Τον Νοέμβριο του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά
Προηγήθηκε η τελετή παράδοσης, με την πρωθυπουργό να λέει χαρακτηριστικά τη φράση «το είπαμε, το κάναμε», αλλά και το τριπλό μήνυμα που εκπέμπει το Μετρό της Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για ένα σύμβολο προόδου της Ελλάδας.
Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα και δεσμεύτηκε ότι τον Νοέμβριο του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά και θα ακολουθήσει η επέκταση και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο. Το ίδιο το Μετρό το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Και ένα έργο χειροπιαστό, το οποίο έως και τη τελευταία στιγμή είμαι σίγουρος ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Για να το πω διαφορετικά. Το είπαμε και το κάναμε. Ενα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας», είπε χαρακτηριστικά.
Ακόμη, μίλησε για αμέτρητες δυσκολίες, όμως τελικώς αναδείχθηκαν τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του.
Όπως είπε, «ακούσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025.
Και βέβαια, να επαναλάβω για ακόμα μία φορά την προσωπική μου δέσμευση ότι το Μετρό θα επεκταθεί και στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχουμε πει επανειλημμένως».
Υπογράμμισε δε, ότι «δε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη όταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια».
Δήλωσε υπερήφανος που παραδίδει αυτό το έργο που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
«Είμαι περήφανος, λοιπόν, καθώς λίγο πριν την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως Πρωθυπουργός ένα έργο το οποίο είχε εντάξει στον Προϋπολογισμό, προσέξτε, του 1976 για πρώτη φορά, επίσης ως Πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
Είμαι περήφανος αλλά είμαι και έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες. Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα. Γιατί όσα βλέπουμε τώρα γύρω μας, είναι αυτά τα οποία θέλουμε, είναι αυτά τα οποία μπορούμε», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Αφού αναφέρθηκε στο «νέο σύγχρονο απόκτημα της πόλης» που δείχνει το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για όλη τη Βόρεια Ελλάδα και την ισόρροπη ανάπτυξη σε όλη τη χώρα, έκανε λόγο στο νέο συγκοινωνιακό τοπίο που δημιουργεί η λειτουργία του μετρό σε συνδυασμό με τα πολλά νέα λεωφορεία και τις συνδέσεις της Εγναντίας, ενώ εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι οι Θεσσαλονικείς θα το αγαπήσουν.
Μιλώντας για το τριπλό μήνυμα που εκπέπει το Μετρό, ανέφερε τα εξής:
«Από τη μία πλευρά, αφορά τον βραχίονα ενός ενιαίου, μεγάλου προγράμματος, κύριε Δήμαρχε, που αλλάζει ριζικά την εικόνα στη μητρόπολη της Μακεδονίας, σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τις συνδέσεις της Εγνατίας, με το εμβληματικό Flyover, το οποίο και αυτό θα είναι έτοιμο πριν τα μέσα του 2027, με τις εγκαταστάσεις της νέας ΔΕΘ, με τις δεκάδες τοπικές αναπλάσεις.
Από την άλλη πλευρά, το σύγχρονο απόκτημα της πόλης δηλώνει πολλά και για τον πολιτικό και κοινωνικό προσανατολισμό αυτής της κυβέρνησης, και κυρίως για το ενδιαφέρον της ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι τα Γρεβενά, από την Πιερία μέχρι τους νομούς που απλώνονται στα βόρεια σύνορά μας, με βάση ένα σχέδιο που θέλει την Ελλάδα να αναπτύσσεται ισοδύναμα, ισόρροπα, τόσο στα κέντρα όσο και στην περιφέρειά της.
Τα σημερινά εγκαίνια, τέλος, έχουν και τη σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της Νέας Δημοκρατίας, της μεγάλης παράταξης της οποίας έχω την τιμή να ηγούμαι, όχι μόνο γιατί δηλώνουν τη φροντίδα τη δική μας ώστε ο πολίτης να μετακινείται φθηνά, γρήγορα, με ασφάλεια, πολιτισμένα, αλλά γιατί αυτοί οι νέοι συρμοί σταδιακά θα ενώσουν το κέντρο της πόλης με τις συνοικίες της και ξέρουμε όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, τελικά μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις.
Για εμάς, άλλωστε, η στήριξη των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί μία πολιτική επιλογή με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης, ως κεντρικό στοιχείο της καθημερινότητας των πολλών.
Στην Αθήνα προχωράει με μεγάλη ταχύτητα η Γραμμή 4 και μίλησα ήδη για την πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνουμε στην αναβάθμιση και στην ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Μία άλλη εικόνα, μία άλλη ζωή».
«Είμαι σίγουρος ότι όλοι οι Θεσσαλονικείς θα δουν ότι τελικά άξιζε αυτή η ταλαιπωρία μέχρι που να ολοκληρωθεί η προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι θα αγαπήσουν, θα χαρούν, αλλά και θα προστατεύσουν οι ίδιοι αυτόν τον σπάνιο θησαυρό τους.
Εύχομαι να είναι ασφαλή, γρήγορα και καλοτάξιδα τα δρομολόγια του νέου Μετρό και να αυξάνονται συνεχώς, ώστε να μας οδηγούν ολοένα και πιο γρήγορα στο μέλλον», κατέληξε ο κ. Μητσοτάκης.
Το κουμπί έναρξης
Αμέσως μετά την ομιλία του, ο πρωθυπουργός μετέβη μαζί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, αλλά και τους αρμόδιους υπουργούς στο κέντρο ελέγχου και πάτησε συμβολικά το κουμπί που σηματοδοτεί την έναρξη λειτουργίας του μετρό.
Με το πάτημα του κουμπιού άνοιξαν ταυτόχρονα οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό ώστε να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό.
Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης και η κα Σακελλαροπούλου επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό και έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του Μετρό.
Η τελετή παράδοσης
Η τελετή παράδοσης ξεκίνησε λίγα λεπτά μετά τις 12:00 με τον αγιασμό του έργου.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν, επίσης, με ομιλίες και χαιρετισμούς, η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.», Νίκος Κουρέτας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης «THEMA Α.Ε.» Carlo Bianco και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου.
Ο κ. Σταϊκούρας μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μακρά διαδρομή, αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Απεναντι σε αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα, εργάστηκαν πολλοί άνθρωποι για να κάνουν πραγματικότητα αυτό το έργο, πίστεψαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίησή του. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη πως η κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη υπηρετεί αυτή την πραγματικότητα με πράξεις και όχι με λόγια. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και Μετρό και Αρχαία, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί. Παραδίδουμε ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη αποκτά από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη»
Συγκινημένος εμφανίστηκε ο κ. Ταχιάος ανεβαίνοντας στο βήμα, δηλώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «για μερικούς από εμάς, η σημερινη μέρα είναι ένα τέλος. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Να συμφωνήσουμε πως στο μέλλον θα αφήσουμε τα έργα έξω από την πολιτική εργαλειοποίηση».
Η κα Μενδώνη, μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι «οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στον Βενιζέλο, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης» και ευχαρίστησε τον Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη που της έδειξε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας, σημειώνοντας πως «όλα ξεκινούν και καταλήγουν στο μετρό», «όταν είπαμε ότι στις 30/11 θα παραδώσουμε την βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης για χρήση στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης, κάποιοι δεν μας πίστεψαν, ίσως και δικαιολογημένα. Παιδιά τα καταφέραμε».
Αναφέρθηκε στα στάδια και στις δυσκολίες που πέρασε το έργο και σημείωσε ότι όλα ξεπεράστηκαν με σχέδιο, μεθοδικότητα, πολλή δουλειά και σωστό προγραμματισμό,
«Ελληνικό Μετρό μαζί με τις ΑΚΤΩΡ και Ηitachi καθημερινά λύναμε προβλήματα και φροντίζαμε, ώστε να ξεπερνούμε τα όποια θέματα μας παρουσιάζονταν».
Ο ίδιος χαρακτήρισε «στολίδι» τον σταθμό Βενιζέλου, ενώ απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό τόνισε ότι η εταιρεία απέδειξε ότι μπορεί να υλοποιεί τα πλέον δύσκολα και σύνθετα έργα.
Από την πλευρά του, ο Carlo Bianco , διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξία THEMA, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του έργου για 11 χρόνια, επανέλαβε ότι πρόκειται για ένα από τα πιο ασφαλή και μοντέρνα μέσα μεταφοράς.
Αλέξανδρος Εξάρχου (Άκτωρ): Περάσαμε δύσκολες μέρες αλλά τα καταφέραμε και παραδίδουμε το Μετρό στη Θεσσαλονίκη
«Είναι μεγάλη τιμή και χαρά να παραδίδουμε αυτό το έργο, που πέρασε από πολλές ταλαιπωρίες» είπε νωρίς το μεσημέρι του Σαββάτου 30/11 κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Αλέξανδρος Εξάρχου, διευθύνων σύμβουλος της Aktor Group (πρώην Intrakat).
Δεν έχει νόημα να αναφερθούμε στις ταλαιπωρίες, είπε ο κ.Εξάρχου, αλλά θέλω να αναφερθώ στον τελευταίο χρόνο.
«Όταν πριν από ένα χρόνο αναλάβαμε την Άκτωρ έλαβα τηλεφώνημα από τον Πρωθυπουργό και μου είπε πως πρέπει τον Νοέμβριο του 2024 το έργο να είναι έτοιμο.
«Εκείνη τη μέρα πήγα στο γραφείο και φώναξα όλους τους ανθρώπους της εταιρείας και τους είπα τι πρέπει να κάνουμε.
Περάσαμε δύσκολες μέρες, αλλά και με τη βοήθεια της κας Μενδώνη, του κ.Σταϊκούρα, του Πρωθυπουργού και άλλων τα καταφέραμε, είπε ο κ.Εξάρχου.
Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο.
Η Θεσσαλονίκη απέκτησε μετρό που άλλες χώρες θα ζήλευαν και έχει το σταθμό Βενιζέλου που είναι ο καλύτερος στον κόσμο.
Θα τον επισκέπτονται οι πολίτες του κόσμου για να βλέπουν ένα μουσείο», είπε ο κ.Εξάρχου στην ομιλία του.
Επίσκεψη Μητσοτάκη στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό
Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός νωρίτερα το Σάββατο 30/11, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου έγινε η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό.
Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς.
Το μετρό
Το έργο περιλαμβάνει 13 σύγχρονους Σταθμούς, σε 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους που κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό και χωρητικότητα 450 ατόμων.
Η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς είναι 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία.
Μέσα στο 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Συνολικά, με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και την επέκταση προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.
Δωρεάν η μετακίνηση έως 3/12 - Στα 0,60 λεπτά το εισιτήριο από 4/12
Η επιβίβαση, μετά την περίοδο δωρεάν μετακινήσεων έως την Τρίτη 3/12, θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών.
Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ.
Σημειώνεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών