
H Ρωσία μπορεί να κερδίσει βραχυπρόθεσμα πλεονεκτήματα, αλλά τα ζητήματα εφοδιαστικής θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα όλους τους συμμετέχοντες στο εμπόριο
Οι Houthi που εδρεύουν στην Υεμένη ανακοίνωσαν την Τετάρτη το τέταρτο χτύπημά τους εναντίον αμερικανικού αεροπλανοφόρου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, οι επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει τη σημαντικότερη διαταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο μετά την πανδημία του covid, αναφέρει η Nezavisimaya Gazeta.
Η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασε άμεσα τις τιμές του πετρελαίου, οι οποίες αυξήθηκαν εν μέσω των επιθέσεων των Houthi και των ισραηλινών χτυπημάτων σε εγκαταστάσεις της Hamas στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε εκτροπή των εμπορικών ροών και σε απότομη μείωση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην περιοχή.
Πολλά πλοία ταξιδεύουν πλέον κατά μήκος της διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, διανύοντας μεγαλύτερο δρόμο από την Ευρώπη προς την Ασία, γεγονός που επηρεάζει την εφοδιαστική και τις τιμές ασφάλισης των πλοίων.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικό παράγοντα για την παγκόσμια οικονομία.
"Μέχρι και το 60% του παγκόσμιου πετρελαίου μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Δεδομένης της πιθανότητας αυξημένων επιθέσεων σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και του γεγονότος ότι το Ιράν, το οποίο υποστηρίζει τους Houthi, μπορεί ανά πάσα στιγμή να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, οι τιμές των εμπορευμάτων, κυρίως του πετρελαίου και του χρυσού, θα εκτοξευθούν αρκετά γρήγορα", δήλωσε ο Oleg Abelev, επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης της Rikom Trust.
Απειλή ντόμινο
"Αυτό θα προκαλέσει ένα φαινόμενο ντόμινο, με τις υψηλότερες τιμές μεταφοράς να επηρεάζουν τις τιμές καταναλωτή και να επιδεινώνουν τον πληθωρισμό, ιδίως στην Ευρώπη και την Ασία", επισήμανε o Pavel Sevostyanov, αναπληρωτής καθηγητής στο Ρωσικό Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πλεχάνοφ.
Όσον αφορά τις αγορές εμπορευμάτων, οι τιμές του πετρελαίου ενδέχεται να αυξηθούν περαιτέρω λόγω των κινδύνων διαταραχών του εφοδιασμού και της αυξημένης ζήτησης για καύσιμα που απαιτούνται για μακρινά ταξίδια πλοίων.
Ο εμπειρογνώμονας δεν αποκλείει να αυξηθούν και οι τιμές του χρυσού, "ενός ασφαλούς καταφυγίου".
Συνέπειες για τη Ρωσία
Για τη Ρωσία, η ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να έχει ποικίλες συνέπειες.
"Από τη μία πλευρά, η άνοδος των τιμών του πετρελαίου θα ενισχύσει τα έσοδα του ρωσικού προϋπολογισμού. Από την άλλη, οι υλικοτεχνικές προκλήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να διαταράξουν τις προμήθειες προς την Ασία, όπου η Ρωσία έχει μετατοπίσει τις κύριες ροές των εξαγωγών της.
Οι εναλλακτικές διαδρομές (συμπεριλαμβανομένης της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού και των αγωγών) μετριάζουν αλλά δεν εξαλείφουν τους κινδύνους, επειδή οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης και το υψηλότερο κόστος ναυτιλίας μειώνουν το επίπεδο κερδοφορίας.
Επιπλέον, μια επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου μπορεί να μειώσει τη ζήτηση ενέργειας, μειώνοντας τα έσοδα από τις αυξημένες τιμές.
Ως αποτέλεσμα, η σύγκρουση δημιουργεί αστάθεια στο παγκόσμιο εμπόριο, με αποτέλεσμα ένα σενάριο όπου η Ρωσία μπορεί να κερδίσει βραχυπρόθεσμα πλεονεκτήματα, αλλά τα ζητήματα εφοδιαστικής θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα όλους τους συμμετέχοντες στο εμπόριο", παρατήρησε ο Sevostyanov.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, οι επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει τη σημαντικότερη διαταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο μετά την πανδημία του covid, αναφέρει η Nezavisimaya Gazeta.
Η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασε άμεσα τις τιμές του πετρελαίου, οι οποίες αυξήθηκαν εν μέσω των επιθέσεων των Houthi και των ισραηλινών χτυπημάτων σε εγκαταστάσεις της Hamas στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε εκτροπή των εμπορικών ροών και σε απότομη μείωση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην περιοχή.
Πολλά πλοία ταξιδεύουν πλέον κατά μήκος της διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, διανύοντας μεγαλύτερο δρόμο από την Ευρώπη προς την Ασία, γεγονός που επηρεάζει την εφοδιαστική και τις τιμές ασφάλισης των πλοίων.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικό παράγοντα για την παγκόσμια οικονομία.
"Μέχρι και το 60% του παγκόσμιου πετρελαίου μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Δεδομένης της πιθανότητας αυξημένων επιθέσεων σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και του γεγονότος ότι το Ιράν, το οποίο υποστηρίζει τους Houthi, μπορεί ανά πάσα στιγμή να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, οι τιμές των εμπορευμάτων, κυρίως του πετρελαίου και του χρυσού, θα εκτοξευθούν αρκετά γρήγορα", δήλωσε ο Oleg Abelev, επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης της Rikom Trust.
Απειλή ντόμινο
"Αυτό θα προκαλέσει ένα φαινόμενο ντόμινο, με τις υψηλότερες τιμές μεταφοράς να επηρεάζουν τις τιμές καταναλωτή και να επιδεινώνουν τον πληθωρισμό, ιδίως στην Ευρώπη και την Ασία", επισήμανε o Pavel Sevostyanov, αναπληρωτής καθηγητής στο Ρωσικό Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πλεχάνοφ.
Όσον αφορά τις αγορές εμπορευμάτων, οι τιμές του πετρελαίου ενδέχεται να αυξηθούν περαιτέρω λόγω των κινδύνων διαταραχών του εφοδιασμού και της αυξημένης ζήτησης για καύσιμα που απαιτούνται για μακρινά ταξίδια πλοίων.
Ο εμπειρογνώμονας δεν αποκλείει να αυξηθούν και οι τιμές του χρυσού, "ενός ασφαλούς καταφυγίου".
Συνέπειες για τη Ρωσία
Για τη Ρωσία, η ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να έχει ποικίλες συνέπειες.
"Από τη μία πλευρά, η άνοδος των τιμών του πετρελαίου θα ενισχύσει τα έσοδα του ρωσικού προϋπολογισμού. Από την άλλη, οι υλικοτεχνικές προκλήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να διαταράξουν τις προμήθειες προς την Ασία, όπου η Ρωσία έχει μετατοπίσει τις κύριες ροές των εξαγωγών της.
Οι εναλλακτικές διαδρομές (συμπεριλαμβανομένης της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού και των αγωγών) μετριάζουν αλλά δεν εξαλείφουν τους κινδύνους, επειδή οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης και το υψηλότερο κόστος ναυτιλίας μειώνουν το επίπεδο κερδοφορίας.
Επιπλέον, μια επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου μπορεί να μειώσει τη ζήτηση ενέργειας, μειώνοντας τα έσοδα από τις αυξημένες τιμές.
Ως αποτέλεσμα, η σύγκρουση δημιουργεί αστάθεια στο παγκόσμιο εμπόριο, με αποτέλεσμα ένα σενάριο όπου η Ρωσία μπορεί να κερδίσει βραχυπρόθεσμα πλεονεκτήματα, αλλά τα ζητήματα εφοδιαστικής θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα όλους τους συμμετέχοντες στο εμπόριο", παρατήρησε ο Sevostyanov.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών