Τελευταία Νέα
Οικονομία

Γεωργιάδης για καλάθι νοικοκυριού: Σταθερές οι τιμές παρά τον πληθωρισμό - Νέα συνάντηση για τα επώνυμα προϊόντα – Η πλατφόρμα για καταγγελίες

Γεωργιάδης για καλάθι νοικοκυριού: Σταθερές οι τιμές παρά τον πληθωρισμό - Νέα συνάντηση για τα επώνυμα προϊόντα – Η πλατφόρμα για καταγγελίες
Σε εξέλιξη η συζήτηση με τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο για την ένταξη περισσότερων επωνύμων προϊόντων στο "καλαθι του νοικοκυριού"
Σχετικά Άρθρα
Στην 11η εβδομάδα εφαρμογής μπήκε το «καλάθι του νοικοκυριού» και οι τιμές, παρά τον πληθωρισμό, παραμένουν σταθερές, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδ. Γεωργιάδη.
Ο κ. Γεωργιάδης στη διάρκεια συνέντευξης τύπου για τη νέα πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές (kataggelies.mindev.gov.gr) και το νέο κώδικας δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων, μίλησε για το "καλάθι" τονίζοντας εκ νέου ότι όσο συνεχίζονται οι έκτακτοι λόγοι για τους οποίους ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία, θα παρατείνεται και η διάρκειά του, αλλά πως ένας στους δυο καταναλωτές ψωνίζει περισσότερα από ένα προϊόντα από το αυτό.
Μάλιστα, ο υπουργός ανέφερε ότι ήδη τα σούπερ μάρκετ διαμαρτύρονται ότι το "καλάθι" τους κοστίζει στον τζίρο, διότι λόγω της δημοφιλίας του κάποιοι υποχρεώνονται να πουλάνε ακόμη και κάτω του κόστους ορισμένα προϊόντα, ώστε να παραμένουν ανταγωνιστικοί.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, το "καλάθι του νοικοκυριού" θα έχει μεγάλο τμήμα επίπτωσης στα ετήσια αποτελέσματα των σούπερ μάρκετ.

Τα επώνυμα είδη στο καλάθι - Νέα συνάντηση

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, είναι ακόμη σε εξέλιξη η συζήτηση με τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο για την ένταξη περισσότερων επωνύμων προϊόντων σε αυτό.
Γνωστοποίησε ότι οι βιομηχανίες ζητούν με έμφαση να ενταχθούν στο "καλάθι" και επώνυμα προϊόντα, καθώς έχουν χάσει μεγάλο μερίδιο αγοράς και μάλιστα, δρομολογείται μέσα στις επόμενες μέρες νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των επωνύμων προϊόντων και τα σούπερ μάρκετ για το θέμα.
"Από την πλευρά των super market υπάρχει η αγωνία ότι αν συνεχίσει έτσι το "καλάθι" θα αποτελεί πλέον τμήμα μεγάλης επίπτωσης στα ετήσιά τους αποτελέσματα. Και από την άλλη έχουμε τις βιομηχανίες τροφίμων που μας έθεσαν ως ζήτημα την απόλυτη ανάγκη να ενταχθούν στο "καλάθι" προϊόντα τους, καθώς πολλά επώνυμα προϊόντα έχουν ήδη χάσει μεγάλο μερίδιο στην αγορά επειδή δεν συμμετέχουν στο καλάθι", εξήγησε.
Πρόσθεσε ότι "έγινε την περασμένη βδομάδα μία συνάντηση και με τη βιομηχανία τροφίμων τη μία μέρα και με όλες τις αλυσίδες super market την άλλη μέρα, η συνάντηση έχουμε πει ότι θα επαναληφθεί στο τέλος της εβδομάδος αυτής, αφού έχουμε αφήσει ένα εύλογο χρόνο να λειτουργήσει η αγορά ελεύθερα και χωρίς κηδεμονία από εμάς, για να δούμε αν μπορούμε να βρούμε ένα μηχανισμό, αν μπορούμενα εντάξουμε και περισσότερα επώνυμα προϊόντα στο "καλάθι", κυρίως για να δώσουμε την ευκαιρία σε κάποιες βιομηχανίες να κάνουν σοβαρές εκπτώσεις αυτή τη φορά για να πετύχουν την ένταξή τους στο καλάθι.
Αν αυτό πράγματι είναι η βούλησή τους θα βρούμε τον τρόπο. Εάν όχι, θα συνεχίσουμε. Ο βασικός μηχανισμός του καλαθιού δεν μπορεί να πειραχθεί καθόσον πηγαίνει πάρα πολύ καλά για τον καταναλωτή. Και είναι πλέον δεδομένο ότι οι καταναλωτές που προτιμούν το καλάθι κερδίζουν λεφτά".
Όπως ανέφερε ο υπουργός, εξετάζεται η πρόταση να είναι υποχρεωτικό να υπάρχει σε κάθε κατηγορία του καλαθιού τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν.

Στην 11 εβδομάδα εφαρμογής

Διανύει πλέον την 11η εβδομάδα εφαρμογής του το "καλάθι του νοικοκυριού" και από 833 προϊόντα, οι τιμές στα 55 (7%) ανέβηκαν, σε 52 (6%) μειώθηκαν και σε 726 (87%) παρέμειναν σταθερά.
Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, ενώ σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, για το εύρος του χρόνου που εφαρμόζεται η πρωτοβουλία, είναι εντυπωσιακό ότι κρατάει σταθερές τιμές (σταθερές οι μειωμένες).
Όπως είπε, "οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, σε κανένα από τα συσκευασμένα. Άρα, τα βασικά προϊόντα, γάλα, μακαρόνια, αλεύρι, ζάχαρη και λοιπά, που αποτελούν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, έχουν απολύτως σταθερές τιμές από την 1η εβδομάδα μέχρι σήμερα με μειούμενη τάση αν μετρήσουμε από την 1η εβδομάδα μέχρι την 11η".

H νέα πλατφόρμα για καταγγελίες

Νέα πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από καταναλωτές (kataggelies.mindev.gov.gr), με στόχο να ασκείται αποτελεσματικότερος έλεγχος στην αγορά για την αισχροκέρδεια, για πλασματικές εκπτώσεις, καθώς και για άλλες παραβάσεις των επιχειρήσεων σε βάρος των καταναλωτών.
Ήδη η πλατφόρμα έχει τεθεί σε ισχύ, όπως ανέφεραν κατά τη συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης, 'Αδ. Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Ν. Παπαθανάσης και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σ. Αναγνωστόπουλος, με αφορμή και την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων στις 9/1 .
Πλέον, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να καταγγέλλουν, μέσω της πλατφόρμας πλασματικές εκπτώσεις, καθώς ισχύει ο «κανόνας των 30 ημερών».
Οι καταγγελίες αφορούν παραβάσεις εντός Ελλάδας, εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ όσες γίνονται επώνυμα θα εξετάζονται κατά προτεραιότητα.
Στην πλατφόρμα εμφανίζονται πέντε διαφορετικές θεματικές, επί των οποίων μπορούν να υποβάλλουν, επώνυμα ή ανώνυμα καταγγελία οι καταναλωτές για καταναλωτικά αγαθά, υπηρεσίες, τραπεζικές υπηρεσίες, ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, ρύθμιση χρεών και προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Σε περίπτωση που για μία θεματική δεν είναι αρμόδια η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μέσω της πλατφόρμας δίνονται οι πληροφορίες για την αρμόδια υπηρεσία ελέγχου.

Αντιμετώπιση των πλασματικών εκπτώσεων

Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στον νόμο 4933/2022 ως τιμή πριν από την έκπτωση νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Στην ίδια διάταξη προβλέπεται ότι όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, "η Ελληνική Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ήμασταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που εφαρμόζουμε τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο προωθημένο από ότι η ευρωπαϊκή οδηγία ορίζει.
Δηλαδή, ορίζουμε έναν νέο τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων τέτοιον που δεν επιτρέπει διάφορα τεχνάσματα που έκαναν ορισμένοι επιτήδειοι στο παρελθόν για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Τι εννοούμε ως «τεχνάσματα»; Μία τεχνητή αύξηση της τιμής ενός προϊόντος λίγες μέρες πριν από τις εκπτώσεις και μία έκπτωση φαινομενικά πολύ μεγάλη επί της αυξημένης τιμής, αλλά στην πραγματικότητα πολύ μικρότερη από την πραγματική τιμή ή και ίδια με την πραγματική τιμή.
Από φέτος, λοιπόν, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών".
Σε περίπτωση παράβασης της παραπάνω διάταξης προβλέπεται πρόστιμο που φτάνει ως και το 4% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης. «Σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού θα συμβάλλουμε με τις πραγματικές εκπτώσεις στον έλεγχο του πληθωρισμού το επόμενο δίμηνο», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.

Έλεγχοι ΔΙΜΕΑ

Σχετικά με τους ελέγχους που διενεργούν κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε πως γίνονται και εντός και εκτός «καλαθιού» και σε μεγάλα και σε μικρά καταστήματα, ενώ από τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί η συντριπτική πλειοψηφία έχει εισπραχθεί.
Πρόσθεσε ότι η ΔΙΜΕΑ έχει αποδειχθεί αποτελεσματική, το προσωπικό της αριθμεί τα 90 άτομα και το μεγαλύτερο τμήμα της ελεγκτικής διαδικασίας γίνεται πλέον ηλεκτρονικά.
Σύμφωνα με τον υπουργό, «το ποσοστό των επιχειρήσεων που διαπιστώνεται παράβαση για αισχροκέρδεια αποτελούν κάτω από το 6% των ελεγχόμενων εταιρειών», ενώ «δεν είναι η αισχροκέρδεια η βασική αιτία της ακρίβειας, αλλά οι διεθνείς εξελίξεις».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης