ευρώ και αποτελεί ένα παράλληλο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ αγοράζει ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και μαζί και τα ελληνικά ομόλογα τα οποία δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα είναι ομόλογα σκουπίδια.
Εάν υπάρξει αύξηση του προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 500 δισεκ στα 1,25 τρισεκ. ευρώ.

 B)Το Πρόγραμμα Πανδημίας ολοκληρώνεται τέλος του 2020.
Θα υπάρξει παράταση;
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα μπορούσε να παραταθεί έως το Ιούνιο του 2021 δηλαδή να πάρει 6 μήνες παράταση.

Γ)Τι θα γίνει με τις λήξεις των ομολόγων;
Η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος Πανδημίας θα μπορούσε να επαναγοράζει τα κρατικά ομόλογα που λήγουν.

Στις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου 2020 η ΕΚΤ θα μπορούσε να αυξήσει το ύψος του Προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. σε 1,25 τρισεκ.
Θα μπορούσε να επιμηκύνει την λήξη του Προγράμματος Πανδημίας από τέλος του 2020 στα μέσα του 2021.
Επίσης θα μπορούσε να αποφασίσει και επαναγορές ομολόγων που λήγουν.
Με μια τέτοια στρατηγική θα έδινε καθαρό μήνυμα στις αγορές που έχουν πάθει εξάρτηση από τα τοξικά προγράμματα της ΕΚΤ.
Το πρόγραμμα Πανδημίας, όπως και η Ποσοτική Χαλάρωση αποτελούν δύο προβληματικά τοξικές επιλογές της ΕΚΤ συντηρώντας τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χαμηλά και αυξάνοντας τα όρια του χρέους.
Το λάθος συνεχίζει να διαιωνίζεται.

To Ταμείο Ανάκαμψης χαμηλών προσδοκιών

Σοβαρές ζυμώσεις λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες για να υπάρξει γεφύρωση των διαφορών φαίνεται ότι θα αλλάξει μερικώς η αρχική δομή της σύνθεσης της χρηματοδότησης του Ταμείου.
Ενώ είχε αρχικώς ανακοινωθεί ότι στα 750 δισεκ. τα 500 δισεκ. ή 66% του συνόλου θα έχουν μορφή επιδοτήσεων και τα υπόλοιπα 250 δισεκ. ή 33% θα έχουν την μορφή πάσης φύσεως δανείων.
Όμως λόγω των αντιδράσεων της ομάδας των 4 χωρών που έχουν εναντιωθεί στις επιδοτήσεις, δηλαδή Αυστρία, Ολλανδία, Δανία και Σουηδία, φαίνεται ότι η κατεύθυνση που λαμβάνουν οι εξελίξεις θα περιλαμβάνουν τα εξής νέα δεδομένα.

1)Η δομή των 750 δισεκ. ευρώ τροποποιείται μερικώς με τις επιδοτήσεις να υποχωρούν στο 55% ή 412 δισεκ. ευρώ και τα δάνεια να αυξάνονται στο 45% ή στα 338 δισεκ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος των κρατών της ΕΕ θα είναι μεγαλύτερη άπαξ και τα δάνεια αυξάνονται στον μηχανισμό χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εφόσον αυτή η εξέλιξη επιβεβαιωθεί – καθώς ακόμη δεν έχει υπάρξει τελική συμφωνία – τα 32 δισεκ. για την Ελλάδα με την αρχική μορφή 22,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 9,5 δισεκ. δάνεια προφανώς και αλλάζει.
Για την Ελλάδα θα αντιστοιχούν 18,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 13,5 δισεκ. δάνεια.

2)Θα υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του Ταμείου, περισσότερες από τις 4 χώρες συγκλίνουν στην άποψη ότι το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να έχει προσωρινό χαρακτήρα.

3)Τα κριτήρια επιλεξιμότητας για την πρόσβαση στο Ταμείο αποτελούν ακόμη πεδίο διαπραγμάτευσης ενώ υπάρχουν διαφωνίες από πολλά κράτη για τον σκοπό που τελικώς θα χρησιμοποιηθούν επιδοτήσεις και δάνεια.

4)Υπάρχουν σκέψεις εμπλοκή στο Ταμείο Ανάκαμψης να έχει ο ESM ίσως όχι άμεσα αλλά σε επόμενη φάση.
Ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης θα μπορούσε να διαδραματίσει κάποιο ρόλο σε επόμενη φάση, ωστόσο ακόμη αυτό δεν είναι σαφές.

5)Το Ταμείο Ανάκαμψης επειδή θα δανείζεται από τις αγορές για να χρηματοδοτήσει τα κράτη δεν θα μπορεί να δανείζεται περισσότερα από 130 με 160 δισεκ. ετησίως ώστε να μην υπάρχουν και ζητήματα με τους οίκους αξιολόγησης.
Με μια τέτοια κλίμακα δανεισμού δεν θα διακινδυνεύσει αυτός ο υπερεθνικός οργανισμός να χάσει το ΑΑΑ.

6)Όπως φαίνεται δεν μπορεί να υπάρξει εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει να χρηματοδοτεί από το α΄ τρίμηνο του 2021 σε ένα αισιόδοξο σενάριο.
Πολλά κράτη συναινούν – όχι όλα – οι κατανομές επιχορηγήσεων και δανείων να είναι τμηματική ξεκινώντας από το 2021 έως το 2024.

7)Η Γερμανία επιμένει και ήδη ο Schaeuble ο πρώην υπουργός Οικονομικών κινείται παρασκηνιακά να συσταθεί μια επιτροπή ελέγχου που θα αξιολογεί την πορεία απόδοσης της ροής κεφαλαίων, θα συμβάλει στον εντοπισμό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν και γενικώς θα ασκεί τακτικούς ελέγχους στα κράτη για το εάν συμμορφώνονται με τους κανόνες που θα τεθούν.
Ο έλεγχος δεν θα έχει την μορφή τύπου ΕΣΠΑ όπου κάθε κράτος αποστέλλει στις Βρυξέλλες ένα πλαίσιο παρεμβάσεων, έργων και μεταρρυθμίσεων.
Η Επιτροπή Ελέγχου θα έχει πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, θα είναι κάτι σαν άτυπη τρόικα που θα διεξάγει ελέγχους στις χώρες και ενίοτε θα κάνει και αυτοψίες στις χώρες που έχουν δανειστεί.

Οι αγορές ομολόγων από την ΕΚΤ με βάση το Πρόγραμμα Πανδημίας
Image
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS