Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Γιατί οι νέες κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία θα «ματώσουν» ακόμη περισσότερο το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας;

Γιατί οι νέες κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία θα «ματώσουν» ακόμη περισσότερο το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας;
Εκτός από το ρωσικό πετρέλαιο ένας ακόμη τομέας κινδυνεύει από τις κυρώσεις κατά τις Ρωσίας
Σχετικά Άρθρα
Ο πόλεμος Ουκρανίας-Ρωσίας έχει ήδη προκαλέσει αναταράξεις στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας.
Οι κυρώσεις που οριστικοποιήθηκαν την Παρασκευή 10 Ιουνίου από την ΕΕ θα τις ταρακουνήσουν πολύ περισσότερο και δεν θα αφήσουν αλώβητη ούτε τη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων αλλά και ούτε και τους Αμερικανούς καταναλωτές ντίζελ και βενζίνης.
Η ΕΕ είναι πολύ μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ, οι οποίες απαγόρευσαν τις εισαγωγές από τη Ρωσία στις αρχές Μαρτίου.
Οι νέες κυρώσεις της ΕΕ θα τερματίσουν τις εισαγωγές της Ευρώπης σε ρωσικό θαλάσσιο αργό έως τις 5 Δεκεμβρίου και διυλισμένων προϊόντων έως τις 3 Φεβρουαρίου 2023.

Η απαγόρευση ασφάλισης

Ίσως ακόμη πιο σημαντικό, η ΕΕ θα απαγορεύσει σταδιακά την ασφάλιση, την αντασφάλιση, τις τεχνικές υπηρεσίες ή οποιεσδήποτε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες της ΕΕ για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό και προϊόντα σε οποιαδήποτε χώρα, συμπεριλαμβανομένων των σημερινών αγοραστών στην Ινδία και την Κίνα, στα ίδια χρονικά πλαίσια.
Το Ηνωμένο Βασίλειο πρόκειται επίσης να απαγορεύσει την ασφάλιση και την αντασφάλιση για τέτοια δεξαμενόπλοια.
Πάνω από το 90% των παγκόσμιων πλοίων είναι ασφαλισμένα στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η απαγόρευση της ασφάλισης θα μπορούσε να έχει «δραματικό αντίκτυπο στο θαλάσσιο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου», δήλωσε η χρηματιστηριακή και συμβουλευτική Poten & Partners.
«Οι πιθανές επιπτώσεις δεν μπορούν να υπερεκτιμηθούν».
 a_36.JPG
Ρωσικές εξαγωγές αργού

Τι σχέση έχει η νέα απαγόρευση εισαγωγών από την ΕΕ με τους αγοραστές καυσίμων από τις ΗΠΑ;
Και πώς θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων;
Από την έναρξη του πολέμου, η Ρωσία μπόρεσε να διατηρήσει τις εξαγωγές αργού της σε ροή.
Αντικαθιστά τις χαμένες πωλήσεις στη Δύση με πωλήσεις στην Ινδία και, σε μικρότερο βαθμό, στην Κίνα.
Ακόμη και πριν από την απαγόρευση, η ΕΕ έχει αντικαταστήσει 1 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα (b/d) σε αγορές αργού από τη Ρωσία, σύμφωνα με έκθεση της Morgan Stanley τη Δευτέρα.
Αλλά «υπάρχουν περιορισμοί στο βαθμό που αυτή η «ανταλλαγή» μπορεί να επεκταθεί περαιτέρω», ανέφερε.
Ως αποτέλεσμα αυτών των περιορισμών, καθώς και των συμβάσεων προμήθειας που πρόκειται να λήξουν, αναμένεται ότι η ρωσική παραγωγή αργού θα μειωθεί κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια / ημέρα από τώρα έως το τέλος του έτους.

Η παραγωγή και οι τιμές πετρελαίου

Η χαμηλότερη παραγωγή αργού στη Ρωσία —στο βαθμό που δεν αντικαθίσταται από τον ΟΠΕΚ, τις ΗΠΑ και άλλους— είναι ένας ούριος άνεμος για τις τιμές του πετρελαίου.
Στις συναλλαγές δεξαμενόπλοιων, η μεγαλύτερη απόσταση που διανύουν τα ρωσικά φορτία μετά την εισβολή έχει αυξήσει τους ναύλους spot για τα Aframaxes (δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 750.000 βαρελιών) και τα Suezmaxes (χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου βαρελιών).
Αυτά τα μικρού και μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια μπορούν να φιλοξενηθούν σε ρωσικούς τερματικούς σταθμούς.
Στο βαθμό που τα ρωσικά φορτία θα αντικατασταθούν τελικά από τις εξαγωγές της Μέσης Ανατολής, η ζήτηση δεξαμενόπλοιων θα μετατοπιστεί προς VLCCs υψηλότερης χωρητικότητας (πολύ μεγάλα πλοία αργού, δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2 εκατομμυρίων βαρελιών), σύμφωνα με τον αναλυτή της Evercore ISI Jon Chappell.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ακόμη θέματα.
Η ναυπηγική μεσιτεία BRS προέβαλε το αντεπιχείρημα την Τρίτη ότι η ΕΕ θα προμηθεύεται περισσότερο αργό από τις ΗΠΑ - φορτία που μεταφέρονται σε μεγάλο βαθμό με Suezmaxes - αφήνοντας λιγότερο αργό από τις ΗΠΑ για εξαγωγή στην Ασία, φορτία που κινούνται με VLCC.

Οι εξαγωγές ντίζελ της Ρωσίας

Η κατάσταση των ρωσικών εξαγωγών είναι πολύ διαφορετική στον τομέα των προϊόντων, ιδίως για το ντίζελ, από ό,τι για το αργό, σύμφωνα με τη Morgan Stanley.
Με την απαγόρευση της ΕΕ πέρα ​​από την απαγόρευση των ΗΠΑ, η Morgan Stanley πιστεύει ότι τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου θα δυσκολευτούν πολύ να βρουν επαρκείς εναλλακτικούς αγοραστές.
«Εάν [τα ρωσικά] διυλιστήρια δυσκολευτούν πράγματι να βρουν εναλλακτικούς αγοραστές, είναι πιθανό η δική τους παραγωγή να χρειαστεί να μειωθεί.
Φαίνεται πιθανό ότι τόσο η παραγωγή αργού πετρελαίου όσο και τα διυλιστήρια θα μειωθούν με την πάροδο του χρόνου, μειώνοντας τις προμήθειες τόσο αργού [και προϊόντων] —ιδιαίτερα ντίζελ— στον υπόλοιπο κόσμο».
Στο βαθμό που οι χαμένες ρωσικές ροές δεν μπορούν να αντικατασταθούν από νέα παραγωγή διυλιστηρίων αλλού, αυτό είναι πιο άσχημα νέα για τους αγοραστές ντίζελ.
Η μέση λιανική τιμή του ντίζελ στις ΗΠΑ έφτασε στο νέο υψηλό ρεκόρ των 5,703 $ ανά γαλόνι αυτή την εβδομάδα.
b_30.JPG
Περιορισμοί της ΕΕ στην ασφάλιση ναυτιλίας

Όσοι δεν ανήκουν στους ναυτιλιακούς κύκλους ενδέχεται να μην έχουν ακόμη κατανοήσει τη σημασία της απαγόρευσης της ΕΕ (και της αναμενόμενης στο Ηνωμένο Βασίλειο) για την ασφάλιση πλοίων με ρωσικό αργό και φορτία προϊόντων που προορίζονται για προορισμούς εκτός ΕΕ.
«Αυτό είναι ένα κρίσιμο μέτρο» που θα επηρεάσει «ένα σημαντικό μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων», τόνισε η Poten & Partners.
«Αυτό πιθανότατα θα αποτρέψει πολλούς κύριους ιδιοκτήτες από το να ανυψώσουν ρωσικά φορτία», δήλωσε η BRS.
Όταν οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε δεξαμενόπλοια που μετέφεραν αργό πετρέλαιο από Ιράν και Βενεζουέλα, οι εξαγωγές συνέχισαν τελικά να ρέουν.
Τα φορτία φορτώθηκαν σε παλαιότερα δεξαμενόπλοια με σκοτεινή ιδιοκτησία και χωρίς δυτικούς ασφαλιστικούς και οικονομικούς δεσμούς.
Οι συναλλαγές δεν πραγματοποιήθηκαν σε δολάρια ΗΠΑ.

Σε έξαρση το «παράνομο» εμπόριο;

Ο ιδιοκτήτης δεξαμενόπλοιων Euronav τονίζει συχνά αυτό το ζήτημα σε κλήσεις συνδιάσκεψης, αναφέροντάς το ως "παράνομο εμπόριο".

Σε τελευταία καταμέτρηση, η Euronav υπολόγισε ότι αυτός ο στόλος είχε σταθεροποιηθεί σε περίπου 55-60 ηλικιωμένους VLCC, συν περίπου 30 Suezmaxe.
Προκειμένου να διατηρηθούν οι εξαγωγικές ροές μετά την έναρξη των κυρώσεων της ΕΕ, η Ρωσία και/ή οι αγοραστές φορτίου της θα πρέπει να βρουν αρκετά δεξαμενόπλοια αντικατάστασης, είτε χρησιμοποιώντας ήδη επικυρωμένα ρωσικά πλοία είτε αξιοποιώντας τον «παράνομο» στόλο.
Σύμφωνα με την BRS, «Αν και [η απαγόρευση ασφάλισης] θα αποθαρρύνει τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων mainstream από την ανύψωση φορτίων, δεν θα αποθαρρύνει πιθανότατα τους ιδιοκτήτες εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων των οποίων τα πλοία εμπλέκονται ήδη στη μεταφορά παράνομου πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα».
Το ερώτημα είναι: Υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και προϊόντων για να εισέλθουν σε αυτό το νομικά γκρίζο εμπόριο μέχρι την έναρξη των κυρώσεων της ΕΕ, πέρα από εκείνα που εξυπηρετούν ήδη τη Βενεζουέλα και το Ιράν;
Ο Poten εκτίμησε ότι «αν η απαγόρευση ασφάλισης αφαιρέσει το μεγαλύτερο μέρος του διεθνούς στόλου από την εξίσωση», η Ρωσία θα χρειαστεί να εξασφαλίσει υπηρεσίες 20 Aframaxes (για μεταφορά από πλοίο σε πλοίο), 51 Suezmaxes και 43-48 VLCC.

www. bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης