ΥΠΕΝ: Ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο έως το φθινόπωρο - Επενδυτικά σχέδια εγχώριων «παικτών»

ΥΠΕΝ: Ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο έως το φθινόπωρο - Επενδυτικά σχέδια εγχώριων «παικτών»
Στόχος του υπουργείου Ενέργειας το «πρασίνισμα» υποδομών φυσικού αερίου, μεταξύ άλλων για τη δημιουργία ενός «παραθύρου» χρηματοδότησης έργων και μετά το 2021
Την κινητικότητα που αναπτύσσεται διεθνώς και στους κόλπους της ΕΕ γύρω από το υδρογόνο και τις τρεις αποχρώσεις του (πράσινο, γκρι και μπλε) παρακολουθεί και η Ελλάδα και προετοιμάζεται για τη χρήση του.
Μεγάλοι ενεργειακοί ομιλοι, όπως τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, η Mytilineos εντάσσουν στο βάθος της στρατηγικής τους για την ενεργειακή μετάβαση και το υδρογόνο, ενώ σε ρυθμιστικό επίπεδο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στοχεύει μέσα στο φθινόπωρο να έχει καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο με βασικό άξονα τους στόχους του ΕΣΕΚ και χρονοδιάγραμμα εισαγωγής του νέου καυσίμου στο ενεργειακό ισοζύγιο, με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει τον καταναλωτή ως προς το κόστος ενέργειας.
Κι αυτό γιατί η τεχνολογία του «πράσινου» υδρογόνου (ή ανανεώσιμου), με το οποίο συντάσσεται περισσότερο η χώρα μας λόγω και του συγκριτικού πλεονεκτήματος που προσφέρει η αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας, παραμένει ιδιαίτερα ακριβή.
Ο παράγοντας κόστος εξάλλου εξακολουθεί να διχάζει την Ευρώπη τόσο σε επίπεδο κρατών όσο και επιχειρηματικά, για αυτό και η συζήτηση περί προώθησης «πράσινου», «γκρι» ή «μπλε» υδρογόνου εξακολουθεί να κυριαρχεί στα αρμόδια όργανα της ΕΕ και μετά την ανακοίνωση από την Επιτροπή του ευρωπαϊκού σχεδίου που εδραιώνει το υδρογόνο ως βασικό κομμάτι του παζλ ανανεώσιμων καυσίμων για την απανθρακοποίηση και τη μετάβαση στην οικονομία των μηδενικών ρύπων.

Οι «αποχρώσεις» του υδρογόνου

Οι «αποχρώσεις» του υδρογόνου συνδέονται με το ανθρακικό του αποτύπωμα. Το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης από την ηλεκτροπαραγωγή των μονάδων ΑΠΕ η οποία μένει αναξιοποίητη, είτε διότι δεν απορροφάται από το δίκτυο είτε διότι η ζήτηση τις ώρες που παράγεται είναι χαμηλή και εκπέμπει μηδενικούς ρύπους.
Το «γκρι» υδρογόνο παράγεται από ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο) και κατά την παραγωγή του εκλύονται σημαντικές ποσότητες CO2 και το αποκαλούμενο «μπλε» υδρογόνο παράγεται επίσης από ορυκτά καύσιμα, όμως οι ελκυόμενες ποσότητες CO2 δεσμεύονται και αποθηκεύονται.
Το κόστος του «πράσινου» ή και ανανεώσιμου υδρογόνου είναι εξαιρετικά δαπανηρό, πενταπλάσιο του κόστους ενέργειας που παράγεται από αιολικά η φωτοβολταϊκά, γι' αυτό και μέχρι στιγμής τα όποια σχέδια παραγωγής είναι πιλοτικά.
Η ίδια η ΕΕ, λόγω του υψηλού κόστους, βλέπει τη χρήση του σε τομείς που θα πρέπει να απανθρακοποιηθούν αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με τον ηλεκτρισμό, όπως στις μεταφορές, τα μεγάλα φορτηγά και τα πλοία και τομείς της βιομηχανίας όπως τα χαλυβουργία και τα τσιμεντάδικα.

Ελληνική στήριξη στο «πράσινο» υδρογόνο

Σε επίπεδο χωρών ΕΕ η Γερμανία, που η αυτοκινητοβιομηχανία της έχει χάσει έδαφος στην ηλεκτροκίνηση, πρωτοστατεί με βασική στόχευση την ανάδειξη και εδραίωση του τεχνολογίας υδρογόνου και της σχετικής τεχνογνωσίας σε πρωτεύοντα επιχειρηματικό πεδίο των γερμανικών εξαγωγών. Στο πλαίσιο αυτό, τον περασμένο μήνα ίδρυσε το Εθνικό Συμβούλιο για το Υδρογόνο και δέσμευσε ήδη 7 δισ. ευρώ για τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας υδρογόνου.
Η Ελλάδα, μέσω του ρυθμιστικού πλαισίου αναμένεται να στηρίξει κατά βάση το «πράσινο» υδρογόνο και αυτό σε χρόνο που η τεχνολογία θα ωριμάσει και το κόστος της δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές. Το «γκρι» υδρογόνο αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό κι αυτό γιατί οδηγεί σε μεγαλύτερη εξάρτηση από το φυσικό αέριο, κάτι που αντιβαίνει τους στόχους του ΕΣΕΚ και οδηγεί σε μεγαλύτερη εξάρτηση της χώρας από ένα εισαγόμενο καύσιμο.
Αυτό που βλέπει η χώρα κεντρικά και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες εταιρίες είναι το «πρασίνισμα» υποδομών φυσικού αερίου, στο πλαίσιο σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας αλλά και της δημιουργίας ενός «παραθύρου» για την συνέχιση της χρηματοδότησης έργων φυσικού αερίου και μετά το 2021, αφού αυτό αποτελεί προϋπόθεση για τη χρηματοδότησή τους από την ΕΤΕπ.

Πιθανό εναλλακτικό καύσιμο για την Πτολεμαΐδα 5 μετά το 2028

Σε αυτό το πλαίσιο έχει αποφασιστεί ήδη η μεταφορά και υδρογόνου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, ενώ εξετάζεται και η μεταφορά υδρογόνου μέσω του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, αλλά και η μεταφορά υδρογόνου μέσω των δικτύων των ΕΔΑ και της ΔΕΔΑ.
Η ΔΕΠΑ και η Edison βλέπουν επίσης συνεργασίες για τη μεταφορά υδρογόνου μέσω του αγωγού East Med. Το υδρογόνο εξάλλου, σύμφωνα με το πρόεδρο και διευθύνοντα της ΔΕΗ κ. Γιώργο Στάσση, θα μπορούσε να είναι το εναλλακτικό καύσιμο για την μονάδα Πτολεμαΐδα 5 μετά το 2028.
Ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ κ. Γιάννης Παπαθανασίου μίλησε προ μηνών για την δημιουργία από τον Όμιλο του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο, ενώ μόλις χθες η Mytilineos ανακοίνωσε στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του τομέα υποδομών την ένταξη και του υδρογόνου στην στρατηγική της εταιρίας για την ενεργειακή μετάβαση.

πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS