Κοινωνία

Εθνική τραγωδία στα Τέμπη: Προ των πυλών νέες ποινικές διώξεις – Μέτρα για τους σιδηρόδρομους από Γεραπετρίτη

Εθνική τραγωδία στα Τέμπη: Προ των πυλών νέες ποινικές διώξεις – Μέτρα για τους σιδηρόδρομους από Γεραπετρίτη
Ταυτοποιήθηκε ακόμη μία σορός
Σχετικά Άρθρα
(upd) Συνεχίζεται το ανακριτικό και οι έρευνες σε πολλαπλά μέτωπα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, ώστε να βρεθούν τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, αλλά και να αποδοθούν ποινικές ευθύνες σε όσους εμπλέκονται.
Ενώπιον της Ανακρίτριας Λάρισας παρουσιάζονται για να καταθέσουν σταθμάρχες από άλλες βάρδιες, καθώς και άλλοι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, ενώ ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογούνται και νέες ποινικές διώξεις για ακόμη τρία άτομα, καθώς υπάρχουν επιβαρυντικά στοιχεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο μικροσκόπιο, μετά του απολογία του προφυλακιστέου σταθμάρχη της Λάρισας, μεταξύ άλλων, βρίσκονται ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που πήρε αναρρωτική άδεια μετά το δυστύχημα, αλλά και ο σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας που έφυγε μισή ώρα νωρίτερα.
Στο μεταξύ, ειδικός εφέτης ανακριτής αναμένεται να αναλάβει την έρευνα για την απόδοση των πονικών ευθυνών, που θα κινηθεί προς πάσα κατεύθυνση, συμπεριλαμβανομένων των υπευθύνων, υπηρεσιακών παραγόντων, του ΟΣΕ και των θυγατρικών του.
Μέτρα  για το σιδηροδρομικό δίκτυο ανακοίνωσε σήμερα, Τετάρτη 8/3, ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτης.
Στο μεταξύ, στην Αθήνα έφτασαν την Τετάρτη 8/3 ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και εμπειρογνώμονες της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι την Πέμπτη 9/3, στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου μοναδικό ο κ. Γεραπετρίτης θα ενημερώσει για τα ζητήματα του τραγικού δυστυχήματος.

Παρεμβάσεις Γεραπετρίτη - Επαναλειτουργία μόνο με συνθήκες απόλυτης ασφάλειας, ενδεχομένως έως το τέλος του μήνα

Μέτρα για το σιδηροδρομικό δίκτυο ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτης, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ξεκαθαρίζοντας ότι η επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου θα γίνει μόνο με συνθήκες απόλυτης ασφάλειας, ενδεχομένως έως το τέλος του μήνα.
Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρχουν 2 σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς υποχρεωτικά, αλλά και μεγαλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που διαθέτουμε σήμερα,ενώ τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει η συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους για μείωση συρμών, δρομολογίων ή σταθμών και ό,τι χρειάζεται.
Παράλληλα, αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και μάλιστα, από 45 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό 75 εκατ. για έργα αναβάθμισης.
Επισης, τα μέτρα περιλαμβάνονται:
-Αναβάθμιση στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος που περιλαμβάνει εκπαίδευση θεωρητική περίπου 6,5 μηνών και εκπαίδευση στο πεδίο, αλλά και ιατρικές- ψυχομετρικές εξετάσεις.
-Θα έρθει προς ψήφιση στη βουλή αυστηρότερο πλαίσιο για φθορές, κλοπές και δολιοφθορές στο δίκτυο των σιδηροδρόμων. Αφορά κλοπές χαλκού και άλλων αναλώσιμων υλικών. Θα αυστηροποιηθεί το πλαίσιο
-Μακροπρόθεσμα υπάρχει ήδη υπό εκπόνηση σχέδιο για την προσέγγιση ασφαλείας.
Επιπλέον, μετά από επικοινωνία του πρωθυπουργού, Κ. Μητσοτάκη, με τον Γερμανό καγκελάριο, στην Ελλάδα θα έρθει κλιμάκιο Γερμανών ειδικών που λόγω της μεγάλης τους εμπειρίας θα καταθέσουν προσπάσεις για την αναβάθμιση της ασφάλειας.
Επίσης, θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων και ήδη,ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας) για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν, αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση και σύντομα ο κ. Γεραπετρίτης θα παρουσιάσει το χρονοδιάγραμμα.

Στην Αθήνα ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και εμπειρογνώμονες της ΕΕ

Στην Αθήνα έφτασαν ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Josef Doppelbauer και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Kristian Schmidt, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, γνωστοποίησε στις 6/3 η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής.
Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Elzbieta Lukaniuk, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Adina Vălean.
Από την πλευρά του, ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 6/3/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.
Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος ο ERA επισημαίνει ότι  «σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1): «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».

Στις 10/3 η απόφαση για ανάθεση ή μη της υπόθεσης σε εφέτη ανακριτή
 
Την Παρασκευή 10/3 θα συγκληθεί η Ολομέλεια Εφετών της Λάρισας για να αποφασίσει εάν θα ανατεθεί ή όχι η υπόθεση των Τεμπών σε εφέτη ανακριτή.
Στην περίπτωση που η Ολομέλεια των Εφετών αποφασίσει να ανατεθεί η υπόθεση σε εφέτη ανακριτή, τότε θα ορίσει παράλληλα και επίκουρο εφέτη ανακριτή.
Σημειώνεται ότι τη σύγκληση της Ολομέλειας έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ο οποίος έχει οριστεί από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ως υπεύθυνος για την εποπτεία του συνόλου των ερευνών.
Με έγγραφό του ζητά από το Σώμα να λάβει απόφαση για να ανατεθεί σε εφέτη-ανακριτή η έρευνα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης.
Η έρευνα, η οποία αναμένεται να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή με την επικείμενη απόφαση της Ολομέλειας των Εφετών, θα κινηθεί προς πάσα κατεύθυνση για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών, -εκτός του ήδη κατηγορούμενου και προφυλακιστέου 59χρονου σταθμάρχη της Λάρισας-, όπως σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, τον επιθεωρητή κυκλοφορίας κα., που θα ελεγχθούν για τον τρόπο διαχείρισης της εποπτείας και ρύθμισης του δικτύου.

Οι κινήσεις της Ειδικής Επιτροπής

Τα επόμενα βήματα πάνω στα οποία θα κινηθεί η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, που συγκροτήθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να διερευνήσει και αναδείξει τα συστημικά προβλήματα και δυσλειτουργίες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, είναι τα εξής:
-Θα ζητήσει την άμεση παροχή στοιχείων από τους εμπλεκόμενους φορείς για το δυστύχημα των Τεμπών.
-Θα καλέσει στελέχη και υπαλλήλους των εμπλεκομένων φορέων για παροχή στοιχείων και διευκρίνιση ενεργειών ή παραλείψεων αναφορικά με τα συστημικά προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
-Θα συνεκτιμήσει και να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και να καταθέσει το Πόρισμά της, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις της για την άρση των προβλημάτων και δυσλειτουργιών που θα εντοπιστούν.

Δεδές: Υπήρχε ένα παράθυρο 9 λεπτών για να αποτραπεί η σύγκρουση

Για ένα «παράθυρο» 9 λεπτών, κατά το οποίο ο σταθμάρχης Λάρισας θα μπορούσε να αντιληφθεί ότι κάτι πάει στραβά και να αποτρέψει τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη κάνει λόγο ο εμπειρογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, ο οποίος διερωτάται ποιος πραγματικά θα εγγυηθεί τώρα την ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
«Αυτοί οι οποίοι έχουν αναλάβει να βγάλουν εις πέρας το πόρισμα με βάση τα ερωτήματα που θα τους τεθούν από την ανακρίτρια στη Λάρισα, θα έχουν στα χέρια τους όλο το κομμάτι το οποίο αφορά τα στοιχεία για τις ενδοσυνεννοήσεις, τις βάρδιες, την Επιθεώρηση Εργασίας, από το ποιοι ήταν εκεί εκείνη τη στιγμή, από τον πίνακα, από το σύστημα σηματοδότησης, που φτάνει αυτό και τι δυνατότητα έχει να δει ο σταθμάρχης μέχρι τη σύγκρουση καθώς και το τι περιείχε η εμπορική αμαξοστοιχία» ανέφερε μιλώντας στην ΕΡΤ ο κ.Δέδες.
Κληθείς να σχολιάσει τα όσα έχουν γίνει γνωστά από τις συνομιλίες του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών των δύο τρένων, ο κ.Δέδες έδωσε έμφαση στη μη λειτουργία του συστήματος τηλεδιαχείρισης και στην έλλειψη δικλείδας ασφαλείας.
«Πέρα των ανθρώπινων σφαλμάτων, γιατί δεν ήταν ένα, ήταν και δεύτερο και τρίτο από τον σταθμάρχη, υπάρχει το θέμα εάν υπάρχει σύστημα το οποίο μπορεί αυτά τα ανθρώπινα λάθη να τα διορθώσει» τόνισε ο κ.Δέδες, αναφέροντας πως η δικλείδα ασφαλείας που εντοπίζει τα ανθρώπινα λάθη είναι το σύστημα τηλεματικής, και το ζητούμενο, όπως είπε, στην περίπτωση αυτή εάν δούλευε ή όχι.
Τέλος, ο κ.Δέδες δεν παρέλειψε να προειδοποιήσει για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας λέγοντας ό,τι «το θέμα είναι τώρα ποιος είναι αυτός ο οποίος θα εγγυηθεί την ασφάλεια των συγκοινωνιών την στιγμή που η συγκεκριμένη γραμμή δεν έχει σύστημα τηλεματικής, άρα δεν είναι ασφαλής».
«Πρόκειται για ένα γεγονός, που με κάνει να πιστεύω ότι σε οποιοδήποτε πάλι ανθρώπινο λάθος, θα έχουμε τα ίδια» είπε ο κ.Δέδες.

Ταυτοποιήσεις 56 θυμάτων

Η σορός Σύρου επιβάτη της μοιραίας αμαξοστοιχίας στα Τέμπη ταυτοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης 8/3.
Η ταυτοποίηση, σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία, έγινε από δείγμα DNA συγγενή του θύματος και από προσωπικό αντικείμενό του.
Πλέον, 56 είναι οι ταυτοποιήσεις των θυμάτων, ενώ απομένει πλέον η ταυτοποίηση μίας νεαρής γυναίκας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης