Το AGM-183A ARRW είναι ένας υπερηχητικός πύραυλος μεγάλου βεληνεκούς που σχεδιάστηκε από τη Lockheed Martin για την USAF
Ο επικεφαλής της εξαγοράς της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF) είπε στο Κογκρέσο αυτήν την εβδομάδα ότι η υπηρεσία αποφάσισε να μην αγοράσει το πολυδιαφημισμένο όπλο ταχείας απόκρισης που εκτοξεύτηκε από αέρα AGM-183A μετά το τέλος της φάσης κατασκευής του πρωτοτύπου.
Η απόφαση έρχεται εν μέσω διαδοχικών αποτυχημένων δοκιμών.
Ο υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ επιβεβαίωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι η τελευταία δοκιμή με το ARRW ήταν ανεπιτυχής.
«Αυτές οι δοκιμές που μόλις πραγματοποιήσαμε δεν ήταν επιτυχείς. Δεν λάβαμε δεδομένα από τις δοκιμές που χρειαζόμασταν», είπε σε ακρόαση στο Κογκρέσο.
Το AGM-183A ARRW είναι ένας υπερηχητικός πύραυλος μεγάλου βεληνεκούς που σχεδιάστηκε από τη Lockheed Martin για την USAF. Μέχρι την τελευταία του δοκιμή, ο πύραυλος αναμενόταν να βελτιώσει την ικανότητα υπερηχητικών κρούσεων της USAF για επίθεση σε βαριά αμυντικούς στόχους υψηλής αξίας, όπως εχθρικές στρατιωτικές βάσεις και πολεμικά πλοία επιφανείας σε βεληνεκές στάσης.
Τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, η υπηρεσία ανακοίνωσε ότι ένα βομβαρδιστικό B-52H Stratofortress απελευθέρωσε με επιτυχία το πρώτο All-Up-Round AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Καλιφόρνια.
Ωστόσο, η USAF έχει κάνει πολύ δρόμο με τις υπερηχητικές δοκιμές της από τότε. Το καμπανάκι τερματισμού στο πρόγραμμα ακούστηκε λίγες μέρες μετά το αποτυχημένο τεστ.
Έκτοτε έχει προκαλέσει φήμες ότι η υπηρεσία θα επικεντρωνόταν πλέον στο Hypersonic Attack Cruise Missile (HACM), το άλλο υπερηχητικό πρόγραμμα στο γατάκι της USAF.
Η ακρόαση δεν έθιξε τη διάλυση του ARRW.
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας είπε: «Θα ολοκληρώσουμε τις δοκιμές ARRW, μετά θα λάβουμε μια απόφαση προμήθειας, αλλά αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε προγραμματίσει χρήματα στον πενταετή προϋπολογισμό για το ARRW».
Σε γραπτή μαρτυρία που παρασχέθηκε σε μια υποεπιτροπή των Ενόπλων Υπηρεσιών του House, ο βοηθός γραμματέας της Πολεμικής Αεροπορίας για την απόκτηση Andrew Hunter δήλωσε ότι η υπηρεσία δεν «προτίθεται επί του παρόντος να συνεχίσει την αγορά» του ARRW μετά την ολοκλήρωση δύο περαιτέρω δοκιμών.
«Ενώ η Πολεμική Αεροπορία δεν σκοπεύει να συνεχίσει την προμήθεια ARRW μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος πρωτοτύπων, υπάρχει εγγενές όφελος από την ολοκλήρωση των δοκιμαστικών πτήσεων γενικής χρήσης για τη συγκέντρωση δεδομένων μάθησης και δοκιμής που θα βοηθήσουν στην ενημέρωση μελλοντικών υπερηχητικών προγραμμάτων », έγραψε ο Hunter.
«Υπάρχει ένα εγγενές όφελος από την ολοκλήρωση των All-Up Round (AUR) Test Flights (ATF) για τη συγκέντρωση δεδομένων εκμάθησης και δοκιμής που θα βοηθήσουν στην ενημέρωση των μελλοντικών υπερηχητικών προγραμμάτων και, ενδεχομένως, θα αφήσουν πίσω την υποστήριξη δυνατοτήτων», πρόσθεσε ο Hunter.
Ένα άλλο στοιχείο από αυτήν την ακρόαση ήταν η ανακοίνωση του Hunter σχετικά με τη χρηματοδότηση του ARRW. Ενημέρωσε την επιτροπή ότι η Πολεμική Αεροπορία ζητά χρηματοδότηση έρευνας, ανάπτυξης, δοκιμών και αξιολόγησης ύψους 150,3 εκατομμυρίων δολαρίων για το οικονομικό έτος 2024 για να «τελειώσει» το πρόγραμμα ARRW.
Έτσι, η κατάργηση του προγράμματος ARRW μπορεί να είναι άσχημα νέα για τον κατασκευαστή του Lockheed Martin, αλλά μπορεί να αποτελέσει σημαντική ώθηση σε άλλους εργολάβους.
Για παράδειγμα, η Raytheon Technology που εργάζεται επί του παρόντος στο HAWC μπορεί να έχει λόγους να χαίρεται καθώς η προσοχή μετατοπίζεται στο πρόγραμμά της, με το ARRW να είναι εκτός μάχης.
Όλα τα μάτια στο HACM;
Η ανάπτυξη υπερηχητικών όπλων αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις ΗΠΑ, ειδικά υπό το φως των προόδων της Κίνας και της Ρωσίας. Επί του παρόντος, το Πεκίνο και η Μόσχα είναι οι μόνες χώρες με επιχειρησιακά υπερηχητικά όπλα.
Το πρόγραμμα Hypersonic Attack Cruise Missile (HACM), το οποίο στοχεύει στη δημιουργία ενός μικρότερου, φθηνότερου πυραύλου κρουζ βασισμένου στην τεχνολογία πρόωσης με αναπνοή αέρα, είναι ένα άλλο έργο που διερευνά η USAF εκτός από το ARRW. Η Boeing και η Raytheon είναι οι αντίπαλοι της Lockheed Martin για το πρόγραμμα HACM.
Εμφανιζόμενος ενώπιον της Επιτροπής Πιστώσεων της Βουλής στις 28 Μαρτίου, ο υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Frank Kendall είπε: «Είμαστε περισσότερο αφοσιωμένοι στο HACM σε αυτό το σημείο παρά στο ARRW».
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το HACM είναι σημαντικά μικρότερο από το ARRW, επιτρέποντάς του να μεταφέρεται από ένα ευρύτερο φάσμα πλατφορμών, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων τακτικών αεροπλάνων. Ως αποτέλεσμα, το Raytheon είναι θεμελιωδώς πιο προσαρμόσιμο από το μεγαλύτερο ARRW, το οποίο έχει τοποθετηθεί μόνο στο στρατηγικό βομβαρδιστικό B-52H και μπορεί μια μέρα να είναι μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για οπλισμό μαχητικών αεροσκαφών.
Το μαχητικό αεροσκάφος F-15EX της USAF θα είναι το πρώτο που θα πιστοποιηθεί για να φέρει το νέο HACM, καθώς το μαχητικό αεροσκάφος έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου όπλων από το μαχητικό F-35, σύμφωνα με προηγούμενη αναφορά των EurAsian Times .
Υπήρχε κάποτε η πιθανότητα το ARRW να γίνει ακόμη και το πρώτο επιχειρησιακό υπερηχητικό όπλο στις Ηνωμένες Πολιτείες, με αναμενόμενη ημερομηνία λειτουργίας το 2022. Ωστόσο, η πιθανότητα να τεθεί σε λειτουργία το HACM φάνηκε να έχει αυξηθεί πιο πρόσφατα.
Η ακύρωση του ARRW σημαίνει ότι η υπηρεσία θα πρέπει να περιμένει περισσότερο για να θέσει σε επιχειρησιακή λειτουργία έναν υπερηχητικό πύραυλο. Τώρα που η Πολεμική Αεροπορία έχει πέσει σε ένα μόνο σημαντικό πρόγραμμα υπερηχητικών πυραύλων, τουλάχιστον στον μη ταξινομημένο τομέα, ασκεί μεγάλη πίεση στη Raytheon και στο HACM.
Αλλά τώρα όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στο HACM, το οποίο μπορεί να προστεθεί στο απόθεμα της Πολεμικής Αεροπορίας ήδη από το 2027 και δημιουργείται με τη συμβολή της Αυστραλίας, η οποία στο παρελθόν συνεργάστηκε με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο Southern Cross Integrated Flight Research Experiment (SCIFiRE).
Επειδή η τεχνολογία που υποστηρίζει το HACM «είχε αρκετή επιτυχία», ο Kendall ισχυρίστηκε ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει χρηματοδότηση στο πενταετές σχέδιό της «για να προχωρήσει το HACM προς τα εμπρός».
Για το HACM το 2024, η Πολεμική Αεροπορία ζητά 382 εκατομμύρια δολάρια, σημείωσε ο Hunter στην δήλωσή του. Έγραψε ότι ο «κρίσιμος σχεδιασμός» και η ωρίμανση του «ψηφιακού οικοσυστήματος» που απαιτούνται για την επικύρωση του εξοπλισμού σχεδιασμού και δοκιμών πτήσης κατά την προετοιμασία για μια δοκιμή πτήσης το οικονομικό έτος 2025 θα χρηματοδοτηθεί από αυτά τα χρήματα.
www.bankingnews.gr
Η απόφαση έρχεται εν μέσω διαδοχικών αποτυχημένων δοκιμών.
Ο υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ επιβεβαίωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι η τελευταία δοκιμή με το ARRW ήταν ανεπιτυχής.
«Αυτές οι δοκιμές που μόλις πραγματοποιήσαμε δεν ήταν επιτυχείς. Δεν λάβαμε δεδομένα από τις δοκιμές που χρειαζόμασταν», είπε σε ακρόαση στο Κογκρέσο.
Το AGM-183A ARRW είναι ένας υπερηχητικός πύραυλος μεγάλου βεληνεκούς που σχεδιάστηκε από τη Lockheed Martin για την USAF. Μέχρι την τελευταία του δοκιμή, ο πύραυλος αναμενόταν να βελτιώσει την ικανότητα υπερηχητικών κρούσεων της USAF για επίθεση σε βαριά αμυντικούς στόχους υψηλής αξίας, όπως εχθρικές στρατιωτικές βάσεις και πολεμικά πλοία επιφανείας σε βεληνεκές στάσης.
Τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, η υπηρεσία ανακοίνωσε ότι ένα βομβαρδιστικό B-52H Stratofortress απελευθέρωσε με επιτυχία το πρώτο All-Up-Round AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Καλιφόρνια.
Ωστόσο, η USAF έχει κάνει πολύ δρόμο με τις υπερηχητικές δοκιμές της από τότε. Το καμπανάκι τερματισμού στο πρόγραμμα ακούστηκε λίγες μέρες μετά το αποτυχημένο τεστ.
Έκτοτε έχει προκαλέσει φήμες ότι η υπηρεσία θα επικεντρωνόταν πλέον στο Hypersonic Attack Cruise Missile (HACM), το άλλο υπερηχητικό πρόγραμμα στο γατάκι της USAF.
Η ακρόαση δεν έθιξε τη διάλυση του ARRW.
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας είπε: «Θα ολοκληρώσουμε τις δοκιμές ARRW, μετά θα λάβουμε μια απόφαση προμήθειας, αλλά αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε προγραμματίσει χρήματα στον πενταετή προϋπολογισμό για το ARRW».
Σε γραπτή μαρτυρία που παρασχέθηκε σε μια υποεπιτροπή των Ενόπλων Υπηρεσιών του House, ο βοηθός γραμματέας της Πολεμικής Αεροπορίας για την απόκτηση Andrew Hunter δήλωσε ότι η υπηρεσία δεν «προτίθεται επί του παρόντος να συνεχίσει την αγορά» του ARRW μετά την ολοκλήρωση δύο περαιτέρω δοκιμών.
«Ενώ η Πολεμική Αεροπορία δεν σκοπεύει να συνεχίσει την προμήθεια ARRW μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος πρωτοτύπων, υπάρχει εγγενές όφελος από την ολοκλήρωση των δοκιμαστικών πτήσεων γενικής χρήσης για τη συγκέντρωση δεδομένων μάθησης και δοκιμής που θα βοηθήσουν στην ενημέρωση μελλοντικών υπερηχητικών προγραμμάτων », έγραψε ο Hunter.
«Υπάρχει ένα εγγενές όφελος από την ολοκλήρωση των All-Up Round (AUR) Test Flights (ATF) για τη συγκέντρωση δεδομένων εκμάθησης και δοκιμής που θα βοηθήσουν στην ενημέρωση των μελλοντικών υπερηχητικών προγραμμάτων και, ενδεχομένως, θα αφήσουν πίσω την υποστήριξη δυνατοτήτων», πρόσθεσε ο Hunter.
Ένα άλλο στοιχείο από αυτήν την ακρόαση ήταν η ανακοίνωση του Hunter σχετικά με τη χρηματοδότηση του ARRW. Ενημέρωσε την επιτροπή ότι η Πολεμική Αεροπορία ζητά χρηματοδότηση έρευνας, ανάπτυξης, δοκιμών και αξιολόγησης ύψους 150,3 εκατομμυρίων δολαρίων για το οικονομικό έτος 2024 για να «τελειώσει» το πρόγραμμα ARRW.
Έτσι, η κατάργηση του προγράμματος ARRW μπορεί να είναι άσχημα νέα για τον κατασκευαστή του Lockheed Martin, αλλά μπορεί να αποτελέσει σημαντική ώθηση σε άλλους εργολάβους.
Για παράδειγμα, η Raytheon Technology που εργάζεται επί του παρόντος στο HAWC μπορεί να έχει λόγους να χαίρεται καθώς η προσοχή μετατοπίζεται στο πρόγραμμά της, με το ARRW να είναι εκτός μάχης.
Όλα τα μάτια στο HACM;
Η ανάπτυξη υπερηχητικών όπλων αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις ΗΠΑ, ειδικά υπό το φως των προόδων της Κίνας και της Ρωσίας. Επί του παρόντος, το Πεκίνο και η Μόσχα είναι οι μόνες χώρες με επιχειρησιακά υπερηχητικά όπλα.
Το πρόγραμμα Hypersonic Attack Cruise Missile (HACM), το οποίο στοχεύει στη δημιουργία ενός μικρότερου, φθηνότερου πυραύλου κρουζ βασισμένου στην τεχνολογία πρόωσης με αναπνοή αέρα, είναι ένα άλλο έργο που διερευνά η USAF εκτός από το ARRW. Η Boeing και η Raytheon είναι οι αντίπαλοι της Lockheed Martin για το πρόγραμμα HACM.
Εμφανιζόμενος ενώπιον της Επιτροπής Πιστώσεων της Βουλής στις 28 Μαρτίου, ο υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Frank Kendall είπε: «Είμαστε περισσότερο αφοσιωμένοι στο HACM σε αυτό το σημείο παρά στο ARRW».
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το HACM είναι σημαντικά μικρότερο από το ARRW, επιτρέποντάς του να μεταφέρεται από ένα ευρύτερο φάσμα πλατφορμών, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων τακτικών αεροπλάνων. Ως αποτέλεσμα, το Raytheon είναι θεμελιωδώς πιο προσαρμόσιμο από το μεγαλύτερο ARRW, το οποίο έχει τοποθετηθεί μόνο στο στρατηγικό βομβαρδιστικό B-52H και μπορεί μια μέρα να είναι μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για οπλισμό μαχητικών αεροσκαφών.
Το μαχητικό αεροσκάφος F-15EX της USAF θα είναι το πρώτο που θα πιστοποιηθεί για να φέρει το νέο HACM, καθώς το μαχητικό αεροσκάφος έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου όπλων από το μαχητικό F-35, σύμφωνα με προηγούμενη αναφορά των EurAsian Times .
Υπήρχε κάποτε η πιθανότητα το ARRW να γίνει ακόμη και το πρώτο επιχειρησιακό υπερηχητικό όπλο στις Ηνωμένες Πολιτείες, με αναμενόμενη ημερομηνία λειτουργίας το 2022. Ωστόσο, η πιθανότητα να τεθεί σε λειτουργία το HACM φάνηκε να έχει αυξηθεί πιο πρόσφατα.
Η ακύρωση του ARRW σημαίνει ότι η υπηρεσία θα πρέπει να περιμένει περισσότερο για να θέσει σε επιχειρησιακή λειτουργία έναν υπερηχητικό πύραυλο. Τώρα που η Πολεμική Αεροπορία έχει πέσει σε ένα μόνο σημαντικό πρόγραμμα υπερηχητικών πυραύλων, τουλάχιστον στον μη ταξινομημένο τομέα, ασκεί μεγάλη πίεση στη Raytheon και στο HACM.
Αλλά τώρα όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στο HACM, το οποίο μπορεί να προστεθεί στο απόθεμα της Πολεμικής Αεροπορίας ήδη από το 2027 και δημιουργείται με τη συμβολή της Αυστραλίας, η οποία στο παρελθόν συνεργάστηκε με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο Southern Cross Integrated Flight Research Experiment (SCIFiRE).
Επειδή η τεχνολογία που υποστηρίζει το HACM «είχε αρκετή επιτυχία», ο Kendall ισχυρίστηκε ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει χρηματοδότηση στο πενταετές σχέδιό της «για να προχωρήσει το HACM προς τα εμπρός».
Για το HACM το 2024, η Πολεμική Αεροπορία ζητά 382 εκατομμύρια δολάρια, σημείωσε ο Hunter στην δήλωσή του. Έγραψε ότι ο «κρίσιμος σχεδιασμός» και η ωρίμανση του «ψηφιακού οικοσυστήματος» που απαιτούνται για την επικύρωση του εξοπλισμού σχεδιασμού και δοκιμών πτήσης κατά την προετοιμασία για μια δοκιμή πτήσης το οικονομικό έτος 2025 θα χρηματοδοτηθεί από αυτά τα χρήματα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών