Τραπεζικά νέα

Αποκαλύπτουμε την bad bank της ΤτΕ: Κρατική εγγύηση για κάλυψη ζημίας για τα NPEs στην λογιστική αξία, προσωπικό 200-300 άτομα, συμψηφισμό DTC

Αποκαλύπτουμε την bad bank της ΤτΕ: Κρατική εγγύηση για κάλυψη ζημίας για τα NPEs στην λογιστική αξία, προσωπικό 200-300 άτομα, συμψηφισμό DTC
Η πρόταση της ΤτΕ δεν αποτελεί καινοτομία, αλλά μια ιμιτασιόν πρόταση άλλων χωρών που μεταφέρει το πρόβλημα στο ελληνικό κράτος
Τι περιλαμβάνει η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος για την bad bank την εταιρία διαχείρισης ενεργητικού AMC που ήδη υπέβαλλε στην ελληνική κυβέρνηση;
Η πρόταση είναι προϊόν συνεργασίας με τους συμβούλους Rothschild, BCG, Deloitte
Με βάση διασταυρωμένες πληροφορίες η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος ενώ αναλύει τι συνέβη στην NAMA στην Ιρλανδία και στην Ισπανία και παρουσιάζει εναλλακτικές προτάσεις που υιοθετήθηκαν – το μεγαλύτερο μέρος της μελέτης εστιάζεται τι έχει συμβεί αλλού στον κόσμο – καταλήγει στα εξής συμπεράσματα.

1)Η ΤτΕ συστήνει την δημιουργία μιας bad bank δηλαδή εταιρίας διαχείρισης ενεργητικού AMC στην οποία θα μεταφερθούν 40-45 δισεκ. προβληματικά δάνεια, δηλαδή 30-35 δισεκ. παλαιά NPEs και 8 με 10 δισεκ. νέα NPEs την περιόδου του κορωνοιού.

2)Τα δάνεια θα μεταφερθούν στην λογιστική αξία δηλαδή στις τιμές που έχουν εγγραφεί στα λογιστικά βιβλία των τραπεζών.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του state aid της κρατικής βοήθειας… η ΤτΕ προτείνει το ελληνικό δημόσιο να παράσχει εγγυήσεις για την διαφορά μεταξύ των λογιστικών και εμπορικών τιμών.

3)Στην πρόταση δεν αναφέρεται πόσο θα είναι αυτή η ζημία για τις τράπεζες, αλλά προτείνει το ελληνικό δημόσιο πέραν από την παρεχόμενη εγγύηση των τιτλοποιούμενων δανείων – υπάρχει και η διαδικασία των τιτλοποιήσεων προβληματικών δανείων – να καταβάλλει και κεφάλαια.

4)Οι τράπεζες θα έχουν 5ετή περίοδο ώστε να πάρουν τις πρέπουσες προβλέψεις και για να διασφαλιστεί το ελληνικό δημόσιο, οι τράπεζες σε αυτή την 5ετία θα πρέπει να συμψηφίσουν την ζημία – επιβάρυνση του δημοσίου με το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.

5)Η εταιρία διαχείρισης ενεργητικού AMC θα έχει 200-300 άτομα προσωπικό που θα διαχειρίζεται μαζί με συνεργαζόμενες εταιρίες διαχείρισης έως 40-45 δισεκ. ευρώ.
 
Αξιολογώντας την πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος

Η πρόταση της ΤτΕ ενώ έχει μια λογικοφανή προσέγγιση στηρίζεται σε παραδοχές και υιοθετεί παραμέτρους που ενέχουν μεγάλο ρίσκο για το σύστημα ειδικά όμως για το ελληνικό δημόσιο.
Ενώ το Σχέδιο Ηρακλής δεν επιβάρυνε με ούτε ένα ευρώ τον κρατικό προϋπολογισμό, οι κρατικές εγγυήσεις 11-12 δισεκ. δεν σηματοδοτούν καταβολή κεφαλαίων 11-12 δισεκ. η πρόταση της ΤτΕ ζητάει από το ελληνικό δημόσιο να καλύψει την ζημία που προκύπτει μεταξύ της λογιστικής και εμπορικής αξίας των NPEs.
Εάν υποθέσουμε ότι θα μεταφερθούν 40-45 δισεκ. σημαίνει ότι θα πρέπει να καλυφθεί μια τρύπα 8-10 δισεκ. ευρώ σε προβλέψεις και κεφάλαια.
Η πρόταση της ΤτΕ πως ξεπερνάει το εμπόδιο της DGComp της Επιτροπής Ανταγωνισμού της EE που θα το θεωρήσει state aid δηλαδή κρατική βοήθεια;
Ενώ οι τράπεζες θα μεταφέρουν τα προβληματικά δάνεια στις λογιστικές αξίες όχι στις πραγματικές δηλαδή τις εμπορικές, η ΤτΕ προτείνει να υπάρξει ένας μηχανισμός εγγυήσεων από το κράτος και να καταβληθούν και κεφάλαια από το κράτος για τον σκοπό αυτό.
Η μεγάλη διαφορά λοιπόν μεταξύ Ηρακλή και ΤτΕ είναι ότι ζητάει κεφάλαια.
Πόσα κεφάλαια;
Δεν αναφέρεται στην πρόταση της ΤτΕ.
Όμως με βάση τα μοντέλα Eurobank και Alpha bank εξάγεται το συμπέρασμα ότι για 40-45 δισεκ. NPEs θα απαιτηθούν 8 με 10 δισεκ. ευρώ προβλέψεις ή εάν πρόκειται για άμεσο κάλυψη ζημιών από το κράτος 8-10 δισεκ. κεφάλαια.
Ενώ το κράτος πρέπει να παράσχει εγγύηση και να εισφέρει κεφάλαια τι κερδίζει;
Το όφελος για το κράτος είναι ότι στο διάστημα των 5 ετών ή μεγαλύτερο διάστημα όπου οι τράπεζες θα έχουν την περίοδο σταδιακής διενέργειας προβλέψεων θα το συμψηφίσουν με το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Προϋποθέτει δηλαδή υψηλή κερδοφορία από τις τράπεζες ώστε να μειωθεί το DTC που ανέρχεται στα 15,5 δισεκ. σε σύνολο κεφαλαίων 28 δισεκ. στις τράπεζες.
Στην Εθνική το DTC είναι 4,6 δισεκ. στην Alpha bank 3,1 δισεκ. και Eurobank 4 δισεκ. και ομοίως 4 δισεκ. και στην Πειραιώς.  
Υπάρχει λοιπόν μεγάλη αβεβαιότητα για το πώς θα εισφέρει τις εγγυήσεις και θα καλύψει την δυνητική ζημία.
Τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ, όλες οι bad bank είχαν ένα κοινό όσα προβληματικά δάνεια μεταφέρθηκαν ήταν ομοειδή δάνεια NPEs π.χ. στην NAMA στην Ιρλανδία ήταν… μόνο στεγαστικά.
Η πανσπερμία δανείων, τα κοινοπρακτικά δάνεια και πολλά άλλα δημιουργούν ένα τεράστιο και νεφελώδες τοπίο περί την τύχη της bad bank.

Συμπέρασμα

Τράπεζες που έχουν ήδη διενεργήσει προβλέψεις όπως Εθνική και Eurobank δεν συμφέρει καν να εξετάσουν την bad bank.
Η Alpha bank και η Πειραιώς αποτελούν διαφορετικές περιπτώσεις.
Όμως σε κάθε σενάριο ανάλυσης υπάρχουν τα εξής ζητήματα
-Θα θεωρηθεί state aid κρατική βοήθεια;  
-Πως το κράτος θα παράσχει εγγυήσεις;
-Πόσα κεφάλαια θα πρέπει να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο;
-Γιατί το ελληνικό δημόσιο να χρειαστεί να περιμένει τουλάχιστον μια 5ετία;
-Πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος το ελληνικό δημόσιο να υποστεί μεγάλη κεφαλαιακή ζημία;
-Μπορεί να καλυφθούν τα συμφέροντα του δημοσίου μόνο από τον νόμο που διέπει το DTC με ενεργοποίηση ρήτρας αύξησης κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου σε περίπτωση ζημιών;
-Μπορεί να διασφαλιστεί ότι η επιδότηση στους μετόχους δεν αποτελεί κρατική βοήθεια;
-Γιατί πρέπει ακόμη μια φορά το ελληνικό κράτος να καλύψει τις ζημίες;

Η πρόταση της ΤτΕ δεν αποτελεί καινοτομία, αλλά μια ιμιτασιόν πρόταση άλλων χωρών που μεταφέρει το πρόβλημα στο ελληνικό κράτος, διευκολύνοντας βραχυπρόθεσμα τους ιδιώτες μετόχους αλλά μεσοπρόθεσμα ελλοχεύει ο κίνδυνος του dilution – αραίωσης.
Οι τραπεζίτες δεν είναι ενθουσιασμένοι με την πρόταση της ΤτΕ.

Υποσημείωση

Στο ελληνικό υπουργείο Οικονομικών έχουν υποβληθεί 6-7 προτάσεις ξένων οίκων για το πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των προβληματικών δανείων.
Η πρόταση της ΤτΕ είναι η 8η πρόταση.
Η κυβέρνηση μελετάει την επέκταση του Ηρακλή 2 δηλαδή τιτλοποιήσεις με παρεχόμενες εγγυήσεις από το ελληνικό δημόσιο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης