Ο τουρισμός μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια

Ο τουρισμός μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια
Της Εύας Οικονομάκη
Την ελκυστικότητά της ως επενδυτικός προορισμός φαίνεται ότι διατηρεί η Ελλάδα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας EY Attractiveness Survey Greece 2020, με τον τουρισμό να εκτιμάται (σε ποσοστό 52%) ότι θα είναι ο τομέας που θα οδηγήσει την Ελλάδα σε αναπτυξιακή τροχιά τα επόμενα χρόνια.
Ο κλάδος των logistics (σε ποσοστό 28%) έπεται σε επίπεδο δυνατότητας να ωθήσει αναπτυξιακά την ελληνική οικονομία, με τον τομέα του real estate και των κατασκευών (21%) να συμπληρώνει την τριάδα.
Tην τριετία 2017-2019, η πλειονότητα των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, δηλαδή το 17%, κατευθύνθηκε στην αγροδιατροφή, με την ψηφιακή αναβάθμιση, τις υπηρεσίες υποστήριξης επιχειρήσεων, τις μεταφορές και τον τομέα των logistics να έπονται, συγκεντρώνοντας ένα μεγάλο κομμάτι των επενδυτικών projects του συγκεκριμένης διαστήματος.
*    Σχεδόν 1 στους 3 ερωτηθέντες (το 38%) πιστεύει ότι η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού έχει βελτιωθεί την τελευταία χρονιά, ενώ η πλειονότητα των επενδυτών, το 62%, εκτιμά ότι η Ελλάδα ακολουθεί πλέον μία στρατηγική που προσελκύει το διεθνές κοινό να τοποθετηθεί στη χώρα μας.
*    Αισιοδοξία προκαλεί πάντως το γεγονός ότι 2 στους 3 ερωτηθέντες εκτιμούν ότι η ελκυστικότητα της Ελλάδας θα βελτιωθεί σε ορίζοντα τριών ετών, με το 31% να πιστεύει ότι το επενδυτικό προφίλ της χώρας μας θα βελτιωθεί σημαντικά στη μετά-Covid-19 εποχή.
*    Την ίδια στιγμή, το 47% των ερωτηθέντων απάντησε πως πριν από την πανδημία η εταιρεία την οποία εκπροσωπεί προτίθετο να επενδύσει ή να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, με τις πωλήσεις, τη βιομηχανία και τα logistics να προσελκύουν το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Πάντως, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι τομείς στους οποίους υστερεί η Ελλάδα ως φιλικός επενδυτικός προορισμός είναι η δυνατότητα προσέλκυσης καινοτόμων projects/δραστηριοτήτων, η δημιουργία παγκόσμιων κέντρων ανταγωνιστικότητας και η προσέλκυση νέων ταλέντων.

Η πανδημία

Ειδικά για τη διαχείριση της πανδημίας…
*    το 77% πιστεύει ότι η Ελλάδα βρέθηκε σε ένα πολύ θετικό επίπεδο όσον αφορά στην αντιμετώπιση της υγειονομικής περίθαλψης,
*    το 73% εκτιμά ότι τα αντανακλαστικά του ελληνικού κράτους ήταν γρήγορα στο κομμάτι της ψηφιοποίησης,
*    ενώ το 72% είδε με θετικό μάτι τη δέσμη μέτρων που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση.

Το επενδυτικό προφίλ

*    Το 41% απάντησε ότι η εικόνα που έχει σχηματίσει για την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό έχει βελτιωθεί, ενώ το 51% απάντησε ότι δεν έχει αλλάξει το προφίλ της Ελλάδας ως προορισμού εξαιτίας της πανδημίας.
*    Παράλληλα, το 50% των ερωτηθέντων δεν έχει αλλάξει το επενδυτικό του πλάνο, το 28% έχει «παγώσει» επί του παρόντος τα projects του, ενώ το 6% έχει ακυρώσει τα σχέδιά του.
Πάντως, με βάση την έρευνα της ΕΥ, η στήριξη της καινοτομίας, η μείωση της φορολογίας και η βελτίωση του τρόπου λειτουργίας του νομικού συστήματος αποτελούν τους τρεις τομείς στους οποίους θα πρέπει να εστιάσει στο μέλλον η Ελλάδα προκειμένου να διατηρήσει μία πιο ανταγωνιστική θέση στην παγκόσμια οικονομία και να καταστεί περισσότερο φιλικός επενδυτικά προορισμός.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο

Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ευρώπη διέγραψαν ανοδική πορεία από το 2009 έως το 2017, με τον αριθμό τους να διπλασιάζεται, σύμφωνα με το EY European Investment Monitor, ενώ το 2019 ακολούθησαν ελαφρά πτώση, η οποία εν μέρει αποκαταστάθηκε το 2019.
Την ίδια στιγμή, η Ευρώπη δεν έχασε την ελκυστικότητά της ως επενδυτικός προορισμός στη μετά-Covid-19 εποχή, με το 51% των ερωτηθέντων να απαντά ότι η Γηραιά Ήπειρος παραμένει το ίδιο ή περισσότερο ελκυστική για επενδύσεις.
To 2019 η Ελλάδα (με μερίδιο 0,34%) βρέθηκε στην 29η θέση ανάμεσα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε επίπεδο αριθμού άμεσων ξένων επενδύσεων από την 35η που βρισκόταν το 2018, καταγράφοντας αύξηση σε ποσοστό 69%, με την Πορτογαλία (2,46%), την Ουγγαρία (1,64%), τη Σερβία (1,61%), τη Ρουμανία (1,22%) και τη Σλοβακία (1,01%) να προηγούνται, μεταξύ άλλων, στην κατάταξη.

Η ταυτότητα της έρευνας

Το 55% όσων συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ήδη δραστηριότητα στην Ελλάδα, με το υπόλοιπο 45% να σχεδιάζει να αποκτήσει παρουσία στη χώρα μας, ενώ πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται ότι έχει επηρεάσει τους επενδυτές, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό των οποίων έχουν υιοθετήσει μία στάση αναμονής, που έχει επιδράσει αρνητικά κάποιες από τις αρχικές κινήσεις τους.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS