Τελευταία Νέα
Οικονομία

Πάνω από 10.000 ξενοίκιαστοι χώροι γραφείων στην Αθήνα - Πρωταθλητής το κέντρο και τα νότια προάστια

Πάνω από 10.000 ξενοίκιαστοι χώροι γραφείων στην Αθήνα - Πρωταθλητής το κέντρο και τα νότια προάστια

Οι τεκτονικές αλλαγές που φέρνει η τηλεργασία

Σημαντική αύξηση των κενών γραφειακών χώρων που ξεπερνούν τις 10.000 στην Αθήνα, λόγω τηλεργασίας αλλά και αλλαγή στο σχεδιασμό έχει φέρει η πανδημία.

Η κυρίαρχη τάση στον σχεδιασμό χώρων γραφείου προ κορωνοϊού εποχή, ήταν «οι open plan χώροι.
Σταδιακά καταργήθηκαν τα σταθερά διαχωριστικά και τα κλειστά γραφεία ακόμη και για τα διευθυντικά στελέχη.
Στη μετά κορωνοϊό εποχή, όλα δείχνουν ότι το open space μοντέλο που κυριάρχησε από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα ώς σήμερα θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Σύμφωνα με έρευνα του Πανελλαδικού Δικτύου Ε-Real Estates, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα αυξηθεί η ανάγκη σε χώρο και θα μειωθεί η πυκνότητα των εργαζομένων, ενώ θα ενταθούν οι προσπάθειες για αυτοματισμούς και αποφυγή επαφής με κοινόχρηστα αντικείμενα.
Το δεύτερο σενάριο και μάλλον το επικρατέστερο λόγω του γεγονότος ότι αρκετές από τις μικρομεσαίες αλλά και τις μεγάλες επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν εύκολα και γρήγορα στην τηλεργασία, θα παρατηρήσουμε μετεγκαταστάσεις εταιρειών.
Στο εξωτερικό είναι σύνηθες ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων να εργάζεται από το σπίτι, μάλιστα, αρκετοί έχουν αποδείξει ότι αυτό μπορεί να συμβάλλει θετικά στην αύξηση της παραγωγικότητας.
πινακσ_1.JPG
Οι αλλαγές λόγω τηλεργασίας

Ο κλάδος της αγοράς γραφείων αναμένεται να αλλάξει ριζικά από το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις θα αντιληφθούν ότι μπορούν να είναι παραγωγικές, χωρίς να χρειάζεται να μετακινείται το προσωπικό στο κέντρο στα νότια ή τα βόρεια προάστεια.
Βραχυπρόθεσμα θα καταγραφούν μεγάλες αλλαγές αν καθιερωθεί η τηλεργασία.
Σίγουρα θα υπάρχει μεγάλη ανάγκη για μικρότερους χώρους (η προσφορά δεν είναι μεγάλη σήμερα), που θα πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις υποστήριξης της τηλεργασίας δλδ, τεχνολογικά αναβαθμισμένους, με έξυπνα και οικολογικά κτήρια.
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα η διαθεσιμότητα γραφειακών χώρων τους τελευταίους 2 μήνες στο Ν.Αττικής έχει αυξηθεί βάση των διαθέσιμων αγγελιών σε portal ακινήτων.
Συγκεκριμένα, στο κέντρο της Αθήνας έχει αυξηθεί η διαθεσιμότητα γραφειακών χώρων κατά 10,35%, στα κεντρικά και δυτικά προάστια κατά 18,6%, στα βόρεια και ανατολικά προάστια +11,5%, ενώ η μεγαλύτερη αύξηση διαθεσιμότητας καταγράφεται στα κεντρικά και νότια προάστια κατά 32,5%.
«Δεν θεωρούμε ότι οι τιμές μίσθωσης των γραφειακών χώρων - ποιοτικά γραφεία, κατηγορία Α, που διαχρονικά είναι λιγότερα από τη ζήτηση δεν θα χάσουν την αξία τους και θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα αποδοτικό επενδυτικό προϊόν.
Τα γραφεία των υπολοίπων κατηγοριών πιθανότατα να περάσουν περίοδο μεγαλύτερης απαξίωσης από αυτή στην οικονομική κρίση και όπως λένε οι ειδικοί της κτηματαγοράς οι ιδιοκτήτες τους θα πρέπει να σκεφτούν την ριζική ανακαίνισή τους ή την αλλαγή χρήσης (σε συνδυασμό με την ανακαίνιση) π.χ. τη μετατροπή τους σε κατοικίες προς μίσθωση.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο μέλλον ανάλογα με τα νέα δεδομένα, τις νέες συνθήκες-προδιαγραφές-καθεστώς εργασίας, τα πρωτόκολλα υγείας και των εν γένει οικονομικών δεδομένων, πολλές εταιρίες θα επιλέξουν να μετακινηθούν εκτός του κέντρου της Αθήνας, επιλέγοντας περιοχές που θα διαθέτουν νέους «έξυπνους» γραφειακούς χώρους που θα διαθέτουν εύκολη πρόσβαση σε σταθμούς του μετρό ,του προαστιακού και των κεντρικών οδικών αξόνων.
πινακσς_2.JPG

Ελεύθεροι επαγγελματίες

Ταυτόχρονα, δεν είναι λίγοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες κυρίως στον κλάδο παροχής υπηρεσιών που διατηρούν γραφειακούς χώρους επιφάνειας 40τμ-60τμ που αρχίζουν να «υιοθετούν» την ιδέα να μεταφέρουν τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις στη κατοικία τους διαμορφώνοντας ένα χώρο αποκλειστικά για επαγγελματική χρήση αν είναι δυνατόν στην υπάρχουσα κατοικία τους, είτε να αναζητήσουν κατοικία προς ενοικίαση ή/και αγορά που να υποστηρίζει τις νέες ανάγκες .
Μη ξεχνάμε ότι πλέον δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες που έχουν «υιοθετήσει» το zοοm, το skype ή και οποιαδήποτε άλλη μορφή live ηλεκτρονικής επικοινωνίας με πελάτες ή/και συνεργάτες τους, κατανοώντας ότι με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο «κερδίζουν» χρόνο από τις άσκοπες μετακινήσεις, αλλά και μηνιαία κόστη που τουλάχιστον τη φετινή χρονιά δεν απέφεραν για το μεγαλύτερο μέρος των επαγγελματιών τα προσδοκόμενα έσοδα.
Σίγουρα η προσωπική επαφή που έχουμε συνηθίσει όλοι μας με τους πελάτες μας και τους συνεργάτες μας δεν μπορεί να αντικατασταθεί από μια live ηλεκτρονική επικοινωνία, αλλά για πολλούς αποτέλεσε λύση τη φετινή χρονιά που διανύουμε τα πρωτόγνωρα υγειονομικά δεδομένα, ενώ πολλοί ισχυρίζονται ότι θα παραταθούν και την νέα χρονιά και θα αργήσουμε να γυρίσουμε στις προ covid-19 καθημερινές μας συνήθειες αν και εφόσον δεν υπάρξουν νέοι ιοί που θα απειλήσουν την δημόσια υγεία», επισημαίνει ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύο Ε-Real Estates, Θέμις Μπάκας.
πινακσ_3.JPG
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης